Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
30-06-2025 om 11:08
Fleurtje_5 schreef op 30-06-2025 om 09:36:
[..]
Wilders liet het afweten ? Hij vertrok omdat hij niet gesteund werd op de punten die hij en de kiezers belangrijk vond. Hij kon niet wat hij wou.
PvdA heeft meermaals in het kabinet gezeten. En ook toen zijn kabinetten gevallen.
De PvdA was niet 'zomaar voor de grap' nog maar heel klein geworden.
PS: De taak van Timmermans (zijn eigen woorden):
https://youtu.be/33QkOC2hWLY?si=kGetGJfaTzBmYeFq: zie en luister vanaf de eerste 59 seconden van deze video.
Fleurtje_5 schreef op 30-06-2025 om 09:49:
[..]
Ik had drie fragmenten geplaatst (interviews met mensen die best heel deskundig zijn) waarom ik vind dat GL/PvdA echt niet aan de macht mag komen.
Want ik kan het wel zeggen, maar word dan weggezet alsof ik geen verstand heb van de politiek. Jammer, ik merk dat de moeite niet genomen is om naar die fragmenten te luisteren, want dan had je dit vetgedrukte nooit geschreven.
Nou na meer dan 4000 berichten snap je het nog steeds niet hoe het werkt in de politiek. JE HEBT ER ECHT 0 VERSTAND VAN!!
Wilders werd niet tegengewerkt! Hij moest een coalitie vormen en daarbij moeten alle partijen water bij de wijn doen om degelijke plannen voor het land te maken.
Als je dan huilie huilie gaat doen als je plan in de prullenbak moet dan kan je toch niet serieus genomen worden?
Echt Fleurtje_5 ga je er serieus in verdiepen en maak dat je snapt hoe het werkt in Den Haag. Dit gezwets slaat nergens op.
Daglichtlamp
30-06-2025 om 11:14
Welke partij stemde ook alweer tegen het tienpuntenplan van Wilders? Ja dat was toch echt de PVV. Hoezo tegenwerking?
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z11623&did=2025D26704
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z11671&did=2025D26768
Jorni
30-06-2025 om 11:59
Fleurtje_5 schreef op 30-06-2025 om 09:36:
[..]
Wilders liet het afweten ? Hij vertrok omdat hij niet gesteund werd op de punten die hij en de kiezers belangrijk vond. Hij kon niet wat hij wou.
PvdA heeft meermaals in het kabinet gezeten. En ook toen zijn kabinetten gevallen.
De PvdA was niet 'zomaar voor de grap' nog maar heel klein geworden.
PS: De taak van Timmermans (zijn eigen woorden):
https://youtu.be/33QkOC2hWLY?si=kGetGJfaTzBmYeFq: zie en luister vanaf de eerste 59 seconden van deze video.
Het enige waarvoor hij zijn best is gedaan is op het onderwerp asiel. De rest van al zijn vele beloftes gingen al direct helemaal de prullenbak in. Dat komt echt niet door tegenwerking, maar door het gegeven dat zijn prioriteit alleen maar ligt bij het onderwerp asiel en migratie en zelfs op dat vlak heeft hij niet geleverd.
Daglichtlamp
30-06-2025 om 12:00
Jorni schreef op 30-06-2025 om 11:59:
[..]
Het enige waarvoor hij zijn best is gedaan is op het onderwerp asiel. De rest van al zijn vele beloftes gingen al direct helemaal de prullenbak in. Dat komt echt niet door tegenwerking, maar door het gegeven dat zijn prioriteit alleen maar ligt bij het onderwerp asiel en migratie.
Op asiel heeft hij ook zijn best niet gedaan.
Jorni
30-06-2025 om 12:03
Daglichtlamp schreef op 30-06-2025 om 12:00:
[..]
Op asiel heeft hij ook zijn best niet gedaan.
Daar kun je inderdaad nog over twisten, maar alleen op dat gebied heeft hij nog wel enkele dingen geprobeerd. Al heeft hij ook zichzelf tegengewerkt zelfs op dat gebied.
felija
30-06-2025 om 12:13
Daglichtlamp schreef op 30-06-2025 om 11:14:
Welke partij stemde ook alweer tegen het tienpuntenplan van Wilders? Ja dat was toch echt de PVV. Hoezo tegenwerking?
Ja inderdaad! Bizar, tegen je eigen plannen stemmen en dan nog zien veel mensen niet in, wat voor een puinhoop hij er telkens weer van maakt. Omdat Wilders eigen ego op nummer 1 staat, in plaats van de belangen van 'het volk'.
QuarterlyDinosaur18
30-06-2025 om 12:59
Stardust schreef op 30-06-2025 om 09:27:
overigens heeft Wilders dat bericht ook vrolijk gedeeld hoor. https://x.com/geertwilderspvv/status/1939311521378517433?s=46
Die heeft zijn twitter echt vol staan met haatzaaierij op het moment. Begint steeds meer op trump te lijken.
