Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi schreef op 05-07-2025 om 16:23:

[..]

Dat wat destijds een goede, oftewel slinkse manier om de link met het schandaal (deels) kwijt te raken. Dat het heeft gewerkt blijkt wel, uit jou reactie

Ik heb tot de laatste verkiezingen links gestemd, in de hoop dat dit soort zaken zouden worden aangepakt, maar het heeft niets gebracht. Heb getwijfeld om op het CDA te stemmen, maar aangezien we in het verleden regelmatig een kabinet met het CDA hadden, heb ik daar geen vertrouwen in.

Nee dat klopt, slimme marketing weer van zo'n multinational uit Amerika. En ik zal vast niet de enige zijn in Nederland die die link niet legt. 

PvdD zou ik absoluut nooit stemmen eerlijk gezegd. Vanwege het hele gebeuren in de Oostvaardersplassen al niet, maar ook de schaamteloze flirt met DENK en de manier van debatteren van Ouwehand heb ik echt geen enkele sympathie voor die partij. 

Ja, Balkenende hebben we een aantal jaar gehad, maar juist dat waren jaren waarin de wereld in een crisis verkeerde. Eerst 9/11, de bankencrisis en de eurocrisis. Lastige keuzes zijn toen gemaakt, maar die moesten gemaakt worden juist door die crisistijd denk ik?

Dat vind ik ook een beetje bij Rutte, die heeft ook niet de makkelijkste regeerperioden gehad met Brexit, Corona, Oekraïne en de energiecrisis. 

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 13:51:

Ik heb toch ook respect voor Bontenbal. Die eigenlijk voor strenger asielbeleid is, maar toch tegen de wetten stemt deze week, omdat de wetten niet goed in elkaar zitten. Ik wil meer politici die kwaliteit willen leveren, in plaats van alleen bezig zijn met de peilingen voor de volgende Tweede Kamerverkiezing. Nederland schiet niet op met politici die alleen bezig zijn met de waan van de dag.
https://www.ad.nl/politiek/in-de-cda-appgroepen-gonst-het-dinsdag-henri-bontenbal-moet-kleur-bekennen~ad3c18fc/

Ik had wel een hoge pet op van Bontenbal, maar toen ik hem vlak ná de val van het kabinet bij VandaagInside zag dacht ik 'nee, dat gaat ut um niet worden'. En als je me vraagt 'waarom niet' dan kan ik niet meteen de vinger erop leggen. 

Was hij net iets té beleefd? Was het dat 'maar' ? Dat proberen 'zoet te houden' op een nette manier, maar zonder verandering.

Hij wil een strenger asielbeleid....maar.... En dat 'maar'. 

Toen ik naar hem luisterde dacht ik 'we gaan dan gewoon op dezelfde voet verder daar waar de meeste mensen 'huh stop' riepen. 

ps. Hoe zal het met Lilian Marijnissen gaan? Dat zij weg is gegaan uit de Tweede Kamer vind ik nog steeds heel jammer. Maar nu zal ze wel meer kunnen genieten van hun dochtertje.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 17:08 Topicstarter

Ik lees nu verhalen van Oekraïense jongeren die met prachtige cijfers hun middelbare school afronden, en die niet kunnen studeren. Ik denk dat deze jongeren veel waard kunnen zijn voor onze economie als we wel in hun investeren. 
Op de lange termijn is het veel duurder als we dat niet doen. Net zoals het op de lange termijn duurder is als we niet investeren in onderwijs van kinderen die hier geboren en getogen zijn.
Uiteindelijk denk ik dat deze oorlog niet binnen de komende twee jaar wordt beëindigd. Dan kom je volgens mij aan de vijfjaarstermijn waarbij je een langdurige status kunt aanvragen (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32003L0109). 
Het lijkt mij dus zinnig om in deze Oekraïense jongeren op dezelfde manier te investeren dat we doen in andere jongeren die in Nederland wonen.

Yumi schreef op 05-07-2025 om 16:45:

[..]

Dat is een van de redenen waarom ik niet op de PvdD stem. Daarnaast zijn ze teveel betrokken bij extremistische actiegroepen zoals XR.

Ik vind Esther Ouwehand echt een ontzettend vervelende politica.

Fleurtje_5 schreef op 05-07-2025 om 17:03:

[..]

Ik had wel een hoge pet op van Bontenbal, maar toen ik hem vlak ná de val van het kabinet bij VandaagInside zag dacht ik 'nee, dat gaat ut um niet worden'. En als je me vraagt 'waarom niet' dan kan ik niet meteen de vinger erop leggen.

Was hij net iets té beleefd? Was het dat 'maar' ? Dat proberen 'zoet te houden' op een nette manier, maar zonder verandering.

Hij wil een strenger asielbeleid....maar.... En dat 'maar'.

