Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
24-08-2025 om 19:08
PensioNada schreef op 24-08-2025 om 18:51:
[..]
PvdA/GL is een keurig georganiseerde partij met leden, een partijbestuur, een wetenschappelijk bureau, etc. Dus er staat automatisch iemand anders op als Timmermans wegvalt.
Ik reageer op de uitspraak dat het beter is om naar jongere te kijken. Daarnaast ging het over de leeftijden van partijleiders, niet over de partij zelf.
Maar gezien je naam voel jij je misschien aangesproken, dat is niet de bedoeling....
Nighttripper
24-08-2025 om 19:11
Yumi schreef op 24-08-2025 om 18:41:
[..]
Dat hadden ze bij PvdA/GL ook beter kunnen doen, Timmermans is ouder dan Wilders en Bosma
Is overigens niet te hopen voor Timmermans,dat de verkiezingen gaan tegenvallen.Anders heb je grote kans dat 2010 zich dan herhaalt. En hij weer als een verongelijkt klein kind een half jaar bewust niets gaat zitten doen.Alleen maar omdat ie niet (de portefeuille Buitenland) kreeg,die een ander Kamerlid notabene al had.. 😏 https://nos.nl/artikel/2150253-timmermans-deed-een-half-jaar-niks Tsja,je kan dan wel 6 talen spreken.Maar als je niets aan zelfinzicht wilt doen,zal je in dat soort situaties altijd die emotioneel verongelijkte kleuter blijven.Maar ok,daar is wel moed voor nodig.En het zou ws het landsbelang uiteindelijk ook nog's ten goede komen.
Fleurtje_5
24-08-2025 om 19:35
felija schreef op 24-08-2025 om 18:40:
Gelukkig, wat een briljant idee, zeg! De zogenaamde hete pieper in de vorm van immigratie wordt opgelost door geen enkele asielzoeker/arbeidsmigrant meer binnen te laten en de huidige zonder pardon eruit te gooien.
En tada!! Opeens is Nederland weer het lieflijke landje zonder problemen met alleen maar aardige, fatsoenlijke mensen. Geen overlast meer, geen femicide, nauwelijks criminaliteit. Alle problemen, hoppa verdwenen!
Zorg, onderwijs lopen weer gesmeerd, de woningcrisis is opgelost. De politie kunnen we opdoeken, want iedereen is nu braaf. Al het werk, stom of niet, wordt moeiteloos door de Nederlanders opgepakt. Geweldig zou dat zijn. Toch?
Het probleem (de hete pieper) moet worden aangepakt. Overlast gevende veilige landers/asielzoekers meteen retour sturen zou een goed begin van de aanpak zijn. Ik heb het niet over echte vluchtelingen maar over 'het probleem' (daar weten ze in Ter Apel, Maarheeze en Budel alles van).
Nee hoor, dat gaat niet meer lukken. Zelfs mensen die hier geboren en getogen zijn kunnen aan femicide doen.
Het zal vast niet opgelost zijn maar er kan aan gewerkt worden zonder dat er miljoenen weggesmeten worden om overlast aan te pakken, of veilige landers/asielzoekers mee te geven als ze vrijwillig terug gaan. Of nog erger vind ik dat er trainingen gegeven worden (voor realiteitszin, toekomstverwachtingen etc) om zich voor te bereiden op de toekomst buiten Nederland. Hebben ze voorheen ook training gehad om zich voor te bereiden op een toekomst buiten hun vaderland? Hoezo stimuleren om vrijwillig vertrek? Als ze onrechtmatig hier zijn dan is het alleen nog maar 'vertrek'.
