Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
25-12-2025 om 14:25
Correctie: een oud politicus heeft die steden een metafoor genoemd. Ik zie in de plannen die D66 en CDA hebben gemaakt juist eindelijk weer ambitie om de woningnood echt aan te pakken.
Fleurtje_5
25-12-2025 om 14:31
Daglichtlamp schreef op 25-12-2025 om 14:25:
Correctie: een oud politicus heeft die steden een metafoor genoemd. Ik zie in de plannen die D66 en CDA hebben gemaakt juist eindelijk weer ambitie om de woningnood echt aan te pakken.
Daar heb je niets aan zolang de grenzen wagenwijd open blijven staan.
Gistermiddag was ik effe nog een paar kleine boodschappen doen. Ik heb de lange zwarte gewaden (en luid onverstaanbare taal) die langs me liepen niet kunnen tellen. Maar ik waande me in een ver vreemd land.
Er is zoveel wat aangepakt MOET worden maar daar haalt men juist geld weg om te bezuinigen.
Daglichtlamp
25-12-2025 om 15:29
Door D66 en CDA zijn daarom ook ambitieuze doelstellingen geformuleerd op gebied van asiel en migratie. Misschien moet je de moeite nemen om hun agenda een keer te lezen. Wellicht is het D66 programma te dik, maar deze agenda is maar een paar kantjes, dat moet toch haalbaar zijn.
Jujubee
25-12-2025 om 15:43
Fleurtje_5 schreef op 25-12-2025 om 14:31:
[..]
Daar heb je niets aan zolang de grenzen wagenwijd open blijven staan.
Gistermiddag was ik effe nog een paar kleine boodschappen doen. Ik heb de lange zwarte gewaden (en luid onverstaanbare taal) die langs me liepen niet kunnen tellen. Maar ik waande me in een ver vreemd land.
Er is zoveel wat aangepakt MOET worden maar daar haalt men juist geld weg om te bezuinigen.
Daar willen ze ook wat aan doen hoor, bij D66, de instroom van asielzoekers. Staat ook gewoon zwart op wit in het programma. Was echt niet lastig om te lezen. Zelfs bij het vredelievende CDA willen ze de instroom echt flink beperken.
Hier weilanden zat trouwens, om te bouwen. In mijn liefelijke dorpje onder Amsterdam. Plek zat om nog wat flats neer te zetten.
felija
25-12-2025 om 18:13
Jujubee schreef op 25-12-2025 om 15:43:
[..]
Daar willen ze ook wat aan doen hoor, bij D66, de instroom van asielzoekers. Staat ook gewoon zwart op wit in het programma. Was echt niet lastig om te lezen. Zelfs bij het vredelievende CDA willen ze de instroom echt flink beperken.
Hier weilanden zat trouwens, om te bouwen. In mijn liefelijke dorpje onder Amsterdam. Plek zat om nog wat flats neer te zetten.
En die veel te grote veestapel en monocultuur qua grasland, die een onevenredig groot deel van ons kleine land in beslag nemen, plek zat om woningen neer te zetten inderdaad.
felija
25-12-2025 om 18:15
Daglichtlamp schreef op 25-12-2025 om 14:25:
Precies
Fleurtje_5
25-12-2025 om 19:49
Jujubee schreef op 25-12-2025 om 15:43:
[..]
Laat dat liefelijke dorpje onder Amsterdam aub zo lieflijk blijven. Het zijn niet alleen koeien die voor stikstofproblemen zorgen. En als je alles vol stouwt met beton en verharde wegen kun je er geen preitjes, bietjes, wortels en aardappeltjes voor die grote massa burgers meer poten.
Hoeveel weilanden of boerderijen zie jij in onderstaande foto's? Ik vind de boeren niet het probleem zijn.
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-steden-van-nederland/

5. Eindhoven – 249.054 inwoners

4. Utrecht – 376.735 inwoners

3. Den Haag – 568.419 inwoners

2. Rotterdam – 672.330 inwoners

1. Amsterdam – 935.793 inwoners
felija
25-12-2025 om 19:59
Huh? Natuurlijk vind je in steden geen grasland. Daar tegenover kun je ook vijf plaatjes plakken met akkers die zijn gereserveerd voor veeteelt.
felija
25-12-2025 om 20:02
"Bijna de helft van Nederland is agrarisch gebied
In 2022 was ruim 45 procent van de oppervlakte van Nederland agrarisch gebied. Nederland bestaat voor ruim een kwart (10,7 duizend vierkante kilometer) uit akker- en tuinbouwgebied. Natuur- en bosgebied is de kleinste hoofdgroep met bijna 16 procent van de landoppervlakte. Hierbinnen zijn bosgebieden de meest voorkomende natuurgebieden. Bebouwde gebieden besloegen in 2022 meer dan 20 procent van de totale oppervlakte van Nederland."
Bron: CBS
Loeki72
25-12-2025 om 20:55
felija schreef op 25-12-2025 om 20:02:
"Bijna de helft van Nederland is agrarisch gebied In 2022 was ruim 45 procent van de oppervlakte van Nederland agrarisch gebied. Nederland bestaat voor ruim een kwart (10,7 duizend vierkante kilometer) uit akker- en tuinbouwgebied. Natuur- en bosgebied is de kleinste hoofdgroep met bijna 16 procent van de landoppervlakte. Hierbinnen zijn bosgebieden de meest voorkomende natuurgebieden. Bebouwde gebieden besloegen in 2022 meer dan 20 procent van de totale oppervlakte van Nederland."
Bron: CBS
Precies. En veel raigrasvelden zijn lelijk. Ik vind sommige steden mooi en sommige dorpen ook. Maar er zijn ook lelijke dorpen, grasvelden en steden. Het is niet het een of ander.
Deze foto is van een gebied binnen 500 meter wandelen van mijn huis in een grote stad in de randstad.

Euphoria
25-12-2025 om 20:59
Loeki72 schreef op 25-12-2025 om 20:55:
[..]
Precies. En veel raigrasvelden zijn lelijk. Ik vind sommige steden mooi en sommige dorpen ook. Maar er zijn ook lelijke dorpen, grasvelden en steden. Het is niet het een of ander.
Deze foto is van een gebied binnen 500 meter wandelen van mijn huis in een grote stad in de randstad.
Geniet er van. Menigeen heeft daar een fortuin voor over.
Daglichtlamp
25-12-2025 om 21:13
Publiek toegankelijk groen is van levensbelang. Het is ook niet links of rechts. In Rotterdam bijvoorbeeld begrijpt de gemeente dat. https://persberichtenrotterdam.nl/persberichten/rotterdam-wordt-groener-1000-hectare-extra-groen-in-rotterdam/
Overigens had ook de BBB in haar verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van 2023 daar voldoende aandacht voor, met bijvoorbeeld een norm voor een park voor iedereen binnen 300 meter.
PensioNada
25-12-2025 om 21:19
Loeki72 schreef op 25-12-2025 om 20:55:
[..]
Ik heb onlangs nog gekeken naar een huis in een Knarrenhof in Wieringerwerf. Jeetje wat een ellende tussen al die akkers, kaarsrechte wegen. Wel wat bomen, maar geen parken. Dus als je wilt wandelen moet dat langs die kaarsrechte wegen of je moet je auto pakken. Dan woon ik nu toch beter in de dichtbevolkte randstad.
Daglichtlamp
25-12-2025 om 21:20
Ik snap die BBB'ers in de Eerste Kamer die overlopen naar D66 ook wel. Het verkiezingsprogramma van 2023 van de BBB (het jaar dat zij gekozen werden) is zo compleet anders dan de koers die de BBB nu neemt.