Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
14-10-2025 om 07:15
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 01:20:
[..]
Die 'vechtcoalitie' schrijf ik niet toe aan Dilan. Die vier partijen waren er uiteindelijk wel uitgekomen als ze niet telkens tegengewerkt werden. Waardoor Wilders opstapte.
Ik herhaal graag Yesilgöz: ‘Is de PVV tegengewerkt? Je moet dan wel eerst gewérkt hebben’.
Verder hadden deze vier partijen echt een heel comfortabele meerderheid. Als zij hadden samengewerkt, dan had de oppositie echt het nakijken gehad.
rionyriony
14-10-2025 om 07:32
Als de beste premier zie ik Mona Keijzer op het moment. Heerlijk om naar te kijken. Maar die kans is praktisch nul.
Verder zie ik alleen maar meer van het pappen en nathouden totdat alles in Nederland kapot is.
Ik houd mijn adem niet in. Ik kijk zelfs amper meer.
rionyriony
14-10-2025 om 08:10
Daglichtlamp schreef op 14-10-2025 om 07:15:
[..]
Ik herhaal graag Yesilgöz: ‘Is de PVV tegengewerkt? Je moet dan wel eerst gewérkt hebben’.
Verder hadden deze vier partijen echt een heel comfortabele meerderheid. Als zij hadden samengewerkt, dan had de oppositie echt het nakijken gehad.
Dat is verkiezingsretoriek. Ze moest wát zeggen voor haar defensie maar erg origineel is ze niet. Ze gaat voor makkelijk framing die wat gemakzuchtig en goedkoop lijkt. Ze had wat meer haar best kunnen doen dan "beginnersles debattechnieken".
Ook bij goede samenwerking in de coalitie niet vanwege de tegenwerking in de instituties zoals eerste kamer, RvS, ambtenaren, uitvoerders, die van nature een eigenbelang hebben om de boel op te houden en zichzelf niet snel overbodig zullen verklaren.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 08:23
rionyriony schreef op 14-10-2025 om 07:32:
Als de beste premier zie ik Mona Keijzer op het moment. Heerlijk om naar te kijken. Maar die kans is praktisch nul.
Verder zie ik alleen maar meer van het pappen en nathouden totdat alles in Nederland kapot is.Ik houd mijn adem niet in. Ik kijk zelfs amper meer.
Ik vind Mona ook een beste premier.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 08:24
rionyriony schreef op 14-10-2025 om 08:10:
[..]
Dat is verkiezingsretoriek. Ze moest wát zeggen voor haar defensie maar erg origineel is ze niet. Ze gaat voor makkelijk framing die wat gemakzuchtig en goedkoop lijkt. Ze had wat meer haar best kunnen doen dan "beginnersles debattechnieken".
Ook bij goede samenwerking in de coalitie niet vanwege de tegenwerking in de instituties zoals eerste kamer, RvS, ambtenaren, uitvoerders, die van nature een eigenbelang hebben om de boel op te houden en zichzelf niet snel overbodig zullen verklaren.
Vandaag praat ze zus en morgen praat ze zo.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 08:26
Bakblik schreef op 14-10-2025 om 06:54:
[..]
WILDERS IS NIET TEGEN GEWERKT!!!!!!!
De oppositie heeft precies gedaan waarvoor ze daar zitten: Oppositie voeren!
Snap dat nou eens!
.....
Fleurtje_5
14-10-2025 om 08:28
rionyriony schreef op 14-10-2025 om 07:04:
[..]
Geen methode vonden ze te laag.
Maar het probleem zat al binnenin, ook zonder de tegenwerking van de oppositie was de rechtse samenwerking al gedoemd. Het begon dat de overige drie coalitiepartijen Wilders al niet vertrouwden als premier, vandaar de keuze voor Schoof. Maar Schoof is pro-migrant, snapt de zorgen van ‘het volk’ niet, en wil zich indekken richting EU en linkse media.
Dus ze kwamen eigenlijk al nergens. Dat was niet mogelijk op deze manier. Nederland weigerde (op advies van Schoof, zo wordt vermoed) een gezamenlijke Europese verklaring te ondertekenen waarin een aantal landen zich uitspraken voor een veel strenger migratiebeleid en minder ruimte voor asiel. En toen het kabinet zelfs elke symboliek in de vorm van een intentieverklaring weigerde, hield alles op.
