Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
PensioNada
12-10-2025 om 14:38
Koko67 schreef op 12-10-2025 om 14:19:
[..]
Vind jij Mona Keijzer dan een populist? Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Als je dat vindt, waaruit blijkt dat volgens jou?
Bijvoorbeeld haar opmerking dat antisemitisme bijna een onderdeel is van de islamitische cultuur. Als je naar wat langer terugkijkt, zie je dat er al Joden naar wat nu Israël heet, zijn geëmigreerd tijdens het Ottomaanse rijk. Ze kwamen daar op uitnodiging van de islamitische sultan. Ook in Marokko was er lang een grote Joodse gemeenschap. Tijdens de 2e wereldoorlog zijn er zelfs Joden naar Marokko gevlucht.
Haar wet die voorrang voor statushouders verbiedt, is symboolpolitiek (dus populistisch). Je kan voor bepaalde groepen statushouders de voorrang minder vanzelfsprekend maken. Er moet echter altijd naar de omstandigheden van het geval worden gekeken. Dus een generiek verbod houdt geen stand bij de rechter.
Koko67
12-10-2025 om 14:57
PensioNada schreef op 12-10-2025 om 14:38:
[..]
Bijvoorbeeld haar opmerking dat antisemitisme bijna een onderdeel is van de islamitische cultuur. Als je naar wat langer terugkijkt, zie je dat er al Joden naar wat nu Israël heet, zijn geëmigreerd tijdens het Ottomaanse rijk. Ze kwamen daar op uitnodiging van de islamitische sultan. Ook in Marokko was er lang een grote Joodse gemeenschap. Tijdens de 2e wereldoorlog zijn er zelfs Joden naar Marokko gevlucht.
Haar wet die voorrang voor statushouders verbiedt, is symboolpolitiek (dus populistisch). Je kan voor bepaalde groepen statushouders de voorrang minder vanzelfsprekend maken. Er moet echter altijd naar de omstandigheden van het geval worden gekeken. Dus een generiek verbod houdt geen stand bij de rechter.
Oké, ja ik snap wat je zegt. Ik ben het niet helemaal met je eens, maar ik kan mij wel voorstellen waarom je dit als populistisch kan zien. Ik denk overigens dat het klopt dat antisemitisme bijna onderdeel is van de islamitische cultuur. Maar je tweede punt klopt, een generiek verbod gaat geen stand houden en dat weet mevrouw Keijzer heel goed. Dat is wel populistisch gedrag. Om haar als een populist neer te zetten vind ik echter veel te ver gaan. Ik vind haar een goede politicus, zeker niet altijd eens met haar. Maar wel altijd netjes en beschaafd en ze heeft haar dossierkennis de meeste tijd zeer op orde.
PensioNada
12-10-2025 om 15:14
Koko67 schreef op 12-10-2025 om 14:57:
[..]
Oké, ja ik snap wat je zegt. Ik ben het niet helemaal met je eens, maar ik kan mij wel voorstellen waarom je dit als populistisch kan zien. Ik denk overigens dat het klopt dat antisemitisme bijna onderdeel is van de islamitische cultuur. Maar je tweede punt klopt, een generiek verbod gaat geen stand houden en dat weet mevrouw Keijzer heel goed. Dat is wel populistisch gedrag. Om haar als een populist neer te zetten vind ik echter veel te ver gaan. Ik vind haar een goede politicus, zeker niet altijd eens met haar. Maar wel altijd netjes en beschaafd en ze heeft haar dossierkennis de meeste tijd zeer op orde.
Wat betreft het antisemitisme denk ik dat de vorming van de staat Israël de opstelling tegenover Joden in de islamitische wereld heeft doen veranderen. Bij sommigen leidt dit tot een afkeer van alle Joden (dus antisemitisme), bij sommigen tot een afkeer van alle Israëliërs en weer anderen hebben een genuanceerder beeld.
En je hebt natuurlijk radicale moslims die alle mensen afwijzen die niet hetzelfde radicale geloof aanhangen: andere moslims, christenen, Joden.
Fleurtje_5
12-10-2025 om 15:59
Bakblik schreef op 12-10-2025 om 11:01:
[..]
Ik weet waarom ze komen, we nodigen ze zelf uit op de locatie. Wat is jouw idee? Dat zou namelijk wel fair zijn om hier neer te zetten voordat ik het nog verder uit ga leggen.
En dan komen ze ook. Natuurlijk. Want als mijn buurjongen een bijbaantje neemt zodat hij dure rijlessen kan betalen, en als mijn buurmeisje op paardrijles gaat, én als mijn oude buurvrouw een elektrische fiets koopt en er voor de eerste keer op probeert te fietsen, dan staan ze haar ook aan te moedigen met de woorden 'kom op mevrouw, u kan het'.
