Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nighttripper
02-11-2025 om 15:07
Miraval schreef op 02-11-2025 om 11:28:
Overigens gaan over Eerdmans ook weer de nodige berichten rond op socials, zijn dochter heeft een relatie met een donkere jongen. Het gaat van "hij heeft de berichten die nu rondgaan over zijn dochter zelf veroorzaakt door zijn migratiestandpunt" tot aan de walgelijke uitspraken dat zij een "muddigger" is.
Het gezin Eerdmans ligt online dus ook flink onder vuur. Je zou voor minder uit de politiek stappen.
Inderdaad! En dat bericht werd geplaatst door Emine Uğur. De lijstduwer van GroenLinks-PvdA bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen plaatste én verwijderde op X een tamelijk bizar bericht over de schoonzoon van JA21-leider Joost Eerdmans. Quote: "Het komt Uğur op bakken met kritiek te staan. Politiek journalist Bas Paternotte gooit haar op X voor de bus: “PvdAGroenLinks-lijstduwer verzint dat Joost Eerdmans een racist zou zijn en ondersteunt dat door foto te verspreiden van de familie Eerdmans en hun zwarte schoonzoon en komt nu met deze verklaring. Hoe ziek is deze partij wel niet?” Gezien het feit dat Emine Uğur de tweet na alle ophef snel verwijderde,maar Eerdmans toch de schuld bleef geven van alle ophef ipv haar eigen gedrag/tweet,ben ik het persoonlijk met de conclusie van Bas Paternotte eens. Die partij is ziek. Of simpel,mss gewoon rancuneus omdat ze 5 zetels verloren en JA21 van 1 naar 9 ging! Je (forse) verlies gewoon accepteren blijft natuurlijk ook een kunde
.
Libertine
02-11-2025 om 15:33
de soep wordt wederom niet zo heet gegeten. In het artikel staat:
”RTV Rijnmond filmde woensdag de aankomst van de JA21-leider samen met zijn vrouw, dochter en schoonzoon bij een stemlokaal en zette deze beelden online. De dochter van Eerdmans en haar vriendje liepen daarbij hand in hand. De beelden werden onder andere verspreid op X en leidde tot een groot aantal walgelijke en zelfs racistische reacties op het platform.
Uğur citeerde de foto van Eerdmans met zijn gezin en schoonzoon en schreef daarbij: “Het pijnlijke hieraan zijn niet zozeer de racistische reacties, want die staan tegenwoordig overal onder, maar het is dat Eerdmans zelf debet is aan de racistische reacties die deze foto oproept. Zijn retoriek voedt actief de bagger die een foto van zijn gezin veroorzaakt.”
Het is vreselijk dat er zo op deze schoonzoon wordt gereageerd. Maar ja21 is ook een partij die zelf expliciet taalgebruik gebruikt, zeker als het migranten betreft. Daar is zijn medeoprichter Annabel Nanninga het voorbeeld van. Dus Ja21, én hun partijleider, is wel degelijk debet aan uitspraken vanuit een racistisch oogpunt. Ze zegt ook nergens dat hij een racist is maar dat zijn partij wel racistische uitspraken veroorzaakt.
Daglichtlamp
02-11-2025 om 15:43
Alles om het maar niet over het racisme te hebben dat bijna hoort bij extreem rechts. Eerdmans zat in de Kamer voor FvD. Hij is een nieuwe partij begonnen met Nanninga. Het is niet Uğur die racistische appjes over deze foto schreef. Ze probeerde alleen iets over het klimaat te zeggen waarin dit soort zaken bijna genormaliseerd worden. Ze besefte ook binnen enkele uren dat ze dat beter niet op deze manier kon doen. Terwijl het racisme zelf nog steeds overal terugvindbaar is.
Euphoria
02-11-2025 om 17:24
felija schreef op 02-11-2025 om 14:46:
[..]
Precies dit en dat is dus ook niet vanzelfsprekend enkel eigen verdienste. Als je bijvoorbeeld 'het geluk' hebt dat je tachtig uur in de week kan draaien, dan is dat al iets wat bij andere mensen om meerdere redenen niet mogelijk is. Dat maakbare gedachtengoed klopt wat mij betreft niet.
80 uur in de week zou ik niet willen werken.
Nee, het is zeker niet maakbaar. Maar je kunt ook emmeren om te emmeren.
lientje69
02-11-2025 om 18:17
Stardust schreef op 02-11-2025 om 11:41:
ik moet vaak aan deze uitspraak denken. Billie eilish ging deze week ook los “hoezo milardair? Geef wat weg!” (Iets in de trant)
hoewel ik oa dat standpunt van de SP veel te ver vind gaan, vind ik wel dat het kapitalisme wat is doorgeschoten. Er zijn mensen en bedrijven die machtiger zijn dan (samenwerkingsverbanden tussen) landen. Als je ze rijk bent als bijv Elon musk, ben je praktisch onschendbaar. Dat zou extreem uit de hand kunnen lopen.
Tussen Elon Musk en 10 miljoen zit nog wel een stukje...
lientje69
02-11-2025 om 18:18
Stardust schreef op 02-11-2025 om 12:02:
[..]
