Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Waarom moet het ook in dit draadje weer over migratie gaan? Daar is al een topic over. 
Daar waar het vorige kabinet over is gevallen is letterlijk een aanfluiting, het ging over op niet waarheid gebaseerde cijfers over nareizigers. 

Wat heeft Mona Keijzer concreet gedaan, met haalbare voorstellen om de woningnood aan te pakken? 
Wat heeft Wiersema concreet en met haalbare voorstellen gedaan aan de stikstofcrisis?
Wat heeft Faber concreet en met haalbare voorstellen gedaan aan de problemen in Ter Apel? 
Hoe heeft Wilders er voor gezorgd dat het eigen risico meteen verdwijnt, wat hem zo 'aan het hart' ging?
Wat heeft het huidige kabinet concreet en met haalbare voorstellen gedaan aan het personeelstekort in diverse sectoren?

Zeg het maar.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-05-2025 om 17:39 Topicstarter

De voorstellen van Agema om het eigen risico vanaf 2027 te halveren worden straks betaald door de nominale premie voor iedereen te verhogen. Het is nu al zo dat de lage inkomens een veel groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan zorgkosten dan de hoge inkomens, ook als je rekening houdt met de zorgtoeslag. Dat wordt dan alleen nog maar erger.

Daglichtlamp schreef op 30-05-2025 om 17:39:

De voorstellen van Agema om het eigen risico vanaf 2027 te halveren worden straks betaald door de nominale premie voor iedereen te verhogen. Het is nu al zo dat de lage inkomens een veel groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan zorgkosten dan de hoge inkomens, ook als je rekening houdt met de zorgtoeslag. Dat wordt dan alleen nog maar erger.

Het is voor de meeste een sigaar uit eigen doos. Voor een deel wordt de zorg goedkoper en voor een deel duurder. Tegelijkertijd kan ik me hier wel in vinden, liever een hogere premie dan:

- mensen die zorg mijden wegens de kosten

- mensen die in problemen komen wegens een "onverwachte" eigen risico rekening

- chronische patiënten die chronisch meer moeten betalen omdat die ieder jaar het volledige bedrag gelijk kwijt zijn. 

Ik vind het wel spannend wat het gaat doen met de zorgvraag. Minder een drempel is positief maar kan ook leiden tot meer vraag (en dus langere wachttijden/meer druk op de zorg). Ik zie dus liever iets van x (10-50 euro) eigen bijdrage per nieuw ziektebeeld oid. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-05-2025 om 19:07 Topicstarter

Voor zover het invloed heeft op de zorgvraag betekent dat vooral minder zorgmijders, dat lijkt me een goede zaak. Volgens mij is het ook de bedoeling om straks een beperkt bedrag per behandeling in rekening te brengen als eigen risico, zodat je niet bij het eerste ziekenhuisbezoek je hele eigen risico kwijt bent.

Daglichtlamp schreef op 30-05-2025 om 19:07:

Voor zover het invloed heeft op de zorgvraag betekent dat vooral minder zorgmijders, dat lijkt me een goede zaak. Volgens mij is het ook de bedoeling om straks een beperkt bedrag per behandeling in rekening te brengen als eigen risico, zodat je niet bij het eerste ziekenhuisbezoek je hele eigen risico kwijt bent.

Op zich klinkt zo'n gespreid eigen risico wel goed, maar jemig leg het dan nog maar eens uit. Het wordt wel heel ingewikkeld en met een deel eigen risico, en vaak nog een deel eigen bijdrage. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-05-2025 om 22:31 Topicstarter

https://www.trouw.nl/opinie/een-kabinet-dat-niet-eens-op-de-winkel-kan-passen-kan-beter-vertrekken~b5a84aca6/

Het is misschien wel de beste samenvatting van zijn premierschap. Schoof loopt voortdurend achter de feiten aan, de vrijdagse ministerraad duurt kort omdat er weinig besluiten worden genomen. Hij moet zich telkens verhouden tot ruziënde coalitieleiders die elkaar in het openbaar de maat nemen en wordt overvallen door nieuwe opdrachten vanuit de coalitie die vooral bedoeld zijn om de eigen achterban tevreden te houden.

