Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
08-12-2025 om 17:48
Stardust schreef op 08-12-2025 om 15:14:
staf het evt. Maar beheer wilde ook van dit soort meta discussies af, geloof ik.
Je hebt een punt, staffen doe ik eigenlijk zelden.
Euphoria
08-12-2025 om 18:06
felija schreef op 08-12-2025 om 17:48:
[..]
Je hebt een punt, staffen doe ik eigenlijk zelden.
Ik doe het nooit, wist niet eens dat dat kan.
Zorroo
08-12-2025 om 18:44
Ik heb wel eens iemand gestaft, kwam geen enkele reactie op van de moderators. Dus is zinloos denk ik.
Fleurtje_5
08-12-2025 om 19:28
Zorroo schreef op 08-12-2025 om 12:21:
[..]
Faber heeft dit op Twitter staan zie ik.
Ow Faber, ik neem aan dat het over het zelfde artikel gaat? en dan is het niet off-topic?
Wat heeft Twitter met Nederlandse politiek te maken?
Toen ik vorige week een bericht plaatste over Emile Ratelband die Yesilgöz had beledigd heb ik niemand horen klagen. Maar het beschuldigende woord islam-fobie (dat men met een loep gaat zoeken) bekt blijkbaar lekker om iemand de mond te snoeren.
Bakblik
08-12-2025 om 19:57
Zorroo schreef op 08-12-2025 om 18:44:
Ik heb wel eens iemand gestaft, kwam geen enkele reactie op van de moderators. Dus is zinloos denk ik.
Melden via het uitroepteken kan echt zin hebben maar dan moet het wel echt te ver gaan over algemene dingen of een duidelijke persoonlijke aanval zijn waar je zelf echt last van hebt.
Thora
09-12-2025 om 09:15
Bakblik schreef op 08-12-2025 om 19:57:
[..]
Melden via het uitroepteken kan echt zin hebben maar dan moet het wel echt te ver gaan over algemene dingen of een duidelijke persoonlijke aanval zijn waar je zelf echt last van hebt.
Precies. En dat moeten we zo houden. Ik heb ooit een waarschuwing gehad. Toen had ik een nogal stigmatische opmerking geplaatst over mensen uit de Balkanlanden. Dat ging inderdaad te ver dus helemaal prima.
Maar laten we ons niet verlagen tot het niveau van het Viva forum aub. Daar worden mensen systematisch gestaft net als doel diegene een ban for life te bezorgen. Meestal wegens afwijkende politieke meningen maar vaak ook om persoonlijke redenen.
Om die reden kom ik amper nog daar.
Ik heb mijn waardering voor dit forum al eerder geuit en velen waren het ermee eens. Alle meningen zijn welkom en we hebben allemaal respect voor elkaar. Ook al gaat het er soms hard aan toe. Uiteindelijk vinden de meesten van ons elkaar gewoon lief♥️
Bakblik
09-12-2025 om 09:39
Thora schreef op 09-12-2025 om 09:15:
[..]
Precies. En dat moeten we zo houden. Ik heb ooit een waarschuwing gehad. Toen had ik een nogal stigmatische opmerking geplaatst over mensen uit de Balkanlanden. Dat ging inderdaad te ver dus helemaal prima.
Maar laten we ons niet verlagen tot het niveau van het Viva forum aub. Daar worden mensen systematisch gestaft net als doel diegene een ban for life te bezorgen. Meestal wegens afwijkende politieke meningen maar vaak ook om persoonlijke redenen.
Om die reden kom ik amper nog daar.
Ik heb mijn waardering voor dit forum al eerder geuit en velen waren het ermee eens. Alle meningen zijn welkom en we hebben allemaal respect voor elkaar. Ook al gaat het er soms hard aan toe. Uiteindelijk vinden de meesten van ons elkaar gewoon lief♥️
Nou dan had ik je niet gemeld. Ik leef in een bubbel waarin stigmatiserende opmerkingen over mensen uit Balkanlanden gewoon kloppen. De halve malle buurman van het hoekje uit voormalig Joegoslavië brengt alle vooroordelen dagelijks in de praktijk en de mensen die hem bezoeken ook.
Lokale bestuurders en handhavers doen niks anders dan pappen en nathouden. We moeten de, bij tijden extreme, overlast maar gedogen. Ben zo bang dat daar binnenkort een zakje met cobra's aan de voordeur hangt en dan hebben wij ook flink schade, zo dichtbij woont hij.
Thora
09-12-2025 om 13:39
Bakblik schreef op 09-12-2025 om 09:39:
[..]
Nou dan had ik je niet gemeld. Ik leef in een bubbel waarin stigmatiserende opmerkingen over mensen uit Balkanlanden gewoon kloppen. De halve malle buurman van het hoekje uit voormalig Joegoslavië brengt alle vooroordelen dagelijks in de praktijk en de mensen die hem bezoeken ook.
