Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
28-02-2025 om 21:42
Miraval schreef op 28-02-2025 om 21:35:
Fascinerend was het zeker.
Ik vond het alleen maar diep triest.
Daglichtlamp
28-02-2025 om 21:45
Friezinnetje schreef op 28-02-2025 om 21:32:
Fractieleiders Tweede Kamer steunen ZelenskyDe meeste fractievoorzitters in de Tweede Kamer nemen het op X op voor president Zelensky na zijn totaal uit de hand gelopen discussie met Donald Trump. "Diep respect voor president Zelensky", klinkt het bij VVD-leider Yesilgöz.
"Vandaag zag ik iemand eervol, moedig en fatsoenlijk de belangen van zijn land verdedigen in het Witte Huis", schrijft GroenLinks-PvdA-leider Timmermans. Rob Jetten (D66): "De man die Oekraïne te vuur en te zwaard heeft verdedigd, wordt ordinair beledigd door Trump en Vance."
"President Zelensky staat moedig in het Witte Huis, terwijl zijn land Oekraïne vecht voor vrijheid en onze gedeelde waarden", vindt Mirjam Bikker (ChristenUnie). "Zelensky toont het leiderschap dat de VS absoluut niet heeft", aldus Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren.
PVV-leider Wilders schrijft in het Engels: "Fascinerende tv, maar niet per se de beste manier om een oorlog te beëindigen, heren."
Als het om nationale veiligheid gaat in Nederland is de PVV echt de uitzondering. Ik hoop dat dit de aanzet gaat zijn voor samenwerking van de redelijke partijen in Nederland.
kerstbeer
28-02-2025 om 22:00
Loeki72 schreef op 28-02-2025 om 21:21:
Wat schaam ik me voor de Nederlandse regering. Zo’n beetje elke Europese leider heeft zich uitgesproken voor Zelensky. Schoof laat niets horen, Wilders tweet dat hij het fascinerende tv vond en Crijns (PVV kamerlid) schreef dat Zelensky eindelijk op zijn plaats is gezet, en verwijderde dit weer.
En dit is dus waarom ik extreem rechts nooit vertrouw.
Ze hebben toch altijd meer op met dictators dan met echte vrijheid.
Zelensky verdedigt zijn land en heeft nog heel veel klasse getoond na die hinderlaag die ze daar voor hem legden. En die Vance, wat een triest figuur is dat!
Nicole123
28-02-2025 om 22:01
Wat schaam ik me voor de Nederlandse regering. Zo’n beetje elke Europese leider heeft zich uitgesproken voor Zelensky. Schoof laat niets horen, Wilders tweet dat hij het fascinerende tv vond en Crijns (PVV kamerlid) schreef dat Zelensky eindelijk op zijn plaats is gezet, en verwijderde dit weer.
Het zou de PVV sieren als ze duidelijk afstand zouden nemen van de manier waarop Trump en Vance tekeer gingen tegen iemand wiens land al 3 jaar wordt aangevallen door een meedogenloze agressor. Fascinerende tv, alsof het een leuke soap is? Trump zei het zelf ook al tijdens het gesprek, dat het zulke mooie tv zou opleveren. Walgelijk. En Zelensky op zijn plaats gezet? Bizar hoe Trump en Vance de boel 180 graden omdraaiden en de Oekraïne en Zelensky de schuld gaven van die oorlog waar het land juist zelf vreselijk onder lijdt. Alsof je Nederland WOII zou kwalijknemen ipv Hitler. Een partij die hierin niet recht achter Zelensky staat hoort niet thuis in de regering. Als de PVV deze mening blijft houden en Trump als grote held blijft zien dan vind ik dat de andere 3 partijen het kabinet hierop moeten laten klappen. Als je met deze geopolitieke omstandigheden zo verschillend denkt dan kun je toch geen eenduidig buitenlandbeleid voeren?
kerstbeer
28-02-2025 om 22:08
Nicole123 schreef op 28-02-2025 om 22:01:
[..]