Toen ik naar hem luisterde dacht ik 'we gaan dan gewoon op dezelfde voet verder daar waar de meeste mensen 'huh stop' riepen.

ps. Hoe zal het met Lilian Marijnissen gaan? Dat zij weg is gegaan uit de Tweede Kamer vind ik nog steeds heel jammer. Maar nu zal ze wel meer kunnen genieten van hun dochtertje.

Grappig ik had juist het omgekeerde bij betreffende aflevering van VI. Ik vond hem eigenlijk juist nog beter overkomen daar. Duidelijk verhaal, en qua asielmigratie wees hij op de nieuwe wetten vanuit de EU vanaf volgend jaar. En dat die ook echt wat zullen gaan doen en voor verandering zullen gaan zorgen.

Hij is netjes en beleefd, niet populistisch. Evenals Bikker overigens, die heb ik toch ook wel hoog zitten alleen jammer dat ze bij de verkeerde partij zit... haha. Maar ik vind Bontenbal voorzover ik nu zie wel integer, fatsoenlijk (Sorry ik kon het niet laten... haha) en duidelijk. Ik hoop dat er veel mensen op hem gaan stemmen. Sterker nog, ik zou het heel fijn vinden wanneer CDA de grootse zou worden en Bontenbal MP. 

Van alle grootste partijen nu vind ik Bontenbal ook het meest geschikt als MP. Yesilgoz is te populistisch, Timmermans komt te elitair en onsympathiek over, Jetten heeft wel charisma maar D66 zal nooit de grootste worden schat ik, en Wilders... nou ja daar hoef ik niks meer over te zeggen denk ik. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 17:14 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 05-07-2025 om 16:53:

[..]

Echt niet.

Bedrijven moeten gewoon aangepakt worden, ongeacht links of rechts.

Ik ben het met je eens, dat zou moeten, daarom heb ik die uitslagen van stemmingen toegevoegd. Daarin kun je zien dat rechts vaak stemt tegen het aanpakken van deze vervuilende bedrijven. Het is maar een eerste selectie.
Je kunt hier nog veel meer vinden, zoek bijvoorbeeld op chemours, Beaumix, PFAS, staalslakken: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen

Het milieu zou niet links of rechts moeten zijn, en we hebben in het verleden ook hele goede ministers van milieu gehad van VVD-huize. Op dit moment is het daar echt niet in goede handen, en ook niet bij de PVV of de BBB. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 17:15 Topicstarter

Miraval schreef op 05-07-2025 om 17:13:

[..]

Van alle grootste partijen nu vind ik Bontenbal ook het meest geschikt als MP. Yesilgoz is te populistisch, Timmermans komt te elitair en onsympathiek over, Jetten heeft wel charisma maar D66 zal nooit de grootste worden schat ik, en Wilders... nou ja daar hoef ik niks meer over te zeggen denk ik.

Daar zijn we het echt over eens. Ik zie in Bontenbal ook echt de juiste keuze. Ik hoop dat Nederland dat ook gaat zien.

Ik wist niet dat Oekraïners niet standaard overal taallessen krijgen, in Nijmegen kunnen ze voor taalonderwijs gratis naar het ROC.

Met de cursus Taalonderwijs voor Oekraïners van ROC Nijmegen heb je al na 1 jaar Nederlands op basisniveau geleerd.

• Kom je uit Oekraïne?
  • Wil je graag Nederlands leren?
  • Woon je in Nijmegen?
  • En ben je 18 jaar of ouder?

Dan kun je je meteen inschrijven voor deze cursus!
ROC Nijmegen biedt lessen aan om van taalniveau 0 naar A1 te komen en van A1 naar A2.

Taalonderwijs voor Oekraïners | Leerwerkloket

Miraval schreef op 05-07-2025 om 17:13:

[..]

Grappig ik had juist het omgekeerde bij betreffende aflevering van VI. Ik vond hem eigenlijk juist nog beter overkomen daar. Duidelijk verhaal, en qua asielmigratie wees hij op de nieuwe wetten vanuit de EU vanaf volgend jaar. En dat die ook echt wat zullen gaan doen en voor verandering zullen gaan zorgen.

Hij is netjes en beleefd, niet populistisch. Evenals Bikker overigens, die heb ik toch ook wel hoog zitten alleen jammer dat ze bij de verkeerde partij zit... haha. Maar ik vind Bontenbal voorzover ik nu zie wel integer, fatsoenlijk (Sorry ik kon het niet laten... haha) en duidelijk. Ik hoop dat er veel mensen op hem gaan stemmen. Sterker nog, ik zou het heel fijn vinden wanneer CDA de grootse zou worden en Bontenbal MP.

Jij bent voor mij een voorbeeld van een 'rechts' iemand die genuanceerd uitlegt waarom je rechts gaat stemmen. 'Gewoon' rechts, niet populistisch rechts, iemand als Bontenbal is wat dat betreft een veelbelovend goed voorbeeld:  iemand die eerst nadenkt voordat hij wat zegt, geen loze beloftes op x knalt.

