Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Tijs v.d. Brink gaat op de lijst voor het CDA. Hij stopt met onmiddellijke ingang als journalist bij de EO.

Excuus ik zeg het verkeerd: hij wíl graag op de lijst. Heeft gesolliciteerd. Ben benieuwd.

Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 19:17:

[..]

Dit is inderdaad dieptriest.

Leerkrachten die bedreigd worden als ze bepaalde stukken uit geschiedenisboeken willen bespreken. Agenten en hulpverleners die bekogeld worden als ze hun werk doen.

Barbie die geprojecteerd werd op een muur in Frankrijk die er af gehaald werd. De politie werd teveel bedreigd en moslims vonden het niet fijn.

Koko67 schreef op 18-08-2025 om 15:42:

[..]

Barbie die geprojecteerd werd op een muur in Frankrijk die er af gehaald werd. De politie werd teveel bedreigd en moslims vonden het niet fijn.

De Franse politica Rachida Dati, met Marokkaanse/Algerijnse roots, heeft zich hier heel erg boos over gemaakt, zij vond het belachelijk dat er toegegeven was aan een groepje van 15 fundamentalistische jongeren, terwijl de buurt zelf voor de film had gekozen. Koko, jij brengt het alsof alle moslims deze film niet wilden. Het verhaal is dus anders. Essentieel is dat wij als maatschappij hard op moeten treden tegen groep die anderen met geweld hun wil op willen leggen. En dan maakt het niet uit of het radicale moslims zijn of radicale Nederlanders die met geweld de bouw van een asielzoekerscentrum willen voorkomen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-08-2025 om 17:26 Topicstarter

Wijze woorden Pensionada. Ik vraag me af of de VVD toch nog gaat proberen om Yesilgöz voor de verkiezingen te vervangen. Het is natuurlijk zinloos, dat heeft het CDA laten zien die een paar maanden voor de verkiezingen van 2021 De Jonge nog vervingen door Hoekstra. 

https://www.hartvannederland.nl/het-beste-van-hart/panel/artikelen/nederland-politiek-vvd-stemmers-willen-yesilgoz-niet-als-lijsttrekker

Herfstappeltaart schreef op 18-08-2025 om 15:28:

Tijs v.d. Brink gaat op de lijst voor het CDA. Hij stopt met onmiddellijke ingang als journalist bij de EO.

Excuus ik zeg het verkeerd: hij wíl graag op de lijst. Heeft gesolliciteerd. Ben benieuwd.

Jammer, ik genoot van zijn podcast met de spindoctors. Hopen dat daar iemand voor terug komt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-08-2025 om 17:31 Topicstarter

Schoondochter schreef op 18-08-2025 om 17:28:

[..]

Jammer, ik genoot van zijn podcast met de spindoctors. Hopen dat daar iemand voor terug komt.

Maar ik snap wel dat hij onmiddelijk stopt, hij kan nu natuurlijk niet meer neutraal programma's maken. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-08-2025 om 17:35 Topicstarter

Interessante opinie over het woonplan van de VVD. Ik ben het eens met de schrijver. Het is weer typisch een VVD plan waar de mensen met geld van profiteren. Woningbezit subsidiëren gaat ten koste van de huurders in midden en dure huurwoningen. Die veel meer kwijt zijn aan huur dan dat ze kwijt zouden zijn aan hypotheek, maar ze kunnen toch niet kopen. 
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1279463/betaalbaar-wonen-dat-wil-de-vvd-helemaal-niet-met-haar-woonvi
Het is bijna niet te geloven. De VVD ziet dat de woningmarkt in brand staat, maar probeert deze te blussen door olie op het vuur te gooien. Het enige wat dit zal uitwerken is dat mensen nog meer kunnen lenen, waardoor ze nog meer kunnen bieden, waardoor een huis nog duurder wordt.
Waarom? Heel simpel. Als er maar één huis is voor twee potentiële starters, gaat er altijd maar één met het huis vandoor. Zodra iemand meer geld mag lenen of belastingvrij kan sparen, wordt de prijs dus weer verder opgedreven. Als je wonen betaalbaar (oftewel: goedkoper) wilt maken, is dit precies wat je niét moet invoeren. Als huizen te duur zijn dan moeten de prijzen omlaag, alleen de VVD denkt dat het de oplossing is om de leningen omhóóg te gooien.

