Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 09:34:

[..]

Soheey, ik ben het met je eens.

Op vandaag worden mensen niet snel meer arbeidsongeschikt verklaard. Er word altijd gekeken 'wat kan hij/zij dan nog wel'. Want als je bv niet meer kan metselen vanwege de rugklachten, dan word er gelukkig werk gezocht dat men wel kan doen met rugklachten.

En dat vind ik ook goed. Er is altijd iets wat iemand WEL kan doen. Laten we daarop inzetten en niet op wie WIL werken MOET de kans krijgen. Nee, gewoon werken TENZIJ je echt niks meer kan. 

Of, je moet als werknemer een particuliere AOV afsluiten die je verzekerd voor inkomen en werk wat je NU doet. Die heb ik ook. Kost me wel 520 euro per maand, maar ik ben verzekerd voor het werk wat ik nu doe. Wel een wachttijd van 3 maanden overigens.

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 09:26:

[..]

Dat snap ik nou niet. Je bent zo slim en hebt altijd een hele goede mening. Maar Volt? Een arrogante blaaskaak.

Waarom nu weer zo persoonlijk?

Iedereen die geen populist is, is tegenwoordig meteen "arrogant" lijkt het. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-07-2025 om 09:53 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 09:34:

[..]

Soheey, ik ben het met je eens.

Op vandaag worden mensen niet snel meer arbeidsongeschikt verklaard. Er word altijd gekeken 'wat kan hij/zij dan nog wel'. Want als je bv niet meer kan metselen vanwege de rugklachten, dan word er gelukkig werk gezocht dat men wel kan doen met rugklachten.

Nou nee, er wordt bij de keuring bij het UWV gekeken wat iemand theoretisch nog kan verdienen t.o.v. het laatst verdiende salaris. Dus een metselaar met laag salaris heeft maar een kleine kans om arbeidsongeschikt verklaard te worden, want er is altijd nog wel een functie te vinden waar hij 65 procent van zijn laatstverdiende salaris zou kunnen verdienen. Ik zou het stelsel heel graag hervormd zien. Alle schandalen bij het UWV hebben laten zien dat het huidige systeem, behalve dan dat het de mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt ontzettend benadeeld, ook onmogelijk is om foutloos mee te werken. Het is veel te ingewikkeld. 

Miraval schreef op 28-07-2025 om 09:34:

[..]

Haar antisemitische uitspraken en berichten van lang geleden. Kan allemaal satire zijn geweest of wat dan ook, ik vond het smakeloos en niet passende bij iemand die in ons kabinet komt te zitten. En Nanninga krijg je er wel bij als ze mee mogen regeren.

Dat dacht ik al. Zij haalde destijds zes citaten aan die niet door de bocht konden. Ik snapte ook niet waarom ze dat deed. Dat zij niet begreep dat mensen er boos over werden snapte ik nog veel minder.

Ik volg haar al langer en ik vind haar ondanks die zes ongepaste citaten geen racist. In de tijd dat BN-ers (zoals bv Angela Groothuizen) een vluchteling één nacht in huis haalde had Annabel al maanden lang een asielzoeker in huis omdat die asielzoeker niet veilig was in het AZC omdat hij homo was. 

Annabel deed dit zonder poehaa, zonder camera's of media-aandacht (zoals Angela Groothuizen deed met die ene nacht met ontbijt) Annabel deed dit stil, en alleen in het belang van die asielzoeker. En dat zes maanden lang.

Over die ongepaste citaten:

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/ 

..............

“Dat mensen hier boos over zijn, begrijp ik echt niet,” zegt Nanninga, “tenzij je vindt dat je zelfs geen grappen ten koste van een kampbeul mag maken.” Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt ‘Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen’, is Nanninga kort: “Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat van komiek Hans Teeuwen over het verbod op de verkoop van dat boek. Waar ik overigens tegen ben.”

...............

Maar als Nanninga haar woorden nu, jaren later leest, heeft zij er dan spijt van? “Spijt is een groot woord. Ik begrijp wel dat mensen er nu in een andere context of zelfs zonder enige context van schrikken of boos om worden. Maar ik weet met welke intentie ik dat destijds heb gezegd.”

....................

Miraval schreef op 28-07-2025 om 09:42:

[..]

En dat vind ik ook goed. Er is altijd iets wat iemand WEL kan doen. Laten we daarop inzetten en niet op wie WIL werken MOET de kans krijgen. Nee, gewoon werken TENZIJ je echt niks meer kan.

Of, je moet als werknemer een particuliere AOV afsluiten die je verzekerd voor inkomen en werk wat je NU doet. Die heb ik ook. Kost me wel 520 euro per maand, maar ik ben verzekerd voor het werk wat ik nu doe. Wel een wachttijd van 3 maanden overigens.

Eens.

Op vandaag word iemand niet gauw meer arbeidsongeschikt verklaard. Of gedeeltelijk, bv 50%, en moet men voor die overige 50% passend werk gaan doen.

Dit bedoelde ik:

https://www.ad.nl/buitenland/angela-groothuizen-neemt-vluchteling-in-huis~a4719eed/
Zangeres en presentatrice Angela Groothuizen (56) neemt woensdagavond voor één nacht een vluchteling in huis.

Ik vond dit zelfs ongepast. Dan kan een asielzoeker één nacht slapen en eten in het huis van een rijke BN-er om daarna weer naar het AZC te gaan en te zien hoe rijk Angela leeft en hoe karig zij.

