Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Tuinplant
31-10-2025 om 19:08
Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 16:44:
Eigenlijk had ik het niet verwacht van Wilders, zo openlijk de verkiezingsuitslag ter discussie stellen. Afdoen aan de integriteit van onze verkiezingen. Dat is weer een grens die hij is over gegaan.
Het verbaast mij dan weer helemaal niets. Ik denk niet dat Wilders echt geloofd dat er fraude is gepleegd, maar wel dat dat goed scoort bij zijn achterban.
Loeki72
31-10-2025 om 19:08
Mick87 schreef op 31-10-2025 om 19:03:
wat wilders doet is zeer onethisch en verwerpelijk. Een normaal iemand met een betreffende hoogstaande functie, wat hij heeft als volksvertegenwoordiger, zou dit niet zo doen. Als hij vermoedens heeft van fraude had hij dat bij betreffende partijen moeten melden en niet het wereldwijde web in moeten slingeren om speculaties te voeden en verdeeldheid te zaaien.
Wat een mafklapper
Maar dit is toch wat hij altijd doet? Ophef veroorzaken, haatzaaien, aan de stoelpoten van de democratie zagen en ophitsen. En dat allemaal het liefst via zijn platform X.
Lollypopje
31-10-2025 om 19:09
Tuinplant schreef op 31-10-2025 om 19:08:
[..]
Het verbaast mij dan weer helemaal niets. Ik denk niet dat Wilders echt geloofd dat er fraude is gepleegd, maar wel dat dat goed scoort bij zijn achterban.
Eens. Het is een bewuste tactiek om het vertrouwen in de democratie te doen kelderen
Tuinplant
31-10-2025 om 19:11
PensioNada schreef op 31-10-2025 om 19:06:
[..]
De Kiesraad dient dit af te handelen en er is in het verleden weleens wat voorgevallen waardoor er ergens nog een keer herteld moest worden. Is ook geen probleem. We hebben gewoon onze procedures, die echt heel erg dicht getimmerd zijn.
Wilders trekt die kiesraad uiteraard in twijfel. Iets met contacten met D66 enzo. Eigenlijk zo voorspelbaar, zo doorzichtig.
Joszy
31-10-2025 om 19:11
Hij is gewoon een slechte verliezer. Hij heeft zelf de stekker uit het kabinet getrokken, waarschijnlijk met het idee dat hij weer de grootste zou worden. Dat is niet gebeurd en dat kan hij blijkbaar niet hebben. Sneu!
felija
31-10-2025 om 19:16
Joszy schreef op 31-10-2025 om 19:11:
Hij is gewoon een slechte verliezer. Hij heeft zelf de stekker uit het kabinet getrokken, waarschijnlijk met het idee dat hij weer de grootste zou worden. Dat is niet gebeurd en dat kan hij blijkbaar niet hebben. Sneu!
Dat riepen zijn aanhangers bij de vorige verkiezingen ook, dat Timmermans niet tegen zijn verlies kon, maar nu het Wilders betreft, is het onder zijn volgelingen opeens volkomen logisch dat er is gefraudeerd.
Nicole123
31-10-2025 om 19:20
CharlieB schreef op 31-10-2025 om 17:26:
[..]
Ja alleen is het nu natuurlijk geen kwestie van 37 versus 25 zetels. Het is nek aan nek, dat is dé headline sinds donderdagochtend en dan vind ik het in dit geval dus niet gepast om iets te roepen als er nog stemmen geteld moeten worden, op analyses en cijfers van 2023. Hoe sterk de analyses ook zijn, hoe waarschijnlijk het ook is. Als het nek aan nek is, tel dan alles. Als het theoretisch nog een andere uitslag kan zijn, vind ik de inzet iets te hoog om zo'n uitspraak te doen.
Met dat laatste heb je natuurlijk gelijk. Ik vind het terecht dat hij de claim voorbarig noemt, ook van Jetten. Maar de rest is absurd.
Op een gegeven moment is het 99% zeker en dan is het prima om alvast een winnaar uit te roepen. Dat gebeurt altijd, dat gebeurt ook bijv. in de VS, ook als het een close call is. Er wordt tegelijk ook gewoon doorgeteld, maar omslaan zou het alleen maar als bijv. meer dan 95% van de poststemmen PVV zou zijn, een theoretische mogelijkheid als je naar de uitslagen van vorige verkiezingen kijkt (@Fleurtje: dus ja, er wordt dan gekeken naar de verhouding van de D66 én PVV stemmen in de poststemmen van 2023, als voorspeller van die van nu, met daarbij dan extreem ruime marges). Bij elke verkiezing is het zo dat de winnaar al uitgeroepen wordt voordat alles compleet geteld en gecheckt is en iedereen de mogelijkheid gehad heeft om de uitslag aan te vechten, etc. etc. Anders zou het een te tijdrovend gebeuren worden, met veel onnodige vertraging. Het gaat ook alleen maar om een verkenner hè? Niks definitiefs. Mocht het toch nog die ene theoretische procent worden dan kan het prima worden teruggedraaid weer.
Wat Wilders doet is gewoon hetzelfde als wat Trump deed rondom de capitoolbestorming: wantrouwen zaaien, zijn volgers ophitsen tegen zijn politieke vijanden en de poten onder de democratie en rechtsstaat vandaan zagen. Heel eng.
