Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
14-06-2025 om 14:54
Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 14:42:
[..]
Ik schrijf dat jij een voorstander lijkt, maar ik geef het op, ik krijg van jou hier toch geen concreet antwoord op.
Jij schreef dit:
Eigenlijk ben ik verbaasd dat Fleurtje zo'n voorstander lijkt te zijn van het gebruiken van staatsnoodrecht. Eerder was je daar toch juist heel kritisch over?
Inderdaad je schreef dat ik een voorstander lijk te zijn. Klopt en dan ga je verder met :
Eerder was je daar juist heel kritisch over?
Ik kan me überhaupt niet herinneren daar ooit kritisch over te zijn geweest. Ow...wacht er staat een vraagteken achter....dat betekend dat jij duidelijk bent... en ik natuurlijk onduidelijk.
Schoondochter
14-06-2025 om 15:15
Fleurtje_5 schreef op 14-06-2025 om 14:54:
[..]
Jij schreef dit:
Eigenlijk ben ik verbaasd dat Fleurtje zo'n voorstander lijkt te zijn van het gebruiken van staatsnoodrecht. Eerder was je daar toch juist heel kritisch over?
Inderdaad je schreef dat ik een voorstander lijk te zijn. Klopt en dan ga je verder met :
Eerder was je daar juist heel kritisch over?
Ik kan me überhaupt niet herinneren daar ooit kritisch over te zijn geweest. Ow...wacht er staat een vraagteken achter....dat betekend dat jij duidelijk bent... en ik natuurlijk onduidelijk.
Ik snap geen hout van wat je wilt overbrengen, je bent verschrikkelijk wazig en onduidelijk.
Herfstappeltaart
14-06-2025 om 15:18
Anfisa schreef op 14-06-2025 om 14:32:
Dit stukje op nu.jij vat wel samen wat ik momenteel van de VVD vindt.
‘ Komisch hoe snel principes overboord gaan zodra er politieke punten te scoren zijn. Yeşilgöz noemt GL-PvdA nu “elitair” alsof dat het grote probleem is in de politiek. Ondertussen vertegenwoordigt ze een partij die jarenlang met de technocratische elite regeerde, begrotingen dicteerde, toeslagenaffaires wegkeek, stikstofrapporten parkeerde en een huisvestingscrisis veroorzaakte.Als je GL-PvdA al elitair vindt, wat was de VVD dan zelf al die jaren? Realistisch, verantwoordelijk en degelijk bestuur noemen ze het graag, maar nu we richting verkiezingen gaan, schuiven dat soort woorden ineens opzij voor kreten die vooral lekker bekken op partijcongressen.Totdat er straks een formatie nodig is. Want hoe vaker je iets uitsluit, hoe harder je jezelf vastzet, of straks alsnog moet draaien.Dit is geen leiderschap, dit is campagnepraat. Geen visie, maar profilering. En met termen als “elitair” glijdt Yeşilgöz af richting het populistische moeras waar ze zelf zo vaak voor waarschuwde.’
En "elitair" is ook zo'n lekker bekkend woord om over te nemen door 'het volk'.
Yumi
14-06-2025 om 17:16
De term elitair voor links is niet bepaald nieuw, maar klonk 30 jaar geleden al. De Groene heeft er in december 2024, een ellenlang artikel over geschreven, Wil de echte elite opstaan?
In de jaren negentig klinken die verwijten al aan het adres van links. In een opiniestuk uit 1995 verwoordt Gerry van der List, dan medewerker van het wetenschappelijk bureau van de vvd en later een journalist die een indrukwekkend boek schreef over die partij, het als volgt: ‘Een belangrijke oorzaak van het verval van de sociaal-democratie is dat haar gezicht grotendeels bepaald wordt door intellectuelen die in feite neerkijken op gewone mensen.’
Verwijten van elitarisme klinken weleens in de Tweede Kamer, maar het gaat dan vrijwel altijd over beleid. Wanneer het kabinet-Kok voorstelt om de studiefinanciering om te vormen tot een voorwaardelijke gift, zegt het cda dat het idee ‘elitaire trekken’ vertoont terwijl GroenLinks waarschuwt voor ‘elitair onderwijs’.
