Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 05-07-2025 om 16:57:

[..]

Nee dat klopt, slimme marketing weer van zo'n multinational uit Amerika. En ik zal vast niet de enige zijn in Nederland die die link niet legt.

PvdD zou ik absoluut nooit stemmen eerlijk gezegd. Vanwege het hele gebeuren in de Oostvaardersplassen al niet, maar ook de schaamteloze flirt met DENK en de manier van debatteren van Ouwehand heb ik echt geen enkele sympathie voor die partij.

Ja, Balkenende hebben we een aantal jaar gehad, maar juist dat waren jaren waarin de wereld in een crisis verkeerde. Eerst 9/11, de bankencrisis en de eurocrisis. Lastige keuzes zijn toen gemaakt, maar die moesten gemaakt worden juist door die crisistijd denk ik?

Dat vind ik ook een beetje bij Rutte, die heeft ook niet de makkelijkste regeerperioden gehad met Brexit, Corona, Oekraïne en de energiecrisis.

Klopt je bent echt niet de enige die niet weet dat Chemours, DU Pont Nemours en Delrin op de e.a. manier met elkaar verbonden zijn. 

Je hebt gelijk, zowel het CDA als de VVD hebben moeilijke periodes doorstaan en lastige keuzes moeten maken. Ik blijf nog een tijdje zweven en heb nu al zin in het verkiezingsdebat.

felija schreef op 05-07-2025 om 17:53:

[..]

Ik hoef het niet altijd inhoudelijk met je eens te zijn, om je toch een goed voorbeeld te vinden van een 'normale' rechtse stemmer.

Ik denk dat de gewone rechtse en linkse stemmer zich terugtrekken, omdat het radicale ongenuanceerde geschreeuw toch overheerst en een groot podium krijgt.

ik betrap mezelf er ook wel op: geen zin meer om telkens in te gaan tegen radicaal geroeptoeter. ik beschouw mezelf dan ook als gematigd links.

Ik hoop dat de gematigden via hun stemgedrag alsnog laten zien dat Nederland niet verworden is tot een populistisch politiek platform.

Ik kan soms weleens uit de bocht vliegen met een wellicht te rechts standpunt, daar ben ik mezelf ook wel van bewust, maar het zijn ook wel mijn standpunten zeg maar. Ik denk nu eenmaal zo over migratie, over ondernemers, over participatie, over toeslagen, en ja ook over de HRA en erfenissen. 😉

Maar dat wil ook niet zeggen dat ik linkse standpunten uit principe verwerp omdat ze van links afkomstig zijn. En dat zie je helaas in de politiek wel gebeuren, een rechtse of linkse motie die per definitie afgewezen wordt alleen omdat die afkomstig is van een bepaalde partij. Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, zoals DENK doet en BIJ1 voorheen. 

Oekraïners die hier zijn vallen onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming, en mogen tot 4 maart 2026 in Nederland blijven. Ze kunnen 
geen andere asielaanvraag doen zolang de Richtlijn Tijdelijke Bescherming geldt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 18:53 Topicstarter

Yumi schreef op 05-07-2025 om 18:50:

Oekraïners die hier zijn vallen onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming, en mogen tot 4 maart 2026 in Nederland blijven. Ze kunnen
geen andere asielaanvraag doen zolang de Richtlijn Tijdelijke Bescherming geldt.

Ja dat klopt, maar ik denk dat ze uiteindelijk na vijf jaar verblijf wel ook verblijf kunnen aanvragen onder die andere Europese richtlijn. Maar daar zal vanzelf jurisprudentie over ontstaan in Europa denk ik. 

Miraval schreef op 05-07-2025 om 17:44:

[..]

Wat Lief om te zeggen, hopelijk denk je er na mijn laatste post nog zo over... 😉

"We" bestaan nog wel maar we zijn een uitstervend ras denk ik, gewoon rechtse stemmers. Overigens zie ik ook het omgekeerde gebeuren, de gewone linkse stemmer lijkt minder aanwezig te zijn dan de extreem linkse stemmer. (Even gechargeerd, maar door rechts populisme wordt links populisme ook aangewakkerd.) De flanken worden sterker en het midden wordt uitgehold op de een of andere manier. Ik weet niet of ik het zo duidelijk breng...

Je laatste zin is ook mijn hoop. Een mooi middenkabinet met goede en bekwame mensen, die het belang voor alle partijen kan behartigen. Een beetje van alles wat en dus verbeteringen op alle vlakken. Misschien niet zo groot als partijen willen, maar kleine stapjes vooruit is nog steeds vooruitgang.

