Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Stardust
08-08-2025 om 19:09
ja! Laten we de term vluchteling devalueren!
Dat is ze niet. Ze is op zijn hoogst een gelukszoeker, als we toch in dit soort termen praten.
verder prima dat ze haar zetel houdt, dat gebeurt erg vaak en daar is wel wat voor te zeggen. Zelfs al komen haar stemmen waarschijnlijk bij Omtzigt vandaan en bij haar gekomen vanwege trickle down. Maar dat is niet uniek bij onze verkiezingen.
Daglichtlamp
09-08-2025 om 11:33
De VVD kiest vooral voor ervaring op de lijst. De eerste nieuweling staat pas op nummer 18.
https://nos.nl/artikel/2577971
Ik vind daar wel wat voor te zeggen. Nu er zo vaak gestemd wordt voor de Tweede Kamer is het fijn als er wat ervaring behouden blijft. Wel jammer dat Aukje de Vries niet opnieuw op de lijst mag vanwege regels over maximale termijnen bij de VVD.
Fleurtje_5
09-08-2025 om 17:50
Stardust schreef op 08-08-2025 om 19:09:
ja! Laten we de term vluchteling devalueren!
Dat is ze niet. Ze is op zijn hoogst een gelukszoeker, als we toch in dit soort termen praten.
verder prima dat ze haar zetel houdt, dat gebeurt erg vaak en daar is wel wat voor te zeggen. Zelfs al komen haar stemmen waarschijnlijk bij Omtzigt vandaan en bij haar gekomen vanwege trickle down. Maar dat is niet uniek bij onze verkiezingen.
Nee tuurlijk is ze dat niet. Ik denk dat het sarcastisch bedoeld was.
Ook is zij geen gelukszoeker. Het lijkt me namelijk best moeilijk als je in de Tweede Kamer ziet dat iets niet serieus word genomen ondanks je waarschuwingen (of niet begrepen word) terwijl je het het mis ziet gaan of vind dat mensen zelf de keuze horen te maken omdat het om het spaargeld van burgers gaat.
Fleurtje_5
10-08-2025 om 08:18
felija schreef op 07-08-2025 om 22:31:
[..]
Ik hoop dat diegenen die misschien nog overwogen op hem te stemmen, nu voorgoed genezen zijn, anders ben je ordinair een aanhanger van een fascist.
We kunnen het dan hier met z'n allen een schandalige poster vinden, Maar de mensen bijvoorbeeld in Ter Apel, worden al jaren in de steek gelaten door de mensen die het een schandalige poster vinden, en zelfs door de mensen die nu de moeite nemen om aangifte te doen vanwege een schandalige poster, maar nooit de moeite namen om een vuist te maken tegen jonge mannen die westerse meisjes lastig vallen?
Waarom geen aangifte gedaan als homo's en vrouwen die niet meer alleen over straat durven? In Amsterdam durven homo's niet meer hand in hand over straat. Ach, we doen toch één keer per jaar gek op de boot en dat is dan voldoende?
Ik denk dat Wilders nooit zo groot had kunnen worden als we met z'n allen opstaan tegen dat onrecht waar velen mee te maken hebben.
Fleurtje_5
10-08-2025 om 08:25
Jorni schreef op 07-08-2025 om 18:28:
[..]
De PVV heeft door de regeringsdeelname goed laten zien alleen maar te geven om asiel en migratie en niet om de andere punten waar ze tijdens de afgelopen verkiezingen wel de mond over vol hadden. Zelfs op het gebied van asiel en migratie hebben ze overigens 0,0 bereikt. PVV kan vooral van alles roepen en flink tweeten, meer niet.
Klopt helemaal. En het zal ook gewoon bij het oude blijven ongeacht op welke partij we gaan stemmen.
