Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Wat bedoel je met 'er zijn wel eens vaker rechterlijke dwalingen geweest'? Dat de wet en rechtsstaat ook maar betrekkelijk zijn, of iets anders? En als het water je aan de lippen staat, is het dan gerechtvaardigd om de wet opzij te schuiven? 

Soms denk ik wel eens dat we zo verwend zijn geraakt met onze sterke rechtsstaat dat velen de waarde er totaal niet meer van zien. Tot hij weg afbrokkelt en weg is, zoals je nu in de VS in rap tempo ziet gebeuren.

Fleurtje_5 schreef op 07-06-2025 om 17:21:

[..]

Flauw? Waarom quote je dan dat bericht niet mee in plaats van één regel over te tikken onder een andere quote. Nu heb ik eerst mezelf moeten loepen waar ik de rechter verwijten zou maken. Ik vind dit helemaal geen verwijt, en dat beweren doe ik ook niet. Ik zie het als een overdenksel want 'misschien' of 'waarschijnlijk'.

Wat ik wel schreef was:

Quote Fleurtje:

Volgens mij heb ik niet geschreven dat ik dat goed vind, wel dat ze ermee doorgaan of de rechter dat nou goed vind of niet.

Als men dit dan toch doet, dan zegt dat veel over het water dat aan de lippen staat
. De rechter gaat naar huis, neemt nog een glaasje, en gaat lekker naar bed. Waarschijnlijk merkt de rechter niet eens wat er gaande is in Duitsland.

Daarbij, er zijn wel eens vaker rechterlijke dwalingen geweest.

Fleurtje ik kan lezen. Nu haal je er weer van alles bij en probeert het mij in de schoenen te schuiven.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 15:40:

Terwijl rechters natuurlijk dagelijks geconfronteerd worden met wat er mis gaat in de samenleving, juist door hun beroep.

Dan zou je toch denken dat ze niet nóg meer trammelant willen. Ze hebben het al zo druk.

In Nederland kan de rechter een uitspraak doen, maar als men het oneens is met de uitspraak, kan men in Hoger Beroep gaan. Dat is wat er nu ook in Duitsland gebeurd.

https://www.bierenslaw.com/nl/article/hoe-verloopt-een-gerechtelijke-procedure-in-duitsland Hoe verloopt een gerechtelijke procedure in Duitsland?

De rechtstaat in Nederland iig:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/25684a6b-a7ea-43a3-b7e4-777eebbc8f0a/de-rechtstaat-onder-druk-voor-veel-nederlanders-wekt-de-rechtstaat-al-niet 26 februari 2025

...........

'S Jongers schrijft voor De Correspondent een serie artikelen over de rechtstaat. Hij ergert zich aan mensen die zeggen dat het onder druk staat sinds de PVV aan de macht is. "Er is sprake van achterstallig onderhoud", vindt hij. "Door dit te roepen, ga je mensen alleen maar vervreemden, zeker als zij het gevoel hebben dat voor hen de rechtstaat er al heel lang niet meer is", zegt hij.

"Denk aan de slachtoffers van het toeslagenschandaal, de mensen in Groningen, mensen die in armoede leven, mensen die vastzitten in de participatiewet, de honderdduizenden Nederlanders die vastzitten in de schuldenindustrie. Zullen we aan die mensen vragen of de rechtstaat afbrokkelt sinds Wilders aan de macht is?
Ik denk dat we het antwoord wel kunnen raden…" aldus de schrijver.

........etc.etc.etc..........

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 17:35

Nicole123 schreef op 07-06-2025 om 17:30:

Wat bedoel je met 'er zijn wel eens vaker rechterlijke dwalingen geweest'? Dat de wet en rechtsstaat ook maar betrekkelijk zijn, of iets anders? En als het water je aan de lippen staat, is het dan gerechtvaardigd om de wet opzij te schuiven?

Soms denk ik wel eens dat we zo verwend zijn geraakt met onze sterke rechtsstaat dat velen de waarde er totaal niet meer van zien. Tot hij weg afbrokkelt en weg is, zoals je nu in de VS in rap tempo ziet gebeuren.

daar sla je volgens mij de spijker op de kop. We zijn enorm verwend hier en hebben, gelukkig, geen supergrote problemen in het land. Je zal idd in USA, Rusland of een van de andere landen wonen, waar echt maar wat gedaan wordt, wat de president, dictator enz wil. Je zou bijna wensen, dat we eens een jaar zo zouden moeten leven, denk dat iedereen daarna wel anders piept

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 17:36

Fleurtje_5 schreef op 07-06-2025 om 17:34:

[..]