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 10:12:

Dit bedoelde ik:

https://www.ad.nl/buitenland/angela-groothuizen-neemt-vluchteling-in-huis~a4719eed/
Zangeres en presentatrice Angela Groothuizen (56) neemt woensdagavond voor één nacht een vluchteling in huis.

Ik vond dit zelfs ongepast. Dan kan een asielzoeker één nacht slapen en eten in het huis van een rijke BN-er om daarna weer naar het AZC te gaan en te zien hoe rijk Angela leeft en hoe karig zij.

Dat vond Angela niet zo belangrijk, het enige echt belangrijke was dat de pers aanwezig was. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-07-2025 om 10:49 Topicstarter

Ik zou een goede belasting op grote vermogens willen. Wat mij betreft niet op rendement (want veel te ingewikkeld), maar gewoon op het vermogen zelf. 
https://www.trouw.nl/opinie/na-de-vs-is-nederland-het-meest-ongelijke-land-ter-wereld~b4bb71fa/
Daarmee behoort Nederland qua vermogensverdeling tot de meest ongelijke landen ter wereld. Vergeleken met andere rijke landen is alleen de vermogensongelijkheid in de VS groter.
-----------------
Een tweede punt van opheldering betreft de groei van vermogens en vermogensongelijkheid. Bij veel Nederlanders bestaat het beeld dat vermogen verdiend is door hard werken en dat vermogen belasten oneerlijk is, omdat het inkomen daarvoor al belast is. Beide beelden zijn discutabel.

Vermogens renderen namelijk veel beter dan hard werken. Mensen die vroeg in hun leven al veel vermogen hebben, bijvoorbeeld door erfenissen, worden daarom sneller, min of meer slapend rijker dan mensen die het alleen moeten hebben van hard werken.

------------------
Dit brengt ons bij het derde punt van opheldering: belastingen. Veel mensen veronderstellen dat de meeste landen vermogens progressief belasten, net als de loonbelasting. Maar dat is niet zo: Nederland en de meeste andere landen belasten alleen het rendement op vermogen, niet de vermogens zelf. Verder is de Nederlandse vermogensrendementsheffing vlak en niet progressief. Zo’n systeem werkt een grote en groeiende vermogensongelijkheid in de hand, zoals duidelijk blijkt uit de eerdergenoemde cijfers.

Koko67 schreef op 28-07-2025 om 10:47:

[..]

Dat vond Angela niet zo belangrijk, het enige echt belangrijke was dat de pers aanwezig was.

Ik vermoed dat Angela gevraagd werd voor deze reclamestunt om de burgers een voorbeeld te geven van 'kijk mij eens goed doen, haal ook een vluchteling in huis'. Alleen was dat bij Angela puur voor de show. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-07-2025 om 11:23 Topicstarter

Op de lijst van welke partij staat Angela Groothuizen? Of is dit alleen maar afleiding van de standpunten van Nanninga? 

Daglichtlamp schreef op 28-07-2025 om 11:23:

Op de lijst van welke partij staat Angela Groothuizen? Of is dit alleen maar afleiding van de standpunten van Nanninga?

Nee hoor, geen afleiding. Meer een poging om te laten zien hoe hypocriet sommige mensen zijn. Bv. heel graag laten zien hoe je deugt, maar alleen als er camera’s bij staan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-07-2025 om 11:31 Topicstarter

Koko67 schreef op 28-07-2025 om 11:28:

[..]

Nee hoor, geen afleiding. Meer een poging om te laten zien hoe hypocriet sommige mensen zijn. Bv. heel graag laten zien hoe je deugt, maar alleen als er camera’s bij staan.

Dit draadje gaat over Nederlandse politiek, niet over min of meer bekende Nederlanders.

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 09:21:

[..]

Waarom niet vanwege Annabel Nanninga? Ik vind haar best heel goed.

Omdat het een antisemitische dame is die behoorlijk wat foute uitspraken en tweets heeft gedaan. En dat heb je al eerder gevraagd en toen ook voorbeelden van gezien. 

Loeki72 schreef op 28-07-2025 om 11:36:

[..]

Omdat het een antisemitische dame is die behoorlijk wat foute uitspraken en tweets heeft gedaan. En dat heb je al eerder gevraagd en toen ook voorbeelden van gezien.

Dat heb ik idd ooit al eens eerder aan iemand gevraagd (maar dat is echt al lang geleden) en daarom schreef ik dan ook:

Dat dacht ik al. Zij haalde destijds zes citaten aan die niet door de bocht konden. Ik snapte ook niet waarom ze dat deed. Dat zij niet begreep dat mensen er boos over werden snapte ik nog veel minder.

...etc.etc.etc......

Zie mijn bericht:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8020989#8020989

En ik heb in deze posting dan ook een artikel geplaatst wat Annabel-zelf erover te zeggen heeft/had. Had je dat nooit eerder gezien/gelezen? Dan kan het namelijk voorkomen dat ik dat misschien ooit nog eens vraag.

Daglichtlamp schreef op 28-07-2025 om 11:31:

[..]

Dit draadje gaat over Nederlandse politiek, niet over min of meer bekende Nederlanders.

Soms kan het in dit draadje ook in eens zomaar hopsaflops over Trump gaan, of over de '65 procent van het laatstverdiende salaris van een metselaar'.

Het artikel met Angela kwam ter sprake vanwege een vergelijking met een Nederlandse Eerste Kamer politica (JA21)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.