Dit is hoe sommige politici tegenwoordig communiceren, namelijk nepnieuws verspreiden en andere politici van alles toewensen (namelijk dat hij wil dat Halsema gearresteerd zou worden).
En dan vragen we ons af hoe het komt dat het om ons heen verloedert.
Dit soort taal en nepnieuws verspreiden doen politici zelf. Daar mogen ze best verantwoordelijk voor gehouden worden.
Voor de nabije toekomst hoop ik op een gematigd middenkabinet met capabele politici die hun bestaansrecht niet ontlenen ten koste van anderen.
Yumi
30-06-2025 om 13:03
Daglichtlamp schreef op 30-06-2025 om 11:14:
Je schreef het al eerder en ik heb daar toen op geantwoord....
Welke partij zei tegen te stemmen omdat ze geen slap aftreksel willen van de plannen van Faber?
‘Wij gaan niet akkoord met een slap aftreksel’: gaat de PVV tegen haar eigen asielwetten stemmen?
De PVV beloofde het ‘strengste asielbeleid ooit’, maar dreigt nu toch tégen de asielwetten van de eigen oud-minister Marjolein Faber te gaan stemmen. De Tweede Kamer wil de bekritiseerde wetten aanpassen, zodat ze in de praktijk beter werken. De PVV spreekt van ‘afzwakken’ en trekt mogelijk de steun in.
felija
30-06-2025 om 13:05
Yumi schreef op 30-06-2025 om 13:03:
[..]
Welke partij zei tegen te stemmen omdat ze geen slap aftreksel willen van de plannen van Faber?
‘Wij gaan niet akkoord met een slap aftreksel’: gaat de PVV tegen haar eigen asielwetten stemmen?
De PVV beloofde het ‘strengste asielbeleid ooit’, maar dreigt nu toch tégen de asielwetten van de eigen oud-minister Marjolein Faber te gaan stemmen. De Tweede Kamer wil de bekritiseerde wetten aanpassen, zodat ze in de praktijk beter werken. De PVV spreekt van ‘afzwakken’ en trekt mogelijk de steun in.
Het tienpuntenplan kwam toch echt uit de koker van Wilders.
felija
30-06-2025 om 13:06
Anfisa schreef op 30-06-2025 om 12:59:
[..]
Dit is hoe sommige politici tegenwoordig communiceren, namelijk nepnieuws verspreiden en andere politici van alles toewensen (namelijk dat hij wil dat Halsema gearresteerd zou worden).
En dan vragen we ons af hoe het komt dat het om ons heen verloedert.Dit soort taal en nepnieuws verspreiden doen politici zelf. Daar mogen ze best verantwoordelijk voor gehouden worden.
Voor de nabije toekomst hoop ik op een gematigd middenkabinet met capabele politici die hun bestaansrecht niet ontlenen ten koste van anderen.
Mooi gezegd en helemaal eens.
Yumi
30-06-2025 om 13:08
felija schreef op 30-06-2025 om 13:05:
[..]
Het tienpuntenplan kwam toch echt uit de koker van Wilders.
Dat klopt
Maar de PVV wil geen slap aftreksel, oftewel veranderingen in het tienpuntenplan.
Daglichtlamp
30-06-2025 om 13:22
Yumi schreef op 30-06-2025 om 13:03:
[..]
Het tienpuntenplan ging helemaal niet over de asielwetten. Overigens is het ook belachelijk als de PVV tegen deze wetten zou stemmen.
Stel dat er morgen wat amendementen van het CDA aangenomen worden die deze twee wetten net wat beter uitvoerbaar maken. Of het amendement van ik geloof D66 die gezinshereniging ook mogelijk wil maken voor lesbische en homostellen. Dan zouden de nieuwe wetten vanuit de PVV gezien nog steeds een verbetering moeten zijn t.o.v. de huidige situatie. Dan is het toch nog steeds raar als de PVV daarom tegen de beide wetsvoorstellen zou stemmen aanstaande donderdag. Dat zou namelijk betekenen dat een nieuwe regering over een jaar of zo helemaal opnieuw zou moeten beginnen. Ik zie de PVV namelijk ook niet zomaar een werkbaar initiatiefwetsvoorstel indienen in de tussentijd.
Fleurtje_5
30-06-2025 om 14:10
Het kan dus wel. Die plannen van asiel. Helaas wel pas nadat Wilders is opgestapt omdat hij zich niet gesteund voelde. Maar het KAN dus WEL. Waarom moest er zoveel tijd overheen gaan? Waarom kon dat niet meteen?
