Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Stardust
02-11-2025 om 12:02
Miraval schreef op 02-11-2025 om 11:53:
[..]
Maar dan heb je het over een buitencategorie. Niet over mensen die meer dan 10 miljoen aan vermogen hebben.
En het staat al die mensen vrij om hun eigen geld te spenderen zoals ze willen, gelukkig zou ik zeggen.
Ik ben het met je eens, laat dat voorop staan. En nog extra; 10M is peanuts. Maar er wringt wel iets met multimiljardairs. En ik heb daar geen oplossing voor, die ik ethisch oké zou vinden, behalve dus dat hondenpark.
(en voor het geval het niet iedereen duidelijk is; dat is dus een grapje)
PensioNada
02-11-2025 om 12:07
Miraval schreef op 02-11-2025 om 11:28:
Overigens gaan over Eerdmans ook weer de nodige berichten rond op socials, zijn dochter heeft een relatie met een donkere jongen. Het gaat van "hij heeft de berichten die nu rondgaan over zijn dochter zelf veroorzaakt door zijn migratiestandpunt" tot aan de walgelijke uitspraken dat zij een "muddigger" is.
Het gezin Eerdmans ligt online dus ook flink onder vuur. Je zou voor minder uit de politiek stappen.
Tja, het is volgens mij ook de reden waarom de meeste politici veel korter blijven zitten dan vroeger, dat gescheld en gedreig.
felija
02-11-2025 om 12:08
Stardust schreef op 02-11-2025 om 11:41:
ik moet vaak aan deze uitspraak denken. Billie eilish ging deze week ook los “hoezo milardair? Geef wat weg!” (Iets in de trant)
hoewel ik oa dat standpunt van de SP veel te ver vind gaan, vind ik wel dat het kapitalisme wat is doorgeschoten. Er zijn mensen en bedrijven die machtiger zijn dan (samenwerkingsverbanden tussen) landen. Als je ze rijk bent als bijv Elon musk, ben je praktisch onschendbaar. Dat zou extreem uit de hand kunnen lopen.
Jij zegt het beter. En begrijp me niet verkeerd (ook richting miraval): ik ben absoluut geen beter mens doordat ik iedereen een volwaardig inkomen gun. Ik denk gewoon zo, kan ook niet anders denken. Ik ben ook absoluut niet jaloers op rijke mensen, zou zelf echt niet rijk willen zijn. Ik gun iedereen de wereld, maar dan wel wat eerlijker verdeeld.
felija
02-11-2025 om 12:10
Miraval schreef op 02-11-2025 om 11:53:
[..]
Maar dan heb je het over een buitencategorie. Niet over mensen die meer dan 10 miljoen aan vermogen hebben.
En het staat al die mensen vrij om hun eigen geld te spenderen zoals ze willen, gelukkig zou ik zeggen.
Zoiets gaat alleen maar werken wanneer de rest van de wereld eenzelfde maatschappij heeft, en dan nog vraag ik me af wat de waarde van geld dan zal zijn, wanneer niemand meer buitensporig vermogend is.
Een communistisch stelsel (waar het naar gaat neigen) is zover ik weet nog nergens succesvol gebleken. Een basisinkomen voor iedereen boven de 18 jaar lijkt mij ook iets wat niet gaat werken in deze wereld.
En ja, het neemt wel degelijk de prikkel weg om extra te investeren, te innoveren, wanneer je weet dat alles wat je "extra" verdiend weggehaald wordt bij je. Dat zie je in het klein al met werken moet lonen, als ik meer ga werken krijg ik minder want de toeslagen vallen weg. (Die instelling hebben heel veel mensen namelijk.)
Wat heeft het voor nut om je nek uit te steken ergens voor en je krijgt er alleen een sticker voor en een bedankje? Maar als het fout gaat ben je wel alles kwijt. Want ja dat is het risico wat je neemt. Naast het feit dat met zo'n beleid de vermogenden echt niet in Nederland zullen blijven, die trekken naar landen waar dat gekke beleid niet geldt en gaan in die landen ondernemen, investeren en innoveren. En ik geef ze nog gelijk ook, ik zou zelf ook weggaan als ik meer dan 10 miljoen aan vermogen zou hebben en dat wordt lekker door Vadertje Staat ingepikt.
Door jou leer ik wel meer hoe veel mensen erin staan en waarom.
Koko67
02-11-2025 om 12:41
felija schreef op 02-11-2025 om 11:40:
[..]
Een bedrag van boven de 10 miljoen, waar hebben we het over? Als je succesvol bent in ondernemen is het toch mooi dat je extra kunt inleveren? En ik vind die ongelijke verdeling juist heel zorgelijk.
