Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
01-06-2025 om 19:54
Fleurtje_5 schreef op 01-06-2025 om 19:21:
[..]
Heeft Frans Timmermans soms een versje in je poeziealbum geschreven?
Dat moet jij zeggen, jij bent van plan om met je stemgedrag bij te dragen aan de kans dat Timmermans premier wordt.
(NB: als dit kabinet valt hebben ze dat helemaal aan zichzelf te wijten, ze vallen door onderlinge ruzies, niet door invloeden van buitenaf).
felija
01-06-2025 om 20:43
Fleurtje_5 schreef op 01-06-2025 om 19:21:
[..]
Heeft Frans Timmermans soms een versje in je poeziealbum geschreven?
Waar komt toch die fascinatie voor Frans Timmermans vandaan? Te pas en te onpas gooi jij er je Timmermansje in.
De beste man zit slechts in de oppositie. Zo heel invloedrijk is hij niet. Wat overigens wel zou kunnen veranderen als het huidige kabinet valt. Wat ze voor de volle honderd procent aan zichzelf te danken hebben.
Miraval
01-06-2025 om 21:29
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 17:29:
Ik denk dat Wilders het kabinet laat vallen voordat duidelijk wordt dat zijn 'boodschappenbonus' niet door gaat. Zeker nu de PVV weer stijgt in de peilingen van De Hond. https://maurice.nl/2025/06/01/brede-steun-van-kiezers-coalitiepartijen-voor-insteek-wilders/
Hij heeft er alleen geen zak aan want geen enkele partij waagt zich eraan een coalitie met hem te vormen weer, al haalt hij 45 zetels.
Lijkt me, vanuit zijn oogpunt, een onzalige actie om uit de coalitie te stappen. Dat is politieke zelfmoord denk ik.
Miraval
01-06-2025 om 21:33
felija schreef op 01-06-2025 om 20:43:
[..]
Waar komt toch die fascinatie voor Frans Timmermans vandaan? Te pas en te onpas gooi jij er je Timmermansje in.
De beste man zit slechts in de oppositie. Zo heel invloedrijk is hij niet. Wat overigens wel zou kunnen veranderen als het huidige kabinet valt. Wat ze voor de volle honderd procent aan zichzelf te danken hebben.
Ja gezien de laatste peiling staan ze er heel goed voor, dus wie weet.
Ik ben erg benieuwd hoe een links kabinet zou functioneren, en of die wel grote veranderingen en verbeteringen teweeg kan brengen. Ik ben zelf echt geen voorstander van de standpunten van GL/PvdA. Noch van PvdD, D66, Volt, SGP. Ik ben en blijf toch wel een rechtse kiezer. Maar goed, weinig weet gaan we het meemaken en is het wel heel positief, en word ik een linkse kiezer.
Hoe dan ook, geen enkele partij kan om het feit heen dat de PVV (in de peilingen) nog steeds de grootste is, en vooral eigenlijk de reden waarom dat zo is. (En die weten we allemaal wel denk ik.)
Daglichtlamp
01-06-2025 om 21:58
Gewoon een middenkabinet met linkse en rechtse partijen, ik zie ernaar uit.
Miraval
01-06-2025 om 22:00
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 21:58:
Gezien de peilingen lijkt me dat ook de meest voor de hand liggende optie bij nieuwe verkiezingen.
Daglichtlamp
01-06-2025 om 22:18
En zelf hoop ik dat het CDA dan het grootste wordt van de partijen in de regering, zodat Bontenbal premier wordt.
Miraval
01-06-2025 om 22:21
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 22:18:
En zelf hoop ik dat het CDA dan het grootste wordt van de partijen in de regering, zodat Bontenbal premier wordt.
Ja dat hoop ik ook. Ben van plan op hem te stemmen, voor het eerst een andere partij voor mij.
felija
01-06-2025 om 23:05
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 21:58:
Ja, dit lijkt mij de beste optie voor een goede afspiegeling van onze maatschappij. Ik vind het hoopgevend dat Bontenbal populair is. En er niet weer een nieuwe populistische partij klaarstaat na het debacle van FvD en BBB.