Dit is net reclame:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2483295-vertrekpremie-voor-derdelanders-uit-oekraine-ze-proberen-ons-om-te-kopen Wie zich in juni heeft gemeld, krijgt 5000 euro en een enkele reis naar het land van herkomst. Meldt de derdelander zich deze maand, dan is de bijdrage 2000 euro. Aanmelden voor de premie kan tot 1 augustus 2023.
https://www.coa.nl/nl/terugkeer-zelfstandig-vertrek-stimuleren Terugkeer: zelfstandig vertrek stimuleren
Toekomsttraining bij terugkeer
Volwassen asielzoekers die niet in Nederland mogen blijven, kunnen de Toekomsttraining van het COA volgen. In deze groepstraining bereiden ze zich voor op hun toekomst buiten Nederland en stimuleren we zelfstandig vertrek. Het programma bestaat uit een aantal vaste onderdelen: realiteitszin, toekomstverwachtingen, Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V), illegaliteit, en Internationale Organisatie voor Migratie (IOM).
majorette2005
24-08-2025 om 19:40
Fleurtje_5 schreef op 24-08-2025 om 19:35:
[..]
Het zal vast niet opgelost zijn maar er kan aan gewerkt worden zonder dat er miljoenen weggesmeten worden om overlast aan te pakken, of veilige landers/asielzoekers mee te geven als ze vrijwillig terug gaan. Of nog erger vind ik dat er trainingen gegeven worden (voor realiteitszin, toekomstverwachtingen etc) om zich voor te bereiden op de toekomst buiten Nederland. Hebben ze voorheen ook training gehad om zich voor te bereiden op een toekomst buiten hun vaderland?
Dit dus, net als geworteld zijn werkt blijkbaar alleen als ze retour zouden moeten.
Fleurtje_5
24-08-2025 om 19:42
Nighttripper schreef op 24-08-2025 om 18:40:
[..]
Denk zelf net als anderen dat Martin Bosma een uitstekende opvolger zou zijn. Als Kamervoorzitter doet hij het nu al een tijd uitstekend,geen wanklanken. Alleen die ene keer dat heel links weer's tekeer ging,omdat de PVV niet extreem-rechts genoemd mocht worden van Bosma Ze 'vergaten' alleen even 'toevallig' dat het ook onder de vorige voorzitter Vera Bergkamp niet mocht.Alleen was er toen amper protest.Tsja,links en huichelen...
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/linkerflank-kamer-boos-op-voorzitter-bosma-die-niet-toestaat-dat-pvv-extreem-rechts-wordt-genoemd~b366a992/
Maar vind Bosma persoonlijk ook een heel stuk relaxter en minder radicaal overkomen dan Wilders.Dus mss zou het de partij zelfs wel goed doen.En anders is er inderdaad altijd nog JA21 als prima alternatief.
Ik vind Martin Bosma een verademing als Kamervoorzitter, al helemaal in tegenstelling tot Vera Bergkamp.
Gerdi Verbeet en Arib vond ik ook heel goed. Echt. Maar Martin vind ik nog een paar tikkeltjes beter.
Mugske
24-08-2025 om 20:06
Daglichtlamp schreef op 23-08-2025 om 18:31:
[..]
Op zich heb je gelijk, er speelt altijd meer, dat was ook zo toen Rutte IV viel, en ook toen Schoof I viel. Het gaat nooit alleen om het conflict van dat moment.
Ik ben vooral heel teleurgesteld, en dan gewoon het meest in de VVD denk ik, die zichzelf willen zien als partij die verantwoordelijkheid kan dragen.
Ik hoop dat er inmiddels uitgezocht is wat er gebeurt als er een begroting verworpen wordt, want dat zie ik deze keer wel gebeuren. De vorige keer scheelde het al niets.
Er is vorig jaar al uitgezocht wat en hoe als een begroting niet goedgekeurd wordt (gong toen om onderwijs en zorg, die lang duurden). Dat beperkt de bestedingsvrijheid enorm. Hopelijk is er snel een nieuwe regering na de verkiezingen.
Daglichtlamp
24-08-2025 om 20:17
Mugske schreef op 24-08-2025 om 20:06:
[..]
