Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-08-2025 om 13:49 Topicstarter

Yumi schreef op 11-08-2025 om 13:46:

[..]

You wish

Geen van de mensen in mijn omgeving gaat van de VVD naar Bontenbal.

Dat komt nog wel denk ik als men zich gaat  realiseren dat anders GroenLinks-PvdA het grootste wordt.

[..]

You wish

Jouw omgeving is niet representatief voor heel Nederland. Dus alleen op basis van jouw waarnemingen, kunnen we het niet uitsluiten.  

Ik denk niet dat de stijging in de peilingen (voor wat die (nu) waard zijn), alleen verklaard kunnen worden door het imploderen van NSC.

dat jij (of ik) iets niet ziet, betekent niet dat het niet bestaat. 

Stardust schreef op 11-08-2025 om 19:29:

[..]

Jouw omgeving is niet representatief voor heel Nederland. Dus alleen op basis van jouw waarnemingen, kunnen we het niet uitsluiten.

Ik denk niet dat de stijging in de peilingen (voor wat die (nu) waard zijn), alleen verklaard kunnen worden door het imploderen van NSC.

dat jij (of ik) iets niet ziet, betekent niet dat het niet bestaat.

Dat beweer ik ook nergens. 

We kunnen het niet uitsluiten of van alles bedenken, beweren, maar het is niet te voorspellen...eens te meer omdat veel stemmers pas in de laatste periode beslissen waar hun stem heen gaat. 

Miraval schreef op 10-08-2025 om 13:19:

Ik vind het dan weer een schande dat Belgie vluchtelingen uit kan zetten naar Nederland, en dat onze rechter dan bepaald dat ze hier moeten blijven en niet terug naar Belgie. (Even kort gezegd.)

Wat is dat voor kul? Een buurland mag regels aan zijn laars lappen en Nederland knapt het wel weer op? Dat geldt ook voor die landen binnen de EU die gewoon keer op keer hun plichten verzaken maar wel volop profiteren van de lusten van de EU.

En dat is voor heel veel mensen gewoonweg niet te begrijpen, ook al is het de wet.

Tel daarbij op dat heel veel nieuwsberichten over geweld, overvallen, aanrandingen, straatintimidatie, LGBTHI geweld gepaard gaan met mensen met een migratieachtergrond, tja dan moet je niet vreemd opkijken dat de onvrede zich richt tot een bepaalde groep mensen. Hoe onterecht dit ook mag zijn, als je naar absolute cijfers kijkt. Maar mensen kiezen niet vanwege absolute cijfers, die stemmen op basis van eigen ervaringen, nieuwsberichten en ja, ook berichten in hun bubbel op social media.

Willen we met zijn allen migratie niet teveel beperken, dan zullen andere maatregelen nodig zijn, en dat vereist misschien wel aanpassingen van de wet. Geen vrijblijvende integratie of verblijf. Maak je je schuldig aan een misdrijf? Dan word je uitgezet, desnoods naar het strand van het land waar je op een boot bent gestapt, desnoods zonder medewerking van dat land. Die hebben immers ook schijt aan ons.

Als je de Nederlandse bevolking nodig hebt voor de migratie, dan moet je die ook tegemoet komen qua overlast.

Maar dat vergt dus aanpassingen, samenwerken, geven en nemen van alle partijen zowel op links als op rechts.

Een schande inderdaad, maar ook absurd ongelooflijk dat dit kan.

Daglichtlamp schreef op 11-08-2025 om 11:54:

Voor deze verkiezingen is het te laat voor de VVD, de kiezers hebben geen vertrouwen in Yesilgoz als premier. Peilingen geven ook de indruk dat ze op geen enkele manier een bedreiging kan zijn voor Timmermans. Dus de zwevende stemmen die willen voorkomen dat Timmermans premier gaat worden, zullen naar Bontenbal gaan.

Zal er dan geen andere VVD-partijleider op gaan staan?

[..]

You wish

Ik denk ook niet dat het veel zal uitmaken. VVD of CDA. Hoewel ik meer vertrouwen heb in CDA dan in VVD.

Ik denk dat het CDA het goed zal doen bij de verkiezingen. Maar het zal bij het oude blijven, alleen in een mooier jasje. Bontenbal is intelligent, netjes en verwoord alles heel goed. Maar hij gebruikt wel heel veel nette woorden maar zonder een boodschap.

Een beetje zoals Sophie Hermans, met veel nette woorden je van het kluitje naar het riet sturen.

Ik vind haar goed in haar vak. En hoop dat ze straks veel stemmen krijgt.

https://boerburgerbeweging.nl/kandidaten/agnes-joseph/

En deze dame vind ik ook goed

https://www.ad.nl/video/productie/mona-keijzer-echt-niet-meer-thuis-bij-het-cda-1572665?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

ps.

