Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zilver_gray schreef op 07-06-2025 om 17:33:

[..]

Fleurtje ik kan lezen. Nu haal je er weer van alles bij en probeert het mij in de schoenen te schuiven.

Jou berichten staan er nog compleet, mijn berichten ook. Iedereen kan zelf lezen wat geschreven word en wat niet. Ik schuif jou niks in de schoenen, ik leg je uit hoe ik het bedoelde

Fleurtje_5 schreef op 07-06-2025 om 18:59:

[..]

Ik ben wel verbaasd over jullie reacties.

Jullie klinken alsof jullie zeggen "jamaar als 'zij' dat niet eens mogen, dan mogen 'hunnie' dat ook niet".

Ik snap je niet?

Nicole123 schreef op 07-06-2025 om 17:30:

Wat bedoel je met 'er zijn wel eens vaker rechterlijke dwalingen geweest'? Dat de wet en rechtsstaat ook maar betrekkelijk zijn, of iets anders? En als het water je aan de lippen staat, is het dan gerechtvaardigd om de wet opzij te schuiven?

Soms denk ik wel eens dat we zo verwend zijn geraakt met onze sterke rechtsstaat dat velen de waarde er totaal niet meer van zien. Tot hij weg afbrokkelt en weg is, zoals je nu in de VS in rap tempo ziet gebeuren.

Als men het niet eens is met een uitspraak kan men in hoger beroep gaan, soms geeft de volgende rechtszaak een andere uitspraak. En soms niet. In Duitsland is men het niet eens met die uitspraak, en dan moet men afwachten tot de zaak verder word opgepakt en behandeld.

En soms ben ik het niet eens met een uitspraak. Vooral deze in België:

ps. https://nos.nl/artikel/2561959-belgische-geneeskundestudent-die-schuldig-is-aan-verkrachting-wordt-geschorst april 2025

...............

Volgens de rechter is niet te betwisten dat de 24-jarige student "grenzen van het toelaatbare heeft overschreden", maar omdat hij nog jong is, een blanco strafblad heeft en "zowel privé als professioneel een talentvol en geëngageerd persoon is" wordt hij schuldig verklaard, maar niet gestraft.

..........

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 15:50:

Ik denk dat Yesilgöz zich ook realiseert dat ze GroenLinks-PvdA nodig heeft.
https://archive.is/I8sdl
Maar in het vrijdag gepubliceerde interview is haar toon anders. Yesilgöz noemt GroenLinks-PvdA „een normale partij”, die qua beleid en politiek weliswaar ver van haar af staat, maar wel verantwoordelijkheid neemt, „op hun manier”.
Over de PVV is Yesilgöz kritischer, zeker in vergelijking met GroenLinks-PvdA. „Een democratische partij tegenover een partij wier collega’s en bewindslieden op X moeten lezen dat het kabinet gevallen is. Dat is onvergelijkbaar. Geert Wilders heeft geen partij.”
Harde uitspraken over met welke partijen ze in een volgende regering wel en niet in zee zou willen, doet Yesilgöz in het FD-interview niet. Maar ze lijkt hiermee al wel de deur op een kier te zetten voor samenwerking met GroenLinks-PvdA na de verkiezingen.

Ik wist dit nog niet en bedankt voor de info. Als werkelijk waar is dat zij de deur op een kier houdt voor Timmermans dan is dat denk ik de afgang van de VVD. Dat zou het stomste zijn wat ze kan doen gezien haar aanhangers. Ik zou dan afhaken en ik voorzie met mij vele anderen. Dan ga ik JA21 stemmen en absoluut geen VVD meer voor mij na al die jaren.

watertoren schreef op 07-06-2025 om 19:20:

[..]

Ik wist dit nog niet en bedankt voor de info. Als werkelijk waar is dat zij de deur op een kier houdt voor Timmermans dan is dat denk ik de afgang van de VVD. Dat zou het stomste zijn wat ze kan doen gezien haar aanhangers. Ik zou dan afhaken en ik voorzie met mij vele anderen. Dan ga ik JA21 stemmen en absoluut geen VVD meer voor mij na al die jaren.

Kun je uitleggen wat je zo verschrikkelijk vindt aan Timmermans?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 19:28 Topicstarter

De laatste stabiele regering die we gehad hebben was Rutte II, de coalitie van VVD en PvdA.

En zoals ik al eerder liet zien is GroenLinks-PvdA deze zomer al nodig om een begroting te maken. De PVV zal daar ongetwijfeld voor weglopen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 19:30

ik snap het gemopper ook niet helemaal, je gaat voor het programma van de partij toch? Het is niet dat Timmermans of Bontenbal ofzo het helemaal alleen bepaald en doet. 

Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 19:30:

ik snap het gemopper ook niet helemaal, je gaat voor het programma van de partij toch? Het is niet dat Timmermans of Bontenbal ofzo het helemaal alleen bepaald en doet.

Dat lijkt mij ook.