Ik had zo straks op dit topic een video (op Nieuws van de Dag) geplaatst met de titel: 'Links RADICALISEERT en is GEVAARLIJKER dan EXTREEMRECHTS'

Daarin word door Wierd Duk ook uitgelegd waarom. En daar ben ik het helemaal mee eens. En luister ook wat Lale Gül zegt. Zie:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8012684#8012684

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 16:22:

Ik denk dat vrijwel niemand tegen een hogere bijdrage is voor Oekraïners die zelf geld verdienen. Het valt me wel op dat de bijdrage niet inkomensafhankelijk is, waardoor het voor Oekraïners die maar beperkt geld verdienen wellicht straks beter is om maar helemaal te stoppen met werken.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/07/04/kabinet-wil-dat-oekrainers-meer-gaan-betalen-voor-opvang

Bij de opvang van Oekraïners zie je wel wat er mis gaat als je vluchtelingen alleen maar een tijdelijke status geeft. Inmiddels zitten Oekraïense vluchtelingen al jaren in een tijdelijke situatie. Er wordt geen werk gemaakt van integratie, van structurele taalcursussen. Of een gemeente werk maakt van een een opvang die ook voor de langere termijn geschikt is, is helemaal afhankelijk van de gemeente. Als je pech hebt zit je al jaren in een kleine kamer met je hele gezin, of met vreemden op 1 kamer. Als je pech hebt zit je al die tijd op een locatie waar zelf koken niet is toegestaan ,en je dus afhankelijk bent van catering (wat overigens duurder is voor de gemeenschap dan vluchtelingen zelf laten koken). Als je je middelbare school inmiddels hier hebt afgerond zit studeren op HBO of universiteit er niet in, eigenlijk is alleen het MBO bereikbaar (want voor HBO of universiteit geldt het instellingstarief, er is geen recht op beurs, geen recht op een OV-kaart). Zelfs het MBO is duurder dan voor Nederlandse of andere vluchtelingen kinderen omdat er geen recht is op beurs of op een OV-kaart.

In mijn stad worden veel Oekraïeners opgevangen. Ze wonen vooral in stacaravans die hier door de gemeente zijn neergezet.Wat mij vooral opvalt is dat ze juist behoorlijk goed integreren. Ze werken bijna allemaal en leren zo de taal. De kinderen zitten op school.Het terrein ziet er ook heel netjes uit.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 20:27 Topicstarter

Koko67 schreef op 05-07-2025 om 20:10:

[..]

In mijn stad worden veel Oekraïeners opgevangen. Ze wonen vooral in stacaravans die hier door de gemeente zijn neergezet.Wat mij vooral opvalt is dat ze juist behoorlijk goed integreren. Ze werken bijna allemaal en leren zo de taal. De kinderen zitten op school.Het terrein ziet er ook heel netjes uit.

Het klinkt als een fijne opvang. Ook waarschijnlijk met de mogelijkheid van zelf koken. Uiteindelijk was direct het percentage werkende Oekraïnse vluchtelingen heel hoog. Het stijgt alleen maar vrij langzaam vind ik. 

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/06/bijna-6-op-de-10-oekraiense-vluchtelingen-in-loondienst

Het zou goed zijn om cijfers te hebben waaraan je kunt zien dat de soort locatie waar je opgevangen wordt, of dat invloed heeft op de arbeidsparticipatie. Ik denk dat bij goede opvang de arbeidsparticipatie ook hoger is. 

Miraval schreef op 05-07-2025 om 16:57:

[..]

Dat vind ik ook een beetje bij Rutte, die heeft ook niet de makkelijkste regeerperioden gehad met Brexit, Corona, Oekraïne en de energiecrisis.

Enerzijds zijn we corona aardig doorgekomen vanwege de maatregelen voor die periode. Anderzijds is een groot gedeelte van de grootste zorgen die we nu hebben ook te wijten aan het “liberale”/“vrije markt”/“vooruitschuif”/“creer crises” beleid van de Rutte regeringen. Je noemt vooral recente voorvallen, maar veel afbreuk qua gezondheidszorg, woningbeleid, stikstofbeleid en migratiebeleid hebben al ruim daarvoor plaatsgevonden.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 20:27:

[..]

Het klinkt als een fijne opvang. Ook waarschijnlijk met de mogelijkheid van zelf koken. Uiteindelijk was direct het percentage werkende Oekraïnse vluchtelingen heel hoog. Het stijgt alleen maar vrij langzaam vind ik.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/06/bijna-6-op-de-10-oekraiense-vluchtelingen-in-loondienst

Het zou goed zijn om cijfers te hebben waaraan je kunt zien dat de soort locatie waar je opgevangen wordt, of dat invloed heeft op de arbeidsparticipatie. Ik denk dat bij goede opvang de arbeidsparticipatie ook hoger is.

