Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

PensioNada schreef op 22-08-2025 om 11:19:

[..]

Ik heb een documentaire uit 2018 gezien over mensen uit de golfstaten die in Limburg een huis kopen. Ik kan me voorstellen dat sommigen van hen met een boerka of nikab lopen. In Rotterdam en den Haag waar ik regelmatig kom, zie ik het weleens, maar het is echt sporadisch. Lange gewaden is iets heel anders, dat zie ik regelmatig, bijvoorbeeld ook bij de POH van mijn huisarts en dat is een zelfstandige, goed opgeleide vrouw.

Overigens is het eigenlijk heel raar dat mensen "gewone" huizen als tweede huis kunnen kopen. Daar zou je vanaf moeten in tijden van woningnood. Al is dit niet simpel, want mensen die al jaren elk weekend naar hun tweede huis in Friesland gaan, kan je niet zomaar dat huis afpakken.

Ow en als ik een huis koop ergens in de golfstaten waar iedereen in boerka loopt dan draag ik een topje en kort broekje omdat ik dat zo gewend ben?

Ik zie hier in ons mooie Hollandse boerendorp ook steeds meer lange gewaden met een hoofddoek lopen. Dat is idd heel anders dan die boerka of nikab. Moeten de vrouwen zelf weten. Maar toch is het raar, want ze lopen een meter achter een hip geklede man.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-08-2025 om 11:56 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 11:49:

[..]

Ik neem aan de Achahakbar geen watje is en best wel wat gewend zal zijn want zij was lange tijd officier van justitie en onder meer advocaat en rechter-plaatsvervanger.

Des te ernstiger dat ze vond dat ze niet anders kon dan aftreden. Ik geef Femke Zeedijk helemaal gelijk dat op dat moment ook de andere NSC-bewindslieden hadden moeten opstappen. Wellicht dat er dan nog iets overgebleven was van de NSC als ze daadwerkelijk hadden laten zien dat ze de rechtsstaat en hun eigen idealen belangrijker vonden dan hun ministersposten. 

Aan de andere kant gaan de stemmen die NSC anders had gekregen nu wellicht naar het CDA. Daar kan ik niet rouwig om zijn.

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 11:55:

[..]

Ow en als ik een huis koop ergens in de golfstaten waar iedereen in boerka loopt dan draag ik een topje en kort broekje omdat ik dat zo gewend ben?

Ik zie hier in ons mooie Hollandse boerendorp ook steeds meer lange gewaden met een hoofddoek lopen. Dat is idd heel anders dan die boerka of nikab. Moeten de vrouwen zelf weten. Maar toch is het raar, want ze lopen een meter achter een hip geklede man.

Ga eens naar Dubai en kijk hoe de westerlingen daar rond lopen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-08-2025 om 12:47 Topicstarter

De ministerraad heeft weer moeite om met 1 mond te spreken. Wat zal ik blij zijn als we van dit kabinet af zijn. Blijkbaar is het ook zonder de PVV een zooitje.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5524536/ongemak-bij-ministers-willen-woorden-veldkamp-niet-herhalen
Voorafgaand aan de ministerraad heerst zichtbaar ongemak onder de binnenlopende bewindslieden over een Kamerbrief van buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC). Die schreef gisteren dat 'aanvullende maatregelen' tegen Israël' 'noodzakelijk' zijn. Maar hoewel bewindslieden erkenden dat een brief altijd namens het hele kabinet is, wilde niemand zijn kwalificaties herhalen.

In een chaotisch debat hierover gisteravond ontstond twijfel of Veldkamp dit standpunt wel met zijn ambtsgenoten had afgestemd. Hij moest de beoordeling van verschillende moties schuldig blijven, omdat andere bewindslieden daarover zouden gaan. Desgevraagd kon hij in het debat ook niet garanderen dat de ministerraad een dag later zou instemmen met aanvullende maatregelen.

Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 11:40:

[..]

Tja half Nederland woont op vervuilde grond. Dat is een gegeven. We gaan heel slecht met onze leefomgeving om. Het is geen reden om niet te bouwen op grond die eerst gesaneerd moet worden voordat er gebouwd kan worden.

