Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
22-05-2025 om 19:07
Ik vind het wel opvallend dat er weer van alles uitlekt voordat er überhaupt over besloten is in de ministerraad (zowel sluiting van Budel, plaats van de munitieopslag, als ook de prik tegen gordelroos).
QuarterlyDinosaur18
22-05-2025 om 19:07
Daglichtlamp schreef op 22-05-2025 om 19:03:
[..]
Maar dat was toch steeds afhankelijk van de dekkingsgraad van het pensioenfonds? Bij een te lage dekkingsgraad konden toch ook in het oude stelsel de pensioenen gekort worden? https://www.dnb.nl/actuele-economische-vraagstukken/pensioen/dekkingsgraad/
Of snap ik dat dan niet goed?
Ja dat klopt. De dekkingsgraad is ook afhankelijk van beleggingen. Wat dat betreft is dat de grote onzekere factor bij pensioenfondsen, voorheen en in de toekomst.
Ik ga uit van collectieve pensioenen van pensioenverzekeraars waarop WTP ook grote gevolgen heeft. Daarop is mijn uitleg gebaseerd. Dekkingsgraad speelt niet voor pensioenverzekeraars dus als er ouderdomspensioen is ingekocht dan is dat gegarandeerd en niet meer afhankelijk van toekomstige beleggingen.
Het gedeelte van stijgend premiepercentage (staffel) naar vlakke premiepercentage geldt voor zowel pensioenfondsen als pensioenverzekeraars. Er is een nadeel voor oudere werknemers als de eerbiedige werking niet wordt toegepast of compensatie ontbreekt.
* Deze site van een adviseur legt de voor- en nadelen helder uit om de eerbiedige werking toe te passen of naar de vlakke premie. https://www.doorneweerd.nl/pensioen/wtp/wtp-voordelen-en-nadelen-eerbiedigende-werking
wild-flower
22-05-2025 om 20:16
En dit :
In het nieuwe zorgakkoord wordt ook meer geld vrijgemaakt voor het
screenen van vrouwen met dicht borstweefsel. Gewone
borstkankeronderzoeken werken niet goed genoeg bij deze vrouwen. Naar
schatting worden jaarlijks ongeveer 160.000 dergelijke screenings
uitgevoerd. De MRI wordt in de toekomst mogelijk duurder voor deze
vrouwen. Daarvoor wordt geld klaargezet.
https://www.nu.nl/binnenland/6356715/vaccinatie-tegen-gordelroos-wordt-gratis-voor-zestigplussers.html
Neweve
22-05-2025 om 20:42
Anifasa en daglichtlamp, dank voor jullie inhoudelijke reacties en vragen. Fijne manier van meer begrip krijgen in de issues die nu spelen.
Neweve
22-05-2025 om 20:51
wild-flower schreef op 22-05-2025 om 19:06:
Positief nieuws .
Mensen vanaf 60 jaar kunnen zich straks gratis laten inenten tegen
gordelroos. Het kabinet is van plan het vaccin op te nemen in het
Rijksvaccinatieprogramma.
https://www.ad.nl/politiek/vaccinatie-tegen-gordelroos-wordt-gratis-voor-60-plussers~a8191372/
Ik denk een goede ontwikkeling. Tegelijkertijd voelt het voorbarig. We hebben de Gezondheidsraad om te adviseren welke vaccinaties in het rvp wanneer gewenst zijn.
*---- gelijk toch maar zelf even in de achtergrond gedoken ---*
Het laatste advies was om 2019. Dus het kabinet. zouden ook eerst om een update van het advies kunnen geven.
Al was het advies in 2019 medisch gezien positief, maar werd er wel benoemd dat het vaccin te duur was om aan de effectief eis te voldoen. het is natuurlijk makkelijk om te checken of het nu goedkope is.
Daarbij is het goed dat er alvast geld wordt vrijgemaakt, dat versnelt het proces hopelijk (de rs-vaccinatie voor babies kreeg in 2023 een positief advies maar zit nog steeds niet in het rvp wegens financiële dekking/logistiek...).
https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2019/07/15/vaccinatie-tegen-gordelroos
felija
22-05-2025 om 21:04
Neweve schreef op 22-05-2025 om 20:42:
Anifasa en daglichtlamp, dank voor jullie inhoudelijke reacties en vragen. Fijne manier van meer begrip krijgen in de issues die nu spelen.
Hier sluit ik me bij aan, al begrijp ik er nog steeds bar weinig van, maar dat ligt aan mij en niet aan Anfisa en daglichtlamp.
Miraval
22-05-2025 om 21:11
felija schreef op 22-05-2025 om 21:04:
[..]
Hier sluit ik me bij aan, al begrijp ik er nog steeds bar weinig van, maar dat ligt aan mij en niet aan Anfisa en daglichtlamp.
![]()
Haha hier hetzelfde vandaar dat ik op die posts niet reageer. Ik snap er helemaal niks van, en mijn "pensioenregeling" bestaat uit een lijfrentepolis en dus vgm heb ik er weinig mee te maken?
