Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 10:30
Bakblik schreef op 28-12-2025 om 10:25:
[..]
Wat knoop je weer vreemde dingen aan elkaar! Iemand die PvdA stemt is links volgens de " geldende norm ". Dat sluit toch niet uit dat ze haar werk niet neutraal kan doen?
Nee kunt toch links/rechts/ moslim/katholiek zijn en gewoon anderen verzorgen zonder je overtuiging uit te dragen?
Precies, en zo hoort het ook. Maar de politiek moet optreden, ongeacht of men links of rechts is.
Waarom ik het een en ander erbij haalde. Ik probeer het uit te leggen.
Dus, ik reageerde op deze woorden:
Zorg zou net als woonruimte geen markt moeten zijn. (en ook hier verwacht ik dat linkse partijen nodig zijn voor de oplossing, rechts is meestal onwillig om marktwerking aan te pakken).
Daarop gaf ik antwoord met deze woorden:
En alweer die stiekeme reclame voor links. Een verzorgende hoort kundig en neutraal te werken, en is in haar beroep niet links of rechts. Agema heeft er al meermaals op gewezen maar kan ook geen ijzer met handen breken.
Men gaat geen onderscheid maken in het werk dat men doet. Dat men katholiek of moslim is moet niet uitmaken. Je kan gewoon gelovig zijn en gelovig blijven. Maar geloof is privé.
PensioNada
28-12-2025 om 10:49
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 10:30:
[..]
Precies, en zo hoort het ook. Maar de politiek moet optreden, ongeacht of men links of rechts is.
Waarom ik het een en ander erbij haalde. Ik probeer het uit te leggen.
Dus, ik reageerde op deze woorden:
Zorg zou net als woonruimte geen markt moeten zijn. (en ook hier verwacht ik dat linkse partijen nodig zijn voor de oplossing, rechts is meestal onwillig om marktwerking aan te pakken).
Daarop gaf ik antwoord met deze woorden:
En alweer die stiekeme reclame voor links.Een verzorgende hoort kundig en neutraal te werken, en is in haar beroep niet links of rechts. Agema heeft er al meermaals op gewezen maar kan ook geen ijzer met handen breken.
Men gaat geen onderscheid maken in het werk dat men doet. Dat men katholiek of moslim is moet niet uitmaken. Je kan gewoon gelovig zijn en gelovig blijven. Maar geloof is privé.
Als ik de oorspronkelijke post van Daglichtlamp lees, dan pik ik er 1 woord uit: marktwerking. Marktwerking in de zorg is door geschoten, waardoor zorgcowboys in het gat zijn gesprongen. Rechts zal dit niet gaan terugdraaien.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 11:19
PensioNada schreef op 28-12-2025 om 10:49:
[..]
Als ik de oorspronkelijke post van Daglichtlamp lees, dan pik ik er 1 woord uit: marktwerking. Marktwerking in de zorg is door geschoten, waardoor zorgcowboys in het gat zijn gesprongen. Rechts zal dit niet gaan terugdraaien.
Waarom niet?
Fleur Agema is toch rechts hé, en heeft dit al eerder aangekaart.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2023/dit-heeft-16-jaar-marktwerking-in-de-zorg-ons-gebracht Op 1 januari 2006 werd het huidige zorgstelsel ingevoerd
Voor mijn gevoel veranderde er steeds meer in de zorg met Edith Schippers. Hoewel zij VVD-er is, vond ik haar wel altijd heel links:
felija
28-12-2025 om 11:19
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 06:16:
[..]
Ben je nog eens in een wachtkamer geweest? Druk hé? Dokters hebben vast een tolk nodig.
Pakketje aan huis? Pakjes raken steeds vaker zoek, of het kan lang duren, dagen of zelfs weken eer een pakje opgehaald kan worden.
Er is sprake van misbruik in de zorg. Ongekwalificeerd personeel dat wel de centen opstrijkt maar geen zorg verleend. Miljoenen worden betaald aan onbetrouwbaar personeel, voor zorg die hulpbehoevende mensen niet krijgen. Dát moet aangepakt worden.
Niet de ouderen kosten handen vol geld:
![]()
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/2134801c-40fa-426b-893d-d077fa6e7d82/fraude-in-de-zorg-miljarden-euros-vallen-in-de-verkeerde-handen Fraude in de zorg: 'Miljarden euro's vallen in de verkeerde handen' Kwetsbare ouderen zonder zorg 3 maart 2025
De criminelen richt bijvoorbeeld een bedrijf op dat zorg aanbiedt. Dat bedrijf stuurt een thuiszorgmedewerker langs bij een cliënt met dementie. Tegen deze oudere wordt dan gezegd dat ze voor tien uur per week verzorgd gaan worden", zegt Curfs.