Pim Fortuyn is de eerste die het eliteverwijt direct koppelt aan personen en partijen door te spreken van een ‘regentenmentaliteit’ bij de PvdA die blind is voor de burger. Hij spreekt over ‘zelfvoldane elites’ en de ‘Haagse politieke elite’. Na zijn dood in 2002 barst het echt los. Met een beschuldigende vinger wordt naar links verwezen als aanstichter van de moord – ‘de kogel kwam van links’ – en die verwijten komen hard aan. Toenmalig GroenLinks-leider Paul Rosenmöller werd met de dood bedreigd en besloot op te stappen, PvdA-leider Ad Melkert moest met bodyguards over straat, verstopte zich in beveiligde auto’s en legde ook het leiderschap neer. In de kranten piekt het eliteverwijt. Vooral de opiniepagina’s van de Volkskrant vullen zich met stukken met frases als ‘zelfingenomen elite’ en de ‘linkse elite is hypocriet’.
Rond het verschijnen van het boek van Bosma, piekt het eliteverwijt in de kranten opnieuw, zelfs meer dan in de jaren-Fortuyn. Dat geldt eigenlijk voor alle dagbladen, maar opnieuw valt vooral de Volkskrant op. De krant citeert Wilders veelvuldig, probeert zijn ideeën het felst te bekritiseren en op de opiniepagina’s klinkt het verzet tegen aangekondigde cultuurbezuinigingen het hevigst. Dat gebeurt overwegend met een lichtvoetige toon, waarbij al dan niet geforceerd pogingen worden gedaan ‘linkse hobby’s’ of ‘grachtengordel’ tot geuzentermen te verheffen. Spottend gaat het over ‘links grachtengordelcabaret’. De termen die Wilders in 2007 tijdens een debat introduceerde raken voorgoed verankerd in het publieke debat. Met name de zinsnede ‘linkse hobby’ bereikt een piek in de nationale pers en zal er daarna niet meer uit verdwijnen.
Wil de echte elite opstaan? – De Groene Amsterdammer
Daglichtlamp
14-06-2025 om 17:51
Neelie Kroes over het vormen van een nieuw kabinet. Zoals ik al eerder zei moet Yesilgoz deze zomer al zoeken naar meerderheden voor de begroting.
https://www.trouw.nl/politiek/de-stemming-bij-de-vvd-is-omgeslagen-de-leden-omarmen-uitsluiting-pvv~bedbfec1/
Maar persoonlijke verhoudingen zullen uiteindelijk het verschil maken. “Voor Dries van Agt was Joop den Uyl met zijn belerende toon een no go, maar hij was in staat om er in een paar uur uit te komen met Hans Wiegel.” Ze raadt Yesilgöz aan alvast koffie te drinken met Frans Timmermans. “Verantwoordelijke partijleiders zijn in staat een kabinet te vormen.”
Fleurtje_5
14-06-2025 om 19:27
Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 17:51:
Neelie Kroes over het vormen van een nieuw kabinet. Zoals ik al eerder zei moet Yesilgoz deze zomer al zoeken naar meerderheden voor de begroting.
https://www.trouw.nl/politiek/de-stemming-bij-de-vvd-is-omgeslagen-de-leden-omarmen-uitsluiting-pvv~bedbfec1/
Maar persoonlijke verhoudingen zullen uiteindelijk het verschil maken. “Voor Dries van Agt was Joop den Uyl met zijn belerende toon een no go, maar hij was in staat om er in een paar uur uit te komen met Hans Wiegel.” Ze raadt Yesilgöz aan alvast koffie te drinken met Frans Timmermans. “Verantwoordelijke partijleiders zijn in staat een kabinet te vormen.”
Nu we het over Neelie Kroes hebben (Neelie Smit Kroes) Zij kent Frans Timmermans natuurlijk vanuit Brussel waar Frans Timmermans ook werkzaam was. En Timmermans zal (als je het mij vraagt) niet zomaar 'voor de joeks' vanuit het pluche van Brussel terug naar Nederland gekomen.
Maar wat een nare manier om een partijleider een kant op te sturen die ze misschien niet eens op wil gaan. Neelie moet zich daar niet mee bemoeien. Nu ik meerdere berichten over Neelie Kroes heb gelezen zie ik ook hier (bij deze bemoeienis mbt het Nederlandse Kabinet) weer belangenverstrengeling.
Neelie heeft vast genoeg op haar eigen bordje.
Hoe zit het met dat onderzoek naar de 'nevenactiviteiten' van Neelie Kroes?
