Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 23-02-2025 om 14:21:

[..]

Ik zou het zielig vinden, wanneer het om een kind ging, die nog geen eigen verantwoordelijkheid kan dragen. Faber is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes kan en mag maken. Ze hoeft zich niet als marionet door Wilders te laten gebruiken, ze hoefde geen ja te zeggen tegen deze functie.

Wel vind ik online opmerkingen over haar uiterlijk ongepast en nodeloos kwetsend. Kritiek op de inhoud: prima, maar daar moet het ook bij blijven, wat natuurlijk niet gebeurt. Als ik haar was zou ik per direct met deze functie kappen.

Precies. Faber timmert al jaren aan de weg binnen de politiek en weet prima waar ze aan begonnen is. 

Friezinnetje schreef op 21-02-2025 om 20:46:

https://nos.nl/artikel/2556801-minister-faber-noemt-zelensky-niet-democratisch-gekozen-neemt-woorden-terug

En ook Faber vliegt weer uit de bocht. Na aangesproken te zijn, neemt ze haar woorden terug, maar dit was wel weer 'een beetje dom'.

Dit lees ik in je link:

In het begin van het interview benadrukte Faber dat het om "vrede in Oekraïne" gaat. Maar op weg naar de ingang draaide ze zich nog om en zei tegen Ferwerda dat Zelensky "niet democratisch is gekozen". Ze leek daarmee achter het standpunt van Trump te staan.

Maar dit is niet het standpunt van het kabinet. Nederland ziet Zelensky wel degelijk als een democratisch gekozen president, zo benadrukte premier Schoof vandaag nog in de wekelijkse persconferentie toen hem werd gevraagd naar de uitspraken van Trump. Er zijn nu alleen geen verkiezingen omdat het land in oorlog is, zegt het kabinet.

Ik denk dat Faber het meende, maar de woorden terug moest nemen. Ik zou iig behoorlijk twijfelen als mij die vraag gesteld was. Hoe kan Zelensky (net als Porosjenko) democratisch gekozen zijn als het gedeelte dat niet op hem zou stemmen niet naar de stembus kon gaan vanwege de oorlog in het land?

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=7960321#7960321

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 15:18 Topicstarter

Dat Faber het meende maakt dit juist zo ernstig. Hoe kan het Nederlandse kabinet zo eenheid uitstralen?

Yumi schreef op 23-02-2025 om 13:39:

[..]

Zo zie ik het ook. Ik zit altijd met verbazing naar haar te kijken, de spanning en stress laat zijn sporen na. Je ziet haar trillen, ik heb niets met Faber maar heb medelijden met haar. Dit doet haar geen goed, de haat die sommige online spuien kan iemand kapot maken.

Ik vind het ook triest.

Fleurtje_5 schreef op 23-02-2025 om 15:20:

[..]

Ik vind het ook triest.

Ik ook. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 16:52 Topicstarter

Timmermans en Fleurtje zijn het deze keer eens: https://www.ad.nl/politiek/timmermans-gelooft-niet-dat-faber-zich-versprak-over-oekraiense-president-zelensky~a64662a3/
Timmermans is er van overtuigd dat Faber die woorden niet meent. In tv-programma Buitenhof zei hij dat het geen verspreking was van de PVV-minister. ,,Dit is wat ze vindt. In kringen waarin zij zich bevindt, is dit het narratief.’’ Hij verwees naar andere partijen in Europa die het zelfde gedachtegoed hebben als de PVV, waarvan de leiders allemaal ook beweren dat Oekraïne slecht is en het Rusland van Poetin goed. ,,Je ziet het ook bij de AfD in Duitsland of bij Victor Orban in Hongarije. Ik maak me zorgen dat we in Nederland nog steeds geen besef hebben hoe diep deze crisis is.’’

Faber heeft zich aardig laten inpakken door de Russische propaganda, die via social media en vriendjes zoals Trump, Orbán, Baudet en Wilders met frames strooit over die arme democratisch gekozen Poetin die het Oekraïense volk zal bevrijden van die akelige ondemocratische dictator Zelensky. 

(Mag dit wel gezegd worden of is dit ook 'haat' waardoor straks Faber weer trillend op haar benen staat?)

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 15:18:

Dat Faber het meende maakt dit juist zo ernstig. Hoe kan het Nederlandse kabinet zo eenheid uitstralen?