Ik ben het met je eens, laat dat voorop staan. En nog extra; 10M is peanuts. Maar er wringt wel iets met multimiljardairs. En ik heb daar geen oplossing voor, die ik ethisch oké zou vinden, behalve dus dat hondenpark.
(en voor het geval het niet iedereen duidelijk is; dat is dus een grapje)
Eens idd
Koko67
02-11-2025 om 18:50
Ik las net dat Jetten zijn 10 steden alweer terug draait. Het was een metafoor, meer niet.
Fleurtje_5
02-11-2025 om 19:06
Koko67 schreef op 02-11-2025 om 18:50:
Ik las net dat Jetten zijn 10 steden alweer terug draait. Het was een metafoor, meer niet.
Ik kan alleen dit daarover vinden:
https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/d66-draait-bij-belofte-van-tien-nieuwe-steden-blijkt-ineens-slechts-een-metafoor 2 nov. D66 draait bij: belofte van “tien nieuwe steden” blijkt ineens slechts “een metafoor
Daar ben ik niet rouwig over als tien steden niet door gaan. Er word al zoveel natuur en landbouwgrond ingeleverd voor beton en wegen. Maar er zullen vast mensen zijn die voor dat plan op hem hebben gestemd.
Jorni
02-11-2025 om 19:16
Koko67 schreef op 02-11-2025 om 18:50:
Dat was te verwachten.
Koko67
02-11-2025 om 19:39
Jorni schreef op 02-11-2025 om 19:16:
[..]
Dat was te verwachten.
Ja klopt. Maar in talkshows heeft Jetten dit gebracht als een prachtig plan. Niet als een metafoor. Dus dat is alweer het eerste kiezersbedrog.
PensioNada
02-11-2025 om 19:39
Als je het verkiezingsprogramma van D66 er op na leest, willen ze eigenlijk een soort Vinexwijken bouwen: "D66 wil tien nieuwe steden bouwen, vooral bij bestaande steden of kernen en bij grote ov-knooppunten. Dit doen we met respect voor de natuur. En met oog voor architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit. In deze nieuwe steden komen niet alleen nieuwe huizen. Minstens zo belangrijk zijn voorzieningen zoals huisartsen, scholen, parken, fietspaden en winkels. Oók als we bouwen naast bestaande steden of kernen. Zo bouwen niet alleen meer huizen, maar versterken we ook de bestaande gemeenschappen."
Grote verschil met de Vinexwijken is dat ze de voorzieningen gelijk willen realiseren. Dit is echter erg lastig, want er wonen in het begin simpelweg te weinig mensen om die voorzieningen rendabel te maken.
Koko67
02-11-2025 om 19:49
PensioNada schreef op 02-11-2025 om 19:39:
Als je het verkiezingsprogramma van D66 er op na leest, willen ze eigenlijk een soort Vinexwijken bouwen: "D66 wil tien nieuwe steden bouwen, vooral bij bestaande steden of kernen en bij grote ov-knooppunten. Dit doen we met respect voor de natuur. En met oog voor architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit. In deze nieuwe steden komen niet alleen nieuwe huizen. Minstens zo belangrijk zijn voorzieningen zoals huisartsen, scholen, parken, fietspaden en winkels. Oók als we bouwen naast bestaande steden of kernen. Zo bouwen niet alleen meer huizen, maar versterken we ook de bestaande gemeenschappen."
Grote verschil met de Vinexwijken is dat ze de voorzieningen gelijk willen realiseren. Dit is echter erg lastig, want er wonen in het begin simpelweg te weinig mensen om die voorzieningen rendabel te maken.
Dat had ik ook gelezen. Maarn blijkt het allemaal een metafoor te zijn. Das raar toch?
Amber82
02-11-2025 om 19:58
Los van of het metafoor is/was of niet. Ik ga ervanuit dat geen enkele belofte van welke partij dan ook waargemaakt gaat worden.
Want ze moeten een coalitie vormen met andere partijen die er anders over denken. Dus groots inzetten, wetende dat je altijd water bij de wijn moet doen en dus minder behaalt dan belooft.
Dus alle mooie beloftes tijdens de campagnes neem ik altijd met een korreltje zout van alle partijen, het zegt alleen wat over dat ze daar wel wat mee willen.
Libertine
02-11-2025 om 20:00
Koko67 schreef op 02-11-2025 om 19:49:
[..]
Dat had ik ook gelezen. Maarn blijkt het allemaal een metafoor te zijn. Das raar toch?
Is het een idee gewoon eerst even af te wachten en te zien wat er gebeurt voordat er met (opruiende) termen als kiezersbedrog wordt gestrooid? Heb een beetje geduld. Ze zijn nog niet eens weg van de kade.
Koko67
02-11-2025 om 20:05
Libertine schreef op 02-11-2025 om 20:00:
[..]
Is het een idee gewoon eerst even af te wachten en te zien wat er gebeurt voordat er met (opruiende) termen als kiezersbedrog wordt gestrooid? Heb een beetje geduld. Ze zijn nog niet eens weg van de kade.
Das opzich een idee , maar vorige week nog spreken van 10 nieuwe steden en 4 dagen na de verkiezing dit al weer tegenspreken? Hoe noem jij dit?

(en voor het geval het niet iedereen duidelijk is; dat is dus een grapje)