Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Libertine schreef op 02-12-2025 om 18:51:

[..]

Ik heb het snel gelezen maar vind het wel een realistisch en helder stuk zo op het eerste oog. De zorg krijgt misschien vooralsnog wat weinig aandacht en het wordt vanzelfsprekend nog niet erg concreet, maar als eerste denkrichting vind ik het wel steekhoudend. Vooral migratie vind ik goed en rechtvaardig ogen.

Hoe lezen jullie het?

Ik heb het ook snel doorgelezen. Wat ik lees vind ik (voorzichtig) positief. Ik ben alleen benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering en betaalbaarheid van de plannen, zoals bijvoorbeeld rekeningrijden, het EWF, vwb ouderenzorg meer vanuit de samenleving?, de plannen omtrent asiel kan ik me ook in vinden voorzover ik het begrijp. Het 2 statenstelsel en de beperking van 3 jaar voor een verblijfsvergunning vind ik al positief. Ook de spreidingswet handhaven. 

Afwachten wat VVD en GL-PVDA ervan gaan vinden en welke punten nog veranderd zullen worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-12-2025 om 20:00 Topicstarter

Ik vind trouwens dat de nieuwe voorzitter het prima doet, voor zover ik debatten heb gezien. Ik mis het ja, ja, ja van Bosma als een interruptie te lang duurde helemaal niet. 

Miraval schreef op 02-12-2025 om 19:56:

[..]

Ik heb het ook snel doorgelezen. Wat ik lees vind ik (voorzichtig) positief. Ik ben alleen benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering en betaalbaarheid van de plannen, zoals bijvoorbeeld rekeningrijden, het EWF, vwb ouderenzorg meer vanuit de samenleving?, de plannen omtrent asiel kan ik me ook in vinden voorzover ik het begrijp. Het 2 statenstelsel en de beperking van 3 jaar voor een verblijfsvergunning vind ik al positief. Ook de spreidingswet handhaven.

Afwachten wat VVD en GL-PVDA ervan gaan vinden en welke punten nog veranderd zullen worden.

Ik zie ook "creatieve" oplossingen waar ik zelf niet direct aan heb gedacht, bijvoorbeeld:

"We stimuleren mensen om spaargeld te beleggen in de Nederlandse economie. Met hetzelfde doel voor ogen voeren we ook een faciliteit in box 3 in voor fiscaal gunstig verstrekken van een achtergestelde lening aan MKB-bedrijven". 

Andere stukken zijn wat algemenere uitspraken, wonen vond ik daar een voorbeeld van. maar ze moeten inderdaad nog minstens 1 a 2 partijen aanhaken dus dan kan je misschien op sommige gebieden wat minder toezeggingen doen. 

Daglichtlamp schreef op 02-12-2025 om 20:00:

Ik vind trouwens dat de nieuwe voorzitter het prima doet, voor zover ik debatten heb gezien. Ik mis het ja, ja, ja van Bosma als een interruptie te lang duurde helemaal niet.

Daar is vast niet iedereen het mee eens.

ps. Ik las het gisteren pas. Wat heeft de positiviteitsgoeroe Emiel Ratelband met het onderwerp Nederlandse politiek te maken? Hij is niet altijd positief.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/emile-ratelband-76-beledigde-yesilgoz-om-haar-criminele-zwager-maar-die-bestaat-helemaal-niet~a251dd8f/ Emile Ratelband (76) beledigde Yesilgöz om haar ‘criminele zwager’, maar die bestaat helemaal niet

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.