Lokale bestuurders en handhavers doen niks anders dan pappen en nathouden. We moeten de, bij tijden extreme, overlast maar gedogen. Ben zo bang dat daar binnenkort een zakje met cobra's aan de voordeur hangt en dan hebben wij ook flink schade, zo dichtbij woont hij.
Dat is supervervelend. De opmerking van mij had te maken met de inbraakgolf in het Westland als het seizoen begint en de daarbij behorende arbeiders arriveren.
Stardust
10-12-2025 om 08:41
ondertussen wordt er wel doorgewerkt en eindelijk, eindelijk is dit er door. https://nos.nl/artikel/2593857-kamer-discriminatieverbod-gaat-boven-onderwijsvrijheid
Het was nipt; de religieuze partijen waren uiteraard tegen, samen met de PVV. Die stemde, tradititiegetrouw in dit soort kwesties, net zoals de SGP.
Thora
10-12-2025 om 09:31
Stardust schreef op 10-12-2025 om 08:41:
ondertussen wordt er wel doorgewerkt en eindelijk, eindelijk is dit er door. https://nos.nl/artikel/2593857-kamer-discriminatieverbod-gaat-boven-onderwijsvrijheid
Het was nipt; de religieuze partijen waren uiteraard tegen, samen met de PVV. Die stemde, tradititiegetrouw in dit soort kwesties, net zoals de SGP.
Waarschijnlijk omdat dit niet zal gelden voor "haatimams" die les geven op Islamitische scholen. Anders had de PVV vast voorgestemd.
Amber82
10-12-2025 om 09:35
Ik probeer even te begrijpen waarom de PVV hier tegen stemt? Zij vinden het dus geen probleem dat bijvoorbeeld een islamitische schoolvanuit islamitische waarden lesgeeft en als gevolg daarvan bepaalde mensen worden gediscrimineerd? Of zaten ze in een spagaat dat ze islamitische scholen eigenlijk niet willen, maar dat streng christelijke scholen dit recht wel moeten kunnen behouden en ze daarom toch maar tegen hebben gestemd.
Vanwege hun anti-immigranten standpunt zou ik namelijk denken dat ze hier juist voor stemmen.
Of mis ik hier echt iets en interpreteer ik het niet goed?
Stardust
10-12-2025 om 09:39
Thora schreef op 10-12-2025 om 09:31:
[..]
Waarschijnlijk omdat dit niet zal gelden voor "haatimams" die les geven op Islamitische scholen. Anders had de PVV vast voorgestemd.
Nee hoor. Het stemgedrag van PVV lijkt het meest op dat van de SGP op dit soort kwesties. En dit geldt voor alle scholen, ook islamitische. Staat letterlijk in het artikel, helemaal in het begin.
Artikel 1 van de Grondwet, waarin staat dat iedereen gelijk behandeld moet worden, gaat boven de vrijheid die ouders hebben om scholen op te richten met een religieuze grondslag. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer, die een motie van VVD-Kamerlid Kisteman daarover steunt.
In de motie wordt het kabinet verzocht te onderzoeken hoe het discriminatieverbod uit artikel 1 "nooit kan worden geschonden door de levensbeschouwelijke richting van een school". Op sommige reformatorische en islamitische scholen wordt bijvoorbeeld onderwezen dat vrouwen niet in alles gelijk zijn aan mannen en dat homoseksualiteit een zonde is.
Fleurtje_5
10-12-2025 om 09:46
Stardust schreef op 10-12-2025 om 08:41:
Ik zal het vast niet begrijpen wat dit eigenlijk betekend. En wat....wat is hier zo eindelijk aan'???? Discriminatie op Nederlandse 'westerse' scholen was toch altijd al verboden. Vandaar dat er ophef was over bepaalde religies op bepaalde scholen. Maar zo krijgt de ene religie meer vrijheid (in hun onvrijheid) dan de andere (oorspronkelijk Hollandse) school. Toch? Probeer het mij effe uit te leggen aub. Ik zal onderstrepen wat ik niet begrijp dat hier iemand 'eindelijk' bij schrijft. En met vetgedrukte ben ik het helemaal mee eens:
NOS Nieuws•
Kamer: discriminatieverbod gaat boven onderwijsvrijheid
Artikel 1 van de Grondwet, waarin staat dat iedereen gelijk behandeld moet worden, gaat boven de vrijheid die ouders hebben om scholen op te richten met een religieuze grondslag. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer, die een motie van VVD-Kamerlid Kisteman daarover steunt.