Het zou de PVV sieren als ze duidelijk afstand zouden nemen van de manier waarop Trump en Vance tekeer gingen tegen iemand wiens land al 3 jaar wordt aangevallen door een meedogenloze agressor. Fascinerende tv, alsof het een leuke soap is? Trump zei het zelf ook al tijdens het gesprek, dat het zulke mooie tv zou opleveren. Walgelijk. En Zelensky op zijn plaats gezet? Bizar hoe Trump en Vance de boel 180 graden omdraaiden en de Oekraïne en Zelensky de schuld gaven van die oorlog waar het land juist zelf vreselijk onder lijdt. Alsof je Nederland WOII zou kwalijknemen ipv Hitler. Een partij die hierin niet recht achter Zelensky staat hoort niet thuis in de regering. Zo niet dan vind ik dat de andere 3 partijen het kabinet hierop moeten laten klappen. Als je met deze geopolitieke omstandigheden zo verschillend denkt dan kun je toch geen eenduidig buitenlandbeleid voeren?
Het is ook dom, want de meeste PVV stemmers waren niet eens voor Trump bij de verkiezingen:
https://wnl.tv/2024/11/05/peiling-nederlanders-hopen-massaal-op-zege-kamala-harris
felija
28-02-2025 om 22:44
Friezinnetje schreef op 28-02-2025 om 21:32:
Fractieleiders Tweede Kamer steunen ZelenskyDe meeste fractievoorzitters in de Tweede Kamer nemen het op X op voor president Zelensky na zijn totaal uit de hand gelopen discussie met Donald Trump. "Diep respect voor president Zelensky", klinkt het bij VVD-leider Yesilgöz.
"Vandaag zag ik iemand eervol, moedig en fatsoenlijk de belangen van zijn land verdedigen in het Witte Huis", schrijft GroenLinks-PvdA-leider Timmermans. Rob Jetten (D66): "De man die Oekraïne te vuur en te zwaard heeft verdedigd, wordt ordinair beledigd door Trump en Vance."
"President Zelensky staat moedig in het Witte Huis, terwijl zijn land Oekraïne vecht voor vrijheid en onze gedeelde waarden", vindt Mirjam Bikker (ChristenUnie). "Zelensky toont het leiderschap dat de VS absoluut niet heeft", aldus Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren.
PVV-leider Wilders schrijft in het Engels: "Fascinerende tv, maar niet per se de beste manier om een oorlog te beëindigen, heren."
Gelukkig zijn er ook nog politici wel bij hun verstand...
felija
28-02-2025 om 22:47
Nicole123 schreef op 28-02-2025 om 22:01:
[..]
Het zou de PVV sieren als ze duidelijk afstand zouden nemen van de manier waarop Trump en Vance tekeer gingen tegen iemand wiens land al 3 jaar wordt aangevallen door een meedogenloze agressor. Fascinerende tv, alsof het een leuke soap is? Trump zei het zelf ook al tijdens het gesprek, dat het zulke mooie tv zou opleveren. Walgelijk. En Zelensky op zijn plaats gezet? Bizar hoe Trump en Vance de boel 180 graden omdraaiden en de Oek
raïne en Zelensky de schuld gaven van die oorlog waar het land juist zelf vreselijk onder lijdt. Alsof je Nederland WOII zou kwalijknemen ipv Hitler. Een partij die hierin niet recht achter Zelensky staat hoort niet thuis in de regering. Als de PVV deze mening blijft houden en Trump als grote held blijft zien dan vind ik dat de andere 3 partijen het kabinet hierop moeten laten klappen. Als je met deze geopolitieke omstandigheden zo verschillend denkt dan kun je toch geen eenduidig buitenlandbeleid voeren?
Dit! Laat dit kabinet alstjeblieft snel ten einde zijn.
Loeki72
01-03-2025 om 08:49

Gelukkig heeft ons kabinet het zo goed voor met gezinnen en de middeninkomens
Nicole123
01-03-2025 om 09:52
Loeki72 schreef op 01-03-2025 om 08:49:
Gelukkig heeft ons kabinet het zo goed voor met gezinnen en de middeninkomens
![]()
Ik zou hierin een verdeling tussen burgers met bovenmodaal versus ondermodaal inkomen en tussen multinationals versus MKB nuttiger informatie vinden, is dat er ook? Alle gezinnen versus alle bedrijven zegt me niet zoveel. Ik hoor zelf bij de gezinnen, maar heb niet per se belastingverlaging nodig, terwijl sommige mensen met een klein bedrijfje misschien maar net rondkomen.