Of we het eens zijn met Wilders of niet. Ik vind dat hij wel degelijk werd tegengewerkt.
https://nos.nl/collectie/13996/video/2569919-wilders-noemt-nsc-nederlandse-sabotage-club woensdag 4 juni, 12:00
Wilders noemt NSC 'Nederlandse Sabotage Club'
De spanning loopt op tussen Nicolien van Vroonhoven van NSC en Geert Wilders van de PVV. Wilders geeft aan dat de samenwerking met NSC, volgens hem moeizaam was.
https://nos.nl/artikel/2519493-om-uitspraak-timmermans-over-wilders-op-partijcongres-niet-strafbaar 6 mei 2024 Timmermans zei 20 april op een ledencongres van GroenLinks-PvdA in Apeldoorn: "Mensen, onze taak is helder: wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt." De PVV-leider deed daarop aangifte.
https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5439953/geert-wilders-geen-premier-van-nieuw-kabinet 13 maart 2024 Wilders ziet af van premierschap: 'Geen steun van alle partijen' "Ik kan alleen premier worden als alle partijen in de coalitie dat steunen", zegt de PVV-leider op X. "Dat was niet zo."
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/gaat-de-ijskast-van-wilders-nog-voller-raken-en-andere-vragen-over-het-vervolg-van-de-formatie-beantwoord-148228 09 jan 2024 Gaat de ijskast van Wilders nog voller raken? En andere vragen over het vervolg van de formatie beantwoord
Jorni
14-10-2025 om 08:33
Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 07:13:
[..]
Zou kunnen, maar zou ook kunnen dat het een excuus is om niet in debat te hoeven gaan, of dat dit hem op een andere manier uitkomt. Ik kijk nergens meer van op.
Dat zou inderdaad net zo goed kunnen.
Jujubee
14-10-2025 om 08:44
Jorni schreef op 14-10-2025 om 08:33:
[..]
Mwah, ik geloof dat niet zo hoor. Als je nou heel slecht bent in debatteren oke ( zoals een Caroline van der Plas bijvoorbeeld of Dick Schoof, het aangeschoten wild ) maar Wilders "wint" vrijwel elk debat en kan ze juist heel goed aan. Hij krijgt er na elk debat vaak juist meer fans bij. Ik vind het lastig te geloven dat hij bewust over zou slaan met een smoesje bij iets waar hij enorm in uitblinkt. Als je er nou niks van kan, oke.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 08:54
Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 07:13:
[..]
Zou kunnen, maar zou ook kunnen dat het een excuus is om niet in debat te hoeven gaan, of dat dit hem op een andere manier uitkomt. Ik kijk nergens meer van op.
Hij komt vast wel als hij er aan toe is. Of als hij er nog mee door wil gaan.
Aan Pieter Omzigt werd ook steeds 'getrokken' terwijl hij nog niet hersteld genoeg was. En dan is het een kwestie van 'wanneer gaat hij vallen vóór de streep?'
Ik denk dat Wilders meer rekening houd met zijn echtgenote dan met een forumster. Misschien denkt Wilders wel:"waarom zou ik überhaupt nog veel moeite doen? 'Zilver_Gray kan de pot op'. En dan geef ik hem nog gelijk ook.
Jij merkt daar niks van dat hij al 21 jaar word beveiligd, jij merkt er niks van als hij zwaar beveiligd met zijn vrouw naar de bioscoop kan. Maar jij roept hier wel meteen van de toren als Timmermans in een cafeetje in een minuut tijd werd uitgescholden. (ps.dat vond ik ook zwaar ongepast)
Koko67
14-10-2025 om 08:55
Jorni schreef op 14-10-2025 om 08:33:
[..]
Ik denk het niet. Debatteren en Wilders horen zeer bij elkaar. Niemand is daar zo goed in als hij. Volgens mij is het ook zijn hobby.
Stardust
14-10-2025 om 08:56
hangt van het debat en de opzet af. Hij is retorisch wel echt heel sterk, maar heeft nu wel wat lastige dingen uit te leggen. En geen medestanders meer behalve BBB. Die ook bang lijken om inhoudelijk bevraagd te worden (https://www.ad.nl/politiek/caroline-van-der-plas-zegt-lijsttrekkersinterview-af-zal-geen-lezersvragen-beantwoorden~ab5fa5ef/)
Wilders staat er best goed voor. Denk dat de bedreiging uitspelen beter voor hem werkt. Je ziet het in dit topic ook; een aantal mensen vindt DAT hij bedreigt wordt al een indicatie van zijn gelijk.
voor BBB snap ik de strategie echter niet.