De cliënt tekent en krijgt vervolgens geen of nauwelijks zorg, maar de rekening wordt wel gedeclareerd. Er wordt dus betaald voor zorg die niet geleverd is. "Het probleem is dus niet alleen de fraude, maar er zitten dus ook kwetsbare ouderen die zonder zorg zitten."
![]()
https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-ongrijpbare-zorgondernemer-miljoenen-opstreek-voor-spookzorg 17 december 2025 Hoe een ongrijpbare zorgondernemer miljoenen opstreek voor spookzorg
![]()
![]()
Speciaal voor Daglichtlamp deze link (zie welk nieuwsbericht er word aangehaald in Headliners):
Ultrarechts roept: grenzen dicht als oplossing voor de woningnood. Ik zeg tegen die groep: dan niet gaan zeuren als diensten en service die nu als vanzelfsprekend worden gezien dan ophouden of veel minder worden, omdat je met dichte grenzen ook geen enkele arbeidsmigrant meer krijgt, veruit de grootste groep immigranten.
Wat jij er allemaal bijhaalt doet daar niets aan af. Zorgfraude is een ander problematisch hoofdstuk.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 11:36
felija schreef op 28-12-2025 om 11:19:
[..]
Ultrarechts roept: grenzen dicht als oplossing voor de woningnood. Ik zeg tegen die groep: dan niet gaan zeuren als diensten en service die nu als vanzelfsprekend worden gezien dan ophouden of veel minder worden, omdat je met dichte grenzen ook geen enkele arbeidsmigrant meer krijgt, veruit de grootste groep immigranten.
Wat jij er allemaal bijhaalt doet daar niets aan af. Zorgfraude is een ander problematisch hoofdstuk.
Wat ik er allemaal bijhaal?
Ik gaf enkel een reactie op onderstaand bericht. Alleen de stucadoor en het drankje in een café en restaurant heb ik gelaten voor wat het is.
Jij schreef over wachttijden in de zorg die langer zouden worden als de grenzen zouden sluiten. Pardon? Als er meer mensen in dit landje wonen word het óók drukker in de zorg. Of denk je dat alleen 'de Hollander' een dokter nodig heeft?
Fatsoenlijke huisvesting voor arbeidsmigranten is zeker mooi. Maar weet je wel dat er steeds meer daklozen in Nederland zijn, ook alleenstaande ouders met kinderen. Dan zou ik allereerst fatsoenlijke huisvesting daar voor regelen in plaats van seizoensarbeiders die gewoon in een unit op het erf van de boer of tijdelijk in een vakantiehuisje verblijven:
felija schreef op 27-12-2025 om 20:06:
Precies en dus moet er fatsoenlijke huisvesting zijn voor de arbeidsmigranten.
En als we de grenzen sluiten dan worden de wachttijden in de zorg langer, worden er geen pakketjes meer aan huis gebracht, zit je in een café of restaurant tevergeefs op je drankje te wachten en als je een stukadoor nodig hebt dan ben je misschien aan de beurt in 2028. Om nog maar te zwijgen over de huizen die er gebouwd moeten worden mbv diezelfde arbeidsmigrant.
felija
28-12-2025 om 12:17
Zucht....veruit de meeste arbeidsmigranten wonen niet tijdelijk bij een boer op het erf. Ik geef het weer op, niet te doen.
Stardust
28-12-2025 om 12:48
en als de agrarische sector je aan het hart gaat, en je graag de boerenbedrijven wil behouden, wil je de grenzen niet sluiten. 90% van de seizoenswerkers is arbeidsmigrant.
https://one.oecd.org/document/TAD/CA/APM/WP%282022%2931/FINAL/en/pdf?utm_source=chatgpt.com#page48
gisteren hoorde ik in het MKB-café op BNR de voorzitter van MKB Nederland die ook aangaf dat we echt niet zonder arbeidsmigranten kunnen voor onze maatschappij. En hij is niet de enige. Er zijn SER-rapporten, die dat onderschrijven, de ASML-man noemt het, er is grote consensus over.
Volgens de MKB-man, moeten we eerst uit de stikstofcrisis. Dat geeft ruimte om de rest van de problemen aan te pakken.
Daglichtlamp
28-12-2025 om 13:08
Ik wil best nog een keer reclame maken voor links, want eerlijk Fleurtje, als ik kijk wat jij belangrijk vindt, dan snap ik echt niet dat je zo tegen de linkse partijen bent.
Neem dakloosheid. Om te kijken wat partijen daar echt aan willen doen zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar hoe er gestemd is op de amendementen op de wet versterking regie op de volkshuisvesting, (en stemmen op amendementen, is anders dan bij moties niet voor de bühne, amendementen worden daadwerkelijk wet).
