Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 27-12-2025 om 19:56:

Daar ben je weer met je romantische boerenarbeiders die tijdens het seizoen bij de boer op het erf wonen.
Ook de meeste arbeidsmigranten in de agrarische sector zijn hier jaarrond. Omdat ze in kassen werken, in slachterijen, bij veeboeren etc. Meestal wonen ze niet bij boeren op het erf, maar in de steden eromheen.

Het is ook weer aan dovemansoren gericht.

felija schreef op 27-12-2025 om 19:57:

[..]

Arbeidsmigranten werken in de zorg, horeca, bouw, logistiek, landbouw, slachterijen, ze hebben een woning nodig. En niet zoals veel louche uitzendbureaus doen bij elkaar op een kamertje gepropt in Den Haag en dan voor een bed 600 euro vragen per maand.

Open je ogen voor hoe het daadwerkelijk zit in Nederland en niet die enkele arbeidsmigrant die jij in Limburg bij een boer ziet, echt.....

Ook daar moet de bezem door heen.

Euphoria schreef op 27-12-2025 om 19:14:

[..]

Het sluiten van grenzen kan wel degelijk bijdragen.
daarvoor je ogen sluiten is dan ook heel raar.

Het is de enige 'oplossing' die van je ultrarechts hoort, die groep sluit juist de ogen voor alle andere oorzaken van de woningnood. Dat vind ik inderdaad raar.

Fleurtje_5 schreef op 27-12-2025 om 20:01:

[..]

Ook daar moet de bezem door heen.

Precies en dus moet er fatsoenlijke huisvesting zijn voor de arbeidsmigranten. 

En als we de grenzen sluiten dan worden de wachttijden in de zorg langer, worden er geen pakketjes meer aan huis gebracht, zit je in een café of restaurant tevergeefs op je drankje te wachten en als je een stukadoor nodig hebt dan ben je misschien aan de beurt in 2028. Om nog maar te zwijgen over de huizen die er gebouwd moeten worden mbv diezelfde arbeidsmigrant.

PensioNada schreef op 27-12-2025 om 19:46:

[..]

De boomers, waar ik ook toe behoor zijn over een jaar of 30 grotendeels op, dus op een zeker moment gaat de bevolking weer afnemen. Een gematigde immigratie om de grootste vergrijzingsproblemen op te lossen, is naar mijn idee niet slecht. Je moet echter wel zorgen dat nieuwkomers genoeg hebben bijgedragen aan de maatschappij tegen de tijd dat ze met pensioen gaan.

Daar zeg je wat. Dat is precies hoe het zou moeten zijn. Maar zo is het helaas niet. 

Thora schreef op 27-12-2025 om 20:37:

[..]

Daar zeg je wat. Dat is precies hoe het zou moeten zijn. Maar zo is het helaas niet.

Dat ben ik helemaal met je eens. Je moet zorgen dat mensen niet buiten het arbeidsproces en buiten de maatschappij blijven staan. Beleid zoals van Faber  helpt dan echter niet.

Fleurtje_5 schreef op 27-12-2025 om 19:53:

[..]

Wilders heeft niks te zeggen over de grenzen in Duitsland.

Liever een lange file aan de grens, dan illegalen of terroristen in het land.

Ik wilde ermee zeggen de dichte grenzen in Duitsland lossen de woningnood daar ook niet op. Goed samenhangend beleid is nodig.

felija schreef op 27-12-2025 om 19:57:

[..]

Arbeidsmigranten werken in de zorg, horeca, bouw, logistiek, landbouw, slachterijen, ze hebben een woning nodig. En niet zoals veel louche uitzendbureaus doen bij elkaar op een kamertje gepropt in Den Haag en dan voor een bed 600 euro vragen per maand.

Open je ogen voor hoe het daadwerkelijk zit in Nederland en niet die enkele seizoensarbeidsmigrant die jij in Limburg bij een boer ziet, echt.....

Als ze al in een kamer zitten. Ik heb al arbeidsmigranten behandeld die met z’n vieren op een vliering woonden voor veel geld. Het is algemeen bekend dat de gemeente Westland, die ontzettend veel arbeidsmigranten gebruiken, liever geen arbeidsmigranten wil huisvesten. Inmiddels moeten ze, maar dat is maar een klein gedeelte. 

Loeki72 schreef op 27-12-2025 om 23:02:

[..]

Als ze al in een kamer zitten. Ik heb al arbeidsmigranten behandeld die met z’n vieren op een vliering woonden voor veel geld. Het is algemeen bekend dat de gemeente Westland, die ontzettend veel arbeidsmigranten gebruiken, liever geen arbeidsmigranten wil huisvesten. Inmiddels moeten ze, maar dat is maar een klein gedeelte.

Schandalig! 

