Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
19-08-2025 om 09:52
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2025 om 08:29:
[..]
75% Van onze vlees- en zuivelproductie gaat naar het buitenland Fleurtje. Bossen in Brazilië worden in brand gestoken voor de sojaproductie en dat is voor het voer van ons vee. Om van het dierenleed nog maar te zwijgen.
Sojaproductie voor ons vee? Hier oogsten boeren oa mais, hooi en bieten voor het vee.
Dat ons land zorgt zodat elders op de wereld geen honger lijd is ook niet verkeerd, maar oké waarom hier meer vlees en zuivelproductie. Maar een boer leeft niet alleen van een koe in een stal. Akkers zijn nodig voor eten en voer.
Dat opstoken van bossen is foute boel, ik ben er ook op tegen dat elders op de wereld bossen sneuvelen zodat ze hier in Nederland pallets kunnen stoken in palletkachels.
Maar dat los je niet op met dat stukje natuur wat we nog hebben op te offeren om er beton en bakstenen op te stapelen, omdat elders op de wereld onnozele machtsstrijden gaande zijn of staatshoofden met tig auto's en horloges en het plaatselijke volk een duur ticket kopen richting Nederland en hier een tijdje in een kamertje in een AZC wonen.
We moeten dat beetje natuur in Nederland koesteren en niet vol plempen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/18/minder-natuur-en-bosgebied-in-nederland In de periode 2013-2022 is de oppervlakte van natuur- en bosgebieden met bijna 2,5 procent (158 vierkante kilometer) afgenomen.
Fleurtje_5
19-08-2025 om 09:55
Nicole123 schreef op 19-08-2025 om 08:32:
En wie denkt dat het alles scheelt in de woningnood als overlastgevende veiligelanders naar huis worden gestuurd heeft wel erg zichzelf een eigen waarheid wijsgemaakt. Daglichtlamp heeft de cijfers gedeeld in het Ter Apel topic: er zitten momenteel slechts 170 veiligelanders in de asielprocedure. Waarvan het overgrote deel geen overlastgever is en waarvan het overgrote deel niet in aanmerking zal komen voor asiel en teruggestuurd zal worden. In welk fabeltje drukt zo'n heel kleine groep zo enorm op de woningmarkt?
Volgens mij gaat het in Ter Apel helemaal niet over veiligelanders versus woningnood. Maar over veiligelanders versus wantoestanden.
Veilige landers krijgen (als het goed is) géén woning maar ze blijven wel rondhangen en de politie, burgemeesters en burgers hebben het er maar druk mee.
felija
19-08-2025 om 10:29
Nicole123 schreef op 18-08-2025 om 20:53:
Een AZC tegenhouden door raadsleden te bedreigen of agenten met vuurwerk te bekogelen is ook de samenleving met geweld je wil opleggen. In beide gevallen vind ik het helemaal fout, niet enkel als het vanuit denkbeelden komt die je jouwe niet zijn en geen probleem als het komt vanuit boze mensen wiens mening je deelt. Boosheid mag nooit een excuus zijn voor geweld.
Dat 'we worden niet gehoord' Calimero gedrag komt me overigens al heel erg lang de keel uit, het onderwerp komt juist keer op keer op keer aan bod. In de media, in de politiek, op dit forum, you name it. Het wordt uitgemolken en opgeblazen tot en met, met als gevolg dat een deel van Nederland inmiddels gehersenspoeld is dat asielzoekers het grote probleem van Nederland zouden zijn en met hen bestrijden 'de zon weer gaat schijnen'. Hoezo 'we worden niet gehoord'? Je wordt prima gehoord, maar gehoord worden staat niet per definitie gelijk aan je zin krijgen.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 10:47
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2025 om 09:52:
[..]
Sojaproductie voor ons vee? Hier oogsten boeren oa mais, hooi en bieten voor het vee.

Het grootste deel van ons veevoer komt uit het buitenland. Hier het plaatje voor rundvlees. Voor andere veehouderij zal dat plaatje ook zo zijn. Hoe denk je dat we hier aan een mestoverschot komen? Dat komt omdat het merendeel van het veevoer niet hier wordt verbouwd.
Hier de bron: https://www.groenpact.nl/groen-in-actie/nederlandse-handel-in-voeding-en-agrarische-producten
(met vergelijkbare plaatjes voor kippenvlees en varkenvlees, waar de verhouding tussen het voer dat in Nederland wordt geproduceerd en wat van elders komt nog ongunstiger is).
Nicole123
19-08-2025 om 11:32
Weilanden en akkers zijn geen natuur. Hoog tijd dat op de nu 50% oppervlakte van Nederland die nu voor agrarische doeleinden wordt gebruikt meer wél echte natuur verschijnt, in plaats van letterlijk gerommel in de marges met een metertje bloemen aan de rand van een met pesticiden besproeide akker of met mest doordrenkt weiland met monocultuur.