Zelfs demissionaire kabinetten, denk aan Rutte-IV, hebben in het verleden meer voor elkaar gekregen dan de ploeg van Schoof. In deze turbulente tijd is er behoefte aan doortastend leiderschap. Een coalitie die niet eens in staat is om op de winkel te passen, problemen verergert en rollebollend over straat gaat, heeft eigenlijk geen andere keus dan op te stappen.

https://www.limburger.nl/opinie/column/de-grens-is-bereikt/69536052.html?

Column van Amanda Kluveld, vandaag 31 mei 2025. 
Titel: De grens is bereikt

Twee kleine stukjes uit de column:

Geert Wilders presenteerde onlangs zijn tienpuntenplan voor asielbeleid onder de titel De grens is bereikt. De boodschap was helder, de toon stellig. De aanleiding voor zijn voordracht waren niet de peilingen, zoals zijn tegenstanders honend opperden. Wilders sloeg piketpaaltjes in verband met een andere grens: die van premier Dick Schoof.

............etc.etc.etc...............

........................................

.........................................

Een gesprek over verdragsontwikkeling is geen inmenging, maar controle. Wie dat afwijst, maakt van het Europees Hof een heiligdom – en van zichzelf een volgzame, nijvere knecht. Dat laatste doet denken aan NSC-minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp. Duitsland en Frankrijk tekenden niet, dus voor hem viel er geen wit voetje te halen, noch relevantie te veinzen. Tekenen moest dus voorkomen worden. Waar het kabinet zo terugdeinsde voor het gesprek dat in een democratie onder druk gevoerd moet worden, ter bescherming van de rechtsstaat, stond Wilders daarvoor op de bres.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-05-2025 om 11:16 Topicstarter

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5510392/nederland-ondertekent-kritische-brief-over-criminele-buitenlanders-niet
Ingewijden zouden er ook op hebben gewezen dat Nederland geen last heeft van de uitspraken van het EHRM over het uitzetten van criminele asielzoekers. Sterker: het EHRM zou lidstaten al meermalen in het gelijk hebben gesteld en wel ruimte bieden voor het uitzetten van strafrechtelijk veroordeelde vreemdelingen.

De vrees is dat openlijke kritiek op het Hof in Straatsburg de weg vrij maakt voor andere EU-lidstaten op andere terreinen, bijvoorbeeld lhbti-rechten en vrijheid van godsdienst ook het hof aan te vallen. Dat zou het hof in een kwetsbare positie brengen, 'wat ook vanuit rechtsstatelijk oogpunt zeer onwenselijk is'.

Daglichtlamp schreef op 30-05-2025 om 17:24:

Aangezien ik ook over de vorige kabinetten kritisch was, mag ik dat ook zijn over het huidige kabinet (en zelfs als ik dat niet was, dan vind ik nog steeds dat ik kritisch mag zijn op het huidige onvermogen en de huidige onbekwaamheid).

Zeker. Echter heb ik je nooit dit zien schrijven:

QUOTE Daglichtlamp: Hoog tijd voor een kabinet wat wel uitvoerbaar beleid maakt.

Terwijl het huidige kabinet veel wilt, maar niets mag, behalve de problemen die zich de afgelopen jaren opstapelden (en nooit opgelost werden) op te ruimen, plus alles veel beter gaat doen dan de ervaren voorgangers. Zij zijn wel gekozen door de meerderheid van de burgers omdat de burgers het beu waren zoals het de laatste tijd ging/gaat.

In nieuwsberichten van de afgelopen jaren las ik woorden als "groot probleem", onuitvoerbaar, Nederlandse economie kan deze stroom niet aan. En nou verwacht je van het huidige kabinet, met een onervaren minister van asiel (die er wel alles aan wil doen) wonderen? Want anders zijn ze onbekwaam? 

Fleur Agema, in d'r eentje minister van Volksgezondheid. Hoeveel ministers stonden er in het laatste kabinet op één post? 

Het vorige kabinet had: Minister voor Langdurige Zorg en Sport Conny Helder én Zorgminister Ernst Kuipers, een zeer deskundig arts. En hij is er tussen uit gepiept enkele weken voordat de zorgbegroting in de Tweede Kamer werd behandeld. Maar heee hij was dan wel heel bekwaam.