In Tsjechië (waar ze naar rato volgens mij veel meer Oekraïners opvangen. Dan wij) brachten deze vluchtelingen na 6 maanden al veel meer op dan dat ze kostten. Hetzelfde geldt voor arbeidsmigranten in Nederland. Ik denk dat een focus op “hoe kunnen we dit in goede banen leide!” Veel zinvoller is dan “hoe kunnen we dit stoppen “.

felija schreef op 05-07-2025 om 17:53:

[..]

Ik hoef het niet altijd inhoudelijk met je eens te zijn, om je toch een goed voorbeeld te vinden van een 'normale' rechtse stemmer.

Ik denk dat de gewone rechtse en linkse stemmer zich terugtrekken, omdat het radicale ongenuanceerde geschreeuw toch overheerst en een groot podium krijgt.

ik betrap mezelf er ook wel op: geen zin meer om telkens in te gaan tegen radicaal geroeptoeter. ik beschouw mezelf dan ook als gematigd links.

Ik hoop dat de gematigden via hun stemgedrag alsnog laten zien dat Nederland niet verworden is tot een populistisch politiek platform.

Dit klopt voor mij voor 100%. Ik ben een gematigd linkse stemmer, ik stem al jaren op dezelfde vrouw. Mijn hart huilt hoe het momenteel gaat in de politiek en ik heb absoluut geen vertrouwen in dat het de komende jaren beter zal gaan.

Ik stap ook gelijk weer terug in de meeleesstand, maar wilde wel bovenstaande quote bevestigen.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 20:27:

[..]

Locatie waar je opgevangen wordt? Nee, ik denk dat willen werken en je aanpassen vooral te maken heeft met je instelling en je wil om zelfstandig te zijn versus denken dat alles voor je geregeld en betaald moet worden.

locatie van opvang is wel belangrijk in het integratieproces. En dan vooral een stabile locatie waar men lang kan verblijven, dus niet van tijdelijke locatie naar tijdelijke locatie (vaak ook in andere plaats). Dan kan iemand werken, kinderen naar school, onderdeel worden van de lokale gemeenschap. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-07-2025 om 08:34 Topicstarter

Mugske schreef op 06-07-2025 om 08:24:

locatie van opvang is wel belangrijk in het integratieproces. En dan vooral een stabile locatie waar men lang kan verblijven, dus niet van tijdelijke locatie naar tijdelijke locatie (vaak ook in andere plaats). Dan kan iemand werken, kinderen naar school, onderdeel worden van de lokale gemeenschap.

En dat laatste is goed geregeld voor de Oekraïners, die zitten bijna allemaal op vaste plekken, in elk geval in een vaste gemeente.

Ik dacht bijvoorbeeld aan de opvang op het schip de Silja in Rotterdam. Mensen, soms vreemden van elkaar, bij elkaar in een hut van 2 bij 3 meter. Dan blijft er gewoon heel weinig energie over voor ander dingen, voor solliciteren en zo. Maar goed daar zou ik dus best eens cijfers van willen zien. Leidt menswaardige opvang ook tot beter integratie, en meer mensen aan het werk? 

Myrdal schreef op 06-07-2025 om 08:03:

[..]

Dit klopt voor mij voor 100%. Ik ben een gematigd linkse stemmer, ik stem al jaren op dezelfde vrouw. Mijn hart huilt hoe het momenteel gaat in de politiek en ik heb absoluut geen vertrouwen in dat het de komende jaren beter zal gaan.

Ik stap ook gelijk weer terug in de meeleesstand, maar wilde wel bovenstaande quote bevestigen.

In de loop der jaren is er wel veel veranderd in politiek Den Haag. Vooral ook bij Links. Als GL/PvdA nu aan het roer had gestaan was je nu misschien niet eens meer een gematigde linkse stemmer geweest.

De laatste peiling van Maurice de Hond, van vandaag.
PVV 29 zetels
Gl/PvdA 28 zetels
CDA 21 zetels
VVD 20 zetels
JA21 10 zetels
D66 9 zetels
SP 7 zetels
NSC 0 zetels

Het is nog geen oktober natuurlijk maar er is wel iets aan het veranderen nu, vooral na afgelopen week de nieuwe asiel wetten en Douwe Bob.

https://www.maurice.nl/2025/07/06/vvd-daalt-verder-bij-eind-parlementaire-aar/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.