Nicole123
19-08-2025 om 11:40
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2025 om 09:55:
[..]
![]()
Volgens mij gaat het in Ter Apel helemaal niet over veiligelanders versus woningnood. Maar over veiligelanders versus wantoestanden.Veilige landers krijgen (als het goed is) géén woning maar ze blijven wel rondhangen en de politie, burgemeesters en burgers hebben het er maar druk mee.
Jij zelf verbond de woningnood aan veiligelanders, doe nou niet alsof ik dat doe. Ik zeg juist dat het geen biet met elkaar te maken heeft. Als je wat aan woningnood wil doen moet je wat met woningen doen, zo simpel is het. Niet je blindstaren op 170 veiligelanders en daar een plaatje van maken in je hoofd alsof dát de oorzaak is van allerlei totaal andere problemen.
Ik zeg verder nergens dat het rondhangen van asielzoekers (de meeste rondhangers en/of overlastgevers zijn géén veiligelanders, dus doe niet alsof dat hetzelfde zou zijn) geen probleem zou zijn. Sterker nog, ik heb hier heel regelmatig gepleit voor maatregelen die ervoor zorgen dat deze mensen juist niet rondhangen: asielprocedures versnellen, ze vanaf dag 1 zich nuttig laten maken, werken toestaan en faciliteren, vaste locaties met dagbesteding ipv steeds verkassen van sporthal naar schip naar hotel met niks te doen dan wachten en rondhangen. Dat is effeftiever dan boos roepen en onrealistische maatregelen willen. Maar met de woningnood heeft het weinig te maken.
Fleurtje_5
19-08-2025 om 12:39
Nicole123 schreef op 19-08-2025 om 11:40:
[..]
Jij zelf verbond de woningnood aan veiligelanders, doe nou niet alsof ik dat doe. Ik zeg juist dat het geen biet met elkaar te maken heeft. Als je wat aan woningnood wil doen moet je wat met woningen doen, zo simpel is het. Niet je blindstaren op 170 veiligelanders en daar een plaatje van maken in je hoofd alsof dát de oorzaak is van allerlei totaal andere problemen.
Ik zeg verder nergens dat het rondhangen van asielzoekers (de meeste rondhangers en/of overlastgevers zijn géén veiligelanders, dus doe niet alsof dat hetzelfde zou zijn) geen probleem zou zijn. Sterker nog, ik heb hier heel regelmatig gepleit voor maatregelen die ervoor zorgen dat deze mensen juist niet rondhangen: asielprocedures versnellen, ze vanaf dag 1 zich nuttig laten maken, werken toestaan en faciliteren, vaste locaties met dagbesteding ipv steeds verkassen van sporthal naar schip naar hotel met niks te doen dan wachten en rondhangen. Dat is effeftiever dan boos roepen en onrealistische maatregelen willen. Maar met de woningnood heeft het weinig te maken.
Schei toch uit met me iets aan te praten wat ik niet heb gezegd. Wil je dan dat bericht quoten aub?
Fleurtje_5
19-08-2025 om 12:51
Nicole123 schreef op 19-08-2025 om 11:32:
Weilanden en akkers zijn geen natuur. Hoog tijd dat op de nu 50% oppervlakte van Nederland die nu voor agrarische doeleinden wordt gebruikt meer wél echte natuur verschijnt, in plaats van letterlijk gerommel in de marges met een metertje bloemen aan de rand van een met pesticiden besproeide akker of met mest doordrenkt weiland met monocultuur.

https://www.landschapnoordholland.nl/natuurgebieden/weidegebieden
https://www.libelle.nl/actueel/dit-wist-je-nog-niet-over-de-weilanden-in-nederland~b3e3af01/
Dit is natuur. Dit zie ik tig malen liever dan dit:
https://www.ad.nl/nieuwegein/in-torenhoge-flats-aan-nijpelsplantsoen-zijn-bewoners-te-druk-met-overleven-mensen-kennen-elkaar-niet~a9618cb3/ 2024
Neweve
19-08-2025 om 13:16
rionyriony schreef op 19-08-2025 om 07:13:
Vanmorgen zag ik het teletekstbericht verschijnen "GL-PvdA wil woonproblemen aanpakken".
Dat kan maar op één effectieve manier, en daarmee worden tegelijkertijd de klimaatproblemen aangepakt: de immigratie zal drastisch tot bijna nul moeten worden verminderd.
Er is een woning tekort van bijna 400.000 woningen. In 2023 was het migratiesaldo +137.000. Kortom we moeten minimaal 3 jaar alle migratie op 0 zetten wil het tekort opgelost worden. Dus ook arbeidsmigrantie. Ik vermoed dat je dan meer problemen hebt voor de kennis economie, zorg, bouw etc dan dat je oplost.
Per jaar zijn er zo'n 40.000 asiel migranten. Dit stopzetten lost het tekort niet op, pas na 10-20 jaar zie je misschien effect.