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P12291&did=2025P12291
Amendement van de SP en GroenLinks-PvdA om urgentie te geven aan mensen zonder vaste verblijifplaats: is verworpen, tegen hebben gestemd PVV, VVD, BBB, SGP en JA21.
Amendement van de GroenLinks-PvdA en SP om gerealiseerde woningen uit te drukken in netto-aantallen (wat van belang is omdat soms meer sociale huurwoningen gesloopt worden dan dat er teruggebouwd worden): verworpen, tegen hebben gestemd PVV, VVD, D66, CDA, BBB en CU.
Amendement van CU, D66 en CDA voor voorrang voor Ethos dak- en thuislozen: verworpen, tegen hebben gestemd PVV, BBB, VVD, SGP en JA21.
Amendement van de CU en NSC voor voorrang voor dakloze gezinnen met kinderen, gelukkig aangenomen, maar tegen hebben gestemd PVV, BBB, VVD en JA21.
Amendement van de CU en D66 om eisen te kunnen stellen aan hoeveel betaalbare woningen er gerealiseerd worden: verworpen, tegen hebben gestemd: PVV, BBB, VVD, CDA, FvD, SGP en JA21.
De rechtse partijen hebben het alleen maar over dakloosheid als argument in de asieldiscussie. Als het erom gaat om er daadwerkelijk iets aan te doen geven ze niet thuis.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 15:21
Stardust schreef op 28-12-2025 om 12:48:
en als de agrarische sector je aan het hart gaat, en je graag de boerenbedrijven wil behouden, wil je de grenzen niet sluiten. 90% van de seizoenswerkers is arbeidsmigrant.
https://one.oecd.org/document/TAD/CA/APM/WP%282022%2931/FINAL/en/pdf?utm_source=chatgpt.com#page48
gisteren hoorde ik in het MKB-café op BNR de voorzitter van MKB Nederland die ook aangaf dat we echt niet zonder arbeidsmigranten kunnen voor onze maatschappij. En hij is niet de enige. Er zijn SER-rapporten, die dat onderschrijven, de ASML-man noemt het, er is grote consensus over.
Volgens de MKB-man, moeten we eerst uit de stikstofcrisis. Dat geeft ruimte om de rest van de problemen aan te pakken.
In mijn regio zie ik voornamelijk seizoensarbeiders die in aspergetijd de boer helpen met het steken van asperges. Maar ook met fruit plukken of ander seizoenswerk. In de winter heeft de boer geen extra krachten nodig.
De arbeidsmigranten van ASML is weer een ander verhaal. Die mensen wonen ook echt in Nederland en wonen in een huis. Net zoals sommige Nederlandse werknemers met hun gezin voor een langere periode in een ver land wonen vanwege hun werk.
Seizoensarbeiders staan niet ingeschreven voor een woning omdat ze tijdelijk in Nederland zijn:
https://ind.nl/nl/verblijfsvergunningen/werken/verblijfsvergunning-seizoenarbeid
Laatste update: 8 juli 2025
Met een verblijfsvergunning voor seizoenarbeid kunt u maximaal 24 weken in Nederland werken in de agrarische sector
Stardust
28-12-2025 om 15:26
Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 15:21:
[..]
In mijn regio zie ik voornamelijk seizoensarbeiders die in aspergetijd de boer helpen met het steken van asperges. Maar ook met fruit plukken of ander seizoenswerk. In de winter heeft de boer geen extra krachten nodig.
dat klopt. Dat is de definitie van seizoens arbeid. Maar zonder arbeidsmigranten komen de asperges niet uit de grond, worden de koeien niet gemolken en het fruit niet geplukt. Want ook een derde van de vaste agrarische arbeiders is arbeidsmigrant (volgens datzelfde rapport). Dus zonder arbeidsmigranten is het verreweg de meeste van onze boeren niet mogelijk om te boeren.
de grenzen kunnen dus niet zomaar dicht als je de boeren een warm hart toedraagt en graag wil dat ze blijven boeren.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 15:41
Stardust schreef op 28-12-2025 om 15:26:
[..]
dat klopt. Dat is de definitie van seizoens arbeid. Maar zonder arbeidsmigranten komen de asperges niet uit de grond, worden de koeien niet gemolken en het fruit niet geplukt. Dus zonder arbeidsmigranten is het verreweg de meeste van onze boeren niet mogelijk om te boeren.
de grenzen kunnen dus niet dicht als je de boeren een warm hart toedraagt en graag wil dat ze blijven boeren.