Jij denkt echt dat mensen die meer dan 80 uur per week maken om die miljoenen te verdienen, het een eer vinden om dan extra in te leveren en dat mooi te vinden? Sjonge, dit gaat verder dan een beetje een naïef wereldbeeld hebben.
felija
02-11-2025 om 12:50
Koko67 schreef op 02-11-2025 om 12:41:
[..]
Jij denkt echt dat mensen die meer dan 80 uur per week maken om die miljoenen te verdienen, het een eer vinden om dan extra in te leveren en dat mooi te vinden? Sjonge, dit gaat verder dan een beetje een naïef wereldbeeld hebben.
O, naïef ben ik zeker op financieel gebied. Een eer vinden, is een groot woord, maar ik zou het wel vanzelfsprekend vinden, dan maar naief. Helemaal omdat veel geld verdienen met veel geld een stuk eenvoudiger is dan vanaf nul met een achterstand.
Libertine
02-11-2025 om 12:59
Koko67 schreef op 02-11-2025 om 12:41:
[..]
Je legt een raar verband en daarmee sla je het helemaal plat. Lang niet iedereen met veel geld werkt hard. Je kunt op veel meer manieren heel rijk worden. En lang niet iedereen die 80 uur per week werkt doet dat om knetterrijk te worden. Soms doen ze dat om een beetje minder arm te worden. Of omdat ze er veel lol in hebben. En er zijn mensen die geld weggeven omdat ze zelf voldoende hebben.
En dat dan naïef noemen klinkt wat onaardig eigenlijk. Sinds wanneer is willen delen in rijkdom een naïef wereldbeeld? De wereld zou er naar mijn smaak voor iedereen enorm op vooruitgaat als we meer delen zodat iedereen het goed heeft. Dat kun je ook solidair noemen.
Miepjecody
02-11-2025 om 13:09
Bakblik schreef op 01-11-2025 om 17:55:
[..]
Wat dacht je van: niet?
Ik zie ook weleens rare reacties onder nieuwsberichten maar ik maak niet overal en account aan.
Het ging toch over collega's?
Fleurtje_5
02-11-2025 om 13:12
Miraval schreef op 02-11-2025 om 11:32:
[..]
Tja ik ben het daar pertinent niet mee eens. Wat is genoeg? Als je succesvol bent in ondernemen mag je dus extra inleveren? Wat die mensen met hun eigen geld doen moeten ze zelf weten, zolang ze netjes belastingen betalen.
Met zo'n instelling jaag je vermogenden het land uit, ontneem je de wil om te ondernemen en investeren, om iets te durven door te innoveren.
En dat de halve wereld honger lijdt vind ik zo'n enorme dooddoener. Wij mogen hier niet klagen want de arme kindjes in Afrika...
Dat zijn idd goede vragen. Een bedrijf met heel veel vrachtwagens kan heel rijk zijn of rijk lijken, maar die baas moet er ook voor zorgen dat de wagens niet verouderen. Laten onderhouden of vernieuwen. Die vrachtwagens kosten veel geld. Ook in onderhoud, belasting, verzekering, brandstof, personeelskosten, stalling.
Volgens AI:
een nieuwe diesel vrachtwagen begint bij ongeveer €100.000. Elektrische vrachtwagens zijn in aanschaf duurder, met prijzen die beginnen rond de €230.000
PS.Ik lees hier dat het gezin Eerdmans online onder vuur ligt, omdat zijn dochter een relatie heeft met een donkere jongen, met de woorden: "hij heeft de berichten die nu rondgaan over zijn dochter zelf veroorzaakt door zijn migratiestandpunt".
Dat zal vast geschreven zijn door iemand die vóór massa-migratie is. Maar het één heeft toch niets met het ander te maken??
Neweve
02-11-2025 om 13:30
De top 0,01% van Nederland op het gebied van vermogen heeft gemiddeld 62miljoen euro in 2022 (1500 mensen).
De 10 miljoen grens raakt ook de top 0,1% (met gemiddeld 16M).
Deze groepen nu hebben vaak ook een hoog inkomen (als directeur of groot-aandeelhouder).
https://www.cpb.nl/system/files/cpbmedia/omnidownload/CPB-Publicatie-de-lange-weg-naar-de-top-vermogensmobiliteit-in-nederland.pdf
Er wringt inderdaad iets, maar de oplossing van de sp lijkt me niet de juiste. Daarnaast levert het waarschijnlijk weinig op. Eenmalig wel enkele miljarden maar daarna alleen de "spaarrente", want waarom zou ik moeite doen mijn vermogen te laten groeien als het toch naar de staat gaat. Al kan je natuurlijk wel jaarlijks al je winsten aan je kids/vrienden/familie schenken (als je die hebt). Kost wel wat schenkbelasting maar die is minder dan 100%.
Wel moet er iets gebeuren met de vermogensbelasting. Het huidige stelsel is raar opgezet en het gewicht komt vooral bij de middenmoot meer. En natuurlijk de erfbelasting maar daar hebben we eerder al uitgebreid over gesproken.