En nee, zelf zal ik niet op hem stemmen, toch hoop ik dat hij voor de niet radicaalrechtse mens een goede kandidaat is voor het vormen van een toekomstig middenkabinet. Waarbij links en rechts met elkaar inhoudelijk kunnen samenwerken, wat een verademing lijkt me dat!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 17:29 Topicstarter

Het is allemaal vrijwillig. Er is geen verplichte inburgering. Dus het hangt af van de motivatie. Als ze gewoon statushouder waren was het verplicht, en hoorde daar ook een te behalen taalniveau bij.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 17:08:

Ik lees nu verhalen van Oekraïense jongeren die met prachtige cijfers hun middelbare school afronden, en die niet kunnen studeren. Ik denk dat deze jongeren veel waard kunnen zijn voor onze economie als we wel in hun investeren.
Op de lange termijn is het veel duurder als we dat niet doen. Net zoals het op de lange termijn duurder is als we niet investeren in onderwijs van kinderen die hier geboren en getogen zijn.
Uiteindelijk denk ik dat deze oorlog niet binnen de komende twee jaar wordt beëindigd. Dan kom je volgens mij aan de vijfjaarstermijn waarbij je een langdurige status kunt aanvragen (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32003L0109).
Het lijkt mij dus zinnig om in deze Oekraïense jongeren op dezelfde manier te investeren dat we doen in andere jongeren die in Nederland wonen.

Maar blijven ze dan ook in Nederland? Is er überhaupt iets bekend over de gemiddelde wens van terugkeer naar Oekraïne? Want dan kun je wel volop investeren in deze jongeren, wanneer ze na hun studie naar thuisland gaan is die investering niks waard gebleken. Maar dat is koffiedik kijken natuurlijk. 

Daarnaast, ik vind dat jongeren hier in Nederland geboren wel prioriteit hebben, en dat voor die jongeren eens alles goed wordt geregeld. Gelijke kansen in onderwijs, meer begeleiding voor en bij speciaal onderwijs, kleinere klassen in het algemeen, en betaalbare studies, ook via een toereikende studiefinanciering. En uiteraard ook dat de jongerenzorg eens voldoende toereikend is. 

We hebben ook geen bodemloze put met geld in Nederland natuurlijk, zeker niet nu de uitgaven voor defensie flink omhoog moeten gaan. Ik zou iedereen wel meer geld willen gunnen en een kans op een goede toekomst in Nederland, maar ons sociale stelsel barst al uit zijn voegen en de vraag is hoe lang dit allemaal nog op deze manier kan blijven voortbestaan ook gezien de komende vergrijzing. 

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/leeftijd/ouderen

In 2040 is er een verdubbeling aan 75+ tov 2019. Die mensen hebben allemaal recht op AOW, op bereikbare en betaalbare zorg, en het aandeel werkenden wat daar tegenover staat moet een stuk hoger liggen dan nu het geval is. In 2021 stonden er 3 werknemers tegenover 1 gepensioneerde, in 2040 zal dat 2 werknemers zijn tegenover 1 gepensioneerde. 

Nu kun je zeggen ja dat lossen we op met migratie, maar ook die mensen worden ouder. En wanneer ze hierheen migreren rond hun 30e, dan hebben ze bijvoorbeeld gemiddeld 10 jaar minder bijgedragen aan het sociale stelsel wanneer ze gaan werken.

https://toekomstnederland2040.nl/de-sociale-zekerheid-vereenvoudigen-is-essentieel-voor-2040/

Daarnaast is in Nederland de wens om de verhouding tussen prive en werk beter te maken gegroeid waardoor meer mensen minder uur werken per week. En de meeste belastingen komen toch binnen via werk in Nederland. Dan moet je ofwel gaan bezuinigen op zaken als asielmigratie, ofwel belastingen verhogen op rijken en bedrijven, ofwel mensen weten te stimuleren meer uren te werken zonder dat dit geld gaat kosten. 

Ivm defensie uitgaven zul je rijken en grote bedrijven echt wel meer moeten belasten, maar het kan niet alleen daar vandaan komen. Dat houdt ook op op een gegeven moment. En ik zeg het nogmaals, zonder dat ik iemand ergens mee aanvallen of iemand persoonlijk daarop aanspreek, maar zolang mensen ook weinig oog hebben voor het belang van het sociale stelsel en dat je niet alleen maar voor jezelf werkt, dan kun je ook niet de groep rijken blijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid hierin. Het zal wel vanuit alle kanten moeten gaan komen de komende jaren, anders zou ik niet weten hoe je het sociale stelsel in stand kunt houden en dat het financieel toereikend is voor iedereen, ook voor diegenen die geen aparte pensioenverzekering hebben geregeld. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 17:42 Topicstarter

Als ik zie hoeveel collega's ik heb met een Joegoslavische achternaam, die hier gekomen zijn tijdens de oorlogen in de jaren 90 of die daarvan afstammen, dan denk ik dat uiteindelijk ook veel Oekraïners blijven. Dan kunnen we maar beter zorgen dat ze zoveel mogelijk kunnen bijdragen aan onze maatschappij. Met de vluchtelingen uit de jaren 90 is dat prima gelukt. 

felija schreef op 05-07-2025 om 17:29:

[..]