In de motie wordt het kabinet verzocht te onderzoeken hoe het discriminatieverbod uit artikel 1 "nooit kan worden geschonden door de levensbeschouwelijke richting van een school". Op sommige reformatorische en islamitische scholen wordt bijvoorbeeld onderwezen dat vrouwen niet in alles gelijk zijn aan mannen en dat homoseksualiteit een zonde is.
In september berichtte Nieuwsuur over scholen die boodschappen uitdragen die botsen met democratische waarden als gelijkheid en verdraagzaamheid. Leerlingen die worstelen met hun seksualiteit vertelden dat ze zich niet veilig voelden om daarvoor uit te komen.
CDA-leider Bontenbal verdedigde tijdens de verkiezingscampagne in Nieuwsuur de onderwijsvrijheid en stelde dat grondrechten wat hem betreft mogen botsen. Achteraf vond hij dat geen goede reactie, hij had te weinig begrip getoond voor de leerling.
De Kamer vindt nu dat scholen ruimte moeten hebben en houden voor een eigen identiteit, maar dat dat "nooit mag leiden tot uitsluiting of het beperken van de vrijheid, gelijkwaardigheid of veiligheid van leerlingen".
Christelijke partijen tegen
De motie haalde het na een hoofdelijke stemming met een zeer klein verschil: 72 Kamerleden stemden voor, 70 tegen. Die tegenstemmen kwamen van christelijke partijen als CDA, SGP en ChristenUnie, maar ook PVV, JA21 en Denk stemden tegen.
De tegenstanders vinden het principieel onjuist om het ene grondrecht belangrijker te maken dan het andere. Ook de onderwijsvrijheid is geregeld in de Grondwet, in artikel 23. En alle artikelen van de Grondwet zijn even belangrijk, stellen zij. En dat betekent dat de verschillende grondrechten soms zullen schuren.
"Klassieke vrijheden worden per motie bij het oud vuil gezet", concludeerde SGP'er Diederik van Dijk in een stemverklaring. "Dat staat haaks op onze Grondwet." Hij noemde het voorstel van de Kisteman "een nieuw dieptepunt".
'Onliberaal'
Net als de ChristenUnie en JA21 vindt de SGP dat de VVD met een "onliberaal" plan komt. "Als de VVD verschillen in opvattingen niet meer durft te verdragen, dan maak ik mij grote zorgen over het besef van vrijheid en democratie", zei Kamerlid Ceder van de ChristenUnie.
Demissionair staatssecretaris Becking van Onderwijs heeft toegezegd dat hij in het voorjaar een brief aan de Kamer zal sturen over hoe artikel 1 en 23 van de Grondwet zich tot elkaar verhouden.
Tegenstanders hopen dat Becking dan tot de conclusie zal komen dat er niets hoeft te veranderen.
Stardust
10-12-2025 om 09:47
Amber82 schreef op 10-12-2025 om 09:35:
Ik probeer even te begrijpen waarom de PVV hier tegen stemt? Zij vinden het dus geen probleem dat bijvoorbeeld een islamitische schoolvanuit islamitische waarden lesgeeft en als gevolg daarvan bepaalde mensen worden gediscrimineerd? Of zaten ze in een spagaat dat ze islamitische scholen eigenlijk niet willen, maar dat streng christelijke scholen dit recht wel moeten kunnen behouden en ze daarom toch maar tegen hebben gestemd.
Vanwege hun anti-immigranten standpunt zou ik namelijk denken dat ze hier juist voor stemmen.
Of mis ik hier echt iets en interpreteer ik het niet goed?
Ik heb geen stemverklaring gevonden en ik vond gisteren ook geen tweets waarin hij toelichtte. Maarrrrr…. Ik heb hier vaker linkjes geplaatst, in lhbti-kwesties stemt PVV nog conservatiever dan het CDA, en lijkt het stemgedrag het meest op dat van de SGP. Al jaren. De “bezorgdheid” over lhbti is alleen maar voor de bühne.
Net als het zogenaamd links zijn op bestaanszekerheid van de PVV, daar lijkt het stemgedrag het meest op de VVD, als ik me niet vergis. Is ook alleen maar voor de bühne.
Ik doe dit even uit mijn hoofd, ga zo een dag met meetings in. Fact check me gerust, kan best zijn dat ik er (op details) naast zit.
Hoe dan ook; blij dat dit er eindelijk door is. Het werd hoog tijd.
Daglichtlamp
10-12-2025 om 09:55
Er is natuurlijk helemaal niets door. De Tweede Kamer heeft om een onderzoek gevraagd, en de staatssecretaris heeft beloofd dat hij dat gaat doen.
Waarom de PVV tegen stemt? Ik denk omdat ze meer tegen artikel 1 zijn, dan tegen artikel 23.
Alleen CU, SGP en JA21 hebben een stemverklaring gegeven. Als je die wilt nalezen vind je hier de handelingen van gister: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2025-2026/23