Het is alsof de Tour de France besluit om epo toe te staan, zodat de slechtste wielrenners ook een keer kunnen winnen. En dan verbaasd opkijken dat die wielrenner nog steeds als laatste eindigt, omdat ineens iedereen aan de doping zit.

--------

En dit is het gevolg. Degene, zoals ik, die al aan de goede kant van de straat in een koophuis wonen, zullen slapend rijk worden, terwijl de aspirant-koper en huurder de rekening betalen. In plaats van hier iets aan te doen, komt de VVD doelbewust met beleid waardoor de huizen alleen nog maar duurder worden. Zo worden de baksteen bezittende bofkonten, zoals ik, alsmaar rijker ten koste van de hardwerkende Nederlanders die toevallig géén stuk grond bezitten.

Daglichtlamp schreef op 18-08-2025 om 17:31:

[..]

Maar ik snap wel dat hij onmiddelijk stopt, hij kan nu natuurlijk niet meer neutraal programma's maken.

Nee, volkomen begrijpelijk. En terugkomen gaat ook niet, dat is ook al bevestigd.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-08-2025 om 17:39

Daglichtlamp schreef op 18-08-2025 om 17:35:

Interessante opinie over het woonplan van de VVD. Ik ben het eens met de schrijver. Het is weer typisch een VVD plan waar de mensen met geld van profiteren.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1279463/betaalbaar-wonen-dat-wil-de-vvd-helemaal-niet-met-haar-woonvi
Het is bijna niet te geloven. De VVD ziet dat de woningmarkt in brand staat, maar probeert deze te blussen door olie op het vuur te gooien. Het enige wat dit zal uitwerken is dat mensen nog meer kunnen lenen, waardoor ze nog meer kunnen bieden, waardoor een huis nog duurder wordt.
Waarom? Heel simpel. Als er maar één huis is voor twee potentiële starters, gaat er altijd maar één met het huis vandoor. Zodra iemand meer geld mag lenen of belastingvrij kan sparen, wordt de prijs dus weer verder opgedreven. Als je wonen betaalbaar (oftewel: goedkoper) wilt maken, is dit precies wat je niét moet invoeren. Als huizen te duur zijn dan moeten de prijzen omlaag, alleen de VVD denkt dat het de oplossing is om de leningen omhóóg te gooien.

Het is alsof de Tour de France besluit om epo toe te staan, zodat de slechtste wielrenners ook een keer kunnen winnen. En dan verbaasd opkijken dat die wielrenner nog steeds als laatste eindigt, omdat ineens iedereen aan de doping zit.

het is natuurlijk wel vreemd dat je een huis kunt huren van zeg maar 1000 euro, maar dat je geen hypotheek kunt krijgen van 1000 euro in de maand. Dat vind ik dan weer heel scheef. En eens dat de prijzen naar beneden moeten, maar dat moet gebeuren door meer huizen te bouwen, zodat er meer aanbod is en de boel niet in de fik staat. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-08-2025 om 17:48 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 18-08-2025 om 17:39:

[..]

het is natuurlijk wel vreemd dat je een huis kunt huren van zeg maar 1000 euro, maar dat je geen hypotheek kunt krijgen van 1000 euro in de maand. Dat vind ik dan weer heel scheef. En eens dat de prijzen naar beneden moeten, maar dat moet gebeuren door meer huizen te bouwen, zodat er meer aanbod is en de boel niet in de fik staat.

Dat snap ik nog wel, dat huis moet ook nog onderhouden worden en zo. Maar de verschillen tussen huurders en kopers zijn heel groot geworden. Huren moeten meer gereguleerd, want hoge huren drijven ook de prijs op, kopen uiteindelijk  niet meer gesubsidieerd en er moet veel meer worden gebouwd.