Als de PVV hierin een Trumpiaanse toon blijft aanslaan dan is het einde kabinet. Daar zullen VVD en NSC niet mee akkoord gaan en mijns inziens terecht. Over kleine dingen kun je het oneens zijn of een middenweg zoeken, hierin niet. Het is dan straks niet meer links versus rechts in de politiek, of progressief versus conservatief. En ook niet meer populistisch versus rechtsstatelijk of nationalistisch versus globalistisch, maar pro-Europa versus pro-Rusland. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 17:46 Topicstarter

Mooi artikel in de NRC hoe Coenradie bezig is het met cellentekort. Niet schreeuwen op X, maar daadwerkelijk bezig zijn met de praktijk, de mensen die er werken en die er opgesloten zitten, en dan zoeken naar haalbare oplossingen.
https://archive.is/GhZKp
Gedetineerden die in de Beperkt Beveiligde Afdeling van de gevangenis zitten, mogen richting het eind van hun celstraf overdag buiten de poort werken. „Die krijgen nu eigenlijk logies met ontbijt”, vindt de gedetineerde. Ze gaan ‘s morgens werken en komen ‘s avonds weer terug, maar bezetten wel een volledige gevangenisplek. „Als je die naar huis stuurt, krijg je doorstroom en loopt het politiebureau ook zo leeg.” Toevallig, zegt Coenradie, dat is een van de mogelijkheden die ze onderzoekt.
---------------
Alle reguliere cellen in Zaanstad – ‘s lands grootste en met bouwjaar 2016 tevens modernste detentiecomplex – zijn als tweepersoonscel, met een stapelbed, ingericht. „Ik zou niet weten hoe je hier een derde bed bij moet plaatsen”, wijst Coenradie naar een smalle cel van 12 vierkante meter achter haar. 
-----------------------------
Overigens worden niet al die tweepersoons cellen ook door twee personen gebruikt:
------------------
Over de complexiteit van het leggen van die puzzel krijgt ze in Zaanstad, haar twaalfde bezoek aan een penitentiaire inrichting sinds haar aantreden in juli, ook te horen. Sommigen zijn psychisch niet geschikt om een cel te delen. Daarnaast speelt de criminele achtergrond een rol: het is niet de bedoeling dat er criminele samenwerkingen ontstaan, worden voortgezet of dat iemand bij een rivaliserende groep geplaatst wordt. Meerpersoonscellen vergen bovendien meer toezicht en dus personeel – dat er niet is.
-----------------
Desgevraagd zegt ze zelfs voorstander te zijn van de invoering van elektronische detentie – de enkelband – als nieuwe straf: iets waar de VVD en haar eigen PVV mordicus tegen zijn.
Of ze niet bang is dat dit standpunt, net zoals het eerder vrijlaten van veroordeelden, opnieuw tot geschreeuw in haar werkkamer leidt? Coenradie is kort stil en antwoordt resoluut. „Ik laat me niet leiden door angst. Van een goed bestuurder mag je verwachten dat die besluitvaardig is en vooral ook oog heeft voor de uitvoering in de praktijk.”

Coenradi is goed bezig vind ik. Rationeel, niet gedreven door onderbuikgevoelens, met korte lijntjes met en veel aandacht voor de werkvloer, waar ze ook echt naar luistert, in plaats van blind achter Wilders aan te lopen.

Ze heeft een goed punt met het niet willen laten delen van cellen door bepaalde personen of combinaties. Het voorkomen van draaideurcriminaliteit of het beramen van veel ergere plannen dan waar men voor vast zat is wat mij betreft veel belangrijker dan maximale vergelding. Liever toekomstige criminaliteit voorkomen dan zo streng mogelijk straffen. 

Zouden we eigenlijk niet meer moeten doen aan het voorkomen van contacten tussen criminelen? Is een gevangenis niet juist een broedplaats voor toekomstige misdaden? Als voorbeeld hoe Fouad L, die 3 gruwelijke moorden pleegde, aan wapens kwam door contacten die hij opdeed tijdens zijn straf voor het mishandelen van een konijn. Moeten we niet proberen te voorkomen dat mensen die om relatief lichte vergrijpen vast zitten of gestraft worden in contact komen met nóg foutere 'vrienden'?

L. werd eerder al veroordeeld voor het mishandelen van zijn konijn, waarvoor hij een taakstraf opgelegd kreeg die hij samen met anderen uitvoerde. “Zo kwam ik in contact met mensen uit de criminele wereld”, vertelde L. de rechters.
https://www.hln.be/buitenland/erasmusschutter-fouad-l-kreeg-contact-met-crimineel-tijdens-taakstraf-het-is-allemaal-heel-erg-misgegaan~a9fc52a6/

Ik heb veel vertrouwen in het kabinet. Vergeleken met de vorige kabinetten waar ik toch vaak behoorlijk giftig op was.