Geen idee waarom het vliegveld daar verlies maakt, ik weet wel dat ik niet vind dat we daar met zijn allen voor moeten betalen. Dan is woonruimte voor ouderen en meer plek in gevangenissen belangrijker. Dat ben ik wel met je eens.

Maar in hoeverre is die grond dan ook echt goed gesaneerd om te wonen en kinderen in de zandbak te laten spelen, en vooral wat gaat dat saneren van zo'n lange lap grond kosten? En is dat dan wel voldoende?

Onlangs stond er een woning te koop op Funda. Het complex waar de woning bij hoort ligt op het voormalige fabrieksterrein van Sphinx. Best prijzig vind ik, € 699.000 k.k voor een appartement met maar 1 slaapkamer. En dan ook nog eens ontzettend foeilelijk betegeld.

Ik vroeg me af 'Is er nog kans op vervuilde grond van het Sphinx fabrieksterrein?'

Het antwoord dat ik vond:

Het Sphinx terrein in Maastricht heeft in het verleden te maken gehad met bodemverontreiniging, voornamelijk door de voormalige aardewerkfabriek. Er is in het verleden onderzoek gedaan naar de bodemkwaliteit en er zijn saneringen uitgevoerd, maar er kunnen nog steeds restanten van verontreiniging aanwezig zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-08-2025 om 12:54 Topicstarter

Een appartement? Dus zonder tuin? Hoeveel last denk je dat je hebt van vervuilde grond? 
We nemen in Nederland bodemsanering serieus. Dus ja je kind kan in de zandbak spelen. Maar groente of fruit uit je eigen tuin? Of eieren van je eigen kippen? Dat is bijna nergens nog verstandig. We hebben echt meer linkse invloed op het beleid nodig om ervoor te zorgen dat de situatie van onze leefomgeving niet nog erger wordt.

Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 11:40:

[..]

Tja half Nederland woont op vervuilde grond. Dat is een gegeven. We gaan heel slecht met onze leefomgeving om. Het is geen reden om niet te bouwen op grond die eerst gesaneerd moet worden voordat er gebouwd kan worden.

Geen idee waarom het vliegveld daar verlies maakt, ik weet wel dat ik niet vind dat we daar met zijn allen voor moeten betalen. Dan is woonruimte voor ouderen en meer plek in gevangenissen belangrijker. Dat ben ik wel met je eens.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2857868/nieuwe-natuurvergunning-belemmert-doorgroei-maastricht-aachen-airport 17 februari 2025 Nieuwe natuurvergunning belemmert doorgroei Maastricht Aachen Airport ............
MAA heeft in tien jaar tijd nog nooit zo weinig luchtvracht verwerkt als in afgelopen jaar. Volgens het CBS is 29.000 ton vracht via Beek vervoerd, een daling van bijna 9 procent vergeleken met 2023. En het aantal passagiers blijft ook achter. 

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2875787/actievoerders-tegen-vliegveld-incasseren-120000-euro-van-ministerie 19 maart 2025 Actievoerders tegen vliegveld incasseren 120.000 euro van ministerie. De actiegroep die strijdt tegen Maastricht Aachen Airport (MAA) en een buurtbewoner hebben samen 120.000 euro geïncasseerd van het ministerie. Rond mei volgt een tweede uitbetaling van 30.000 euro.

Maar ze zijn hoopvol:

https://nos.nl/regio/limburg/artikel/642236-meer-vrachtvliegtuigen-via-maastricht-aachen-airport juni 2025 

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2971880/liefde-bloeit-op-tussen-wizz-air-en-maastricht-aachen-airport 19 augustus 2025
Maastricht Aachen Airport (MAA) lijkt met Wizz Air een nieuwe vaste klant te hebben gevonden. Arbeidsmigranten zijn een belangrijke doelgroep van de budgetmaatschappij.

Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 12:54:

Een appartement? Dus zonder tuin? Hoeveel last denk je dat je hebt van vervuilde grond?
We nemen in Nederland bodemsanering serieus. Dus ja je kind kan in de zandbak spelen. Maar groente of fruit uit je eigen tuin? Of eieren van je eigen kippen? Dat is bijna nergens nog verstandig. We hebben echt meer linkse invloed op het beleid nodig om ervoor te zorgen dat de situatie van onze leefomgeving niet nog erger wordt.

https://www.funda.nl/detail/koop/maastricht/appartement-busschuttenpoort-13-a01/43017107/media/foto/28

Het complex is van alle gemakken voorzien: een prachtig aangelegde binnentuin,

............