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/eerder-gehoord-neelie-kroes-in-opspraak-69317 22 sep 2016 Voormalig Eurocommissaris Neelie Kroes is in opspraak geraakt. Ze was namelijk tijdens haar periode als Eurocommissaris van Mededinging bestuurder van een bedrijf op de Bahama's. Dat blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad en Trouw.
Maar waar hebben we dat eerder gehoord? Neelie Kroes raakte in de jaren '90 al eens in opspraak in de TCR-Affaire; een affaire die ging over een subsidie van 23 miljoen gulden voor een afvalverwerkingsinstallatie die Neelie Kroes als minister gaf aan een malafide afvalverwerkingsbedrijf in de haven van Rotterdam.
Later zou blijken dat het scheepsafval niet verwerkt werd, maar eenvoudigweg geloosd werd. Tijdens een parlementair onderzoek bleek dat Kroes gewaarschuwd was voor deze praktijken.
In Radio EenVandaag een gesprek over deze affaire met voormalig Kamerlid van de SP Remi Poppe. Hij was toen de initiatiefnemer van het parlementair onderzoek.
Fleurtje_5
14-06-2025 om 19:27
https://brusselsenieuwe.nl/aan-de-haak-hoe-zit-het-met-het-onderzoek-naar-lobbyactiviteiten-van-neelie-kroes/ 5 juni 2023
..........
Het is alweer even geleden dat voormalig Eurocommissaris mevrouw Smit Kroes in het nieuws kwam vanwege haar vermeende lobbyactiviteiten voor het Amerikaanse bedrijf Uber. Dit terwijl ze nog maar enkele maanden Eurocommissaris was. Hoe zit het nou eigenlijk met dat onderzoek en wanneer worden de uitkomsten daarvan verwacht?
..............
Fleurtje_5
14-06-2025 om 19:31
Soheeey 23 artikelen van 2010 tot 2024. Hoe het zit met die onderzoeken over belangenverstrengeling, en hoe het kan dat onderzoek niet zo vlot.
Zie ook wie er bij het jaar 2016 met foto staat:
https://www.ftm.nl/tag/neelie-kroes
Neelie Kroes groeide op in een Rotterdams ondernemersgezin. Na een studie economie werd ze het eerste vrouwelijke lid van de Kamer van Koophandel. Kroes was gemeenteraadslid voor de VVD. Landelijke bekendheid kreeg ze in 1971 als Tweede Kamerlid. In het kabinet-Van Agt I bekleedt ze de functie van staatssecretaris van Verkeerszaken. Na meerdere ministerschappen maakte ze de stap naar Brussel om Eurocommissaris te worden, met als portefeuille mededinging. Meerdere keren komt Kroes in opspraak door belangenverstrengeling.
Fleurtje_5
14-06-2025 om 19:42
Tuurlijk dat ze tegen Wilders is:
https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/neelie-smit-werkte-voor-een-stiekem-bedrijf-op-de-bahamas 21 september 2016
Neelie Smit werkte voor een stiekem bedrijf op de Bahama's
Neelie Kroes was gedurende haar termijn als eurocommissaris van mededinging in strijd met Brusselse regels bestuurder van een vennootschap op de Bahama's. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw en Het Financieele Dagblad. Ze heeft die functie ondanks de Brusselse verplichting daartoe nooit gemeld bij de Europese Commissie. Kroes was - terwijl ze als Commissaris Europa meebestuurde - ook 'director' van Mint Holdings Ltd. een bedrijf van Arabische ondernemers dat om fiscale redenen op de Bahama's zat. Kroes zegt dat ze slechts adviezen gaf, maar ook als dat waar is was ze verplicht deze functie openbaar te maken toen ze commissaris werd.
Fleurtje_5
14-06-2025 om 19:53
Schoondochter schreef op 14-06-2025 om 15:15:
[..]
Ik snap geen hout van wat je wilt overbrengen, je bent verschrikkelijk wazig en onduidelijk.
Trek het je niet zo aan. Ik vind het niet erg.
Gelukkig dat er geen komma staat tussen het woord verschrikkelijk en het woord wazig.
Daglichtlamp
14-06-2025 om 20:12
Fleurtje_5 schreef op 14-06-2025 om 19:31:
Zie ook wie er bij het jaar 2016 met foto staat:
Lees je je eigen linkjes eigenlijk wel? Enig idee waarom daar een foto van Timmermans bij staat?