Je kunt de subsidie op kopen niet in 1 keer afschaffen, dan krijgt de huizenmarkt een te grote klap, maar begin er gewoon aan, hypotheekrenteaftrek had ooit wellicht zin, maar nu drijft het alleen de prijzen op. Het zijn subsidies die vooral terecht komen bij de mensen die het niet nodig hebben. 

PensioNada schreef op 18-08-2025 om 17:06:

[..]

De Franse politica Rachida Dati, met Marokkaanse/Algerijnse roots, heeft zich hier heel erg boos over gemaakt, zij vond het belachelijk dat er toegegeven was aan een groepje van 15 fundamentalistische jongeren, terwijl de buurt zelf voor de film had gekozen. Koko, jij brengt het alsof alle moslims deze film niet wilden. Het verhaal is dus anders. Essentieel is dat wij als maatschappij hard op moeten treden tegen groep die anderen met geweld hun wil op willen leggen. En dan maakt het niet uit of het radicale moslims zijn of radicale Nederlanders die met geweld de bouw van een asielzoekerscentrum willen voorkomen.

Ik heb nergens geschreven en ook niet bedoeld dat alle moslims deze film niet wilden. Feit is dat ( alweer) gezwicht wordt voor moslimgeweld. Dat het deze keer er 15 waren maakt mij niet uit. Met geweld een asielzoekerscentrum tegenhouden is compleet iets anders als een samenleving je wil willen opleggen. Dat geweld bij een asielzoekerscentrum komt voort uit boosheid door niet gehoord te worden. Het geweld van die moslims komt voort uit een ideologie. Heel gevaarlijk. 

Een AZC tegenhouden door raadsleden te bedreigen of agenten met vuurwerk te bekogelen is ook de samenleving met geweld je wil opleggen. In beide gevallen vind ik het helemaal fout, niet enkel als het vanuit denkbeelden komt die je jouwe niet zijn en geen probleem als het komt vanuit boze mensen wiens mening je deelt. Boosheid mag nooit een excuus zijn voor geweld. 

Dat 'we worden niet gehoord' Calimero gedrag komt me overigens al heel erg lang de keel uit, het onderwerp komt juist keer op keer op keer aan bod. In de media, in de politiek, op dit forum, you name it. Het wordt uitgemolken en opgeblazen tot en met, met als gevolg dat een deel van Nederland inmiddels gehersenspoeld is dat asielzoekers het grote probleem van Nederland zouden zijn en met hen bestrijden 'de zon weer gaat schijnen'. Hoezo 'we worden niet gehoord'? Je wordt prima gehoord, maar gehoord worden staat niet per definitie gelijk aan je zin krijgen.

Nicole123 schreef op 18-08-2025 om 20:53:

Dat 'we worden niet gehoord' Calimero gedrag komt me overigens al heel erg lang de keel uit, het onderwerp komt juist keer op keer op keer aan bod. In de media, in de politiek, op dit forum, you name it. Het wordt uitgemolken en opgeblazen tot en met, met als gevolg dat een deel van Nederland inmiddels gehersenspoeld is dat asielzoekers het grote probleem van Nederland zouden zijn en met hen bestrijden 'de zon weer gaat schijnen'. Hoezo 'we worden niet gehoord'? Je wordt prima gehoord, maar gehoord worden staat niet per definitie gelijk aan je zin krijgen.

Nou dit, zo moe van. Rechts natuurlijk het meest maar zelfs partijen links beginnen steeds weer over asiel. Omdat iedereen het doet, blijkbaar. Ik zeg, we hebben heel hard jonge nieuwe aanwas nodig want we vergrijzen in rap tempo. Dus zorg dat immigranten hier goed terechtkomen, zorg voor woningen en voor de mogelijkheid om snel aan het werk te gaan. Daar wordt het land beter van. 

Een AZC tegenhouden door raadsleden te bedreigen of agenten met vuurwerk te bekogelen is ook de samenleving met geweld je wil opleggen. In beide gevallen vind ik het helemaal fout, niet enkel als het vanuit denkbeelden komt die je jouwe niet zijn en geen probleem als het komt vanuit boze mensen wiens mening je deelt. Boosheid mag nooit een excuus zijn voor geweld.

Dank je Nicole voor het zo mooi verwoorden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.