Loeki72
01-03-2025 om 10:15
Nicole123 schreef op 01-03-2025 om 09:52:
[..]
Ik zou hierin een verdeling tussen burgers met bovenmodaal versus ondermodaal inkomen en tussen multinationals versus MKB nuttiger informatie vinden, is dat er ook? Alle gezinnen versus alle bedrijven zegt me niet zoveel. Ik hoor zelf bij de gezinnen, maar heb niet per se belastingverlaging nodig, terwijl sommige mensen met een klein bedrijfje misschien maar net rondkomen.
Multinationals worden sowieso amper belast. Maar ik heb geen andere verdeling.
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:43
Daglichtlamp schreef op 28-02-2025 om 19:02:
[..]
Tja misschien moet de burger bij het uitbrengen van zijn stem zich realiseren dat die stem in principe geldt voor 4 jaar.
Maar ik acht de kans nihil eigenlijk dat ze opnieuw gaan formeren zonder verkiezingen als het kabinet valt, en dat vind ik zelf eigenlijk wel jammer, zoals ik al eerder zei geeft dat een half jaar vertraging als het kabinet nu valt, dat is niet in het belang van Nederland.
NB: Overigens is er maar 1 partij die bij de laatste Tweede Kamer verkiezingen maar 1 zetel heeft gekregen, en ik kan je vertellen dat dat niet Volt is.
Ik zou het eigenlijk ook jammer vinden. Vanwege de turbulente tijd waar Nederland nu in verkeerd. Maar ook omdat er weer niets gedaan is aan de schreeuw van heel veel burgers.
Je hebt gelijk. VOLT kreeg 2 zetels. Laurence Dassen had na de verkiezingen wel het hoogste woord alsof hij tig zetels had gekregen en effe de lakens kon uitdelen. https://www.parlement.com/id/vh8lnhronvx6/zetelverdeling_tweede_kamer
En VOLT had/heeft ook problemen binnen zijn partij. https://www.hartvannederland.nl/politiek/artikelen/nieuwe-verklaring-volt-sprake-van-machtsverhouding-klachten-niet-gedeeld-met
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:44
Miraval schreef op 28-02-2025 om 19:04:
[..]
Nee daar heb je gelijk in. Daarvoor is ze "te soft", maar dat is juist de kwaliteit van haar die ik graag zie. Dat verbindende en nooit op de man gaan. Ik vind ze erg integer.
En ja, mijn katten en honden breng ik zo naar Wilders. Liever dat hij daarop past (waarvan ik zeker weet dat hij dat liefdevol zal doen) dan dat hij minister president zou worden en op een heel land moet passen.
Dat ben ik met je eens. Toch denk ik dat Mirjam Bikker heel resoluut kan optreden.
Ook helemaal mee eens.
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:46
Is dat zo?
Ik vond het gesprek tussen Trump en Zelensky heel eng.
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:48
Loeki72 schreef op 28-02-2025 om 21:27:
Schoof heeft toch gereageerd dat we Oekraïne blijven steunen, gelukkig maar.
Is Nederland dan tégen Amerika? En tegen Rusland? Ik kan daar niet gelukkig van worden.
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:48
Miraval schreef op 28-02-2025 om 21:30:
Het leek wel een parodie... het verdrietige is, dat was het niet.
Wat een ongelofelijke arrogante zak hooi is die Vance. En Trump is... nou ja Trump.
Allemaal ongelooflijk creepy.
raïne en Zelensky de schuld gaven van die oorlog waar het land juist zelf vreselijk onder lijdt. Alsof je Nederland WOII zou kwalijknemen ipv Hitler. Een partij die hierin niet recht achter Zelensky staat hoort niet thuis in de regering. Als de PVV deze mening blijft houden en Trump als grote held blijft zien dan vind ik dat de andere 3 partijen het kabinet hierop moeten laten klappen. Als je met deze geopolitieke omstandigheden zo verschillend denkt dan kun je toch geen eenduidig buitenlandbeleid voeren?