Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Schoondochter
22-08-2025 om 16:53
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 16:46:
[..]
Ik herken dit helemaal niet uit mijn linkse gemeente waar ook een grote groep moslims woont. Natuurlijk zie ik zo nu en dan wel eens een vrouw in boerka, maar nog niet eens wekelijks volgens mij.
Zomaar een idee: Zouden moslims in gemeenten waar overwegend rechts gestemd wordt, zelf ook behoudender zijn?
Het traditionele beeld van de moslimman voorop en de vrouw die een paar stappen daarachter loopt zie je hier ook nauwelijks. Gewoon gezinnetjes, net als andere gezinnen, waar je ook regelmatig de vader gewoon achter de kinderwagen ziet.
Ik zie ze ook zelden. Maar ik let er ook niet op moet ik zeggen, en stoor me er ook niet aan als ik iemand zo gekleed zie gaan.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 16:55
Schoondochter schreef op 22-08-2025 om 16:53:
[..]
Ik zie ze ook zelden. Maar ik let er ook niet op moet ik zeggen, en stoor me er ook niet aan als ik iemand zo gekleed zie gaan.
Omdat ik hier er verschillende mensen over zag schrijven heb ik er de afgelopen periode extra op gelet.
Nicole123
22-08-2025 om 17:05
Het is een algemeen psychologisch verschijnsel dat als je ergens bewust of onbewust een focus op hebt je het vervolgens opeens overal ziet, ook al komt het helemaal niet veel of extra voor. Het Baader-Meinhof fenomeen heet dat. Ik zie zelf ook eigenlijk bijna nooit mensen in boerka, misschien eens per maand ofzo. En stellen waarbij een hippe man voorop loopt en een gesluierde vrouw er meters achteraan zie ik eigenlijk nooit. Terwijl ik in een regio woon met gemiddeld zo ongeveer het meeste mensen van niet-westerse komaf / moslims. Misschien vallen ze me juist daarom ook niet zo op: ik vind het zo normaal om met ze samen te leven dat ik er geen 'brr, wat eng' kriebels van krijg. Het zijn net mensen namelijk, heb ik ervaren. Soms heel aardig, soms irritant, soms vriendelijk, soms bot. Zoals ieder ander. Het zijn gewoon mijn buren, mijn collega's, de mensen voor me in de supermarkt en mijn tandartsassistente, niet een of andere enge soort mensen om bang voor te zijn.
Nicole123
22-08-2025 om 17:12
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 16:55:
[..]
Omdat ik hier er verschillende mensen over zag schrijven heb ik er de afgelopen periode extra op gelet.
Een ander verschijnsel is dat mensen soms geneigd zijn zaken te overschatten, zeker als ze er zelf sterke emoties bij hebben. Dat ze een keer iemand in boerka gezien hebben en dat wordt dan 'er lopen zóóóveel mensen in boerka daar!'. Of een jaar geleden werden ze een keer toevallig onaardig aangekeken door iemand met een hoofddoek en dat is blijven hangen als 'mensen met een hoofddoek vinden mensen zonder minder waard'. Als jij niet al bij voorbaat die negatieve emoties erbij had zul jij exact dezelfde waarnemingen anders registreren en beschrijven. En dat gaat heel vaak onbewust. Juist daarom vind ik wat mensen zoals Wilders, en in iets mindere mate ook bijv Yeşilgöz, doen zo kwalijk: die leggen een heel nare bodem voor het onbewust door een heel negatieve bril zien van een grote groep medemensen.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 17:19
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 09:06:
Van de PVV fractie waren er alleen Bosma (logisch die was voorzitter), Wilders en De Roon (logisch want die had het commissiedebat gedaan, en moest dus het woord voeren voor de PVV). Van de PVV-fractie was dus 8,1 procent aanwezig, van de niet PVV-fracties was 76 procent van de Kamerleden aanwezig.
Van Roon heeft in het debat zelf alleen zijn eigen inbreng geleverd, een paar minuten. De rest van de tijd heeft hij zwijgend in de zaal gezeten.
