Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
08-03-2025 om 08:24
Geweldige sterke Staatssecretaris. Ze kan ook bijna geen kant op (met dank aan Fred Teeven) maar probeert wel oplossingen te vinden.
https://nos.nl/artikel/2558243-staatssecretaris-coenradie-wil-twee-noodgevangenissen-een-in-limburg
Staatssecretaris Coenradie wil twee noodgevangenissen, één in Limburg
Staatssecretaris Coenradie wil dat er twee sobere noodgevangenissen met 120 bedden in "de regio" komen. Dat plan zal ze vrijdag aan de ministerraad voorleggen, bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving in het AD.
..........
Coenradie vindt dat ze voor een bijna onmogelijke opgave staat, omdat er de afgelopen tien jaar 26 gevangenissen zijn gesloten en veel bewakers een andere baan hebben gezocht. "Ik sta met mijn rug tegen de muur."
BeesAreCool
08-03-2025 om 15:11
Anfisa schreef op 07-03-2025 om 14:05:
[..]
Wat schrijf je nou toch allemaal? Rusland viel Oekraïne binnen, moordt, martelt en verkracht Oekraïense burgers. Wat begrijp je daar niet aan?
Inderdaad.
En ik word kotsmisselijk van mensen die iets anders beweren.
Volkomen gestoorde denkbeelden.
Fleurtje_5
08-03-2025 om 18:56
Anfisa schreef op 07-03-2025 om 14:05:
[..]
Wat schrijf je nou toch allemaal? Rusland viel Oekraïne binnen, moordt, martelt en verkracht Oekraïense burgers. Wat begrijp je daar niet aan?
Ik ontken nergens dat Rusland op 24 februari 2022 Oekraïne binnen viel. Vreselijk vreselijk vreselijk. Ik heb daar geen andere woorden voor. Dat was idd de oorlog die Rusland tegen Oekraïne begon met aanvallen.
Maar Oekraïne is al jaren in oorlog/opstand/burgeroorlog. Tig slachtoffers zijn er al gevallen. In 2014, toen Obama president was bad ik tot onze lieve Heer dat er aub geen WOIII/oorlog met Rusland uit zou breken. Toen Biden president was zat ik op diezelfde knieën te bidden dat er aub geen WOIII/oorlog met Rusland uit zou breken.
En wat is uitgebroken? En wat zegt Timmermans dan?
Ik plaatste afgelopen week een column van een bekende columnist, over datgene wat Timmermans in een interview op Nieuwsuur had gezegd, en ik schrijf dat ik het helemaal eens ben met die columnist.
En nu schreef ik in mijn bericht de woorden:
Ik word misselijk van dit onderwerp en kortzichtigheid van sommigen...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Oekra%C3%AFense_Oorlog
Fleurtje_5
08-03-2025 om 19:05
BeesAreCool schreef op 08-03-2025 om 15:11:
[..]
Inderdaad.
En ik word kotsmisselijk van mensen die iets anders beweren.
Volkomen gestoorde denkbeelden.
Weet je wat ik gestoorde denkbeelden vind? Als iemand onderstaande zegt:
Timmermans zegt ‘doe dat nou maar gewoon’ als je je afvraagt of het slim is om Rusland op eigen bodem aan te vallen met Europese lange-afstandskruisraketten. Hij zei het letterlijk, afgelopen zaterdag bij Nieuwsuur: ,,Wat heel belangrijk is, is dat Oekraïne nu in staat wordt gesteld om ook diep in Rusland klappen uit te delen, zodat de bevoorrading van de troepen ook spaak loopt voor de Russen. Europa heeft daar altijd mee getwijfeld en de NAVO ook. Doe dat nou maar gewoon, d’r is nu geen tijd meer te verliezen”.
Dan hoor ik duizend maal liever een Wilders die dan zegt dat de presidenten Trump en Zelensky weer met elkaar aan tafel moeten, anders is er volgens hem geen kans op vrede tussen Oekraïne en Rusland.
Daglichtlamp
08-03-2025 om 19:13
Kan de oorlog in Oekraïne alsjeblieft in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine?page=2#33
Er is echt ook genoeg Nederlandse politiek om over te spreken.
BeesAreCool
08-03-2025 om 19:21
Daglichtlamp schreef op 08-03-2025 om 19:13:
Kan de oorlog in Oekraïne alsjeblieft in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine?page=2#33
Er is echt ook genoeg Nederlandse politiek om over te spreken.
Het is ook een belangrijk onderwerp binnen de Nederlandse politiek.
Als iemand daar zeer kwalijke desinformatie over verspreidt, dan benoem ik dat.
Uit respect voor jou, zal ik voor nu niet verder gaan over dit onderwerp, maar als er verder nog van dat soort walgelijke posts komen, dan moet dat ook benoemd kunnen worden.
felija
08-03-2025 om 19:43
BeesAreCool schreef op 08-03-2025 om 19:21:
[..]
Het is ook een belangrijk onderwerp binnen de Nederlandse politiek.
Als iemand daar zeer kwalijke desinformatie over verspreidt, dan benoem ik dat.
Uit respect voor jou, zal ik voor nu niet verder gaan over dit onderwerp, maar als er verder nog van dat soort walgelijke posts komen, dan moet dat ook benoemd kunnen worden.
Eens, het moet telkens weer ontkracht worden, er is al teveel ruis in de vorm van desinformatie ook op dit forum. En Timmermans betreft wel degelijk de Nederlandse politiek.
En Fleurtje blijft desinformatie verspreiden, ook door de woorden van Timmermans uit zijn verband te trekken.
Aan de andere kant: alles wat je aandacht geeft groeit.
