Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik vind het omzetten van de laatste strafmaanden van een soort werkkampen naar enkelbanden wel een goed idee. Maar dan alleen voor daders die geen gevaar vormen voor hun omgeving. Bijvoorbeeld daders van fraude, misschien produceren van synthetische drugs, nou ja alles behalve ernstige geweldsmisdrijven zoals verkrachting en moord bijvoorbeeld.

Misschien kunnen de straffen voor werkstraf ook wat veranderd worden, dat je dus geen 6 maanden celstraf krijgt maar werkstraf in een maatschappelijke omgeving?

Op die manier spaar je best wat celruimte vrij voor "zware" criminelen/misdrijven. 

Of mensen die een 1e veroordeling krijgen toch via begeleiding en werkstraf de maatschappij in laten gaan. Eventueel gepaard met enkelband en de bijbehorende alcoholcontroles. 

Ik ben niet voor minder zwaar straffen van ernstige misdrijven, vooral wanneer daar direct personen slachtoffer van zijn geworden, maar wel voor anders straffen van daders die nu bijvoorbeeld 6 jaar krijgen voor produceren van synthetische drugs ofzo. Of voor fraude.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 19:07 Topicstarter

Ik neem aan dat gevangenen die overdag gewoon naar hun werk mogen, en alleen 's nachts in de gevangenis zitten, wel voldoen aan de eis dat ze geen gevaar zijn voor hun omgeving.

Herfstappeltaart schreef op 23-02-2025 om 18:19:

[..]

O wauw! Wat mij betreft is die man goud waard voor zijn land hoor.

Eentje die wel het belang van het volk voorop heeft staan en niet zijn eigen ego.

rionyriony schreef op 23-02-2025 om 18:31:

In feite is de steun aan Oekraïne wel doorslaggevend geweest voor het doorgaan met oorlog voeren en het niet-continueren van de vredesonderhandelingen toentertijd, en het was wellicht anders gegaan zonder deze steun. Het is maar hoe vertrouwenwekkend je de partijen beoordeelt. Ik denk dat Wilders onze bijdragen "geld door het putje" vindt. Daar had hij allerlei dingen voor het volk mee kunnen doen. Mogelijk is hierdoor een anti-Zelenski sfeer ontstaan waar Fabers onnadenkende uitspraak door is ontstaan.

Ikzelf geef niet om BTW-verlagingen; ik heb niet zoveel geld voor mezelf nodig en ik koop ook maar weinig producten die duurder zijn geworden in winkels. Ben erg zuinig van nature. Vind strenge immigratie wel belangrijk dus hoop ik dat door een snel vredesakkoord die instroom van Oekraïners afneemt. Niet dat ik geen meelij heb met die mensen maar hopelijk gaan ze toch terug. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, tenzij het hier minder aantrekkelijk wordt.

Welke vredesonderhandelingen bedoel je? En wat bedoel je met hoe vertrouwenwekkend je de partijen beoordeelt, welke partijen heb je het over? En vind je dat we Rusland maar z'n gang moeten laten gaan dan omdat wij liever ons geld aan koopkracht willen uitgeven? Ook als Rusland heel Oekraïne in zou nemen en daarna lekker doorstoomt naar de Baltische Staten, Scandinaviavië en Polen, of moeten we dan wel optreden als Europa en/of NAVO? Vind je de NAVO überhaupt belangrijk of denk je dat we onszelf als Nederland wel zelf kunnen redden en verdedigen als het erop aan zou komen?

Die laatste alinea vind ik nogal ikke-ikke gericht. Graag willen dat de oorlog daar stopt omdat jij dan geen last meer hebt van de vluchtelingen hier. Dan kun je wel zeggen dat je meelij hebt met die mensen, maar uit de rest van je tekst blijkt het echt niet.

rionyriony schreef op 23-02-2025 om 18:31:

In feite is de steun aan Oekraïne wel doorslaggevend geweest voor het doorgaan met oorlog voeren en het niet-continueren van de vredesonderhandelingen toentertijd, en het was wellicht anders gegaan zonder deze steun. Het is maar hoe vertrouwenwekkend je de partijen beoordeelt. Ik denk dat Wilders onze bijdragen "geld door het putje" vindt. Daar had hij allerlei dingen voor het volk mee kunnen doen. Mogelijk is hierdoor een anti-Zelenski sfeer ontstaan waar Fabers onnadenkende uitspraak door is ontstaan.