Fleurtje_5
10-08-2025 om 08:33
Jorni schreef op 07-08-2025 om 12:51:
Dat is de mening van een persoon die denkt dat het oplossen van asiel/migratie tot een oplossing van veel of alle problemen leidt. De vraag is echter welke politieke partijen dit ook vinden. Ik denk dat de meeste politieke partijen wel zien dat asiel en migratie enige problemen oplevert, wellicht bestaande problemen een heel klein beetje kan verergeren (bijvoorbeeld ieder huis dat niet naar een Nederlander kan gaan is er 1 en dat in een situatie wanneer er een enorm tekort aan woningen is), maar dat het aanpakken van asiel en migratie niet leidt tot de oplossing voor de al bestaande problemen. Bestaande problemen verdienen juist aparte aandacht en concrete oplossingen die op die al bestaande problemen zijn gericht in hoeverre dat mogelijk is. Sommige problemen zijn niet zomaar oplosbaar.
Heeft Jack van Gelder dat werkelijk zo gezegd? Zo heb ik het namelijk niet gehoord. Ik dacht wel aan onderstaande column toen ik Jack van Gelder hoorde praten:
Wat is het échte probleem: de persoon Wilders of de partij PVV? 16 juni 2025
Door Sjors van Beek Onderzoeksjournalist
.....................
.....................
En ik zit sindsdien met de vraag: klopt het? Even los van de praktische (on)haalbaarheid, want eenmanspartij PVV ís Wilders: zou de PVV met dezelfde standpunten een aanvaardbare partner zijn als, pak ’m beet, Martin Bosma of Ingrid Coenradie het boegbeeld zou zijn? Of is het in werkelijkheid de afkeer van die standpunten waardoor de PVV besmet is? Is het kopvodderige taalgebruik van Wilders slechts een soort alibi om niet met hem in zee te hoeven gaan?
Mijn inschatting is als volgt: of we het nu leuk vinden of niet, voor heel veel kiezers is verkiezingsthema nummer één ‘immigratie’ in de brede zin van het woord. Op twee staat immigratie, op drie immigratie. Daarna komen woningbouw en bestaanszekerheid. En dáárna klimaat, Gaza, racisme, gendergelijkheid en wat al niet.
Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.
En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.
kerstbeer
10-08-2025 om 10:33
Ik vind wel dat wanneer vluchtelingen misdaden hier plegen, ze terug gestuurd dienen te worden.
Dan heb ik het natuurlijk niet over door een rood stoplicht lopen oid.
Maar als je zodanig weinig respect hebt voor regels hier dat je mensen het leven zuur maakt, ga dan ook maar, want dan is het vast niet zo onveilig waar je vandaan komt als je moedwillig het risico loopt om teruggestuurd te worden.
Dan kunnen er mensen voor in de plaats komen die wel goede bedoelingen hebben.
Miraval
10-08-2025 om 13:19
Ik vind het dan weer een schande dat Belgie vluchtelingen uit kan zetten naar Nederland, en dat onze rechter dan bepaald dat ze hier moeten blijven en niet terug naar Belgie. (Even kort gezegd.)
Wat is dat voor kul? Een buurland mag regels aan zijn laars lappen en Nederland knapt het wel weer op? Dat geldt ook voor die landen binnen de EU die gewoon keer op keer hun plichten verzaken maar wel volop profiteren van de lusten van de EU.
En dat is voor heel veel mensen gewoonweg niet te begrijpen, ook al is het de wet.
Tel daarbij op dat heel veel nieuwsberichten over geweld, overvallen, aanrandingen, straatintimidatie, LGBTHI geweld gepaard gaan met mensen met een migratieachtergrond, tja dan moet je niet vreemd opkijken dat de onvrede zich richt tot een bepaalde groep mensen. Hoe onterecht dit ook mag zijn, als je naar absolute cijfers kijkt. Maar mensen kiezen niet vanwege absolute cijfers, die stemmen op basis van eigen ervaringen, nieuwsberichten en ja, ook berichten in hun bubbel op social media.