Er is vorig jaar al uitgezocht wat en hoe als een begroting niet goedgekeurd wordt (gong toen om onderwijs en zorg, die lang duurden). Dat beperkt de bestedingsvrijheid enorm. Hopelijk is er snel een nieuwe regering na de verkiezingen.
Nee dat is niet vorig jaar uitgezocht, ik ben er even verder ingedoken. Op grond van een motie van de CU die eind vorig jaar is aangenomen, heeft de Rekenkamer daar dit jaar onderzoek naar gedaan.
Dat heeft uiteindelijk geleid tot deze brief: https://www.rekenkamer.nl/actueel/nieuws/2025/04/03/wat-mogelijk-en-wat-onzeker-is-bij-het-verwerpen-van-een-begroting-door-het-parlement
In feite zijn bij een verworpen begroting alle uitgaven die een ministerie doet onrechtmatig. Het is niet zeker of een nieuwe begrotingswet gemaakt kan worden (want formeel moet die uiterlijk prinsjesdag ingediend worden).
Overigens duurde alles vorig jaar uiteindelijk lang, omdat de Eerste Kamer in samenhang wilde besluiten. Dus volgens mij is over vrijwel alle begrotingen pas na 1 januari besloten.
felija
24-08-2025 om 20:30
Fleurtje_5: je had het over de hete pieper: immigratie, maar nu heb je het weer alleen over overlastgevende asielzoekers.
Wat is het nou? Alleen dat kleine percentage van de totale immigratie? Dus als die mensen worden uitgezet, dan is alles weer pais en vree?
Neweve
24-08-2025 om 21:26
heel eerlijk. Ik zie ook liever iemand anders als lijsttrekker dan Timmermans. Ik vind hem niet de meest charismatische persoonlijkheid. Bovendien lijken teveel mensen een persoonlijke vendetta te hebben tegen Timmermans. Ik gun groenlinks/PvdA meer.
Hoewel, de meeste mensen die klagen over Timmermans zullen waarschijnlijk sowieso niet op groen links/PvdA stemmen.
PensioNada
24-08-2025 om 22:33
majorette2005 schreef op 24-08-2025 om 19:40:
[..]
Dit dus, net als geworteld zijn werkt blijkbaar alleen als ze retour zouden moeten.
De standaard PVV-reactie. Autoriteiten bedenken iets om te voorkomen dat mensen meer problemen gaan veroorzaken: een cursus om mensen voor te bereiden op terugkeer naar hun thuisland, een klein zakje geld mee zodat ze daar een betere start kunnen maken, uitjes voor jongeren zodat het lange wachten in een AZC wordt doorbroken, taallessen in een AZC zodat asielzoekers alvast Nederlands kunnen leren. Meer kleine AZC's, zodat het makkelijker is voor de leiding om overzicht te houden.
En op alles wordt nee gezegd, wordt er schande over geroepen. Terwijl dit stuk voor stuk zaken zijn die een positief effect hebben.
Op YouTube staan er filmpjes over stupidity. En dan bedoelt men niet een gebrek aan intelligentie, maar te lui of gemakzuchtig zijn om echt goed na te denken over een probleem. Sander Schimmelpenninck noemt het "dom rechts".
(Asiel)migratie is een hele complexe materie. Van mij zou het ook een onsje minder mogen, maar wel op een nette manier en graag zonder de pure moslimhaat van Wilders.
Daglichtlamp
25-08-2025 om 07:04
Zou nu echt Van der Burg woensdag het woord voeren namens de VVD in het debat over de tweede kabinetsval? Terwijl alle andere partijen behalve NSC hun politiek leider het woord laten voeren? (En NSC heeft geen keus, want van Hijum zit niet in de Kamer).
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-08-27/overig/plenaire-zaal/ontstane-politieke-situatie-10-15/in-de-zaal
Zo de redenatie zijn bij de VVD dat hoe meer Yesilgoz aan het woord is, hoe meer stemmen ze verliezen?
majorette2005
25-08-2025 om 07:29
PensioNada schreef op 24-08-2025 om 22:33:
[..]