En dat gaat alleen maar erger worden ben ik bang nu hij niet meer zelf in de coalitie zit. Als hij zelfs al zijn eigen premier en ministers affakkelt, dan weet je al hoe hij er vanuit de oppositie waarschijnlijk weer 100 schepjes bovenop doet. En maar janken over dat hij geen kansen krijgt, buitengesloten wordt en tegengewerkt wordt vervolgens...
Nicole123
31-10-2025 om 19:21
felija schreef op 31-10-2025 om 19:16:
[..]
Dat riepen zijn aanhangers bij de vorige verkiezingen ook, dat Timmermans niet tegen zijn verlies kon, maar nu het Wilders betreft, is het onder zijn volgelingen opeens volkomen logisch dat er is gefraudeerd.
![]()
Terwijl Timmermans nooit iets over fraude heeft geroepen. Alleen dat hij geen kabinet met de PVV wilde, iets wat zijn goed recht was.
kerstbeer
31-10-2025 om 19:26
Loeki72 schreef op 31-10-2025 om 19:08:
[..]
Maar dit is toch wat hij altijd doet? Ophef veroorzaken, haatzaaien, aan de stoelpoten van de democratie zagen en ophitsen. En dat allemaal het liefst via zijn platform X.
Ik vind dit toch echt een stap verder gaan nog. Walgelijk gedrag.
Ik had van Wilders nog wel een beter beeld dan van Trump maar dat is nu ook niet meer zo. Gatver.
felija
31-10-2025 om 19:26
Nicole123 schreef op 31-10-2025 om 19:21:
[..]
Terwijl Timmermans nooit iets over fraude heeft geroepen. Alleen dat hij geen kabinet met de PVV wilde, iets wat zijn goed recht was.
Precies, dank voor de aanvulling.
Neweve
31-10-2025 om 20:10
heel eerlijk. In mijn ogen is er in Nederland niet 1 winnaar. Nederland is een polderland die het van coalities moet doen. Iedereen die stijgt in zegels is een winnaar iedereen die daalt een verliezer.
Nu snap ik dat uit traditie/gewoonte de grootse partij de verkenner mag kiezen, maar aangezien het nergens vastgelegd is. Waarom dit keer niet in gezamelijk overleg (of de koning"invliegen") of aangezien we toch een partijloos premier hebben schoof.
Ik vind het dan ook enorm laag van Wilders dat hij ipv als grootste partij start met vertegenwoordigen van het volk bezit is met zwartmaken en kissebissen. Pak je verantwoordelijkheid, geef toe dat je vertrouwen van een deel van je achterban (9 zetels aan mensen) bent verloren, en dat je die nu wil terugwinnen door iets constructiefs te doen voor Nederland.
Nicole123
31-10-2025 om 20:12
kerstbeer schreef op 31-10-2025 om 19:26:
[..]
Ik vind dit toch echt een stap verder gaan nog. Walgelijk gedrag.
Ik had van Wilders nog wel een beter beeld dan van Trump maar dat is nu ook niet meer zo. Gatver.
Het is zaaien van wantrouwen en het ophitsen van de achterban tegen het democratische kiesproces. Dit is gewoon een regelrechte aanval op de democratie, inderdaad a la Trump.
Enerzijds vind ik dat hier aangifte van gedaan zou moeten worden. Anderzijds denk ik: doe maar niet, want dan wordt net zoals destijds in dat 'minder minder' proces weer de Calimero kaart getrokken en juist de rechtsstaat nog meer zwart gemaakt. Het zou koren op de molen van Wilders zijn, lekker nog meer aandacht en bewijs voor zijn 'ik word zo tegengewerkt' verhaal.
Neweve
31-10-2025 om 20:15
ik hoop dat we snel weer aan de bak gaan. Demissionair gebeurde er een hoop in mijn werkveld (zorg), azwa getekend uitgangspunten verder uitgewerkt, meerdere debatten. Ik kreeg sinds de val meer alerts van mijn politiek monitor. En nu merk je duidelijk dat er een recess is, scheelt gelukkig wel lezen tijdens deze drukke werk periode. ![]()
D66 was overigens een van de weinige die veel meer wilde inzetten op preventie. Ben benieuwd wat dat de komende jaren gaat betekenen voor het werkveld.
Euphoria
31-10-2025 om 20:33
Amber82 schreef op 31-10-2025 om 16:07:
[..]
Het is maar hoe je het bekijkt hé.
Ik vind het namelijk ook best een duidelijk signaal dat D66 van 9 naar 26 zetels gaat. Zegt ook wel iets dat een groot deel van de burgers de gang van zaken van extreem rechts beu zijn. En de stijging van D66 nu is volgens mij een grotere stijging dan Wilders 2 jaar geleden.
Extreem rechts is overigens in zijn geheel niet kleiner geworden, alleen meer verdeeld over de verschillende partijen. Dus wil dat ook niet ontkennen als boodschap. Maar er is ook wel een duidelijke tegenboodschap afgegeven door een minstens net zo groot deel aan burgers.
Ik zie daarin dat de partijen hard getoeterd hebben dat ze PVV uitsluiten waardoor mensen niet hun eerste keuze hebben gevolgd.
Loeki72
31-10-2025 om 21:38
Euphoria schreef op 31-10-2025 om 20:33:
[..]
Ik zie daarin dat de partijen hard getoeterd hebben dat ze PVV uitsluiten waardoor mensen niet hun eerste keuze hebben gevolgd.
Ik denk dat veel mensen dachten, PVV de grootste en dus stilstand, dat nooit meer.