Gemeenten ontvangen geld van het Rijk voor de opvang van asielzoekers en statushouders, zowel voor de opvang zelf als voor de huisvesting van statushouders met een vergunning. Voor het huisvesten van statushouders wordt eenmalig een bedrag van €30.000 verstrekt, en voor het opvangen van asielzoekers zijn er diverse regelingen.
https://www.coa.nl/nl/financiele-regelingen-voor-gemeenten
Financiële regelingen voor gemeenten
Gemeenten met een asielopvang hebben recht op verschillende financiële vergoedingen. De uitkering van die vergoedingen loopt via het COA.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/voordelen-gemeenten-opvang-asielzoekers
Vergoeding voor gemeenten
Gemeenten met een azc krijgen daarvoor extra geld van de Rijksoverheid. Bijvoorbeeld om onderwijs te regelen voor de kinderen van asielzoekers. Deze vergoedingen zijn een tegemoetkoming in de extra kosten.
Fleurtje_5
12-10-2025 om 16:00
Koko67 schreef op 12-10-2025 om 11:06:
[..]
Bedoel jij nu dat er handhaving aanwezig moet zijn als jij een paar vrouwen leert fietsen? Ik zou wel graag willen weten waar dit is. Hier in mijn stad gebeurt dat ook en ik fiets er regelmatig langs als ik van mijn werk kom. Nog nooit politie of handhaving gezien. Wel heb ik gelezen dat de burgemeester eens geweest is , maar dat was om een keer leuke fotootjes voor de pers te schieten. “ kijk mij eens een leuke burgemeester zijn”.
Die pers moet er natuurlijk wel bij zijn.
Fleurtje_5
12-10-2025 om 16:02
Bakblik schreef op 12-10-2025 om 11:55:
[..]
Op dit moment niet meer de hele ochtend maar er wordt wel extra gesurveilleerd en als wij bellen komen ze wel direct, omdat er een prioriteiten protocol geldig is voor onze activiteit.
Het betreft een gemeente in de Randstad.
Die bezoeken voor de leuke plaatjes hebben we ook regelmatig maar daar heb ik het nu niet over.
Echt? Een prioriteiten protocol als jullie fietsles geven?
Fleurtje_5
12-10-2025 om 16:08
felija schreef op 12-10-2025 om 11:23:
[..]
Wat weet jij dan van Jesse Klaver zijn verleden en zijn carrière qua loopbaan? Ik heb geen idee. Maar jouw post geeft wel een inkijk in waardoor mensen boos zijn: ze krijgen het gevoel dat er op ze wordt neergekeken door 'links'.
Terwijl bij mijn weten er genoeg mensen zijn die links stemmen, maar een verre van briljante carrière hebben. Ze leiden een gewoon leven, compleet met rijtjeshuis en modale baan.
De vraag stel je niet aan mij maar ik geef je graag antwoord:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver
Mag ik dan nu een mening hebben over zijn arrogante nare houding tegenover demissionair minister Mona Keijzer in een talkshow-tv-programma op 10 oktober 2025?
PensioNada
12-10-2025 om 16:16
Koko67 schreef op 12-10-2025 om 14:57:
[..]
Populisme heb je natuurlijk in allerlei maten. Ik kan Keijzer een stuk beter verteren dan Wilders omdat ze inderdaad ook "normaal" over zaken kan praten en niet alleen over asielmigratie en de islam. Dus wat dat betreft kan je er voor kiezen om haar geen populist te noemen maar iemand die zich af en toe populistisch uit.
Fleurtje_5
12-10-2025 om 16:30
PensioNada schreef op 12-10-2025 om 15:14:
[..]
Wat betreft het antisemitisme denk ik dat de vorming van de staat Israël de opstelling tegenover Joden in de islamitische wereld heeft doen veranderen. Bij sommigen leidt dit tot een afkeer van alle Joden (dus antisemitisme), bij sommigen tot een afkeer van alle Israëliërs en weer anderen hebben een genuanceerder beeld.
En je hebt natuurlijk radicale moslims die alle mensen afwijzen die niet hetzelfde radicale geloof aanhangen: andere moslims, christenen, Joden.
NEE, antisemitisme is er al veel langer en neemt steeds meer toe. Hoe verdrietig ook.
Ik volg het al langere tijd.
https://youtu.be/cBs7UFZZ_Fc?si=LDfe8s6OgYF6JE-e 29 okt 2010 (dus 15 jaren geleden) In Amersfoort wordt de woning van een rabbijn sinds kort extra bewaakt.Er zijn camera's opgehangen nadat opperrabbijn Binyamin Jacobs werd bedreigd. In het AD zegt hij te zijn beschoten met een katapult en bekogeld met een baksteen.
https://youtu.be/_tFqjh9Dkvc?si=wRHOF5L0agnLfr2X 25 mei 2014 Joodse gemeenschap Amsterdam reageert op aanslag in Brussel
felija
12-10-2025 om 16:32
Fleurtje_5 schreef op 12-10-2025 om 15:59:
[..]