De standaard PVV-reactie. Autoriteiten bedenken iets om te voorkomen dat mensen meer problemen gaan veroorzaken: een cursus om mensen voor te bereiden op terugkeer naar hun thuisland, een klein zakje geld mee zodat ze daar een betere start kunnen maken, uitjes voor jongeren zodat het lange wachten in een AZC wordt doorbroken, taallessen in een AZC zodat asielzoekers alvast Nederlands kunnen leren. Meer kleine AZC's, zodat het makkelijker is voor de leiding om overzicht te houden.
En op alles wordt nee gezegd, wordt er schande over geroepen. Terwijl dit stuk voor stuk zaken zijn die een positief effect hebben.
Op YouTube staan er filmpjes over stupidity. En dan bedoelt men niet een gebrek aan intelligentie, maar te lui of gemakzuchtig zijn om echt goed na te denken over een probleem. Sander Schimmelpenninck noemt het "dom rechts".
(Asiel)migratie is een hele complexe materie. Van mij zou het ook een onsje minder mogen, maar wel op een nette manier en graag zonder de pure moslimhaat van Wilders.
Standaard PVV reactie? Niet van mij, ik stem nooit PVV. Wat een kortzichtige opmerking weer.
Herfstappeltaart
25-08-2025 om 07:41
Fleurtje_5 schreef op 24-08-2025 om 19:42:
[..]
Ik vind Martin Bosma een verademing als Kamervoorzitter, al helemaal in tegenstelling tot Vera Bergkamp.
Gerdi Verbeet en Arib vond ik ook heel goed. Echt. Maar Martin vind ik nog een paar tikkeltjes beter.
Bosma is aanhanger van de zg. 'omvolkingstheorie' . Een beladen term uit de tweede wereldoorlog. Het is een rare snuiter.
Daglichtlamp
25-08-2025 om 11:17
Ik had niet gedacht dat het CDA de moed zou hebben om de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek op te nemen in hun verkiezingsprogramma. Maar ze doen het toch. Bontenbal maakt waar dat hij niet gaat voor gemakkelijke beloften aan kiezers om zo stemmen te winnen. Hij weet dat op termijn de hypotheekrente aftrek niet houdbaar is, omdat deze de verschillen tussen huurders en kopers nog verder vergroot.
https://www.cda.nl/verkiezingsprogramma/
Ik ben verder niet onverdeeld positief over de paragraaf over huurders, waar ze de WOZ-waarde juist meer willen laten meetellen in de maximale huur, volgens mij heeft dat juist een prijsopdrijvend effect voor woningen.
Fleurtje_5
25-08-2025 om 13:04
PensioNada schreef op 24-08-2025 om 18:48:
[..]
Omdat nu de dader van een moord op een vrouw door een onbekende, waarschijnlijk een asielzoeker is, maak jij er van dat dit een rechtstreeks gevolg is van asielmigratie. Kom nou toch. Zo'n soort moord is gelukkig uitermate zeldzaam. Misselijk makend om alle asielzoekers de schuld te geven van zo'n zeldzaam misdrijf, want dat doe je op deze manier. Het negatieve geroeptoeter van Wilders en zijn meelopers maakt dat de integratie van migranten moeilijker verloopt.
Misselijkmakend dat jij dit van mijn woorden maakt. Ik heb het over het aanpakken van het probleem 'overlastgevende veiligelanders/asielzoekers'. Meteen retour sturen als ze herhaaldelijk in de fout gaan.
Die dader die het meisje heeft vermoord was al twee keer eerder in de fout gegaan in ons landje. Hoe kan het dan dat hij niet is aangepakt? Misschien is het wel een zeldzame crimineel die uit zijn vaderland is gevlucht.
.