Willen we met zijn allen migratie niet teveel beperken, dan zullen andere maatregelen nodig zijn, en dat vereist misschien wel aanpassingen van de wet. Geen vrijblijvende integratie of verblijf. Maak je je schuldig aan een misdrijf? Dan word je uitgezet, desnoods naar het strand van het land waar je op een boot bent gestapt, desnoods zonder medewerking van dat land. Die hebben immers ook schijt aan ons.
Als je de Nederlandse bevolking nodig hebt voor de migratie, dan moet je die ook tegemoet komen qua overlast.
Maar dat vergt dus aanpassingen, samenwerken, geven en nemen van alle partijen zowel op links als op rechts.
BeesAreCool
10-08-2025 om 14:57
kerstbeer schreef op 10-08-2025 om 10:33:
Ik vind wel dat wanneer vluchtelingen misdaden hier plegen, ze terug gestuurd dienen te worden.
Dan heb ik het natuurlijk niet over door een rood stoplicht lopen oid.
Maar als je zodanig weinig respect hebt voor regels hier dat je mensen het leven zuur maakt, ga dan ook maar, want dan is het vast niet zo onveilig waar je vandaan komt als je moedwillig het risico loopt om teruggestuurd te worden.
Dan kunnen er mensen voor in de plaats komen die wel goede bedoelingen hebben.
Als Wilders hier nou zijn best voor had gedaan ipv een beetje stom tweeten, zou hij misschien nog wat nuttigs bereikt hebben.
Dat en als hij zijn fractie eens had gezegd om niet zo vaak afwezig te zijn, terwijl ze rijkelijk betaald worden voor hun baan.
Daglichtlamp
10-08-2025 om 16:16

https://www.maurice.nl/2025/08/09/cda-nadert-de-top-vvd-valt-verder-terug/ De peilingen gaan de goede kant op.
Daglichtlamp
11-08-2025 om 09:37
VVD-leider Yesilgöz verwijdert tweet en zegt sorry tegen Douwe Bob - https://nos.nl/l/2578265
Blijkbaar was er een dreiging met een kort geding voor nodig om Yesilgöz haar fatsoen te laten terugvinden.
Al zullen de desastreuze peilingen ook wel geholpen hebben.
Stardust
11-08-2025 om 11:45
Daglichtlamp schreef op 11-08-2025 om 09:37:
VVD-leider Yesilgöz verwijdert tweet en zegt sorry tegen Douwe Bob - https://nos.nl/l/2578265
Blijkbaar was er een dreiging met een kort geding voor nodig om Yesilgöz haar fatsoen te laten terugvinden.
Al zullen de desastreuze peilingen ook wel geholpen hebben.
Precies wat ik dacht. Denk eerlijk gezegd niet meer dat het haar gaat helpen, want ze heeft heel veel kansen gehad om haar woorden terug te nemen en expliciet geweigerd om excuses te maken.
Zouden ze dan nu toch een wat andere koers gaan varen bij de VVD? Minder agressief en restrictief en weer liberaal?
Daglichtlamp
11-08-2025 om 11:54
Voor deze verkiezingen is het te laat voor de VVD, de kiezers hebben geen vertrouwen in Yesilgoz als premier. Peilingen geven ook de indruk dat ze op geen enkele manier een bedreiging kan zijn voor Timmermans. Dus de zwevende stemmen die willen voorkomen dat Timmermans premier gaat worden, zullen naar Bontenbal gaan.
Yumi
11-08-2025 om 13:43
Wat fijn dat Dilan en Douwe er samen uit zijn gekomen en tot een gezamenlijke verklaring komen.
Yumi
11-08-2025 om 13:46
Daglichtlamp schreef op 11-08-2025 om 11:54:
Voor deze verkiezingen is het te laat voor de VVD, de kiezers hebben geen vertrouwen in Yesilgoz als premier. Peilingen geven ook de indruk dat ze op geen enkele manier een bedreiging kan zijn voor Timmermans. Dus de zwevende stemmen die willen voorkomen dat Timmermans premier gaat worden, zullen naar Bontenbal gaan.
You wish
Geen van de mensen in mijn omgeving gaat van de VVD naar Bontenbal.