Schoof is een veiligheidsman. Dat is mijn belangrijkste punt dan ook. Veiligheid van Nederland, en dat kan op het moment kennelijk niet meer alleen. Dus hoop ik op een nieuw op te richten samenwerkingseenheid waar je je bij kan aansluiten, zodat het niet meer unanimiteit nodig heeft maar iets werkzamers. En het beperken van immigratie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 18:08 Topicstarter

Loeki72 schreef op 21-02-2025 om 14:12:

BBB en SGP willen dat de redenen voor abortus worden geregistreerd.
Wat een stelletje vrouwonvriendelijk idioten zijn het toch.

Ik heb even opgezocht wat de staatssecretaris (Karremans) heeft gezegd bij de appreciatie van deze motie (gestemd over deze motie wordt er pas dinsdag over een week, aangezien het deze week reces is):

Dank, voorzitter. Dan de motie over de registratie van motieven voor abortus. Ik zal niet het hele dictum oplezen, maar ik kan kort zijn over het advies van de regering. Dat is: ontraden, stevig ontraden. Het verplicht registreren van de factoren, motieven of redenen voor abortus is zeer onwenselijk, omdat zo'n registratie een vrouw het gevoel geeft zich te moeten verantwoorden richting de overheid voor haar besluit. Ik heb het in het commissiedebat gezegd, en ik zeg het ook hier: ik ga dat niet doen. In 2018 — de heer Bevers begon er zelf ook over; ik heb dat ook in het commissiedebat gezegd — is men juist gestopt met deze praktijk in België, niet bepaald het meest progressieve land. Het is nota bene het land waar een koning ooit heeft moeten aftreden toen de abortuswetgeving moest worden ondertekend. Over dat land hebben we het. Ze zijn gestopt met het uitvragen van die redenen. Bovendien levert die uitvraag helemaal niks op. In het onderzoek dat mijn voorganger in dezen, staatssecretaris Van Ooijen, naar de Kamer heeft gestuurd, stond heel duidelijk dat er nooit één reden is voor een vrouw om te kiezen voor een zwangerschapsafbreking. Een stijging is dan ook op die manier nooit te verklaren, ook niet de stijging die we hebben gezien. Ook al snap ik de nieuwsgierigheid van Kamerleden hiernaar, dit is niet het middel om het te doen. Nogmaals, ik snap dat er behoefte is bij de Kamer om daar meer over te weten te komen. Ik zal zo ook reageren op de motie van NSC. Maar je doet dat niet middels een vragenlijst. Dat levert niks op. Het levert alleen maar schade op door het gevoel bij vrouwen dat je je vervolgens moet verantwoorden richting de overheid.

Karremans is overduidelijk, ook als de Kamer deze motie aanneemt gaat hij hem niet uitvoeren, dan moeten ze hem wegsturen.

Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 17:37:

Faber heeft zich aardig laten inpakken door de Russische propaganda, die via social media en vriendjes zoals Trump, Orbán, Baudet en Wilders met frames strooit over die arme democratisch gekozen Poetin die het Oekraïense volk zal bevrijden van die akelige ondemocratische dictator Zelensky.

(Mag dit wel gezegd worden of is dit ook 'haat' waardoor straks Faber weer trillend op haar benen staat?)

Echt dictatoriale trekjes heeft die Zelensky zeg! O wacht...:

Zelensky wil presidentschap opgeven in ruil voor NAVO-lidmaatschap https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6346963/zelensky-wil-presidentschap-opgeven-in-ruil-voor-navo-lidmaatschap.html

felija schreef op 23-02-2025 om 18:15:

[..]

Echt dictatoriale trekjes heeft die Zelensky zeg! O wacht...:

Zelensky wil presidentschap opgeven in ruil voor NAVO-lidmaatschap https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6346963/zelensky-wil-presidentschap-opgeven-in-ruil-voor-navo-lidmaatschap.html

O wauw! Wat mij betreft is die man goud waard voor zijn land hoor.

In feite is de steun aan Oekraïne wel doorslaggevend geweest voor het doorgaan met oorlog voeren en het niet-continueren van de vredesonderhandelingen toentertijd, en het was wellicht anders gegaan zonder deze steun. Het is maar hoe vertrouwenwekkend je de partijen beoordeelt. Ik denk dat Wilders onze bijdragen "geld door het putje" vindt. Daar had hij allerlei dingen voor het volk mee kunnen doen. Mogelijk is hierdoor een anti-Zelenski sfeer ontstaan waar Fabers onnadenkende uitspraak door is ontstaan.

Ikzelf geef niet om BTW-verlagingen; ik heb niet zoveel geld voor mezelf nodig en ik koop ook maar weinig producten die duurder zijn geworden in winkels. Ben erg zuinig van nature. Vind strenge immigratie wel belangrijk dus hoop ik dat door een snel vredesakkoord die instroom van Oekraïners afneemt. Niet dat ik geen meelij heb met die mensen maar hopelijk gaan ze toch terug. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, tenzij het hier minder aantrekkelijk wordt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.