Daglichtlamp
02-06-2025 om 11:21
Het oordeel van de raad van state over de wet die de huurbevriezing moet regelen is gepubliceerd:
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/juni/advies-over-wetsvoorstel-huurbevriezing/
Mij is steeds duidelijker dat Wilders vooral afleiding nodig had van zijn fouten bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota.
Herfstappeltaart
02-06-2025 om 12:18
felija schreef op 01-06-2025 om 20:43:
[..]
Nou inderdaad zeg 🙄
Fleurtje_5
02-06-2025 om 14:55
Schoondochter schreef op 01-06-2025 om 19:53:
[..]
Wat een rare vraag.
Dat was ook bedoeld als een rare vraag.
Fleurtje_5
02-06-2025 om 15:02
Daglichtlamp schreef op 01-06-2025 om 19:54:
[..]
Dat moet jij zeggen, jij bent van plan om met je stemgedrag bij te dragen aan de kans dat Timmermans premier wordt.
(NB: als dit kabinet valt hebben ze dat helemaal aan zichzelf te wijten, ze vallen door onderlinge ruzies, niet door invloeden van buitenaf).
Dat eerste stukje uit je bericht kan ik niet volgen.
Onderlinge ruzies? Dat zal 'zeker en vast' ook zo zijn. In vorige kabinetten was het ook niet altijd peace en vree. Neem bv Lodewijk Asscher met Jeanine Hennes-P. Ze hadden afgesproken met één mond te spreken, maar Asscher liep meteen naar de journalist en zei iets anders dan wat van te voren afgesproken was.
Of dat gedoe tegen Mona Keijzer omdat ze het niet meer kon opbrengen 'om met één mond mee te praten' over iets waar ze het helemaal niet mee eens was.
Vanaf dag 1 na de verkiezingen merk ik vooral veel 'gestook'.
Fleurtje_5
02-06-2025 om 15:04
Miraval schreef op 01-06-2025 om 21:29:
[..]
Hij heeft er alleen geen zak aan want geen enkele partij waagt zich eraan een coalitie met hem te vormen weer, al haalt hij 45 zetels.
Lijkt me, vanuit zijn oogpunt, een onzalige actie om uit de coalitie te stappen. Dat is politieke zelfmoord denk ik.
Ik vind het best wel eng, en ben benieuwd hoe het balletje gaat rollen.
Fleurtje_5
02-06-2025 om 15:11
Miraval schreef op 01-06-2025 om 21:33:
[..]
Ja gezien de laatste peiling staan ze er heel goed voor, dus wie weet.
Ik ben erg benieuwd hoe een links kabinet zou functioneren, en of die wel grote veranderingen en verbeteringen teweeg kan brengen. Ik ben zelf echt geen voorstander van de standpunten van GL/PvdA. Noch van PvdD, D66, Volt, SGP. Ik ben en blijf toch wel een rechtse kiezer. Maar goed, weinig weet gaan we het meemaken en is het wel heel positief, en word ik een linkse kiezer.
Hoe dan ook, geen enkele partij kan om het feit heen dat de PVV (in de peilingen) nog steeds de grootste is, en vooral eigenlijk de reden waarom dat zo is. (En die weten we allemaal wel denk ik.)
Volgens mij zijn ze binnen de partij GL/PvdA het nog niet eens over het een en ander. Zelfs over de nieuwe naamkeuze. Het blijven toch dezelfde mensen ongeacht welke naam de partij krijgt. Dat is zoiets alsof Wilders een ander mens zou zijn als zijn partij de VVP of PPP zou heten.
November 2023 zei Dilan in een debat dat het er niet beter op zou worden als Timmermans zou winnen. Ik ben daar ook van overtuigd.
Hoe een links kabinet zou functioneren? Hoe vind je het gaan sinds Brussel de meeste lakens uitdeelt in dit landje? Ik denk dat het 'zo nog verder zal gaan ongeveer'.