PensioNada schreef op 27-12-2025 om 20:42:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens. Je moet zorgen dat mensen niet buiten het arbeidsproces en buiten de maatschappij blijven staan. Beleid zoals van Faber helpt dan echter niet.

Nee maar de huidige wetgeving ook niet. Voor de Oekraïners is toen een uitzondering gemaakt en volgens mij ging dat prima. Maar daar iets van leren, ho maar. Zal ook wel weer met de Europese richtlijnen te maken hebben denk ik.

Thora schreef op 27-12-2025 om 23:41:

[..]

Nee maar de huidige wetgeving ook niet. Voor de Oekraïners is toen een uitzondering gemaakt en volgens mij ging dat prima. Maar daar iets van leren, ho maar. Zal ook wel weer met de Europese richtlijnen te maken hebben denk ik.

Oekraïne valt inderdaad onder andere wetgeving, maar ik durf te zeggen dat het niets met Europese regelgeving te maken heeft dat je asielzoekers jaren in ledigheid laat wachten. Spanje laat asielzoekers die waarschijnlijk afgewezen worden, kiezen tussen wachten of een tijdelijke werkvergunning op een plek die door de Spaanse overheid wordt bepaald. En er zijn migranten die kiezen voor werk. Daglichtlamp schreef een tijdje geleden over een AZC waar ze iedereen aan het werk probeerden te krijgen met behoorlijk wat succes.

Er zitten altijd rotte appels tussen, maar ik ben er van overtuigd dat het merendeel gewoon baan, huisje, gezin wil.

felija schreef op 27-12-2025 om 20:06:

[..]

Precies en dus moet er fatsoenlijke huisvesting zijn voor de arbeidsmigranten.

En als we de grenzen sluiten dan worden de wachttijden in de zorg langer, worden er geen pakketjes meer aan huis gebracht, zit je in een café of restaurant tevergeefs op je drankje te wachten en als je een stukadoor nodig hebt dan ben je misschien aan de beurt in 2028. Om nog maar te zwijgen over de huizen die er gebouwd moeten worden mbv diezelfde arbeidsmigrant.

Ben je nog eens in een wachtkamer geweest? Druk hé? Dokters hebben vast een tolk nodig.

Pakketje aan huis? Pakjes raken steeds vaker zoek, of het kan lang duren, dagen of zelfs weken eer een pakje opgehaald kan worden.

Er is sprake van misbruik in de zorg. Ongekwalificeerd personeel dat wel de centen opstrijkt maar geen zorg verleend. Miljoenen worden betaald aan onbetrouwbaar personeel, voor zorg die hulpbehoevende mensen niet krijgen. Dát moet aangepakt worden.

Niet de ouderen kosten handen vol geld:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/2134801c-40fa-426b-893d-d077fa6e7d82/fraude-in-de-zorg-miljarden-euros-vallen-in-de-verkeerde-handen Fraude in de zorg: 'Miljarden euro's vallen in de verkeerde handen' Kwetsbare ouderen zonder zorg 3 maart 2025

De criminelen richt bijvoorbeeld een bedrijf op dat zorg aanbiedt. Dat bedrijf stuurt een thuiszorgmedewerker langs bij een cliënt met dementie. Tegen deze oudere wordt dan gezegd dat ze voor tien uur per week verzorgd gaan worden", zegt Curfs.

De cliënt tekent en krijgt vervolgens geen of nauwelijks zorg, maar de rekening wordt wel gedeclareerd. Er wordt dus betaald voor zorg die niet geleverd is. "Het probleem is dus niet alleen de fraude, maar er zitten dus ook kwetsbare ouderen die zonder zorg zitten."

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-ongrijpbare-zorgondernemer-miljoenen-opstreek-voor-spookzorg 17 december 2025 Hoe een ongrijpbare zorgondernemer miljoenen opstreek voor spookzorg

https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2024/12/09/inspecties-naast-goede-zorg-ook-fraude-met-zorg-aan-mensen-zonder-zorgverzekering

Speciaal voor Daglichtlamp deze link (zie welk nieuwsbericht er word aangehaald in Headliners):

https://www.headliner.nl/item/de-ongrijpbare-zorg-ondernemer-hoe-stromannen-miljoenen-aan-zorggeld-lieten-verdwijnen-ftm-574

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-12-2025 om 09:03 Topicstarter

De meeste mensen die in de zorg werken zijn geen dokters. In de zorg zijn ook echt taken waarin vloeiend Nederlands geen vereiste is.
Zorgfraude is echt een groot probleem, dit lijkt vooral opgekomen sinds de verplichte marktwerking in de zorg. Ik denk dat daar ook een groot deel van de oplossing ligt. Zorg zou net als woonruimte geen markt moeten zijn. (en ook hier verwacht ik dat linkse partijen nodig zijn voor de oplossing, rechts is meestal onwillig om marktwerking aan te pakken). 
Wat hebben we bijvoorbeeld aan tig verschillende kraamzorgorganisaties, als dan juist de meest kwetsbaren in de samenleving geen hulp krijgen bij hun bevalling? https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2590007-niet-meer-overal-in-nederland-gegarandeerde-kraamzorg