De slaapkamer die ligt aan de kant van de rustige binnentuin, is uitgerust met een tegelvloer en biedt via een schuifpui toegang tot het zonnige terras, dat is voorzien van een elektrisch zonnescherm en uitzicht biedt op de fraaie binnentuin.

...............

Koper is te allen tijde gerechtigd voor eigen rekening een bouwkundige keuring te (laten) verrichten dan wel andere adviseurs te raadplegen teneinde een goed inzicht te verkrijgen over de staat van onderhoud.

Deze informatie is door ons met de nodige zorgvuldigheid samengesteld. Onzerzijds wordt echter geen enkele aansprakelijkheid aanvaard voor enige onvolledigheid, onjuistheid of anderszins, dan wel de gevolgen daarvan. Alle opgegeven maten en oppervlakten zijn indicatief.

Daglichtlamp schreef op 22-08-2025 om 11:56:

[..]

Des te ernstiger dat ze vond dat ze niet anders kon dan aftreden. Ik geef Femke Zeedijk helemaal gelijk dat op dat moment ook de andere NSC-bewindslieden hadden moeten opstappen. Wellicht dat er dan nog iets overgebleven was van de NSC als ze daadwerkelijk hadden laten zien dat ze de rechtsstaat en hun eigen idealen belangrijker vonden dan hun ministersposten.

Aan de andere kant gaan de stemmen die NSC anders had gekregen nu wellicht naar het CDA. Daar kan ik niet rouwig om zijn.

Ik denk dat Femke Zeedijk zich zelf ook helemaal groot gelijk geeft. Ze heeft ook best wel ervaring met 'opstappen':

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-opportunistische-politieke-zwerftocht-van-femke-zeedijk-oud-kamerlid-voor-nsc 25-01-2025 De politieke zwerftocht van Femke Zeedijk

....................

Maar dat maakt haar reis door de politieke jungle niet per se ongeloofwaardig. Tot ze zelf begon te praten.

Een ongeloofwaardig afscheid
Ze heeft de afgelopen weken uitvoerig uitgelegd waarom ze de NSC-fractie verliet. Volgens haar was het vertrek van staatssecretaris Achahbar de druppel. Niet omdat het kabinet met de PVV regeert. Niet vanwege fundamentele politieke verschillen. Maar omdat het ten koste ging van de diversiteit in het kabinetsteam.

.................

Yumi schreef op 22-08-2025 om 11:34:

[..]

Dat zou je denken, maar de bedoeling is dat het aantal vluchten van de vliegvelden die overblijven minder worden. Ze willen immers ook meer woningen in de buurt van Schiphol.... om dat voor elkaar te krijgen liggen er voorstellen om de regels omtrent geluidhinder, trillingen en het maken van bezwaar op bouwplannen (nog) meer te beperken.

Meerdere vliegvelden moeten veranderen in nieuwbouwwijken. Dat stelt GroenLinks-PvdA in haar verkiezingsprogramma. Ook kan er volgens de partij meer gebouwd worden in de regio rond Schiphol door het aantal vluchten daar te verminderen.

GroenLinks-PvdA wil bouwen op en rond vliegvelden: ‘Infrastructuur ligt er al’ | Het Parool

Als vliegvelden gesloten moeten worden omdat er hoognodig woningen gebouwd moeten worden wegens woningentekort, dan vind ik dat men de hoogte in moet bouwen en niet hier en daar een bungalow met een tuin 'whit swimmingpool en room for a pony'  langs een landingsbaan.  

Deze goeie reactie las ik ook:

https://www.ad.nl/praat-mee/reacties-op-plan-groenlinks-pvda-over-woningbouw-laat-rotterdam-airport-met-rust~a367cf02/ 18 aug'25

......................