Jujubee
14-10-2025 om 08:59
Koko67 schreef op 14-10-2025 om 08:55:
[..]
Ik denk het niet. Debatteren en Wilders horen zeer bij elkaar. Niemand is daar zo goed in als hij. Volgens mij is het ook zijn hobby.
Precies, totaal onlogisch om niet te komen opdagen ( in verkiezingstijd ) bij het onderdeel wat je het best ligt. Slaat nergens op.
En mensen die roepen dat hij niet hoeft te komen omdat zijn standpunten toch wel duidelijk zijn, eh, ja dat geldt toch voor de rest ook? De overige vier zeiden ook niets nieuws toch? Van Yesilgoz wist ik ook van te voren al wat ze zou gaan zeggen en van Timmermans idem dito. Ik hoop dat Wilders bij het VI debat wel aanwezig is.
Daglichtlamp
14-10-2025 om 09:00
Jujubee schreef op 14-10-2025 om 08:44:
[..]
Mwah, ik geloof dat niet zo hoor. Als je nou heel slecht bent in debatteren oke ( zoals een Caroline van der Plas bijvoorbeeld of Dick Schoof, het aangeschoten wild ) maar Wilders "wint" vrijwel elk debat en kan ze juist heel goed aan. Hij krijgt er na elk debat vaak juist meer fans bij. Ik vind het lastig te geloven dat hij bewust over zou slaan met een smoesje bij iets waar hij enorm in uitblinkt. Als je er nou niks van kan, oke.
Maar waarom had hij het RTL debat met zes lijsttrekkers dan al afgezegd voordat die terreurcel in België opgepakt werd? Waarom had hij toen ook al het interview met Nieuwsuur en het Jeugdjournaal afgezegd? Of het interview met het AD?
Fleurtje_5
14-10-2025 om 09:03
Jorni schreef op 14-10-2025 om 07:03:
[..]
Nou, er is wel sprake geweest van een soort tegenwerking in de zin van dat men alleen maar via een hele rare constructie een regering heeft gevormd. Hierdoor was de kans op een mislukking denk ik wel groter.Schoof was ook een wandelende schietschijf van de partijen.
Ik vind wel dat ze er een gigantische puinzooi van hebben gemaakt, Wilders heeft aangetoond geen capabele mensen te hebben en vooral verkiezingsbelofte na verkiezingsbelofte te breken. Wilders geeft niets om de 'gewone man', wil alleen maar buitenlanders pesten en zelfs ook op dat vlak heeft hij niets bereikt. Wilders heeft zijn eerdere kiezers echt bedrogen met loze beloften. Alle belangrijke dossiers zijn blijven liggen. Het enige wat ze daar in Den Haag deden was vooral met modder gooien naar elkaar. Ik denk ook niet dat dat gaat veranderen. Op welke partij je ook stemt. Een stabiele regering komt er toch niet.
Klopt, dat ben ik met je eens. Wilders had naast een paar heel capabele mensen (oa Ingrid Coenradi, Martin Bosman), zeer on-capabele mensen. Hij had het niet zien aankomen dat hij meer zetels kreeg dan dat hij aan capabele mensen had.
Ik ben het niet eens met wat je schrijft over buitenlanders pesten. Hij is er heilig van overtuigd dat het met dit westerse landje langzaam de verkeerde kant op gaat. En als je eerlijk bent kun je dat ook zien. Over de hele wereld. Zie Engeland, Frankrijk, delen in België en helaas nu ook in Duitsland. En daardoor nemen die troepen rechts-extremisten ook toe. Het word een nare tijd als je het mij vraagt.
Deze journalist was in 2019 zelfs bang voor van hoe het in andere landen gaat en stelt vragen aan Timmermans:
https://youtu.be/LePaetRvvoo?si=soMZxb0kOl90ZEqc 15 feb 2019 Fascinerend gesprekje met een Hongaarse burgerjournalist (?) https://www.geenstijl.nl/5147706/timmerfrans-in-z-n-vieste-duits-islam-hoort-al-2000-jaar-bij-europahttps://www.geenstijl.nl/5178371/beieren-minbin-islamvideo Shockerende video's van demonstraties in Duitsland