Kortom we moeten zorgen voor meer woningen, en als ik het zo lees heeft groen links daar concretere plannen voor dan de vvd. (Disclaimer op basis van wat hier in het topic is gezegd ikzelf moet de verkiezingsprogramma's nog lezen)
Bronnen:
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/berekening-woningbouwopgave
Herfstappeltaart
19-08-2025 om 13:58
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2025 om 12:51:
[..]
https://www.landschapnoordholland.nl/natuurgebieden/weidegebieden
https://www.libelle.nl/actueel/dit-wist-je-nog-niet-over-de-weilanden-in-nederland~b3e3af01/
Dit is natuur. Dit zie ik tig malen liever dan dit:
https://www.ad.nl/nieuwegein/in-torenhoge-flats-aan-nijpelsplantsoen-zijn-bewoners-te-druk-met-overleven-mensen-kennen-elkaar-niet~a9618cb3/ 2024
Een weiland zonder bloemen en kruiden, zonder een behoorlijke plek (bomen) voor de koeien om te schuilen voor de brandende zon. Dat is wat ik hier zie.
PensioNada
19-08-2025 om 13:59
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2025 om 13:58:
[..]
Een weiland zonder bloemen en kruiden, zonder een behoorlijke plek (bomen) voor de koeien om te schuilen voor de brandende zon. Dat is wat ik hier zie.
En ik ruik de zurige geur van koeienmest.
Herfstappeltaart
19-08-2025 om 14:00
PensioNada schreef op 19-08-2025 om 13:59:
[..]
En ik ruik de zurige geur van koeienmest.
Ook dat.
Zorroo
19-08-2025 om 14:24
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2025 om 08:29:
[..]
75% Van onze vlees- en zuivelproductie gaat naar het buitenland Fleurtje. Bossen in Brazilië worden in brand gestoken voor de sojaproductie en dat is voor het voer van ons vee. Om van het dierenleed nog maar te zwijgen.
Je kan dit blijven herhalen, het komt niet over op de mensen die zijn gaan geloven in de 'No farmers no food' mythe. Ik lees hier zulke goede argumenten van o.a. Nicole en Herfstappeltaart maar het gaat niet helpen. Oogkleppen overal en misschien begrijpt men het ook gewoon niet? De boodschap dat alles sowieso aan asielzoekers ligt, is zoveel aantrekkelijker.
felija
19-08-2025 om 14:27
Zorroo schreef op 19-08-2025 om 14:24:
[..]
Je kan dit blijven herhalen, het komt niet over op de mensen die zijn gaan geloven in de 'No farmers no food' mythe. Ik lees hier zulke goede argumenten van o.a. Nicole en Herfstappeltaart maar het gaat niet helpen. Oogkleppen overal en misschien begrijpt men het ook gewoon niet? De boodschap dat alles sowieso aan asielzoekers ligt, is zoveel aantrekkelijker.
Krampachtig vasthouden aan een 'ideaalplaatje' wat helemaal niet bestaat. Waar grazende koeien in een weiland nautuur zijn en alleen Hollanders echt deugen en recht hebben op ons land.
Fleurtje_5
19-08-2025 om 15:57
Herfstappeltaart schreef op 19-08-2025 om 13:58:
[..]
Duidelijk dat je geen oog hebt voor wat er wel allemaal te zien is in de natuur. Ook datgene wat jij niet ziet is er wel degelijk. Ook die bloemen (alleen al op dit ene plaatje op de voorgrond), bomen en struiken zijn er. Ik neem je graag eens mee als ik de natuur in trek en zal je dan wijzen op al dat moois dat jij niet ziet. Je zult dan vast zeggen 'hou eens even voor vijf minuten je mond'.
Heb je de link niet geopend. Daarin staat:
Weidereservaten met kruidenrijke graslanden en broedende weidevogels
Wie denkt aan Noord-Holland, komt al snel uit op een beeld van uitgestrekte weilanden met molens, kleine dorpjes en koeien in de wei. Dit oer-Hollandse landschap was al in de 17e eeuw decor voor schilders en is vandaag de dag nog steeds te beleven. Maar niet overal meer. Want ook al bestaat het overgrote deel van de provincie uit agrarisch landschap, door schaalvergroting en intensivering zijn op veel plaatsen de natuurlijke weilanden van vroeger inmiddels verloren gegaan. Maar gelukkig niet overal.
Midden in het boerenland liggen onze weidereservaten. Hier floreert de natuur. In de lente zijn deze weilanden op hun mooist. De velden staan vol met bloemen. Tussen het gras houden de jonge weidevogels zich schuil en overal krioelt het van het leven. Dit is de tijd om erop uit te gaan. Op de fiets bijvoorbeeld. We hebben een aantal prachtige fietsroutes voor je klaar staan. Je kunt ook mee op excursie. Onze gidsen helpen bij het bekijken van de weidevogels en kunnen haarfijn vertellen welke soorten er allemaal te zien zijn.