Jij bent voor mij een voorbeeld van een 'rechts' iemand die genuanceerd uitlegt waarom je rechts gaat stemmen. 'Gewoon' rechts, niet populistisch rechts, iemand als Bontenbal is wat dat betreft een veelbelovend goed voorbeeld: iemand die eerst nadenkt voordat hij wat zegt, geen loze beloftes op x knalt.

En nee, zelf zal ik niet op hem stemmen, toch hoop ik dat hij voor de niet radicaalrechtse mens een goede kandidaat is voor het vormen van een toekomstig middenkabinet. Waarbij links en rechts met elkaar inhoudelijk kunnen samenwerken, wat een verademing lijkt me dat!

Wat Lief om te zeggen, hopelijk denk je er na mijn laatste post nog zo over... 😉

"We" bestaan nog wel maar we zijn een uitstervend ras denk ik, gewoon rechtse stemmers. Overigens zie ik ook het omgekeerde gebeuren, de gewone linkse stemmer lijkt minder aanwezig te zijn dan de extreem linkse stemmer. (Even gechargeerd, maar door rechts populisme wordt links populisme ook aangewakkerd.) De flanken worden sterker en het midden wordt uitgehold op de een of andere manier. Ik weet niet of ik het zo duidelijk breng... 

Je laatste zin is ook mijn hoop. Een mooi middenkabinet met goede en bekwame mensen, die het belang voor alle partijen kan behartigen. Een beetje van alles wat en dus verbeteringen op alle vlakken. Misschien niet zo groot als partijen willen, maar kleine stapjes vooruit is nog steeds vooruitgang. 

Miraval schreef op 05-07-2025 om 17:44:

[..]

Wat Lief om te zeggen, hopelijk denk je er na mijn laatste post nog zo over... 😉

"We" bestaan nog wel maar we zijn een uitstervend ras denk ik, gewoon rechtse stemmers. Overigens zie ik ook het omgekeerde gebeuren, de gewone linkse stemmer lijkt minder aanwezig te zijn dan de extreem linkse stemmer. (Even gechargeerd, maar door rechts populisme wordt links populisme ook aangewakkerd.) De flanken worden sterker en het midden wordt uitgehold op de een of andere manier. Ik weet niet of ik het zo duidelijk breng...

Je laatste zin is ook mijn hoop. Een mooi middenkabinet met goede en bekwame mensen, die het belang voor alle partijen kan behartigen. Een beetje van alles wat en dus verbeteringen op alle vlakken. Misschien niet zo groot als partijen willen, maar kleine stapjes vooruit is nog steeds vooruitgang.

Ik hoef het niet altijd inhoudelijk met je eens te zijn, om je toch een goed voorbeeld te vinden van een 'normale' rechtse stemmer.

Ik denk dat de gewone rechtse en linkse stemmer zich terugtrekken, omdat het radicale ongenuanceerde geschreeuw toch overheerst en een groot podium krijgt. 

ik betrap mezelf er ook wel op: geen zin meer om telkens in te gaan tegen radicaal geroeptoeter. ik beschouw mezelf dan ook als gematigd links.

Ik hoop dat de gematigden via hun stemgedrag alsnog laten zien dat Nederland niet verworden is tot een populistisch politiek platform. 

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 17:29:

Het is allemaal vrijwillig. Er is geen verplichte inburgering. Dus het hangt af van de motivatie. Als ze gewoon statushouder waren was het verplicht, en hoorde daar ook een te behalen taalniveau bij.

Om een permanente verblijfsvergunning te kunnen verkrijgen moeten statushouders/asielzoekers idd het verplichte taalniveau hebben. Hebben ze hun inburgering niet gehaald dan komt er ook geen permanente verblijfsvergunning. Maar dat leidt ook weer niet direct tot uitzetting (even bot gezegd) want als de voorwaarden voor asiel hetzelfde zijn hebben ze nog altijd recht op verblijf, en als er een kind is wat in Nederland is geboren dan mag uitzetting niet vanwege recht op gezinsleven. (Ook wel logisch natuurlijk)

Dus die verplichte inburgeringseis is in de praktijk ook "maar" een wassen neus. Want er hangen niet snel consequenties aan vast, anders dan misschien een boete oid. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.