ALVAST MIJN EXCUSES VOOR DEZE MEGA LANGE POST MAAR HET ONDERWERP VOND IK ERG INTERESSANT EN IK SLOEG EEN BEETJE DOOR. SCROLL GERUST VERDER ALS DIT TE LANG IS. 

Europa doet daar niet voor onder hoor. Griekenland en Hongarije doen aan zogenaamde gewelddadige pushbacks, zelfs op zee, de omstandigheden in de opvangkampen zijn erg slecht en deze landen negeren de EU rechtspraak hieromtrent gewoon.En de EU reageert traag en zwak hierop. Legt Hongarije een boete op van 200 miljoen euro, na de betalingstermijn ook nog een dwangsom van 1 miljoen euro per dag welke inmiddels is opgelopen tot 93 miljoen euro, en Orban veegt er zijn reet mee af en gaat gewoon door zoals hij altijd gedaan heeft zonder ook maar 1 eurocent van die boetes te hebben betaald, sterker nog hij chanteert Brussel door te dreigen met het sturen van asielzoekers daarheen. Nou, bij Gods gratie gaat de EU nu dan maar het geld van die boetes inhouden op de subsidies vanuit de EU. Halleluja.

https://www.amnesty.nl/actueel/hongarije-hof-van-justitie-van-de-eu-verwerpt-anti-migrantenwet-stop-soros?utm_source=chatgpt.com

Dan heeft Hongarije ook nog eens deze wet uit 2018, waarvan in 2021 door het Europese Hof is bepaald dat deze in strijd is met de EU-wetgeving, en ook daar hebben ze niks aan veranderd noch is die wet ingetrokken en dus officieel nog steeds van kracht en ook van invloed op de NGO's en vrijwilligers. 

Desondanks ontving Hongarije in januari 2024 1.2 miljard euro aan subsidies.

We hoeven niet naar de andere kant van de wereld te wijzen om misstanden aan te wijzen. Dat gebeurt genoeg in onze eigen EU. Niet alleen door Hongarije en Griekenland, maar op andere wetgeving ook door Italië, Polen, Bulgarije, Roemenië, Tsjechië. En laten dit nou toevallig ook precies de landen zijn die netto het meest ontvangen vanuit EU subsidies. Polen ontvangt zelfs een bedrag van tussen de 20 en 25 miljard euro per jaar.

Laat Nederland nou in 2024 10 miljard euro netto hebben betaald aan de EU, en 3.5 miljard euro te hebben ontvangen in de vorm van subsidies voor vooral onderzoek, innovatie, landbouw en visserij, komt Nederland uit op een bedrag van 6.5 miljard euro als netto bijdrager aan de EU. Dat is zo'n 350 euro per inwoner per jaar, wat Nederland een van de grootste netto betalers maakt.

Nederland heeft 29 vertegenwoordigers binnen het Europees Parlement, op basis van inwoneraantal. Duitsland heeft de meeste, 96 gevolgd door Frankrijk met 79. Maar dit zijn ook netto betalers. Italië is een netto ontvanger en heeft 76 vertegenwoordigers, Spanje, Polen, Roemenië hebben allemaal meer vertegenwoordigers en zijn ook allemaal netto ontvangers.

Van de landen met de minste vertegenwoordigers zijn slechts Luxemburg en Ierland netto betalers. De rest allemaal ontvangers.

Als ik dit zo eens achter elkaar lees, dan vind ik het best heel vreemd dat wanneer Nederland vraagt om een flexibelere aanpak en maatwerk voor het stikstofbeleid, dus niet minder maar juist slimmer en realistischer beleid, aan de EU, dat landen zoals Polen en Hongarije en eigenlijk voornamelijk de Oost Europese landen, dit tegen kunnen houden doordat ze strategisch beleid hanteren binnen de EU en bereid zijn blokkades in te zetten als politiek wapen. 

Nederland moet hiervoor dus lobbyen bij andere partijen om iets voor elkaar te krijgen, terwijl wij samen met België, Duitsland en Scandinavië juist wel voor streng stikstof/klimaat/milieubeleid zijn, echter zitten we momenteel in de knel en zouden best een wat flexibelere aanpak kunnen gebruiken momenteel. (Of je het er mee eens bent dat is een 2e, maar het zou op dit moment wel veel kunnen oplossen, al is het maar tijdelijk voor 5 jaar ofzo.)

En dan zijn wij hier in Nederland bang voor boetes vanuit de EU, terwijl we het op bijna alle vlakken juist heel goed doen en ons aan de regels houden. 