Mona Keijzer, minister van Volkshuisvesting. Als haar voorganger minister Volkshuisvesting Hugo de Jonge zo bekwaam was geweest in Volkshuisvesting, en de stroom buitenlandse mensen niet zo groot was geweest, dan had Mona nu een stuk minder gedoe in Volkshuisvesting gehad.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-06-2025 om 09:06 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 01-06-2025 om 08:25:

[..]

Terwijl het huidige kabinet veel wilt, maar niets mag, 

Zijn de wetten opeens veranderd? Heeft dit kabinet extra beperkingen die het regeren extra lastig maken (behalve dan incompetente ministers?).
Hugo de Jonge is de eerste minister die over wonen ging die daadwerkelijk zaken in beweging heeft gezet de goede kant op, ik had hem graag nog wat extra jaren gehouden op dit dossier, wonen is een mammoettanker, het kost tijd om daar echt de koers definitief te veranderen. Het was hoog tijd dat de 'woningmarkt' ingeperkt werd. Dat kost tijd, en geen nieuw kabinet die nu alweer probeert te morrelen aan de toen ingevoerde regels. Ooit is het tijdelijke huurcontract ingevoerd door een VVD-minister met als argument dat er dan meer huurhuizen beschikbaar zouden komen. Die kwamen er niet. Wat er wel kwam waren steeds hogere huren, want elk jaar of elke twee jaar als het contract eindigde was het  òf accepteren van de weer veel hogere huur, òf elders iets zoeken. Inmiddels is het zover dat jongeren die huren veel later en of niet aan kinderen beginnen. https://www.volkskrant.nl/economie/nederlander-met-hoge-huur-kiest-minder-vaak-voor-kind~bea1afee/
Maar helaas we hebben nu een minister die verantwoordelijk is voor wonen die meer aan de kant staat van de huisjesmelkers. 
Die weer vaker tijdelijke huurcontracten mogelijk wil maken, die minder huurwoningen wil laten vallen onder de middenhuurregels. 

En inderdaad volksgezondheid heeft nu maar 1 minister (maar wel twee staatssecretarissen), dus net zoveel bewindspersonen dan tijdens het vorige kabinet (twee ministers, 1 staatssecretaris). Overigens zat Agema er toch zelf bij de onderhandelingen over het nieuwe kabinet, dus ze was er zelf bij toen besloten werd om het aantal ministers op haar ministerie te verminderen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-06-2025 om 09:56 Topicstarter

Verder vind ik dat deze coalitie iets goeds gedaan heeft met afschaffen van ministers 'voor'. Deze ministers hadden geen eigen ministerie, geen eigen begroting. Daar waar een zelfstandig ministerie logisch was is de minister 'voor' omgezet in een minister 'van', zoals bij wonen. Daar waar dat niet zo was is de minister 'voor'  nu een staatssecretaris (naast volksgezondheid gaat dat bijvoorbeeld ook om onderwijs).

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-06-2025 om 16:46 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/kabinetsval-voor-zomerreces-noteer-vast-19-november-als-verkiezingsdag~a00d54ec/
https://www.ad.nl/politiek/wilders-komt-toch-met-concrete-eis-asiel-anders-stappen-we-op~a991c959/

Hopelijk houdt Wilders voet bij stuk, en NSC en de VVD ook. In november naar de stembus lijkt me prima, als ze snel vallen kan het ook in oktober al.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-06-2025 om 17:29 Topicstarter

Ik denk dat Wilders het kabinet laat vallen voordat duidelijk wordt dat zijn 'boodschappenbonus' niet door gaat. Zeker nu de PVV weer stijgt in de peilingen van De Hond. https://maurice.nl/2025/06/01/brede-steun-van-kiezers-coalitiepartijen-voor-insteek-wilders/

Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 16:46:

https://www.ad.nl/politiek/kabinetsval-voor-zomerreces-noteer-vast-19-november-als-verkiezingsdag~a00d54ec/
https://www.ad.nl/politiek/wilders-komt-toch-met-concrete-eis-asiel-anders-stappen-we-op~a991c959/

Hopelijk houdt Wilders voet bij stuk, en NSC en de VVD ook. In november naar de stembus lijkt me prima, als ze snel vallen kan het ook in oktober al.

Heeft Frans Timmermans soms een versje in je poeziealbum geschreven?

Fleurtje_5 schreef op 01-06-2025 om 19:21:

[..]

Heeft Frans Timmermans soms een versje in je poeziealbum geschreven?

Wat een rare vraag.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.