Ik heb ook nergens gezegd dat de grenzen dicht moeten voor seizoensarbeiders of bv voor werknemers van ASML (die een bepaalde kennis mee nemen). Er zijn ook Nederlanders die een bepaalde tijd in het buitenland werken vanwege hun baan.
Het gaat wel om die grote toestroom asielzoekers, onverstaanbare taal, met lange gewaden (waardoor je dan al weet hoe ze over de westerse denken) alsof ze door de woestijn zijn gekomen, en hier huizen en uitkering willen hebben, terwijl er steeds meer gewone Nederlandse burgers (met kinderen) dakloos zijn, of jarenlang op de wachtlijst staan.
Ik ken jonge mensen die meer dan 10 jaar, en soms wel 14 jaar op een wachtlijst staan. Stel je voor dat je 10 tot 14 jaar op een wachtlijst staat voor een woning, en dan komt er iemand uit het buitenland naar Nederland, word statushouder en krijgt een woning, en dan komt zijn hele familie ook hier wonen. Ook die gezinsleden zullen een woning willen zodra ze uit willen vliegen, iemand die dan op de wachtlijst staat, kan ook weer jaren wachten. Toch hartstikke krom.
felija
28-12-2025 om 16:09
Ah, daar komt de aap weer uit de mouw...toch maar niet de grenzen dicht, alleen voor die akelige asielzoekers met lange gewaden die alleen maar uit zijn op onze huizen en uitkeringen
De xenofobie spat er weer vanaf, bah!
Fleurtje_5
28-12-2025 om 17:54
felija schreef op 28-12-2025 om 16:09:
Ah, daar komt de aap weer uit de mouw...toch maar niet de grenzen dicht, alleen voor die akelige asielzoekers met lange gewaden die alleen maar uit zijn op onze huizen en uitkeringen
![]()
![]()
De xenofobie spat er weer vanaf, bah!
Achhhh je hebt je paradepaardje weer van stal gehaald. Iemand ultra-rechts noemen is niet meer genoeg om diegene de mond te willen snoeren.
Geen spatje empathie voor de problemen dat er steeds meer gewone Nederlandse burgers (met kinderen) dakloos zijn of worden. Geen enkel spatje empathie dat jonge mensen 10 tot 14 jaar op een woning moeten wachten. Hun leven staat stil. Hoe wil je die woningcrisis aanpakken? Door de grenzen wagenwijd open te zetten en de gewone burgers aan hun lot overlaten?
Of zal ik vanaf nu ook zo roepen als jij en zeggen 'ah de afkeer tegen dakloze mensen (én tegen de vergrijzing, en de ouderen kosten teveel geld én de boomers natuurlijk én de hoofddoekloze westerse vrouwen) spat er weer vanaf, ba'h.
Zullen we half Zweden en Finland ook gaan huisvesten in dit kleine landje? Niet? Waarom niet? Wat heb je tegen Zweden en Finnen? Dan ben je een Zweed en Finnen-hater.
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/aanpak-woningnood/berekening-woningbouwopgave Er zijn in 2025 circa 434 duizend woningvragers en 38 duizend beschikbare woningen, waarmee het statistische woningtekort uitkomt op 396 duizend woningen.
De woningnood in Nederland is groot, met een tekort van ruim 400.000 woningen, vooral door bevolkingsgroei, vergrijzing en verstedelijking, wat leidt tot lange wachtlijsten, hoge prijzen en meer woningdelers.
Verwachting: Zonder ingrijpen kan het tekort oplopen tot circa 450.000 woningen in 2028
Bevolkingsgroei: Meer huishoudens, mensen wonen vaker alleen en migratie verhogen de vraag.
Vergrijzing: Ouderen blijven langer in hun woning, wat doorstroming belemmert.
Urbanisatie: Trek naar de Randstad verhoogt de druk in steden.
Bouwproblemen: Hoge bouwkosten en stikstofproblematiek vertragen nieuwbouw
Daglichtlamp
28-12-2025 om 18:04
Waarom stem je dan niet op een partij die de dakloosheid echt wil aanpakken?
felija
28-12-2025 om 18:09
En dan hebben we de bingokaart weer vol: de ander haalt het paradepaardje van stal, de ander snoert iemand de mond
. Het is altijd de schuld van de ander.
Wie begon er ook weer over het paradepaardje asielzoekers? Wie kletst zichzelf telkens vast?
Wie gaat er niet in op de post van daglichtlamp waarin ze laat zien dat ultrarechtse partijen alle wetten weg stemmen die in het voordeel zijn van daklozen?
En dan praat jij over empathie? Voor empathie moet je niet bij ultrarechts zijn. Hun 'empathie' gaat niet verder dan dat alles de schuld van de ander: islam en asielzoekers is, grenzen dicht en alle problemen zijn opgelost.