Fleurtje_5
09-03-2025 om 13:47
Hardlopen is goed om het brein te resetten. Vanochtend liep onze premier de halve marathon op de 49ste editie van de City Pier City-loop. Top van hem. Maar ik vind hem nog zo moe uitzien. Ik vermoed (dus ik vermoed dat, dus niet dat het ook zo is, ik heb het niet gelezen op social media, ook niet op, Instagram, X, Facebook, ultrarechts, Reddit of Tiktok of whatever, want daar kom ik niet, heb dat al honderd maal geschreven, maar dat moet ik telkens weer recht trekken) dat hij een paar weekjes geleden die nare griep heeft gehad, en daar nog verder van moet herstellen.
https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/minister-president-schoof-finisht-bij-halve-marathon-cpc-keniaan-sang-snelste-bij-de-mannen~ae41e885/
rionyriony
09-03-2025 om 14:13
Een marathon, (of het een hele, halve of eenvijfde is) lijkt me niet gezond, maar misschien wil hij zich ook afreageren van al dat stressvolle werk.
Iew, wat was dat een enge aflevering van het tv programma Buitenhof, zeg. Natuurlijk willen ze wat boeiends maken, maar ik word er niet ontspannen van in elk geval.
Daglichtlamp
09-03-2025 om 15:03
Als iemand in staat is om een halve marathon te lopen kun je er wel van uit gaan dat deze persoon geen last meer heeft van de griep uit januari. Verder heeft Schoof een zware functie, die extra zwaar wordt door het gedoe tussen de coalitiepartijen. In zijn laatste persconferentie probeerde hij ongeveer om de andere vraag te beantwoorden dat de sfeer in de ministerraad prima was. Als je dat zo vaak moet zeggen verliest het zo geloofwaardigheid.
Daglichtlamp
09-03-2025 om 16:27
Deze vier coalitiepartijen zijn klaar met elkaar. Ik denk dat Yesilgöz eindelijk ziet dat ze met links betere afspraken kan maken dan met de populisten waarmee ze nu regeert.
Gewoon een herformatie in plaats van nieuwe verkiezingen. Bijvoorbeeld VVD, NSC, GroenLinks-PvdA en D66 hebben samen een meerderheid. Andere optie, ipv D66: CU en CDA. Je zou ook nog voor D66, CU en CDA kunnen gaan met als bonus dat je dan ook een meerderheid hebt in de Eerste Kamer
https://www.ad.nl/politiek/dick-schoof-deed-iets-dat-hij-als-premier-nog-niet-eerder-deed-en-dat-valt-slecht-in-de-coalitie~a4556c3f/
De komende weken moet de jaarlijkse financiële puzzel gelegd worden voor de voorjaarsnota, de bijstelling van het huishoudboekje van het Rijk. De miljarden voor Oekraïne vormen een eerste puzzelstuk. Zeker bij BBB, PVV en NSC overschaduwt argwaan nu dit financiële traject. Het feit dat VVD-leider Dilan Yesilgöz woensdagavond niet verrast leek door Schoofs miljardenbelofte voedt het wantrouwen dat de VVD liever met de oppositie opereert.
Tekenend: Yesilgöz klopte voor een motie eerst bij Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA aan. Coalitiepartner BBB was niet eens benaderd over het voorstel.
In het Catshuis gaan daarom nu de wildste scenario’s rond over de opstelling van de VVD. In één theorie zinspeelt de VVD zelfs op een kabinetsbreuk en een doorstart met pro-Oekraïne-partijen als GL-PvdA en D66 in plaats van met PVV en BBB.
Daglichtlamp
09-03-2025 om 16:36
felija schreef op 09-03-2025 om 16:34:
Kan dat zomaar? Een herformatie?
Er is geen wet die verkiezingen verplicht als het kabinet valt. Dus ja het mag. Het is wel ongebruikelijk.
Ik gaf eerder al een link naar dit artikel uit het NRC: https://archive.is/nLx6c#selection-4117.171-4117.177
Fleurtje_5
09-03-2025 om 16:47
rionyriony schreef op 09-03-2025 om 14:13:
Een marathon, (of het een hele, halve of eenvijfde is) lijkt me niet gezond, maar misschien wil hij zich ook afreageren van al dat stressvolle werk.
Iew, wat was dat een enge aflevering van het tv programma Buitenhof, zeg. Natuurlijk willen ze wat boeiends maken, maar ik word er niet ontspannen van in elk geval.
Zelf heb ik jaren geleden ook aan hardlopen gedaan. Heerlijk. Als je goed getraind bent hoeft het niet ongezond te zijn. Maar goed herstellen ná een griep is wel belangrijk. Knap als iemand een marathon kan lopen, maar ik heb hele marathons nooit gezond gevonden. Premier Schoof ziet er wel echt moe uit is mijn mening.
Bedoel je onderstaande aflevering? Die heb ik nog niet gezien. Zal het zo meteen bekijken/beluisteren.
https://npo.nl/start/serie/buitenhof/seizoen-20/buitenhof_328/afspelen
rionyriony
09-03-2025 om 16:57
Fleurtje_5 schreef op 09-03-2025 om 16:47:
[..]
Zelf heb ik jaren geleden ook aan hardlopen gedaan. Heerlijk. Als je goed getraind bent hoeft het niet ongezond te zijn. Maar goed herstellen ná een griep is wel belangrijk. Knap als iemand een marathon kan lopen, maar ik heb hele marathons nooit gezond gevonden. Premier Schoof ziet er wel echt moe uit is mijn mening.
Bedoel je onderstaande aflevering? Die heb ik nog niet gezien. Zal het zo meteen bekijken/beluisteren.
https://npo.nl/start/serie/buitenhof/seizoen-20/buitenhof_328/afspelen
Yep, die.