Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Herfstappeltaart schreef op 17-08-2025 om 22:28:

[..]

Nou ik gok dat de zwarte gemeenschap daar toch iets anders in staat (niet unaniem misschien, maar toch) dan de witte Nederlanders die met Zwarte Piet zijn opgegroeid. Die hebben het discriminerende en vernederende aspect van ZP nooit aan den lijve gevoeld en hebben vaak moeite om deze traditie op te geven. In die zin denk ik dat het wel degelijk uitmaakt.

Maar punt hierachter nu. Anders kapen we het topic.😉

De poppenkast van Jan Klaassen en Katrijn in Amsterdam is officieel uitgeroepen tot Cultureel Erfgoed. Ik hou mijn hart vast. Voor men het weet staat er iemand op om te roepen dat het niet deugd dat Katrijn op de tweede plaats word genoemd, of om te roepen dat Jan Klaassen helemaal niet echt bestaat, dat het allemaal 'fake' is en de kinderen worden voorgelogen omdat het niet de echte stem is van Jan of Katrijn, of omdat Jan een nare stem heeft of een slecht gebit.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5523706/poppenkast-op-de-dam-cultureel-erfgoed

De poppenkast op de Dam is al 135 jaar in de zomermaanden in Amsterdam te vinden. Om te worden toegelaten als Cultureel Erfgoed moet de poppenkast aan een aantal eisen voldoen.

Mugske schreef op 17-08-2025 om 23:20:

[..]

Ooit wel eens iemand gezien met stoflongen van het werken in de mijn? Die mensen willen echt niet terug ondergronds werken hoor. Zaten mensen in die documentaire, dat gehoest, precies zoals mij opa hoestte. Die mensen wilden ook niet dat hun kinderen ondergronds gingen werken hoor.

Wel als kind geregeld het geluid van stoflongen gehoord. 

Ik zeg toch nergens dat ze allemaal terug zouden willen. Dit is wat ik wel schreef:

In die documentaire kwamen oud-mijnwerkers aan het woord die ondanks alles het werk, de kameraadschap en saamhorigheid in de mijnen misten en meteen terug zouden willen gaan.

Het word er niet beter op bij DENK. 

Dit was afgelopen vrijdag:https://nos.nl/artikel/2578777-crisis-bij-denk-escaleert-verder-ledenraadpleging-op-komst

En onderstaand bericht is van gisteren/zondag: Het bestuur is na veel onenigheid opgestapt.

https://nos.nl/artikel/2578978-partijbestuur-denk-stapt-op-oud-partijleider-kuzu-voorgedragen-als-nieuwe-voorzitter

Partijbestuur Denk stapt op, oud-partijleider Kuzu voorgedragen als nieuwe voorzitter

Weet iemand nog waarom Kuzu destijds weg is gegaan bij DENK?

https://www.volkskrant.nl/politiek/partijbestuur-denk-stapt-per-direct-op-oud-partijleider-kuzu-voorgedragen-als-nieuwe-voorzitter~bc2a4b38/ 17 aug 2025

Het partijbestuur van Denk legt per direct zijn functie neer. Oud-partijleider en -oprichter Tunahan Kuzu wordt voorgedragen als opvolger van voorzitter Ejder Köse, die in een harde machtsstrijd verwikkeld was met de huidige fractievoorzitter Stephan van Baarle.

https://www.trouw.nl/politiek/partijbestuur-van-denk-ten-onder-na-interne-machtsstrijd~b863afee/17aug'25. Partijbestuur van Denk ten onder na interne machtsstrijd

Kuzu was opgestapt ivm " impact op zijn persoonlijke leven."

Had volgens een verklaring van een vrouw waar hij een relatie had, te maken met een vermeend grensoverschrijdend incident.

Fleurtje_5 schreef op 18-08-2025 om 09:56:

[..]

De poppenkast van Jan Klaassen en Katrijn in Amsterdam is officieel uitgeroepen tot Cultureel Erfgoed. Ik hou mijn hart vast. Voor men het weet staat er iemand op om te roepen dat het niet deugd dat Katrijn op de tweede plaats word genoemd, of om te roepen dat Jan Klaassen helemaal niet echt bestaat, dat het allemaal 'fake' is en de kinderen worden voorgelogen omdat het niet de echte stem is van Jan of Katrijn, of omdat Jan een nare stem heeft of een slecht gebit.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5523706/poppenkast-op-de-dam-cultureel-erfgoed

De poppenkast op de Dam is al 135 jaar in de zomermaanden in Amsterdam te vinden. Om te worden toegelaten als Cultureel Erfgoed moet de poppenkast aan een aantal eisen voldoen.

Als je deze twee dingen vergelijkt heb je er echt niks van begrepen.