Maar het is natuurlijk allemaal afleiding, omdat je niet inhoudelijk wilt of kunt reageren op wat ik schrijf.
felija
14-06-2025 om 20:53
Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 20:12:
[..]
Lees je je eigen linkjes eigenlijk wel? Enig idee waarom daar een foto van Timmermans bij staat?
Maar het is natuurlijk allemaal afleiding, omdat je niet inhoudelijk wilt of kunt reageren op wat ik schrijf.
Als door een wesp gestoken slingert Fleurtje google aan op zoek naar 'belastende' berichtgeving van jaren terug omtrent de persoon (in dit geval Kroes) die het waagt om voor te stellen dat Yesilgöz maar eens koffie moet drinken met Fleurtjes gedoodverfde vijand Timmermans.
Daarbij slingert ze nog wat aannames de 'ether' in betreffende haar stokpaardje Brussel in combinatie met pluche.
En tada! Weer iets gevonden om louter op basis van vooroordelen over bepaalde personen de aandacht af te leiden van de inhoudelijke discussie.
Fleurtje, je bent er, wat mij betreft een meester in personen te veroordelen louter op basis van onderbuikgevoelens, omdat ze niet in jouw ultrarechtse straatje/kamp passen, wel knap, maar ook doodvermoeiend, want het draagt niets bij aan de inhoudelijke discussie.
Daglichtlamp
14-06-2025 om 21:50
Nicolien van Vroonhoven wil geen lijsttrekker worden van NSC - https://nos.nl/l/2571184
Ach ik heb wel met haar te doen. Ze hebben haar de kastanjes uit het vuur laten halen toen het lastig werd, en nu wordt er niet eens gewacht tot zij de knoop heeft doorgehakt.
Fleurtje_5
15-06-2025 om 01:55
Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 20:12:
[..]
Het zijn niet mijn linkjes. Ik heb ze gelezen, opgehaald en hier neer gezet, zodat jij ze allemaal kan lezen als je wil.
Dat is 'zoveel inhoudelijk als kan' op het bericht van jou over Neelie Kroes "over het vormen van een nieuw kabinet". Heeft Neelie bij de laatste verkiezingen op een verkiezingsposter gestaan? Is er op haar gestemd? Nee, dus Neelie gaat niet over het vormen van een nieuw kabinet.
En dan staat in je bericht wat Neelie zei: "Ze raadt Yesilgöz aan alvast koffie te drinken met Frans Timmerman"
Dus Dilan moet ALVAST koffie drinken met Timmermans. Alvast. Dan gaat het enkel en alleen over de smaak van het kopje koffie en verder niets (maar niet heus). Er word niet gevraagd of Dilan liever een kop thee zou willen drinken met pakweg JA21 of Henri Bontebal.
Allemaal belangenverstrengeling als Neelie aanraad om iets te doen. Zij zat in Brussel. Timmermans zat in Brussel. Waar word beslist dat oa Nederland zoveel asielzoekers moet opnemen? In Brussel.
Fleurtje_5
15-06-2025 om 02:06
felija schreef op 14-06-2025 om 20:53:
[..]
Als door een wesp gestoken slingert Fleurtje google aan op zoek naar 'belastende' berichtgeving van jaren terug omtrent de persoon (in dit geval Kroes) die het waagt om voor te stellen dat Yesilgöz maar eens koffie moet drinken met Fleurtjes gedoodverfde vijand Timmermans.
Daarbij slingert ze nog wat aannames de 'ether' in betreffende haar stokpaardje Brussel in combinatie met pluche.
En tada! Weer iets gevonden om louter op basis van vooroordelen over bepaalde personen de aandacht af te leiden van de inhoudelijke discussie.
Fleurtje, je bent er, wat mij betreft een meester in personen te veroordelen louter op basis van onderbuikgevoelens, omdat ze niet in jouw ultrarechtse straatje/kamp passen, wel knap, maar ook doodvermoeiend, want het draagt niets bij aan de inhoudelijke discussie.
Iedereen met een beetje geheugen weet dat Neelie Kroes in opspraak was en misschien nog steeds is. Die berichten zijn niet door mij geschreven. Dus niet mijn "onderbuikgevoelens" (lelijk woord trouwens) maar feiten.
Is wel zo eerlijk om die berichten dan op te halen zodat men het zelf kan lezen.