Euphoria
02-11-2025 om 14:21
Libertine schreef op 02-11-2025 om 12:59:
[..]
Je legt een raar verband en daarmee sla je het helemaal plat. Lang niet iedereen met veel geld werkt hard. Je kunt op veel meer manieren heel rijk worden. En lang niet iedereen die 80 uur per week werkt doet dat om knetterrijk te worden. Soms doen ze dat om een beetje minder arm te worden. Of omdat ze er veel lol in hebben. En er zijn mensen die geld weggeven omdat ze zelf voldoende hebben.
En dat dan naïef noemen klinkt wat onaardig eigenlijk. Sinds wanneer is willen delen in rijkdom een naïef wereldbeeld? De wereld zou er naar mijn smaak voor iedereen enorm op vooruitgaat als we meer delen zodat iedereen het goed heeft. Dat kun je ook solidair noemen.
Ik vind het ook naïef. En ik wil hem omdraaien.
Wanneer iemand rijk is zou ik hem/haar vreemd aankijken wanneer deze daar niet optimaal van zou genieten en zijn/haar geld zou weggeven in grote mate.
Of heel eerlijk…ik zou die persoon knettergek vinden.
Ik ben zelf niet rijk. Ik heb geen vermogende ouders. Ik werk zelf hard. En ik gun een ander zijn rijkdom, zowel in geluk en gezondheid als in geld.
Amber82
02-11-2025 om 14:26
Ik gun een ander ook zijn rijkdom, maar de verschillen zijn soms wel buitenproportioneel.
Ik hou ook helemaal niet van de twee termen 'hard werken' en 'verdiend', die dan altijd in 1 zin worden gezegd. Hij heeft er hard voor gewerkt, dus verdiend het.
Hard werken vind ik altijd zo'n loos begrip, want er zijn heel veel mensen die heel hard werken en net aan rondkomen. Dus ja de rijke mensen zullen er soms echt ook hard voor hebben gewerkt, maar nog meer mensen werken minstens net zo hard en moeten blij zijn als ze 2000 netto per maand gestort krijgen.
Libertine
02-11-2025 om 14:32
Euphoria schreef op 02-11-2025 om 14:21:
[..]
Ik vind het ook naïef. En ik wil hem omdraaien.
Wanneer iemand rijk is zou ik hem/haar vreemd aankijken wanneer deze daar niet optimaal van zou genieten en zijn/haar geld zou weggeven in grote mate.
Of heel eerlijk…ik zou die persoon knettergek vinden.
Ik ben zelf niet rijk. Ik heb geen vermogende ouders. Ik werk zelf hard. En ik gun een ander zijn rijkdom, zowel in geluk en gezondheid als in geld.
Optimaal genieten én veel geld weggeven sluit elkaar toch niet uit? Ik geniet erg van weggeven en eet er zogezegd geen boterham minder door. Laat staan als je miljoenen hebt. Maar goed. We zullen het niet eens worden.
felija
02-11-2025 om 14:46
Amber82 schreef op 02-11-2025 om 14:26:
Ik gun een ander ook zijn rijkdom, maar de verschillen zijn soms wel buitenproportioneel.
Ik hou ook helemaal niet van de twee termen 'hard werken' en 'verdiend', die dan altijd in 1 zin worden gezegd. Hij heeft er hard voor gewerkt, dus verdiend het.
Hard werken vind ik altijd zo'n loos begrip, want er zijn heel veel mensen die heel hard werken en net aan rondkomen. Dus ja de rijke mensen zullen er soms echt ook hard voor hebben gewerkt, maar nog meer mensen werken minstens net zo hard en moeten blij zijn als ze 2000 netto per maand gestort krijgen.
Precies dit en dat is dus ook niet vanzelfsprekend enkel eigen verdienste. Als je bijvoorbeeld 'het geluk' hebt dat je tachtig uur in de week kan draaien, dan is dat al iets wat bij andere mensen om meerdere redenen niet mogelijk is. Dat maakbare gedachtengoed klopt wat mij betreft niet.
Miraval
02-11-2025 om 14:50
Ik werk hard maar verdien niet heel veel, had ik maar een vak moeten leren. 😉 Nee geintje natuurlijk, maar sommige sectoren zijn maatschappelijk wel belangrijk maar krijgen daar nu eenmaal niet de beloning voor die andere met minder maatschappelijke banen wel krijgen. Maar ik heb geen moeite met mensen die geld als water hebben, of die voor hun kapitaal niks hebben hoeven doen.
Er zullen altijd mensen zijn die het veel beter hebben dan ik, maar ook die het minder hebben dan ik. Ik ben tevreden met mijn leven, ja een tonnetje spaargeld zou fijn zijn, om wat minder zorgen te hebben. Want ik leef nu wel van maand tot maand, maar ook daar ben ik vast niet de enige in.