Fleurtje_5 schreef op 18-08-2025 om 10:29:

Weet iemand nog waarom Kuzu destijds weg is gegaan bij DENK?

https://www.volkskrant.nl/politiek/partijbestuur-denk-stapt-per-direct-op-oud-partijleider-kuzu-voorgedragen-als-nieuwe-voorzitter~bc2a4b38/ 17 aug 2025

Het partijbestuur van Denk legt per direct zijn functie neer. Oud-partijleider en -oprichter Tunahan Kuzu wordt voorgedragen als opvolger van voorzitter Ejder Köse, die in een harde machtsstrijd verwikkeld was met de huidige fractievoorzitter Stephan van Baarle.

https://www.trouw.nl/politiek/partijbestuur-van-denk-ten-onder-na-interne-machtsstrijd~b863afee/17aug'25.Partijbestuur van Denk ten onder na interne machtsstrijd

De partijleider van DENK, getrouwd en vader van twee kinderen, wordt – zo blijkt uit informatie waarover HP/De Tijd beschikt – al enige tijd achtervolgd door een ‘grensoverschrijdende’ relatie met een medewerkster van DENK.

De DENK voorman wordt door de vrouw beschuldigd van machtsmisbruik en ander ongewenst gedrag. Deze beschuldiging doet zij onder meer in 2019 in een vertrouwelijk gesprek met Kamervoorzitter Khadija Arib. Die adviseert de vrouw zelfs om ‘aangifte’ tegen Kuzu te doen, zo blijkt uit een email afkomstig van de Kamervoorzitter, die HP/De Tijd bezit.

Vertrek: Kamervoorzitter Arib adviseerde aangifte tegen Kuzu (DENK) - HP/De Tijd

'Kuzu vertrok door grensoverschrijdende relatie met medewerkster'

majorette2005 schreef op 18-08-2025 om 11:45:

Kuzu was opgestapt ivm " impact op zijn persoonlijke leven."

Had volgens een verklaring van een vrouw waar hij een relatie had, te maken met een vermeend grensoverschrijdend incident.

Dank je.

Herfstappeltaart schreef op 18-08-2025 om 12:30:

[..]

Als je deze twee dingen vergelijkt heb je er echt niks van begrepen.

Dan zal ik het proberen uit te leggen.

Je bedoeld het Nederlands kinderfeest in december waar kinderen van een karikatuur met pofbroek en zwarte maillot houden? Waar ze tekeningen en cadeautjes voor maken?

Klopt, Dat is ook een kinderfeest met niet-echt-bestaande figuranten, de één met een veer op zijn kleurige muts die op een boot komt, en de ander met een rode neus en een rare narren muts op zijn hoofd, in het venster van een poppenkast. Het is allemaal 'poppenkast'. Kinderen ...neeee... er bestaan kinderen die ervan houden. En er ook geen moeite mee hebben als die december-figurant op een smurf of minion lijkt.

Daarom passen we....nee....heeel velen passen het kinderfeest aan, en willen niet dat mensen er onder te lijden hebben.

Het kinderfeest met cowboy en indianen is foute boel, Doornroosje heeft ook al te maken met ongewenste intimiteiten, grensoverschrijdend gedrag, omdat de prins eerst toestemming had moeten vragen om haar wakker te mogen kussen. Maar dan had Doornroosje vast nog steeds in diepe slaap gelegen, en de prins was allang met zijn paard naar zijn kasteel gereden omdat het paard wel erg moe werd van het wachten. 

Zolang we maar met elkaar in gesprek blijven. Toch?

Yumi schreef op 18-08-2025 om 13:15:

[..]

De partijleider van DENK, getrouwd en vader van twee kinderen, wordt – zo blijkt uit informatie waarover HP/De Tijd beschikt – al enige tijd achtervolgd door een ‘grensoverschrijdende’ relatie met een medewerkster van DENK.

De DENK voorman wordt door de vrouw beschuldigd van machtsmisbruik en ander ongewenst gedrag. Deze beschuldiging doet zij onder meer in 2019 in een vertrouwelijk gesprek met Kamervoorzitter Khadija Arib. Die adviseert de vrouw zelfs om ‘aangifte’ tegen Kuzu te doen, zo blijkt uit een email afkomstig van de Kamervoorzitter, die HP/De Tijd bezit.

Vertrek: Kamervoorzitter Arib adviseerde aangifte tegen Kuzu (DENK) - HP/De Tijd

'Kuzu vertrok door grensoverschrijdende relatie met medewerkster'

Dank je wel.  Ik snap dan niet dat hij al die tijd gewoon partijlid kon blijven.

Ow ik weet nu wel weer dat Khadija Arib boos was geworden op Kuzu vanwege knip en plakwerk.

https://nos.nl/artikel/2285191-kamervoorzitter-arib-kuzu-verspreidt-nepnieuws-met-knip-en-plakwerk 18 mei 2019 Kamervoorzitter Arib: Kuzu verspreidt nepnieuws met knip- en plakwerk

Dit moeten we toch niet meer willen. Hij heeft maling aan de vrouwelijke kamervoorzitter. 

