Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Bakblik schreef op 31-10-2025 om 16:58:

Kan die man niet aangeklaagd worden voor onterecht twijfelen aan de eerlijkheid van de verkiezingen? Hoe kan hij zo tekeer gaan zonder consequenties?
Dit is toch bijzonder schadelijk voor het land?

In de VS is een veroordeelde crimineel de baas van het land, daarbij vergeleken is Wilders (bijna) een lieverdje....

Amber82 schreef op 31-10-2025 om 16:07:

[..]

Het is maar hoe je het bekijkt hé.

Ik vind het namelijk ook best een duidelijk signaal dat D66 van 9 naar 26 zetels gaat. Zegt ook wel iets dat een groot deel van de burgers de gang van zaken van extreem rechts beu zijn. En de stijging van D66 nu is volgens mij een grotere stijging dan Wilders 2 jaar geleden.

Extreem rechts is overigens in zijn geheel niet kleiner geworden, alleen meer verdeeld over de verschillende partijen. Dus wil dat ook niet ontkennen als boodschap. Maar er is ook wel een duidelijke tegenboodschap afgegeven door een minstens net zo groot deel aan burgers.

Nou, inderdaad! 

felija schreef op 31-10-2025 om 17:14:

[..]

In de VS is een veroordeelde crimineel de baas van het land, daarbij vergeleken is Wilders (bijna) een lieverdje....

Miraval schreef op 31-10-2025 om 17:09:

Mag toch hopen dat dit niet strafbaar is, kom op zeg. Die man is een mafkees, en veel teveel mensen geloven die deuzige, maar het is nog altijd een vrij land waar we vrijheid van meningsuiting hebben. Zolang hij niet oproept tot geweld, dan doet hij nog steeds niets strafbaar.

Ik wil iig niet in een land wonen waarbij je niet vrij uit kunt of mag komen voor je mening, ook al is die mening anders dan de mijne.

Wat mij betreft is hij over een grens heen gegaan. Hij schreef: "Het regent van dit soort berichten uit het hele land geen idee of het allemaal waar is maar goed als het zou worden onderzocht." Hij kan zelf voor alle berichten die hij heeft ontvangen, vragen of het onderzocht wordt en daar besluit dan de Kiesraad over. Hij suggereert echter wat anders. Dit is opruiing in de meest zuivere vorm van het woord. 

Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 17:08:

Wilders mag natuurlijk best kritisch zijn op het uitroepen van de winnaar op grond van prognoses. Al is dat iets wat we elk jaar zo doen. Maar zijn tweets gaan echt veel verder en suggereren fraude.

Ja alleen is het nu natuurlijk geen kwestie van 37 versus 25 zetels. Het is nek aan nek, dat is dé headline sinds donderdagochtend en dan vind ik het in dit geval dus niet gepast om iets te roepen als er nog stemmen geteld moeten worden, op analyses en cijfers van 2023. Hoe sterk de analyses ook zijn, hoe waarschijnlijk het ook is. Als het nek aan nek is, tel dan alles. Als het theoretisch nog een andere uitslag kan zijn, vind ik de inzet iets te hoog om zo'n uitspraak te doen. 

Met dat laatste heb je natuurlijk gelijk. Ik vind het terecht dat hij de claim voorbarig noemt, ook van Jetten. Maar de rest is absurd. 

Even een stukje van nu.nl, die citeren een professor Rooduijn (socioloog): Dat is een bekende strategie kennen we van autoritaire leiders, zegt Rooduijn. "Ik zou het niet eens populisme noemen. Het is een goed functionerende liberale democratie aanvallen en op deze manier de uitslag in twijfel trekken. Dat zit echt tegen het anti-democratische aan."

Rooduijn vindt het zorgwekkend. "Dit hebben we bij Wilders op deze manier nog niet gezien. Het kan mensen motiveren en mobiliseren tegen de democratie. Als dat in beweging komt, kan het in het ergste geval zelfs leiden tot protesten en geweld, zoals we in de Verenigde Staten hebben gezie
n."
Het staat in het liveblog.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 17:39 Topicstarter

Miraval schreef op 31-10-2025 om 17:09:

Mag toch hopen dat dit niet strafbaar is, kom op zeg. Die man is een mafkees, en veel teveel mensen geloven die deuzige, maar het is nog altijd een vrij land waar we vrijheid van meningsuiting hebben. Zolang hij niet oproept tot geweld, dan doet hij nog steeds niets strafbaar.

Ik wil iig niet in een land wonen waarbij je niet vrij uit kunt of mag komen voor je mening, ook al is die mening anders dan de mijne.