En onderstaande stond in de krant vandaag, is m.i al een klein begin van de problemen met het nieuwe pensioenstelsel:

Gepensioneerden DSM boos over ‘oneerlijke’ verdeling fondsoverschot bij overgang naar nieuw stelsel

Maastricht. Opnieuw heibel rondom het pensioenfonds van DSM Nederland. Ditmaal over de toewijzing van het fondsoverschot bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Gepensioneerden voelen zich (opnieuw) benadeeld.

.............

„Het plan vertaalt zich voor de circa 13.500 DSM-gepensioneerden direct na het invaren (de overgang naar het nieuwe stelsel, red.) in een lagere verhoging van hun uitkering. Mensen die nu werken, krijgen de volledige invaarbonus later wel helemaal terug in hun pensioen. En dat terwijl vooral de oudere gepensioneerden al jaren op achterstand zijn gezet.”

....................etc.etc.etc...........

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-08-2025 om 13:44 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 12-08-2025 om 13:34:

Ik vind haar goed in haar vak. En hoop dat ze straks veel stemmen krijgt.

https://boerburgerbeweging.nl/kandidaten/agnes-joseph/

Grappig hoe snel ze is met geschiedvervalsing. Nee de BBB had geen voorstellen voor verbetering van pensioenwetgeving. Toen de wet op herziening van het pensioenstelsel werd aangenomen waren er 0 amendementen van de BBB. Wel een heel aantal van Omtzigt, toen nog een eenpersoonsfractie. BBB heeft wel meegetekent onder het amendement van NSC dit voorjaar, maar dat maakt het nog niet hun voorstel. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-08-2025 om 15:36 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/lowlands-schrapt-lijsttrekkers-bijeenkomst-na-afzegging-dilan-yesilgoz~a3818d9b/
Jammer dat Yesilgoz op het laatste moment afzegt, dit was een goede kans om mensen te bereiken die anders wellicht weinig in aanraking komen met politiek.

NSC helemaal naar 0. 

Is zoiets ooit voorgekomen? Van 20 naar 0?

Dat hun coalitie partners die zetels niet oppakken terwijl er daarmee zoveel extra weg te geven valt, is wel veelzeggend.

Daglichtlamp schreef op 12-08-2025 om 15:36:

https://www.ad.nl/politiek/lowlands-schrapt-lijsttrekkers-bijeenkomst-na-afzegging-dilan-yesilgoz~a3818d9b/
Jammer dat Yesilgoz op het laatste moment afzegt, dit was een goede kans om mensen te bereiken die anders wellicht weinig in aanraking komen met politiek.

Denk dat het wel meevalt qua publiek. Lowlands bestaat ruim 20 jaar en de laatste jaren dat ik er was, liep er veel volk rond dat er ook 20 jaar al was. Ik voelde me vrij jong nog. daarbij is het sinds jaar en dag een relatief progressief festival met een geëngageerd/verdiepend/kunstzinnig randprogramma. Met bijbehorend publiek. 

Ik ben vooral benieuwd waarom ze afzegt. Kan alleen maar speculeren, want wat ik las was het een plotselinge reis naar het buitenland. Familiebezoek? Functie elders? Bang voor de reacties of zelfs veiligheid daar?

staat eigenlijk al vast dat ze lijsttrekker blijft? Of moet dat nog bepaald worden? Na die Douwe Bob ommezwaai ben ik erg benieuwd naar de VVD appgroepjes (of Nokia sms’jes) van de laatste tijd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-08-2025 om 19:58 Topicstarter

kerstbeer schreef op 12-08-2025 om 18:26:

NSC helemaal naar 0.

Is zoiets ooit voorgekomen? Van 20 naar 0?

Dat hun coalitie partners die zetels niet oppakken terwijl er daarmee zoveel extra weg te geven valt, is wel veelzeggend.

LPF verdween pas uit de Tweede kamer na de derde Tweede Kamerverkiezing waar ze aan deelnamen, dus ik denk het niet. https://www.verkiezingsuitslagen.nl/partij/lijst-pim-fortuyn

Daglichtlamp schreef op 12-08-2025 om 15:36:

"De angst van Lowlands is dat het dan wel een heel erg links-progressief feestje wordt. Ik snap hun zorg. Wel echt onwijs balen"

Jammer want ik vind cda, d66 en voor niet perse links. Enerzijds snap ik dat je het brede spectrum wilt laten vertegenwoordigen. Aan de andere kant denk ik: als alle partijen zijn uitgenodigd hebben ze ook allemaal een kans. Dus waarom niet gewoon laten doorgaan. 

Neweve schreef op 12-08-2025 om 20:13:

[..]

"De angst van Lowlands is dat het dan wel een heel erg links-progressief feestje wordt. Ik snap hun zorg. Wel echt onwijs balen"

Jammer want ik vind cda, d66 en voor niet perse links. Enerzijds snap ik dat je het brede spectrum wilt laten vertegenwoordigen. Aan de andere kant denk ik: als alle partijen zijn uitgenodigd hebben ze ook allemaal een kans. Dus waarom niet gewoon laten doorgaan.

CDA is conservatief rechts. D66 zit iets aan de linker en progressieve kant in de buurt van het midden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.