Respect voor Khadija Arib die hier zegt wat 'niet chic' is van Kuzu. Arib noemt dit Kamerlid-onwaardig.

https://youtu.be/MLL1dsvRpCE?si=XrhQ0iHxYz-UVQHz 28 jun 2016 Pittig debat: Kamervoorzitter boos op DENK - RTL NIEUWS

Fleurtje_5 schreef op 18-08-2025 om 14:53:

[..]

Dan zal ik het proberen uit te leggen.

Je bedoeld het Nederlands kinderfeest in december waar kinderen van een karikatuur met pofbroek en zwarte maillot houden? Waar ze tekeningen en cadeautjes voor maken?

Klopt, Dat is ook een kinderfeest met niet-echt-bestaande figuranten, de één met een veer op zijn kleurige muts, en de ander met een rode neus en een rare narren muts op zijn hoofd. Het is allemaal 'poppenkast'. Kinderen ...neeee... er bestaan kinderen die ervan houden. En er ook geen moeite mee hebben als die december-figurant op een smurf of minion lijkt.

Daarom passen we....nee....velen passen het kinderfeest aan, en willen niet dat mensen er onder te lijden hebben.

Het kinderfeest met cowboy en indianen is foute boel, Doornroosje heeft ook al te maken met ongewenste intimiteiten omdat de prins eerst toestemming had moeten vragen om haar wakker te mogen kussen. Maar dan had Doornroosje vast nog steeds in diepe slaap gelegen, en de prins was allang met zijn paard naar zijn kasteel gereden omdat het paard wel erg moe werd van het wachten.

Zolang we maar met elkaar in gesprek blijven. Toch?

Ik geloof dat een ZP-discussie hier op het forum verboden is, dus nog even kort en dan stop ik erover: Ik vind jouw voorbeelden echt niet de essentie raken. Voor zwarte mensen kan het zwart schminken (en rood verven van lippen op een manier dat ze groot leken) van een wit mens echt kwetsend zijn. Vroeger werd er ook nog een nep-Surinaams accent gebezigd door de Pieten en zelfs in Sinterklaasliedjes werd gezongen: "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tóch goed"......Hoe neerbuigend wil je het hebben. Het is echt niet meer van deze tijd en goed dat het is veranderd. En de kinderen hebben er echt geen minder leuk feest door.

Herfstappeltaart schreef op 18-08-2025 om 15:12:

[..]

Ik geloof dat een ZW-discussie hier op het forum verboden is, dus nog even kort en dan stop ik erover: Ik vind jouw voorbeelden echt niet de essentie raken. Voor zwarte mensen kan het zwart schminken (en rood verven van lippen op een manier dat ze groot leken) van een wit mens echt kwetsend zijn. Vroeger werd er ook nog een nep-Surinaams accent gebezigd door de Pieten en zelfs in Sinterklaasliedjes werd gezongen: "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het tóch goed"......Hoe neerbuigend wil je het hebben. Het is echt niet meer van deze tijd en goed dat het is veranderd. En de kinderen hebben er echt geen minder leuk feest door.

Daarom is het kinderfeest (inclusief de sinterklaasliedjes) aangepast, terwijl de kinderen en hun ouders er absoluut geen kwade bedoelingen in zagen.

Volgens mij werd er vroeger schmink gebruikt zodat de kinderen de persoon niet konden herkennen, want het kinderfeest werd meestal door bekenden gespeeld. Hoe wil je een kind wijs maken dat die man met de boot uit Spanje is gekomen (vroeger toch niet zo gewoon) als die persoon de dag ervoor nog bij de buren aan tafel aardappelen zat te schillen.

Maar het is goed dat het besproken word, en aangepast kan worden.

. (punt)

Fleurtje_5 schreef op 18-08-2025 om 15:20:

[..]

Daarom is het kinderfeest (inclusief de sinterklaasliedjes) aangepast, terwijl de kinderen en hun ouders er absoluut geen kwade bedoelingen in zagen.

Volgens mij werd er vroeger schmink gebruikt zodat de kinderen de persoon niet konden herkennen, want het kinderfeest werd meestal door bekenden gespeeld. Hoe wil je een kind wijs maken dat die man met de boot uit Spanje is gekomen (vroeger toch niet zo gewoon) als die persoon de dag ervoor nog bij de buren aan tafel aardappelen zat te schillen.

Maar het is goed dat het besproken word, en aangepast kan worden.

De roetveegpieten zijn ook niet makkelijk te herkennen dus de aanpassing is goed. De schmink was niet alleen voor de herkenbaarheid. Het was een karikatuur, en een voor veel mensen kwetsende karikatuur.

Inderdaad punt (nu echt)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.