Maar vind jij het dan niet ernstig dat de leider van wellicht de grootste partij van het land ongefundeerde fraudeverdenkingen uit op zijn twitter? Daarbij ook een naam noemt, zodat je bijna zeker weet dat deze persoon bedreigd gaat worden?

Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 17:39:

[..]

Maar vind jij het dan niet ernstig dat de leider van wellicht de grootste partij van het land ongefundeerde fraudeverdenkingen uit op zijn twitter? Daarbij ook een naam noemt, zodat je bijna zeker weet dat deze persoon bedreigd gaat worden?

Ik vind het schandalig en eng! De reacties op Insta zijn niet van de lucht; men gaat ermee aan de haal alsof het feiten zijn 

ik vind het ook heel eng. 
Dat kan toch niet dat hij zulke dingen straffeloos op de socials zet? 
Ik hoop dat hier goed tegen opgetreden gaat worden. 

PensioNada schreef op 31-10-2025 om 16:28:

Geert Wilders is gewoon een ongelofelijk, vieze patjakker, met zijn suggesties van fraude. Hij weet heel goed hoe zorgvuldig het stemproces is. En dat alles gecontroleerd en geteld en herteld wordt. Het verhaal van Zaandam is al tegengesproken. Als het verhaal van Maastricht waar is, dan wordt er door de kiesraad gekeken of dit de uitslag zou beïnvloeden als alle stemmen naar 1 partij gaan. Is dat het geval, dan moet (een deel) van de verkiezingen over.
Bah, bah, wat is die Wilders toch een enorm enge man.

Dat is het erge er aan, hij weet dondersgoed waar hij mee bezig is. Hij weet precies wat zijn achterban wil horen en speelt exact in op de angsten van mensen. Bah! Een vieze opportunist is het.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 17:52 Topicstarter

Inmiddels  wordt ook de burgemeester van Venray verdacht gemaakt door Wilders. Die zal ook wel doodsbedreigingen gaan krijgen. Als links echt gefraudeerd had, dan hadden ze toch wel meer stemmen gehad. Het verlies van Wilders is gewoon elders rechts terechtgekomen. 

PensioNada schreef op 31-10-2025 om 16:28:

Geert Wilders is gewoon een ongelofelijk, vieze patjakker, met zijn suggesties van fraude. Hij weet heel goed hoe zorgvuldig het stemproces is. En dat alles gecontroleerd en geteld en herteld wordt. Het verhaal van Zaandam is al tegengesproken. Als het verhaal van Maastricht waar is, dan wordt er door de kiesraad gekeken of dit de uitslag zou beïnvloeden als alle stemmen naar 1 partij gaan. Is dat het geval, dan moet (een deel) van de verkiezingen over.
Bah, bah, wat is die Wilders toch een enorm enge man.

Hij doet een Trumpje. Had ook niet anders van hem verwacht. 

Bakblik schreef op 31-10-2025 om 17:16:

[..]

Het aantal PVV’ers (dus Wilders + kamerleden) wat een strafblad heeft is heel erg hoog. Veel hoger dan in welke partij ook. Dus ik zou Wilders en de andere kamerleden zeker niet lief noemen. Ik denk dat hij zich graag als Trump zou ontwikkelen. En ook Wilders heeft contact met de heritage foundation die ook achter de plannen van Trump zit. 

wat wilders doet is zeer onethisch en verwerpelijk. Een normaal iemand met een betreffende hoogstaande functie, wat hij heeft als volksvertegenwoordiger, zou dit niet zo doen. Als hij vermoedens heeft van fraude had hij dat bij betreffende partijen moeten melden en niet het wereldwijde web in moeten slingeren om speculaties te voeden en verdeeldheid te zaaien. 
Wat een mafklapper

Mick87 schreef op 31-10-2025 om 19:03:

wat wilders doet is zeer onethisch en verwerpelijk. Een normaal iemand met een betreffende hoogstaande functie, wat hij heeft als volksvertegenwoordiger, zou dit niet zo doen. Als hij vermoedens heeft van fraude had hij dat bij betreffende partijen moeten melden en niet het wereldwijde web in moeten slingeren om speculaties te voeden en verdeeldheid te zaaien.
Wat een mafklapper

De Kiesraad dient dit af te handelen en er is in het verleden weleens wat voorgevallen waardoor er ergens nog een keer herteld moest worden. Is ook geen probleem. We  hebben gewoon onze procedures, die echt heel erg dicht getimmerd zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.