‘We hebben meer luchthavens en woningen nodig’ (AD 18-8). KLM-baas Marjan Rintel slaat met haar artikel dat we luchthavens én meer woningen nodig hebben mijns inziens de spijker op de kop. Een wereldstad als Rotterdam

kan niet zonder, denk ik. GroenLinks-PvdA denkt er helaas anders over. Het sluiten van Rotterdam Airport betekent dat 2700 mensen zonder werk komen te zitten en dat 2,2 miljoen passagiers een ­ander vliegveld zullen moeten zoeken. Dat betekent zomaar 700.000 autobewegingen richting Schiphol, België of Duitsland. ­Natuurlijk moeten we huizen bouwen, maar laat Rotterdam The Hague Airport met z’n gemiddeld 45 vliegbewegingen per dag

........................

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-08-2025 om 14:02 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-08-2025 om 20:26:

Een interessante nummer 2 op de lijst van D66.
https://www.ad.nl/politiek/uwv-topvrouw-nathalie-van-berkel-pleit-voor-versimpeling-van-regels-dit-komt-kwetsbaren-ten-goede~acc43aca/
Ze maakte van dichtbij mee hoe kwetsbare mensen soms gemangeld worden in het systeem. Ook bij ‘haar’ UWV. Nu stapt UWV-bestuurder Nathalie van Berkel over naar de politiek, omdat dat volgens haar dé plek is waar ze wél veranderingen kan doorvoeren. Haar oplossing? Minder regels. Maar dat heeft wel een prijs, waarschuwt ze.
---------------
En dat is nog maar één ingewikkelde regel, zegt Van Berkel. „Juist de kwetsbaarste mensen zijn afhankelijk van veel verschillende regelingen in de sociale zekerheid. En al die regelingen werken anders. De ene is inkomensafhankelijk, de andere niet. Voor de ene telt het inkomen van je partner mee, voor de andere niet. Als je een beetje pech hebt in je leven en je bent ziek én je bent je baan kwijtgeraakt én je bent mantelzorger én je hebt schulden, dan krijg je met al die verschillende regelingen te maken. Dan krijg je van de ene overheidsinstantie geld en meteen de dag erna valt een brief op je deurmat omdat je inkomen is verhoogd, waardoor je weer iets moet terugbetalen over een andere regeling.’’

Blijkbaar vonden de D66 leden Van Berkel ook teveel een outsider. Op de definitieve lijst komt ze op nummer 6.

Voor de eerste vijf plekken wordt gekozen voor ervaren Kamerleden. https://d66.nl/nieuws/advieslijst-tweede-kamerverkiezing-2025/

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 13:45:

[..]

Als vliegvelden gesloten moeten worden omdat er hoognodig woningen gebouwd moeten worden wegens woningentekort, dan vind ik dat men de hoogte in moet bouwen en niet hier en daar een bungalow met een tuin 'whit swimmingpool en room for a pony' langs een landingsbaan.

Deze goeie reactie las ik ook:

https://www.ad.nl/praat-mee/reacties-op-plan-groenlinks-pvda-over-woningbouw-laat-rotterdam-airport-met-rust~a367cf02/ 18 aug'25

......................

‘We hebben meer luchthavens en woningen nodig’ (AD 18-8). KLM-baas Marjan Rintel slaat met haar artikel dat we luchthavens én meer woningen nodig hebben mijns inziens de spijker op de kop. Een wereldstad als Rotterdam

kan niet zonder, denk ik. GroenLinks-PvdA denkt er helaas anders over. Het sluiten van Rotterdam Airport betekent dat 2700 mensen zonder werk komen te zitten en dat 2,2 miljoen passagiers een ­ander vliegveld zullen moeten zoeken. Dat betekent zomaar 700.000 autobewegingen richting Schiphol, België of Duitsland. ­Natuurlijk moeten we huizen bouwen, maar laat Rotterdam The Hague Airport met z’n gemiddeld 45 vliegbewegingen per dag

........................

Een plan afschieten is makkelijk. Een degelijk plan bedenken veel lastiger. Hoe zou jij de hoogbouw realiseren fleurtje? Op de plek van huidige woningen, nieuwe plekken (maar dus niet een oud weiland of vliegveld). 

Er moeten nieuwe woningen bijkomen. Tot nu toe vind het plan van groen links best constructief en concreet. Al ben ik het eens dat we goed naar de langetermijn gevolgen moeten kijken van het wel/niet sluiten van een vliegveld. 