In de krant van 27 juni 2025:
Tweede Kamer schaart zich achter plannen voor asiel
Hoewel PVV'er Geert Wilders het kabinet liet vallen, kreeg zijn partij donderdag volledige steun van de voormalige coaltiypartners bij de behandeling van twee ingrijpende asielwetten uit de koker van zijn voormailige minister Marjolein Faber.
...........etc.etc.etc..........
In de krant van 26 juni 2025:
Onthoofde coalitie schaart zich achter verloren zoon Wilders; cruciale rol CDA
Den Haag Ze is inmiddels al weg, maar de asielwetten van voormalig PVV-minister Marjolein Faber werden donderdag dan eindelijk behandeld door de Tweede Kamer. Het ziet er voorwaar niet slecht uit.
.............
Nareizigers
Tussen de talloze interrupties van Don Ceder door, valt tijdens het debat in de Tweede Kamer toch een aantal zaken vast te stellen. Op de eerste plaats dat er sprake is van ontzettend veel verkiezingsretoriek. Op de tweede plaats dat het wetsvoorstel van de PVV wordt gesteund door haar voormalige coalitiegenoten VVD, BBB en NSC. Laatstgenoemde partij wordt door de linkse oppositie zwaar onder vuur genomen, zeker ook omdat ze bij monde van Diederik Boomsma het plan van de PVV volledig steunt en dus ook afstand neemt van het zogenoemde overgangsrecht. De wetten moeten volgens NSC namelijk zo snel mogelijk worden ingevoerd, en gaan ook gelden voor bepaalde mensen die inmiddels een verblijfsvergunning hebben gekregen en nog wachten op hun nareizigers. Met andere woorden: ook zij kunnen dan voorlopig fluiten naar gezinshereniging.
.............etc.etc.etc..........
Fleurtje_5
30-06-2025 om 14:22
Stardust schreef op 30-06-2025 om 09:27:
overigens heeft Wilders dat bericht ook vrolijk gedeeld hoor. https://x.com/geertwilderspvv/status/1939311521378517433?s=46
Die heeft zijn twitter echt vol staan met haatzaaierij op het moment. Begint steeds meer op trump te lijken.
Ik weet niet wat die man door de microfoon zegt. Ik ken die taal van Boedapest niet. Weet daarom ook niet waarom ze lachen. Die gestrekte hand kan ik niet echt als een Hitlergroet zien. Ik neem aan dat ze gewoon blij zijn dat ze die pridetocht lopen.
Dat er anti-semitisme in de nieuwe partij GL/PvdA zit, had ik tot vorige week ook nooit gelooft. Na het zien van die beelden op dat congres, het minutenlang applaudisseren bij de Timmermans-Piri-motie, (wat de bescherming van het volk van Israël weg neemt, en de veiligheid in gevaar brengt) en de manier waarop partijleden werden geschoffeert en uitgejoeld, geloof ik dat nu wel. Zo absurd en schandelijk. Daar kan Wilders niet eens aan tippen.
Piri kreeg minutenlang applaus voor haar voorstel. Niemand die met toeters en bellen naar het politiebureau trok om aangifte te doen van discriminatie zoals bij de domme minder-minder-vraag van Wilders. Met dit verschil dat Wilders destijds de terreur in ons land wou aanpakken, en Piri het volk in Israël voor de muur wil zetten met haar plan, om de premier van Israël te raken.
Wilders was kwaad, Piri is het kwaad.
Neweve
30-06-2025 om 14:29
Yumi schreef op 30-06-2025 om 13:08:
[..]
Dat klopt
Maar de PVV wil geen slap aftreksel, oftewel veranderingen in het tienpuntenplan.
Maar heb je niet liever iets dan niets?
2 van de 10 punten realiseren is toch ook al een mooie eerste stap?
Daglichtlamp schreef op 30-06-2025 om 13:22:
[..]
Het tienpuntenplan ging helemaal niet over de asielwetten. Overigens is het ook belachelijk als de PVV tegen deze wetten zou stemmen.
Stel dat er morgen wat amendementen van het CDA aangenomen worden die deze twee wetten net wat beter uitvoerbaar maken. Of het amendement van ik geloof D66 die gezinshereniging ook mogelijk wil maken voor lesbische en homostellen. Dan zouden de nieuwe wetten vanuit de PVV gezien nog steeds een verbetering moeten zijn t.o.v. de huidige situatie. Dan is het toch nog steeds raar als de PVV daarom tegen de beide wetsvoorstellen zou stemmen aanstaande donderdag. Dat zou namelijk betekenen dat een nieuwe regering over een jaar of zo helemaal opnieuw zou moeten beginnen. Ik zie de PVV namelijk ook niet zomaar een werkbaar initiatiefwetsvoorstel indienen in de tussentijd.
Dit dus.