'S Jongers schrijft voor De Correspondent een serie artikelen over de rechtstaat. Hij ergert zich aan mensen die zeggen dat het onder druk staat sinds de PVV aan de macht is. "Er is sprake van achterstallig onderhoud", vindt hij. "Door dit te roepen, ga je mensen alleen maar vervreemden, zeker als zij het gevoel hebben dat voor hen de rechtstaat er al heel lang niet meer is", zegt hij.

"Denk aan de slachtoffers van het toeslagenschandaal, de mensen in Groningen, mensen die in armoede leven, mensen die vastzitten in de participatiewet, de honderdduizenden Nederlanders die vastzitten in de schuldenindustrie. Zullen we aan die mensen vragen of de rechtstaat afbrokkelt sinds Wilders aan de macht is?
Ik denk dat we het antwoord wel kunnen raden…" aldus de schrijver.

........etc.etc.etc..........

En wat heeft Wilders aan al die slachtoffers gedaan nu hij de kans had? helemaal nietss

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 17:39 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 17:36:

[..]

En wat heeft Wilders aan al die slachtoffers gedaan nu hij de kans had? helemaal nietss

Nee, en dat is ook logisch de slachtoffers van de Toeslagen affaire waren grotendeels niet de mensen waarvoor Wilders opkomt, maar komen juist uit de groep die hij het land uit wil hebben. 

Nicole123 schreef op 07-06-2025 om 17:30:

Helemaal eens. Gevaarlijk. Als we het niet meer hebben is het te laat.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-06-2025 om 17:48

https://nos.nl/artikel/2570275-protest-in-la-tegen-arrestaties-immigranten-ook-burgemeester-heel-boos

Je zal op deze manier 'illegalen'  het land uit moeten sturen, het lijkt de 2e wereldoorlog wel. Schandalig. Mogen we toch blij zijn, dat het in Nederland (nog) niet zo ver is.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 17:39:

[..]

Nee, en dat is ook logisch de slachtoffers van de Toeslagen affaire waren grotendeels niet de mensen waarvoor Wilders opkomt, maar komen juist uit de groep die hij het land uit wil hebben

Laat maar,foutje.

Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 15:51:

[..]

En daders van Nederlandse afkomst? Moeten die ook opsodemieteren of kunnen die gewoon berecht worden en een passende straf krijgen? Je moet nu niet net doen of je het altijd maar alleen over 'veiligelanders' hebt. En Wilders, die je zo te vuur en te zwaard verdedigt ook niet. Het gaat altijd over asielzoekers, zelfs over statushouders.

Wat denk je zelf? 

Tuurlijk moeten die berecht worden. Ik was er altijd op tegen toen de gevangenissen gesloten werden, en daardoor 3700 mensen hun baan verloren.

https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-gaat-26-gevangenissen-sluiten~a9869156/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik was er ook op tegen dat onlangs een asielzoeker (ik weet niet eens of dat veilige landers waren of niet, doet er in deze aanrandingszaak ook niet toe) het land uit werd gezet, en de andere asielzoeker vertrok uit zich zelf. Hun advocaten konden hen daarna niet meer bereiken. Dan zouden ze elders weer in de fout kunnen gaan zonder dat ze bestraft worden. 

https://www.limburger.nl/regio/maastricht/jonge-vrouw-18-die-pas-een-maand-studeerde-in-maastricht-aangerand-de-vrijheid-en-vreugde-die-ik-voorheen-voelde-is-weg/66776475.html 13-05-2025

Maastricht Een maand nadat een jonge vrouw is begonnen aan een studie in Maastricht, wordt ze aangerand door twee mannen. Dat één van hen de schuld legt bij het slachtoffer, heeft grote impact, vertelt haar advocaat aan de rechters.

.............

Het zijn twee Algerijnse asielzoekers – dan 21 en 24 jaar – uit het azc in Budel. Een van hen heeft ook Esthers telefoon. Na arrestatie spuugt hij een agent in het gezicht. Eerder is hij veroordeeld voor zakkenrollerij, somt de rechtbank dinsdag op.

Een reactie blijft uit; de mannen zijn er niet. Een is het land uitgezet, de ander zelf vertrokken. Hun advocaten krijgen geen contact met ze.

Die studente is de vreugde in haar leven kwijt. 

Als een asielzoeker hier komt, dan moet hij niet zelf het gevaar zijn. Diegene heeft hier dan ook nog geen huis en kan dan beter terug gaan waar hij vandaan komt. Blijkbaar heeft hij geen respect voor onze normen en waarden. 