Daarnaast wordt als oplossing vaak gezegd verplaats de veestapel naar de Oost Europese landen. Maar dat is niet zo eenvoudig, in feite verplaats je slechts het mondiale milieuprobleem, het vraagt grote investeringen en kennis (en de boeren die hier gebruik maken van de uitkoopregeling mogen nergens binnen de EU hun bedrijf voortzetten, dus die kennis ben je dan kwijt.). Oost Europese landen zijn vaak tegen strengere EU regels en met de komst van een grotere veestapel volgen automatisch strengere EU regels waarvoor geen politieke steun is, en ook hier weer moeten deze landen zich houden aan de EU regels omtrent dierenwelzijn maar dat wordt in de praktijk veel minder streng gecontroleerd dan in West Europa, waardoor slechte huisvesting en transport vaker voorkomt. Dit zorgt weer voor een oneerlijke concurrentie met andere landen binnen de EU (de West Europese landen die zich wel inzetten voor dierenrechten) die een intensieve veeteelt hebben, en daardoor zullen die landen minder snel hun steun uitbrengen voor het verplaatsen van onze veestapel. 

Dus ook die oplossing is verre van simpel en vereist een goede samenwerking tussen verschillende EU landen onderling om hier voldoende politiek draagvlak voor te krijgen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 19:38 Topicstarter

Verder ben ik diep teleurgesteld in de drie overgebleven partijen dat ze gewoon weekeinde aan het houden zijn, in plaats van in een hok te blijven zitten totdat ze de overgebleven ministersposten verdeeld hebben. Iedereen weet dat de huidige situatie met maar 10 overblijvende ministers  +Schoof niet lang houdbaar is. Van Hijum bijvoorbeeld moet nu naast sociale zaken ook volksgezondheid doen. Waarbij dan ook nog een vacature is voor een staatssecretaris.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 19:38:

Verder ben ik diep teleurgesteld in de drie overgebleven partijen dat ze gewoon weekeinde aan het houden zijn, in plaats van in een hok te blijven zitten totdat ze de overgebleven ministersposten verdeeld hebben. Iedereen weet dat de huidige situatie met maar 10 overblijvende ministers +Schoof niet lang houdbaar is. Van Hijum bijvoorbeeld moet nu naast sociale zaken ook volksgezondheid doen. Waarbij dan ook nog een vacature is voor een staatssecretaris.

Nou ja ik kan het ergens wel begrijpen, die hebben allemaal afgelopen week bijna non-stop gewerkt. Op een gegeven moment moet je wel je rust pakken anders kun je ook niet meer fatsoenlijk nadenken.

Yesilgoz zat dinsdagavond bij VI en nog een programma, en op woensdagochtend om 8.00 alweer bij Goedemorgen Nederland om vervolgens om 10.00 aanwezig te zijn bij het debat wat de hele dag heeft geduurd. En dan zal er achter de schermen ook nog wel eea gedaan en besproken zijn met de achterban. En dat geldt voor alle betrokkenen. 

Dus nee, ik ben er niet diep teleurgesteld over. Ik vind het wel logisch. 

Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 18:31:

[..]

Je was er op tegen dat hij het land uit werd gezet. Waarom zeg je dan dat ze moeten opsodemieteren? Oppakken en berechten lijkt me de juiste weg.

En je hoeft niet steeds allerlei artikelen te plaatsen hoor. Ik lees ook kranten.

Ik ben voor oppakken, berechten en bij ernstige misdrijven de verblijfsvergunning intrekken en uitzetten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 19:52 Topicstarter

Miraval schreef op 07-06-2025 om 19:48:

[..]

Nou ja ik kan het ergens wel begrijpen, die hebben allemaal afgelopen week bijna non-stop gewerkt. Op een gegeven moment moet je wel je rust pakken anders kun je ook niet meer fatsoenlijk nadenken.

Yesilgoz zat dinsdagavond bij VI en nog een programma, en op woensdagochtend om 8.00 alweer bij Goedemorgen Nederland om vervolgens om 10.00 aanwezig te zijn bij het debat wat de hele dag heeft geduurd. En dan zal er achter de schermen ook nog wel eea gedaan en besproken zijn met de achterban. En dat geldt voor alle betrokkenen.

Sinds wanneer zijn talkshows belangrijker dan het werk dat gedaan moet worden? Zo lang was dat debat trouwens niet, dat was deze keer ruim voor het avondeten afgelopen. 

Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 19:24:

[..]

Kun je uitleggen wat je zo verschrikkelijk vindt aan Timmermans?

Dat vraag ik mij ook al tijden af. 

Als we geen totaal rechts kabinet meer willen gaan zal er iets links ɓij moeten in de coalitie. Aangezien de vvd hedentendage rechtser is dan 25 jaar geleden is alleen het cda als middenpartij erbij niet genoeg. Om tot werkbare compromissen te komen zou een samenwerking met groen links/pvda niet bij voorbaat uit de weg gegaan moeten worden. 

Na al die jaren Rutte aan het roer en nu na de val van het laatste kabinet Rutte al 2 jaar niks substantieels gedaan is het land wel toe aan een daadkrachtige regering die dingen aan gaat pakken. 

Miraval schreef op 07-06-2025 om 19:48:

[..]

Misschien moet ze dan prioriteit geven aan het zorgen voor een toch nog zo stabiel mogelijk kabinet met ingevulde ministersposten in plaats van alvast in de campagnestand te schieten met optredens in VI en Goedemorgen Nederland.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.