Ikzelf geef niet om BTW-verlagingen; ik heb niet zoveel geld voor mezelf nodig en ik koop ook maar weinig producten die duurder zijn geworden in winkels. Ben erg zuinig van nature. Vind strenge immigratie wel belangrijk dus hoop ik dat door een snel vredesakkoord die instroom van Oekraïners afneemt. Niet dat ik geen meelij heb met die mensen maar hopelijk gaan ze toch terug. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, tenzij het hier minder aantrekkelijk wordt.

En wat zie jij dan als vrede. Rusland zijn zin geven en gewoon land afstaan? Jij had het zo’n 80 jaar geleden zeker ook prima gevonden als Nederland Duitsland was geworden en dat vrede genoemd. 

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 15:18:

Dat Faber het meende maakt dit juist zo ernstig. Hoe kan het Nederlandse kabinet zo eenheid uitstralen?

Ernstig? Serieus? Omdat zij een andere mening heeft of Zelensky wel of niet democratisch gekozen is ?? Nou dan durf ik mijn mening over Zelensky niet meer uit te spreken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 19:18 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 23-02-2025 om 19:17:

[..]

Ernstig? Serieus? Omdat zij een andere mening heeft of Zelensky wel of niet democratisch gekozen is ?? Nou dan durf ik mijn mening over Zelensky niet meer uit te spreken.

Welke ministerspost heb jij in het kabinet?

felija schreef op 23-02-2025 om 19:07:

[..]

Eentje die wel het belang van het volk voorop heeft staan en niet zijn eigen ego.

Precies.

Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 19:12:

[..]

Welke vredesonderhandelingen bedoel je? En wat bedoel je met hoe vertrouwenwekkend je de partijen beoordeelt, welke partijen heb je het over? En vind je dat we Rusland maar z'n gang moeten laten gaan dan omdat wij liever ons geld aan koopkracht willen uitgeven? Ook als Rusland heel Oekraïne in zou nemen en daarna lekker doorstoomt naar de Baltische Staten, Scandinaviavië en Polen, of moeten we dan wel optreden als Europa en/of NAVO? Vind je de NAVO überhaupt belangrijk of denk je dat we onszelf als Nederland wel zelf kunnen redden en verdedigen als het erop aan zou komen?

Die laatste alinea vind ik nogal ikke-ikke gericht. Graag willen dat de oorlog daar stopt omdat jij dan geen last meer hebt van de vluchtelingen hier. Dan kun je wel zeggen dat je meelij hebt met die mensen, maar uit de rest van je tekst blijkt het echt niet.

niet zo moelijk doen als een dictator je land binnenvalt, gewoon laten annexeren, dan heeft de rest van de wereld er tenminste geen last van.

[..]

Mening? Weet je het verschil tussen een feit en een mening?

Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 19:12:

[..]

lente '22 in istanbul

beide partijen waren bereid tot onderhandelingen en compromissen maar het feit dat er steun kwam heeft een cruciale rol gespeeld

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 19:23 Topicstarter

Voor zover Oekraïne niet direct met de Nederlandse politiek te maken heeft heel graag verder in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine#10

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 19:07:

Ik neem aan dat gevangenen die overdag gewoon naar hun werk mogen, en alleen 's nachts in de gevangenis zitten, wel voldoen aan de eis dat ze geen gevaar zijn voor hun omgeving.

Daarom lijkt me een enkelband voor deze gevangenen een beter plan dan snachts naar de cel en in het weekend thuis. Waarom niet gewoon werken met enkelband en onder restricties een vorm van huisarrest?

[..]

Uit hoofde van je functie als minister, onderdeel uitmakend van een kabinet een mening verkondigen als feit ? Serieus? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 19:26 Topicstarter

Miraval schreef op 23-02-2025 om 19:24:

[..]

Daarom lijkt me een enkelband voor deze gevangenen een beter plan dan snachts naar de cel en in het weekend thuis. Waarom niet gewoon werken met enkelband en onder restricties een vorm van huisarrest?

Precies, zodat er ruimte is om de echt gevaarlijke criminelen op te sluiten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.