En dan komen ze ook. Natuurlijk. Want als mijn buurjongen een bijbaantje neemt zodat hij dure rijlessen kan betalen, en als mijn buurmeisje op paardrijles gaat, én als mijn oude buurvrouw een elektrische fiets koopt en er voor de eerste keer op probeert te fietsen, dan staan ze haar ook aan te moedigen met de woorden 'kom op mevrouw, u kan het'.
Gemeenten ontvangen geld van het Rijk voor de opvang van asielzoekers en statushouders, zowel voor de opvang zelf als voor de huisvesting van statushouders met een vergunning. Voor het huisvesten van statushouders wordt eenmalig een bedrag van €30.000 verstrekt, en voor het opvangen van asielzoekers zijn er diverse regelingen.
https://www.coa.nl/nl/financiele-regelingen-voor-gemeenten
Financiële regelingen voor gemeenten
Gemeenten met een asielopvang hebben recht op verschillende financiële vergoedingen. De uitkering van die vergoedingen loopt via het COA.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/voordelen-gemeenten-opvang-asielzoekers
Vergoeding voor gemeenten
Gemeenten met een azc krijgen daarvoor extra geld van de Rijksoverheid. Bijvoorbeeld om onderwijs te regelen voor de kinderen van asielzoekers. Deze vergoedingen zijn een tegemoetkoming in de extra kosten.
De compassie spat er weer vanaf. Hoe krijg je het je toetsenbord uit. Zo negatief mogelijk, want het gaat tenslotte over asielzoekers.
Je zou een ander eens wat gunnen, tjongejonge.
Fleurtje_5
12-10-2025 om 16:39
felija schreef op 12-10-2025 om 16:32:
[..]
De compassie spat er weer vanaf. Hoe krijg je het weer je toetsenbord uit. Zo negatief mogelijk, want het gaat tenslotte over asielzoekers.
![]()
Nee, ik benoem het verschil per gemeente, wanneer heeft iets prioriteit voor de burgemeester en wethouders, als voorbeeld, zoals we kunnen lezen in de randstad.
Als hier iemand de burgemeester of wethouder wil spreken, is de kans heeeeel groot dat men van het kastje naar de muur word gestuurd, of antwoord van een woordvoerder krijgt of maanden kan wachten op een antwoord.
En dan lees ik dat in de randstad een prioriteitenprotocol is en daarom burgemeester én wethouders aanwezig zijn bij een fietsles.
Laat ze dat in Ter Apel maar niet horen.
Bakblik
12-10-2025 om 16:45
Fleurtje_5 schreef op 12-10-2025 om 16:02:
[..]
Echt? Een prioriteiten protocol als jullie fietsles geven?
Ja! Dat is toch triest dat dat nodig is. Maar voor onze veiligheid en die van de cursisten is dat helaas nodig.
Als ik alleen zou zijn en er komt iemand met een hond dreigend op mij af dan spring ik op mijn fiets en ben weg. Tijdens het begeleiden van cursisten kan dat niet. Die zijn al blij als ze 1 rondje over het sportpark kunnen fietsen in een half uur (800 meter).
PensioNada
12-10-2025 om 17:02
Fleurtje_5 schreef op 12-10-2025 om 16:30:
[..]
NEE, antisemitisme is er al veel langer en neemt steeds meer toe. Hoe verdrietig ook.
Ik volg het al langere tijd
Stichting van de staat Israël was in 1948. En daarna is naar mijn idee het antisemitisme in de Arabische wereld toegenomen. Of het sindsdien verder toeneemt, weet ik niet. Al heeft de al twee jaar durende oorlog in de Gazastrook geen positief effect. Al zie ik dat het plaatsen van een kritische kanttekening bij de wijze waarop Israël oorlog voert door sommigen als antisemitisme wordt gezien en dat is het natuurlijk niet.
Fleurtje_5
12-10-2025 om 17:10
PensioNada schreef op 12-10-2025 om 17:02:
[..]
Stichting van de staat Israël was in 1948. En daarna is naar mijn idee het antisemitisme in de Arabische wereld toegenomen. Of het sindsdien verder toeneemt, weet ik niet. Al heeft de al twee jaar durende oorlog in de Gazastrook geen positief effect. Al zie ik dat het plaatsen van een kritische kanttekening bij de wijze waarop Israël oorlog voert door sommigen als antisemitisme wordt gezien en dat is het natuurlijk niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini
Ik ga nu even een stukje frisse lucht happen.
PensioNada
12-10-2025 om 17:16
Fleurtje_5 schreef op 12-10-2025 om 17:10:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini
Ik ga nu even een stukje frisse lucht happen.
Die man is een beetje de Geert Wilders van Palestina, hij verzette zich tegen immigratie van zionistische Joden omdat hij bang was dat Palestina onder de voet zou worden gelopen door zionistische immigranten.