Daglichtlamp
22-05-2025 om 21:14
[..]
![]()
En dat is dus precies de reden dat het goed is dat het amendement van Joseph niet is aangenomen.
QuarterlyDinosaur18
22-05-2025 om 21:41
Miraval schreef op 22-05-2025 om 21:11:
[..]
Haha hier hetzelfde vandaar dat ik op die posts niet reageer. Ik snap er helemaal niks van, en mijn "pensioenregeling" bestaat uit een lijfrentepolis en dus vgm heb ik er weinig mee te maken?
Ja, dat klopt Miraval. Als er sprake is van een werkgever-werknemer verhouding val je onder de pensioenwet en het daarbij horende nieuwe pensioenstelsel. Dat is -als ik het goed heb- bij jou niet het geval als ondernemer.
Als ondernemer of DGA is de Pensioenwet niet van toepassing maar de Wet Loonbelasting waarvoor weer andere spelregels gelden.
Miraval
22-05-2025 om 21:49
Anfisa schreef op 22-05-2025 om 21:41:
[..]
Ja, dat klopt Miraval. Als er sprake is van een werkgever-werknemer verhouding val je onder de pensioenwet en het daarbij horende nieuwe pensioenstelsel. Dat is -als ik het goed heb- bij jou niet het geval als ondernemer.
Als ondernemer of DGA is de Pensioenwet niet van toepassing maar de Wet Loonbelasting waarvoor weer andere spelregels gelden.
Aahhh bedankt voor je antwoord. Dat maakt het voor mij al heel anders idd.
QuarterlyDinosaur18
22-05-2025 om 21:54
[..]
![]()
Oh dat snap ik heel goed
Het zijn ook zaken waar je je aan de ene kant niet mee bezig wil houden maar uiteindelijk wel belangrijk is.
Op een gegeven moment had ik iets van 8 polissen van een pensioenverzekering van dezelfde werkgever. Probeer dan maar eens overzicht te krijgen. Toen was er nog geen www.mijnpensioenoverzicht.nl
Dus 1x per jaar rondom de kerstvakantie zat ik al die bedragen op te tellen, met stukjes pensioen op 62, 65, 67 en 68 jaar. Gelukkig zijn die polissen later samengevoegd.
Fleurtje_5
23-05-2025 om 08:37
Daglichtlamp schreef op 22-05-2025 om 17:55:
Het is bijna grappig. Kun jij het verschil uitleggen tussen het oude en het nieuwe stelsel? Kun jij iemand op een goede manier uitleggen of hij wel of juist niet zou moeten kiezen voor het invaren van het voor hem opgebouwde pensioenvermogen? Ik denk dat het merendeel van de Nederlanders, zeker op de tweede vraag, nee moeten antwoorden.
En ja ik had goed nagedacht over mijn formulering. Als iets voor mij te moeilijk is, dan is het een hele redelijke veronderstelling dat dat voor de overgrote meerderheid van Nederlanders te moeilijk zal zijn.
Verder zie ik echt wel dat Joseph een bijzonder intelligent Kamerlid is, die ook waardevolle ervaring meeneemt naar de Tweede Kamer.
Wat zit je nou toch telkens denigrerend zijweggetjes te zoeken.
Of ik iemand op een 'goede manier' kan uitleggen of hij wel of niet zou kiezen voor....????
Het punt is dat niemand heeft kunnen kiezen of ze wel of niet. Ook heb ik je meermaals een stukje laten lezen waar mijn antwoord ook meteen duidelijk zou zijn op je vraag.
Ach, werkt dat zo? Kan de Tweede Kamer jou dan niet als 'toetsmevrouw' in dienst nemen voordat ze iets invoeren? Als het voor jou te moeilijk is dan niet doen? Toen Toeslagen een affaire werd was dat natuurlijk niet te moeilijk voor jou, en daarom is die wel te lang door kunnen gaan.
Fleurtje_5
23-05-2025 om 08:39
Fleurtje_5 schreef op 21-05-2025 om 15:42:
[..]
ps. Had jij dit blog van Pieter Omzigt nog gelezen?
https://pieteromtzigt.nl/blog/de-duistere-voortekenen-van-de-pensioenwet De duistere voortekenen van de pensioenwet
29 mei 2023
Dinsdag stemt de Eerste Kamer hoogstwaarschijnlijk over de nieuwe pensioenwet. In normale omstandigheden zou ik rustig afwachten: soms zit je in een democratie nu eenmaal in de minderheid, de meerderheid beslist en wellicht hebben die het allemaal een stuk beter gezien.
Toch knaagt het behoorlijk. De Raad voor de rechtspraak heeft al twee keer hard gewaarschuwd.Lees door de keurige beleefde brief heen en je ziet dat de Raad een forse hoeveelheid civiele procedures verwacht. Zij vragen de regering nu al extra geld voor de extra werklast die dit meebrengt voor civiele rechters. En waarschuwen dat dit in het ergste geval zelfs kan leiden tot een volledige ontregeling van het civiele rechtspraaksysteem.