Aanvulling: Wilders heeft denk ik alleen de presentielijst getekend, zodat hij formeel aanwezig was en de medeondertekenaar kon zijn van de verschrikkelijke moties van de PVV. Ik heb hem niet in de zaal zien zitten tijdens het debat.
PensioNada
22-08-2025 om 17:31
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 17:19:
[..]
Aanvulling: Wilders heeft denk ik alleen de presentielijst getekend, zodat hij formeel aanwezig was en de medeondertekenaar kon zijn van de verschrikkelijke moties van de PVV. Ik heb hem niet in de zaal zien zitten tijdens het debat.
De tweede kamer is zelf verantwoordelijk voor hun orde regelement, misschien kan een volgende kamer regeltjes maken waardoor dit tegen gegaan wordt. Ik zou overigens niet weten hoe.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 17:34
PensioNada schreef op 22-08-2025 om 17:31:
[..]
De tweede kamer is zelf verantwoordelijk voor hun orde regelement, misschien kan een volgende kamer regeltjes maken waardoor dit tegen gegaan wordt. Ik zou overigens niet weten hoe.
Op zich wil je niet iedereen in de plenaire zaal houden. Normaal gesproken zijn er ook heel veel overleggen juist in andere zalen en werk dat op de achtergrond gedaan wordt. Maar juist in deze periode zijn die er natuurlijk juist niet, omdat het reces is.
De ministerraad is trouwens nog steeds bezig, het vervolg van het debat is nu al uitgesteld naar 19.00 (was eerst 16.00). Wat mij betreft stemmen ze over de moties zonder appreciatie.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 18:47
Persconferentie Schoof werd even voor zes uur nog aangekondigd om 18.30, maar is toch weer uitgesteld. Onduidelijk is of de ministerraad nog steeds bezig is. De voortzetting van het Kamerdebat lijkt nog wel steeds om 19.00 te beginnen. Ik verwacht dat Veldkamp daar aan gaat kondigen dat hij aftreed.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 19:11
Dit is zo beschamend, de minister is gewoon niet op komen dagen om 19.00. Gelukkig in De Kamer brede steun om aanwezig te blijven totdat het kabinet op komt dagen. Zelfs de Roon van de PVV geeft aan dat hij een campingbedje mee heeft. (alleen de SGP vond dat het wel kon wachten tot maandag).
Om 20.00 komen ze weer bij elkaar.
Daglichtlamp
22-08-2025 om 19:45
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 18:47:
Persconferentie Schoof werd even voor zes uur nog aangekondigd om 18.30, maar is toch weer uitgesteld. Onduidelijk is of de ministerraad nog steeds bezig is. De voortzetting van het Kamerdebat lijkt nog wel steeds om 19.00 te beginnen. Ik verwacht dat Veldkamp daar aan gaat kondigen dat hij aftreed.
Veldkamp treedt inderdaad af. Ben benieuwd wie er nu naar de Tweede Kamer komt. Brekelmans is eerste vervanger, maar Schoof is wellicht logischer. (en ik vind eigenlijk dat Veldkamp zijn aankondiging in de Tweede Kamer had moeten doen, om 20.00 uur komen ze weer bij elkaar).
Fleurtje_5
22-08-2025 om 19:51
Neweve schreef op 22-08-2025 om 14:32:
[..]
Een plan afschieten is makkelijk. Een degelijk plan bedenken veel lastiger. Hoe zou jij de hoogbouw realiseren fleurtje? Op de plek van huidige woningen, nieuwe plekken (maar dus niet een oud weiland of vliegveld).
Er moeten nieuwe woningen bijkomen. Tot nu toe vind het plan van groen links best constructief en concreet. Al ben ik het eens dat we goed naar de langetermijn gevolgen moeten kijken van het wel/niet sluiten van een vliegveld.
Vvd wijst 24 grootschalige locaties aan, ten koste van wat gaat dat, bos/vliegveld/weiland/anders? Ik vermoed natuur want de slogan verderop is "Bouwen in het groen."
Pvv zegt (programma 2023) "Bouw in steden en dorpen ‘een straatje erbij". Hoe willen ze dat doen? Een stuk van mijn tuin + die van de achterbuurman opkopen en daar een huis neerzetten?
