Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-06-2025 om 16:19 Topicstarter

Yumi schreef op 30-06-2025 om 16:12:

[..]

Geert Wilders heeft een 10-puntenplan gepresenteerd dat gericht is op het aanscherpen van het migratie- en asielbeleid in Nederland, met brede steun onder de kiezers.Inhoud van het 10 Puntenplan

Ik had scherper moeten zijn, zijn tienpuntenplan had niet direct betrekking op deze asielwetten die nu behandeld worden. Het waren deels nieuwe plannen van hem, deels plannen die al in het regeerakkoord stonden en die al uitgewerkt werden. De drie andere coalitiepartners waren bereid (zie de stemmingen) om ook de aanvullende punten verder uit te werken. Maar Wilders wil helemaal geen uitwerkingen, geen haalbaar beleid. 
Daarom dreigt hij nu ook met het torpederen van de asielwetten van zijn eigen minister. 

Neweve schreef op 30-06-2025 om 14:29:

[..]

Maar heb je niet liever iets dan niets?

2 van de 10 punten realiseren is toch ook al een mooie eerste stap?

[..]

Dit dus.

Ik leg alleen maar uit waarom de PVV tegen het tienpuntenplan stemde. Omdat hij geen slap aftreksel wil.... Hij heeft zelfs een harde eis genoemd van 6 van de 10 voorstellen zouden moeten worden overgenomen. 

Ik stem geen Pvv, ik geef alleen de reden weer. Omdat hier geroepen wordt dat hij tegen zijn eigen voorstellen stemt, en dat is niet juist.... ze zijn immers aangepast.

Yumi schreef op 30-06-2025 om 16:24:

[..]

Ik leg alleen maar uit waarom de PVV tegen het tienpuntenplan stemde. Omdat hij geen slap aftreksel wil.... Hij heeft zelfs een harde eis genoemd van 6 van de 10 voorstellen zouden moeten worden overgenomen.

Ik stem geen Pvv, ik geef alleen de reden weer. Omdat hier geroepen wordt dat hij tegen zijn eigen voorstellen stemt, en dat is niet juist.... ze zijn immers aangepast.

Maar het wetsvoorstel komt van zijn eigen minister, ik denk dat het daar om gaat. Hij grijpt nu andere plannen aan om tegen te stemmen, maar het voorstel dat er ligt en waarover gestemd moet worden kwam OOK uit zijn koker (die van zijn partij).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-06-2025 om 16:30 Topicstarter

Yumi schreef op 30-06-2025 om 16:24:

[..]

En dat is onzinning, de beide moties, zie mijn eerdere links, hadden betrekking op het hele tienpuntenplan van Wilders. BBB, NSC en VVD stemden voor (daar vind ik trouwens ook wel wat van, maar ik stem daar toch niet op). De PVV stemde tegen beide moties. Daarom hebben ze het niet gehaald.

De beide wetten zijn gewoon gemaakt door Wilders eigen minister, en in die wetten zijn gewoon de afspraken geïmplementeerd die de vier partijen gemaakt hebben in hun coalitieakkoord. Of Wilders ook tegen de wetten gaat stemmen zullen we donderdag weten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-06-2025 om 16:59 Topicstarter

Schoondochter schreef op 30-06-2025 om 16:04:

Een besluit dat inmiddels wel is genomen is dat de post later bezorgd mag gaan worden:

https://nos.nl/artikel/2573074-bezorgtijd-post-van-24-naar-48-uur-later-waarschijnlijk-naar-72-uur

Ik kan daarin alleen niet vinden of dat ook geldt voor rouwpost.

Hier het bericht en de officiële brief van het ministerie van economische zaken.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/06/30/kabinet-neemt-maatregelen-voor-betrouwbare-postbezorging

Rouwpost (en medische post) moet nog gewoon binnen 24 uur bezorgd worden. Al is het in de praktijk natuurlijk meestal zo dat bij een overlijden nu ook al mensen via mail/app op de hoogte gesteld worden.

Brieven van het ziekenhuis krijg ik ook al een paar jaar niet meer, dat gaat allemaal via mail of via het patiëntenportaal.  

Fleurtje_5 schreef op 30-06-2025 om 14:22:

[..]

....

Wilders was kwaad, Piri is het kwaad.