Onze gevangenissen hebben niet zoveel plek meer. Dus zodra z'n straf erop zit, hopsa terug naar zijn vaderland.

Fleurtje_5 schreef op 07-06-2025 om 18:26:

[..]

Wat denk je zelf?

Tuurlijk moeten die berecht worden. Ik was er altijd op tegen toen de gevangenissen gesloten werden, en daardoor 3700 mensen hun baan verloren.

https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-gaat-26-gevangenissen-sluiten~a9869156/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik was er ook op tegen dat onlangs een asielzoeker (ik weet niet eens of dat veilige landers waren of niet, doet er in deze aanrandingszaak ook niet toe) het land uit werd gezet, en de andere asielzoeker vertrok uit zich zelf. Hun advocaten konden hen daarna niet meer bereiken. Dan zouden ze elders weer in de fout kunnen gaan zonder dat ze bestraft worden.

https://www.limburger.nl/regio/maastricht/jonge-vrouw-18-die-pas-een-maand-studeerde-in-maastricht-aangerand-de-vrijheid-en-vreugde-die-ik-voorheen-voelde-is-weg/66776475.html 13-05-2025

Maastricht Een maand nadat een jonge vrouw is begonnen aan een studie in Maastricht, wordt ze aangerand door twee mannen. Dat één van hen de schuld legt bij het slachtoffer, heeft grote impact, vertelt haar advocaat aan de rechters.

.............

Het zijn twee Algerijnse asielzoekers – dan 21 en 24 jaar – uit het azc in Budel. Een van hen heeft ook Esthers telefoon. Na arrestatie spuugt hij een agent in het gezicht. Eerder is hij veroordeeld voor zakkenrollerij, somt de rechtbank dinsdag op.

Een reactie blijft uit; de mannen zijn er niet. Een is het land uitgezet, de ander zelf vertrokken. Hun advocaten krijgen geen contact met ze.

Die studente is de vreugde in haar leven kwijt.

Als een asielzoeker hier komt, dan moet hij niet zelf het gevaar zijn. Diegene heeft hier dan ook nog geen huis en kan dan beter terug gaan waar hij vandaan komt. Blijkbaar heeft hij geen respect voor onze normen en waarden.

Onze gevangenissen hebben niet zoveel plek meer. Dus zodra z'n straf erop zit, hopsa terug naar zijn vaderland.

Je was er op tegen dat hij het land uit werd gezet. Waarom zeg je dan dat ze moeten opsodemieteren? Oppakken en berechten lijkt me de juiste weg.

En je hoeft niet steeds allerlei artikelen te plaatsen hoor. Ik lees ook kranten.

Zilver_gray schreef op 07-06-2025 om 16:02:

[..]

Ga dat ook maar vertellen op de Universiteiten waar studenten de zogenaamde banga lijsten samenstellen.

Zeker, ook daar hoort tegen op getreden worden.

https://www.huiselijkgeweld.nl/publicaties/rapporten/2021/11/03/sexual-violence-and-sexual-harassment-among-maastricht-university-students 3 nov. 2021

https://www.huiselijkgeweld.nl/actueel/nieuws/2021/11/04/bijna-helft-studenten-universiteit-maastricht-slachtoffer-van-seksueel-wangedrag 4 nov. 2021

Vooral in deze universiteit/ziekenhuis gaat er behoorlijk wat mis. Grensoverschrijdend gedrag, onveilig werkklimaat. Ik heb afgelopen week op het punt gestaan om er een topic over te openen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-06-2025 om 18:49 Topicstarter

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/10/16/psychisch-geweld-wordt-strafbaar
Daarom is het ook zo jammer dat Coenradie ook moest aftreden. Zij was bijvoorbeeld druk met een wetsvoorstel om psychisch geweld ook strafbaar te maken. Hopelijk gaat haar opvolger daar verder mee. 

Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 18:49:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/10/16/psychisch-geweld-wordt-strafbaar
Daarom is het ook zo jammer dat Coenradie ook moest aftreden. Zij was bijvoorbeeld druk met een wetsvoorstel om psychisch geweld ook strafbaar te maken. Hopelijk gaat haar opvolger daar verder mee.

Dat vind ik ook echt giga jammer.

Herfstappeltaart schreef op 07-06-2025 om 16:04:

[..]

Nou zeg dat wel!

Ik ben wel verbaasd over jullie reacties. 

Jullie klinken alsof jullie zeggen "jamaar als 'zij' dat niet eens mogen, dan mogen 'hunnie' dat ook niet".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.