Cda wil steden en dorpen beheerst laten groeien bouwen we aan een sterke gemeenschap met ruimte voor jong en oud. Met daarbij meer regie voor de overheid en ook focus op bouwen buiten de randstad.
Daarnaast willen sommige ook nog minder regels voor bouwen en bezwaren. Die vind ik wel spannend, het moet een goede balans tussen de altijd nimbys en gegrond bezwaar blijven.
Wie een vliegveld wil sluiten om er een woonwijk te bouwen kan vast makkelijker een rij oude huizen afbreken om iets neer te zetten dat de hoogte ingaat. Volgens mij gaat dat makkelijker.
Hoe ziet een oud weiland eruit? Een groene wei kan toch niet oud zijn.
Als men een vliegveld met landingsbaan sluit, sluit men ook de vliegtuigcontrole-toren en de gebouwen die erbij horen, en ontslaat ook het personeel. Het saneren van de bodem is ook nog een flinke dure klus. En dat in een tijd dat het steeds drukker word op de wegen. Maar vooral....eenmaal weg is weg, men kan nooit meer een landingsbaan terug leggen, want vliegtuigen hebben een lange rechte baan nodig.
Het is niet alleen 'bouwen in het groen', want dat klinkt zo natuur-verantwoord, maar er zullen ook wegen erbij komen waar auto's en vrachtverkeer overheen rijden, dus 'autorijden in het groen' en 'BBQ-en in het groen', 'warmtepompen in het groen' 'houtkachels stoken in het groen'. Elke week 'kliko's ophalen in het groen'.
Een sterke gemeenschap met ruimte voor jong en oud? Ammahoela CDA, dat had dan allang klaar kunnen zijn, want die ouderen zitten al jaren in hun eentje te vereenzamen in het te grote huis.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 19:52
lientje69 schreef op 22-08-2025 om 15:08:
[..]
Wou ook al zeggen: ik woon in Noord-Holland en dit is echt wel natuur hoor. Maar goed . Ik hoor dan ook bij degene die in no farmers no food geloven. Dus ik zal wel weer gek zijn dan...
Fleurtje_5
22-08-2025 om 19:52
lientje69 schreef op 22-08-2025 om 15:41:
[..]
Hier ook de laatste tijd. En moet er erg aan wennen. Jij woont vast bij mij in de buurt!
Ik woon in Limburg.
Fleurtje_5
22-08-2025 om 19:54
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 16:46:
[..]
Ik herken dit helemaal niet uit mijn linkse gemeente waar ook een grote groep moslims woont. Natuurlijk zie ik zo nu en dan wel eens een vrouw in boerka, maar nog niet eens wekelijks volgens mij.
Zomaar een idee: Zouden moslims in gemeenten waar overwegend rechts gestemd wordt, zelf ook behoudender zijn?
Het traditionele beeld van de moslimman voorop en de vrouw die een paar stappen daarachter loopt zie je hier ook nauwelijks. Gewoon gezinnetjes, net als andere gezinnen, waar je ook regelmatig de vader gewoon achter de kinderwagen ziet.
Wat is een 'linkse gemeente'? Hebben alle rechtshandigen geen toegang?
Schoondochter
22-08-2025 om 20:22
Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 19:45:
[..]
Veldkamp treedt inderdaad af. Ben benieuwd wie er nu naar de Tweede Kamer komt. Brekelmans is eerste vervanger, maar Schoof is wellicht logischer. (en ik vind eigenlijk dat Veldkamp zijn aankondiging in de Tweede Kamer had moeten doen, om 20.00 uur komen ze weer bij elkaar).
Ik snap dat hij aftreedt, hij krijgt geen ruimte. Hoewel het in dit huidige kabinet wel erg voortvarend was om maatregelen toe te zeggen als hij dat inderdaad niet overlegd had vantevoren. BBB en VVD dragen heel andere standpunten uit. En in dit kabinet is de campagne (en dus punten maken) in de aanloop naar de verkiezingen nou eenmaal belangrijker dan het werk doen.