Na het nodige gelezen te hebben over haar en hoe alles (bv de manupilatieve voorbereiding) ging,wel met je eens.Een wat andere en misschien wat gangbaarder benaming (mss mede beinvloed door m'n vroegere werk als psychiatrisch verpleegkundige in een TBS kliniek) zou ik haar gewoon als een sociopaat betitelen.
Maar ok,dat is ook maar gewoon een (mijn) mening...

een autoriteitsclaim en een diagnose, maar geen onderbouwing. Je maakt me nieuwsgierig. Wat maakt haar Het Kwaad en een sociopaat? En zie je dat in meer politici? Wel handig om diagnoses te kennen voor we moeten stemmen. 

Stardust schreef op 30-06-2025 om 18:10:

een autoriteitsclaim en een diagnose, maar geen onderbouwing. Je maakt me nieuwsgierig. Wat maakt haar Het Kwaad en een sociopaat? En zie je dat in meer politici? Wel handig om diagnoses te kennen voor we moeten stemmen.

Ik vond dit ook op zijn zacht gezegd nogal een extreme post. Maar ja, een psychiatrisch verpleegkundige zegt dit natuurlijk niet zo maar.. toch? 

Autoriteit als drogreden, ik word er allerminst nieuwsgierig van. Als je bereid bent vanachter je toetsenbord mensen te diagnosticeren dan ben je geen autoriteit.

Daarnaast is schrikken van een politica die manipuleert best wel naïef.

Het moet niet gekker worden in dit topic 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-06-2025 om 21:17 Topicstarter

https://www.trouw.nl/binnenland/ind-mag-deel-van-tweestatusstelsel-voor-asielzoekers-later-invoeren~b68afc86/
Keijzer probeert het CDA binnen boord te houden, nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Ik ben benieuwd of de PVV dit aan gaat grijpen om tegen te stemmen.
Ik hoop het, ik vind de herinvoering van het tweestatusstelsel een onzalig plan.
Ik krijg het niet uitgelegd dat juist vluchtelingen die uit oorlogsgebieden komen straks tegen bijna onmogelijke drempels gaan oplopen om hun gezin over te laten komen. Terwijl het overduidelijk is dat die niet veilig zijn in hun land.

Daglichtlamp schreef op 30-06-2025 om 21:17:

https://www.trouw.nl/binnenland/ind-mag-deel-van-tweestatusstelsel-voor-asielzoekers-later-invoeren~b68afc86/
Keijzer probeert het CDA binnen boord te houden, nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Ik ben benieuwd of de PVV dit aan gaat grijpen om tegen te stemmen.
Ik hoop het, ik vind de herinvoering van het tweestatusstelsel een onzalig plan.
Ik krijg het niet uitgelegd dat juist vluchtelingen die uit oorlogsgebieden komen straks tegen bijna onmogelijke drempels gaan oplopen om hun gezin over te laten komen. Terwijl het overduidelijk is dat die niet veilig zijn in hun land.

Ik vind dat ook onmenselijk. Het is gewoon wreed. Natuurlijk wil je je gezin ook in veiligheid brengen. Wie daar tegen is, is in mijn ogen totaal van het padje af. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-06-2025 om 21:22 Topicstarter

Ondertussen ook de brief van de minister gelezen, ik vind de toezegging boterzacht, ik ben heel benieuwd wat het CDA ervan vindt.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025D31031&did=2025D31031

Daglichtlamp schreef op 30-06-2025 om 21:17:

Maar waarom laat een man of jongen zijn gezin achter in een land als het daar onveilig is?

Verschrikkelijk als gezinnen niet samen kunnen zijn. Luister waar ouders met kinderen in Nederland aan moeten voldoen om noodopvang te kunnen krijgen. Veel ouders vallen tussen wal en schip. Of gezinnen die niet in aanmerking komen voor hulp. Dieptriest:

https://youtu.be/IAcoFyb9eto?si=EDbjdPGWv-5FoIa3 30 jun 2024 Afgelopen maand waren dat al 32 ouders met 54 kinderen." Dakloze ouders - bijna uitsluitend moeders - die samen met hun kinderen op zoek zijn naar opvang vallen vaker tussen wal en schip, door strengere toegangscriteria in de noodopvang.

Fleurtje_5 schreef op 01-07-2025 om 10:17:

[..]

Maar waarom laat een man of jongen zijn gezin achter in een land als het daar onveilig is?

omdat de vlucht alleen vaak al levensgevaarlijk is. omdat als het niet lukt, je helemaal niets meer hebt; een leeg huis in een oorlogsgebied wordt sowieso geplunderd. omdat de vlucht heel duur kan zijn. omdat niet iedereen fit genoeg is voor zo'n barre tocht. omdat met een groep reizen altijd langzamer gaat dan alleen. 

zo een paar redenen. er zijn er vast nog meer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.