Daglichtlamp schreef op 28-12-2025 om 09:03:

De meeste mensen die in de zorg werken zijn geen dokters. In de zorg zijn ook echt taken waarin vloeiend Nederlands geen vereiste is.
Zorgfraude is echt een groot probleem, dit lijkt vooral opgekomen sinds de verplichte marktwerking in de zorg. Ik denk dat daar ook een groot deel van de oplossing ligt. Zorg zou net als woonruimte geen markt moeten zijn. (en ook hier verwacht ik dat linkse partijen nodig zijn voor de oplossing, rechts is meestal onwillig om marktwerking aan te pakken).
Wat hebben we bijvoorbeeld aan tig verschillende kraamzorgorganisaties, als dan juist de meest kwetsbaren in de samenleving geen hulp krijgen bij hun bevalling? https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2590007-niet-meer-overal-in-nederland-gegarandeerde-kraamzorg

Ach werkelijk? Dus een verzorgende, een zorgassistent (de naam zegt het al, ze assisteren bij de zorg/wasbeurt etc) afdelingsassistente of helpende zijn geen arts? Echt?

Nee tuurlijk niet, maar iedereen die bevoegd is om verpleegkundige handelingen te doen is daar voor opgeleid. Heeft daar een diploma voor en is BIG-geregistreerd.

Iemand die niet bevoegd is maar zich wel voordoet alsof, en de  handelingen niet of fout doet, en er geld voor opstrijkt, is een groot probleem voor de hulpbehoevende.

En alweer die stiekeme reclame voor links. Een verzorgende hoort kundig en neutraal te werken, en is in haar beroep niet links of rechts. Agema heeft er al meermaals op gewezen maar kan ook geen ijzer met handen breken.

https://www.nu.nl/binnenland/6334420/fraude-met-zorgdiplomas-neemt-toe-minister-wil-dat-scholen-voorzichtiger-zijn.html 6 nov. 2024 Fraude met mbo-zorgdiploma's neemt toe, schrijven minister Eppo Bruins van Onderwijs en minister Fleur Agema van Volksgezondheid woensdag in een brief aan de Kamer. Bruins roept scholen op zeer terughoudend te zijn met vrijstellingen voor diploma's bij een aantal specifieke zorgopleidingen.

https://www.skipr.nl/nieuws/agema-stuurt-omstreden-wet-tegen-misbruik-zorggeld-naar-de-kamer/ 31 januari 2025 Minister Fleur Agema van VWS heeft deze week het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat misbruik van zorggeld moet tegengaan.

Fleurtje_5 schreef op 28-12-2025 om 10:10:

[..]

Ach werkelijk? Dus een verzorgende, een zorgassistent (de naam zegt het al, ze assisteren bij de zorg/wasbeurt etc) afdelingsassistente of helpende zijn geen arts? Echt?

Nee tuurlijk niet, maar iedereen die bevoegd is om verpleegkundige handelingen te doen is daar voor opgeleid. Heeft daar een diploma voor en is BIG-geregistreerd.

Iemand die niet bevoegd is maar zich wel voordoet alsof, en de handelingen niet of fout doet, en er geld voor opstrijkt, is een groot probleem voor de hulpbehoevende.

En alweer die stiekeme reclame voor links. Een verzorgende hoort kundig en neutraal te werken, en is in haar beroep niet links of rechts. Agema heeft er al meermaals op gewezen maar kan ook geen ijzer met handen breken.

https://www.nu.nl/binnenland/6334420/fraude-met-zorgdiplomas-neemt-toe-minister-wil-dat-scholen-voorzichtiger-zijn.html 6 nov. 2024 Fraude met mbo-zorgdiploma's neemt toe, schrijven minister Eppo Bruins van Onderwijs en minister Fleur Agema van Volksgezondheid woensdag in een brief aan de Kamer. Bruins roept scholen op zeer terughoudend te zijn met vrijstellingen voor diploma's bij een aantal specifieke zorgopleidingen.

https://www.skipr.nl/nieuws/agema-stuurt-omstreden-wet-tegen-misbruik-zorggeld-naar-de-kamer/ 31 januari 2025 Minister Fleur Agema van VWS heeft deze week het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd dat misbruik van zorggeld moet tegengaan.

Wat knoop je weer vreemde dingen aan elkaar!  Iemand die PvdA stemt is links volgens de " geldende norm ". Dat sluit toch niet uit dat ze haar werk niet neutraal kan doen? 

Je kunt toch links/rechts/ moslim/katholiek zijn en gewoon anderen verzorgen zonder je overtuiging uit te dragen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.