Vvd wijst 24 grootschalige locaties aan, ten koste van wat gaat dat, bos/vliegveld/weiland/anders? Ik vermoed natuur want de slogan verderop is "Bouwen in het groen."

Pvv zegt (programma 2023) "Bouw in steden en dorpen ‘een straatje erbij". Hoe willen ze dat doen? Een stuk van mijn tuin + die van de achterbuurman opkopen en daar een huis neerzetten?

Cda wil steden en dorpen beheerst laten groeien bouwen we aan een sterke gemeenschap met ruimte voor jong en oud. Met daarbij meer regie voor de overheid en ook focus op bouwen buiten de randstad. 

Daarnaast willen sommige ook nog minder regels voor bouwen en bezwaren. Die vind ik wel spannend, het moet een goede balans tussen de altijd nimbys en gegrond bezwaar blijven. 

Fleurtje_5 schreef op 19-08-2025 om 15:57:

[..]

Duidelijk dat je geen oog hebt voor wat er wel allemaal te zien is in de natuur. Ook datgene wat jij niet ziet is er wel degelijk. Ook die bloemen (alleen al op dit ene plaatje op de voorgrond), bomen en struiken zijn er. Ik neem je graag eens mee als ik de natuur in trek en zal je dan wijzen op al dat moois dat jij niet ziet. Je zult dan vast zeggen 'hou eens even voor vijf minuten je mond'.

Heb je de link niet geopend. Daarin staat:

Weidereservaten met kruidenrijke graslanden en broedende weidevogels

Wie denkt aan Noord-Holland, komt al snel uit op een beeld van uitgestrekte weilanden met molens, kleine dorpjes en koeien in de wei. Dit oer-Hollandse landschap was al in de 17e eeuw decor voor schilders en is vandaag de dag nog steeds te beleven. Maar niet overal meer. Want ook al bestaat het overgrote deel van de provincie uit agrarisch landschap, door schaalvergroting en intensivering zijn op veel plaatsen de natuurlijke weilanden van vroeger inmiddels verloren gegaan. Maar gelukkig niet overal.

Midden in het boerenland liggen onze weidereservaten. Hier floreert de natuur. In de lente zijn deze weilanden op hun mooist. De velden staan vol met bloemen. Tussen het gras houden de jonge weidevogels zich schuil en overal krioelt het van het leven. Dit is de tijd om erop uit te gaan. Op de fiets bijvoorbeeld. We hebben een aantal prachtige fietsroutes voor je klaar staan. Je kunt ook mee op excursie. Onze gidsen helpen bij het bekijken van de weidevogels en kunnen haarfijn vertellen welke soorten er allemaal te zien zijn.

Wou ook al zeggen: ik woon in Noord-Holland en dit is echt wel natuur hoor. Maar goed . Ik hoor dan ook bij degene die in no farmers no food geloven. Dus ik zal wel weer gek zijn dan...

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 11:55:

[..]

Ik zie hier in ons mooie Hollandse boerendorp ook steeds meer lange gewaden met een hoofddoek lopen. Dat is idd heel anders dan die boerka of nikab. Moeten de vrouwen zelf weten. Maar toch is het raar, want ze lopen een meter achter een hip geklede man.

Hier ook de laatste tijd. En moet er erg aan wennen.  Jij woont vast bij mij in de buurt!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-08-2025 om 16:46 Topicstarter

lientje69 schreef op 22-08-2025 om 15:41:

[..]

Hier ook de laatste tijd. En moet er erg aan wennen. Jij woont vast bij mij in de buurt!

Ik herken dit helemaal niet uit mijn linkse gemeente waar ook een grote groep moslims woont. Natuurlijk zie ik zo nu en dan wel eens een vrouw in boerka, maar nog niet eens wekelijks volgens mij.

Zomaar een idee: Zouden moslims in gemeenten waar overwegend rechts gestemd wordt, zelf ook behoudender zijn? 

Het traditionele beeld van de moslimman voorop en de vrouw die een paar stappen daarachter loopt zie je hier ook nauwelijks. Gewoon gezinnetjes, net als andere gezinnen, waar je ook regelmatig de vader gewoon achter de kinderwagen ziet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.