De regering heeft weliswaar zo ongeveer elke mogelijkheid tot bezwaar door deelnemers afgeschaft,maar toch zullen mensen juist vanwege het gebrek aan bezwaarmogelijkheden naar de rechter willen stappen.
U vraagt een voorbeeld? Het ABP bracht afgelopen jaren de persoonlijke pensioenvermogens van deelnemers in beeld. Met de nieuwe pensioenwet die ieders toegezegde uitkering standaard omzet in persoonlijke pensioenpotten natuurlijk bijzonder interessant om eens te bekijken. Ik heb brieven ontvangen van mensen die in januari 2023 nog een bedrag hadden staan van 900.000 euro (een mooi kapitaal voor een flink pensioen) maar dit bedrag in april 2023 ineens nog maar 600.000 euro was. Waarop deze geschrokken deelnemer vervolgens van ABP geen goede verklaring kreeg voor de daling van het pensioenpotje.
Sinds 25 mei is de berekening van het pensioenpotje bij ABP vervolgens voor iedereen offline gehaald. Laat dat op u inwerken: we gaan over op individuele pensioenpotten in het nieuwe stelsel en het grootste pensioenfonds haalt de berekening hoeveel er in de pot per deelnemers gereserveerd is, offline.
Na de invoering van de nieuwe pensioenwet – als de wet door de Eerste Kamer wordt aanvaard – krijgt iedereen in principe een eigen pensioenpotje. Maar je mag niet weten hoeveel er nu in de pot zit voor je. Je kunt de overgang dus niet volgen of narekenen......etc.etc.etc.............
Lees dan alleen vetgedrukte woorden als het hele artikel te lang voor je is. Beter is als je het hele stuk leest.
We weten inmiddels welk giga verlies het ABP pensioenfonds in één jaar tijd verloor.
Wij werden jaren geleden door een man bij de bank (waar wielrenners een shirt van dragen met de naam Rabo) geadviseerd om ons spaargeld te beleggen, dan kon dat bedrag wel verdubbelen. En ook meteen het advies waar we dat het beste konden inzetten. De eerste keer kregen we wel 500 euro erbij. Wouwww dat was effe lekker. Daarna ging het telkens omlaag, ons spaargeld was in no-time gehalveerd. We hebben ze toen verkocht (ook nog voor minder dan waar we ze voor gekocht hadden) want we waren bang dat er niets meer zou overblijven. Voor mij dus liever geen beleggingen meer.
Daglichtlamp
23-05-2025 om 08:55
Fleurtje_5 schreef op 23-05-2025 om 08:37:
[..]
Ach, werkt dat zo? Kan de Tweede Kamer jou dan niet als 'toetsmevrouw' in dienst nemen voordat ze iets invoeren? Als het voor jou te moeilijk is dan niet doen? Toen Toeslagen een affaire werd was dat natuurlijk niet te moeilijk voor jou, en daarom is die wel te lang door kunnen gaan.
Eigenlijk kunnen ze beter jou in dienst nemen. Het zou heel goed zijn om beter te onderzoeken of regels niet te ingewikkeld zijn voor burgers. Bij de kinderopvangtoeslag was dat inderdaad duidelijk wel het geval èn werden kleine foutjes als je pech had bestraft met terugvorderen van bedragen die de betreffende gezinnen met geen mogelijkheid terug konden betalen.
Fleurtje_5
23-05-2025 om 09:01
Daglichtlamp schreef op 23-05-2025 om 08:55:
[..]
Eigenlijk kunnen ze beter jou in dienst nemen. Het zou heel goed zijn om beter te onderzoeken of regels niet te ingewikkeld zijn voor burgers. Bij de kinderopvangtoeslag was dat inderdaad duidelijk wel het geval èn werden kleine foutjes als je pech had bestraft met terugvorderen van bedragen die de betreffende gezinnen met geen mogelijkheid terug konden betalen.
Maar ik sprak niet de woorden:
Quote Daglichtlamp: Ik heb al gezegd dat het verschil tussen het oude en het nieuwe pensioenstelsel voor de meeste mensen te ingewikkeld is, ook voor mij (precies de reden dat het voorstel van Joseph niet zo'n goed idee was).
Mensen hoeven geen hoogleraar te zijn, ze kunnen zelfs hun hele leven vakkenvuller zijn. Ze moeten er gewoon op kunnen vertrouwen dat de regering weet waar het over gaat. En het lag niet aan het huidige kabinet dat het er toch doorgedouwd is. (voordat zij straks weer overal de schuld van krijgen als het mis gaat)
Kleine foutjes? Dat bleek groffe nalatigheid te zijn met grote gevolgen. Waarschuwingen zijn compleet genegeerd.
Fraude aanpakken, en zeker dat er Bulgaren in hun land zomaar geld kunnen pinnen, is prima. Maar dit ging alle perken te buiten.
(ps. je had gerust mijn hele bericht mee kunnen quoten)