Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

PensioNada schreef op 31-10-2025 om 16:18:

@Fleurtje schrijft dit: "

Ongelooflijk onrecht. We gaan toch nu ook niet de stemmen tellen die Wilders in 2023 kreeg?????

Het vertrouwen in de politiek zakt zo nog meer. Ba'h. Ronduit ba'h. Om je kapot te schamen dit."

Er wordt gewoon door geteld Fleurtje. Dus wat je daar nu weer zegt is de grootste mogelijke onzin.

In vorige jaren ging het niet anders en zag je na een halve week dat de uitslag nog gecorrigeerd werd. Alles moet met elkaar kloppen, aantal stempassen, aantal uitgereikte biljetten, aantal biljetten in de bus, stemmen per partij. En als het niet klopt, wordt er nog een keer geteld en nog een keer en ... enz.

Net zolang tot het klopt.

De in het buitenland uit gebrachte stemmen zullen voor het grootste deel al geteld zijn. Het zou kunnen dat de gemeente den Haag daar een tussenstand heeft verstrekt.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar gezien de tendens in Nederland zou ik nu toch persoonlijk het nog niet zo stellig hebben verkondigd. Juist omdat ze al beginnen te roepen met fraude en helaas Wilders ook. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 16:44 Topicstarter

Eigenlijk had ik het niet verwacht van Wilders, zo openlijk de verkiezingsuitslag ter discussie stellen. Afdoen aan de integriteit van onze verkiezingen. Dat is weer een grens die hij is over gegaan. 

PensioNada schreef op 31-10-2025 om 16:28:

Geert Wilders is gewoon een ongelofelijk, vieze patjakker, met zijn suggesties van fraude. Hij weet heel goed hoe zorgvuldig het stemproces is. En dat alles gecontroleerd en geteld en herteld wordt. Het verhaal van Zaandam is al tegengesproken. Als het verhaal van Maastricht waar is, dan wordt er door de kiesraad gekeken of dit de uitslag zou beïnvloeden als alle stemmen naar 1 partij gaan. Is dat het geval, dan moet (een deel) van de verkiezingen over.
Bah, bah, wat is die Wilders toch een enorm enge man.

Hij gedraagt zich als Trump.

Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 16:44:

Eigenlijk had ik het niet verwacht van Wilders, zo openlijk de verkiezingsuitslag ter discussie stellen. Afdoen aan de integriteit van onze verkiezingen. Dat is weer een grens die hij is over gegaan.

Het draaiboek van Trump gelezen, denk ik zo. 

Ik ben niet zo snel om een partij "eng" te noemen, maar we zien allemaal hoe Trump zich gedraagt en hoe zijn wanbeleid dat land steeds meer in verval doet brengen. 

Ik hoop dat de PVV niet meer van dat soort streken gaat leveren 

BeesAreCool schreef op 31-10-2025 om 16:41:

[..]

Geen kansen?

Hij zat als grootste partij in het kabinet.
Dat hij er niks vsan gebakken heeft en kamerleden van zijn partij vaak niet eens aanwezig waren is echt de schuld van hem en zijn partijgenoten.

Je ziet ook dat zijn omdemocratische partij nu zelfs vóór hem lijkt te werken in de framing: die arme man helemaal zielig alleen tegen de rest van de wereld.

Fijn dat D66 de grootste zal worden, maar idd maak het gewoon bekend nadat alle stemmen geteld zijn. Op deze manier weet je als media gewoon dat er hoe dan kritiek komt, en dat kunnen we als land gewoon helemaal niet gebruiken.

Ik vind zoiets gewoon stom, alsof ze het erom doen om zoveel mogelijk clicks op hun berichten te krijgen. Het feit dat het nog niet bevestigd kan worden is dan dus minder belangrijk dan gewoon wachten op de uitslag.

En dat zie je dus echt overal in alle media, Trial by media maar dan anders. Dom. 

Kan die man niet aangeklaagd worden voor onterecht twijfelen aan de eerlijkheid van de verkiezingen? Hoe kan hij zo tekeer gaan zonder consequenties?
Dit is toch bijzonder schadelijk voor het land?

wilders is een engnek en dit is wat mij betreft echt de druppel. Heel raar en eng figuur die alleen maar uit is op onrust.

Amber82 schreef op 31-10-2025 om 16:42:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens. Maar gezien de tendens in Nederland zou ik nu toch persoonlijk het nog niet zo stellig hebben verkondigd. Juist omdat ze al beginnen te roepen met fraude en helaas Wilders ook.

Ik kwam er pas wat later achter dat Wilders iets op X had gesuggereerd. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 17:01 Topicstarter

Bakblik schreef op 31-10-2025 om 16:58:

Kan die man niet aangeklaagd worden voor onterecht twijfelen aan de eerlijkheid van de verkiezingen? Hoe kan hij zo tekeer gaan zonder consequenties?

Hoogstens denk ik voor zijn bericht over dat bedrijf van een D66'er voor aantasting van de goede naam. Helaas zal de beste man nu wel bedreigingen krijgen door de tweet van Wilders. 

Bakblik schreef op 31-10-2025 om 16:58:

Ik hoop echt dat er nu wat juristen met elkaar aan het bellen zijn of er ergens in de vele wetten niet een artikel staat over ondermijning van het staatsgezag, op grond waarvan Wilders aangeklaagd kan worden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

31-10-2025 om 17:08 Topicstarter

Wilders mag natuurlijk best kritisch zijn op het uitroepen van de winnaar op grond van prognoses. Al is dat iets wat we elk jaar zo doen. Maar zijn tweets gaan echt veel verder en suggereren fraude. 

En als, na het tellen van alle stemmen, het ineens toch de kant van Wilders opvalt dan schreeuwen ze allemaal dat het volk heeft gekozen.

Daglichtlamp schreef op 31-10-2025 om 16:44:

Ik ben toch echt weer verbaasd dat mensen zo dom zijn om erin te trappen, alle onzin die Wilders verkondigt, wordt onmiddellijk voor zoete koek geslikt. 

Mag toch hopen dat dit niet strafbaar is, kom op zeg. Die man is een mafkees, en veel teveel mensen geloven die deuzige, maar het is nog altijd een vrij land waar we vrijheid van meningsuiting hebben. Zolang hij niet oproept tot geweld, dan doet hij nog steeds niets strafbaar.

Ik wil iig niet in een land wonen waarbij je niet vrij uit kunt of mag komen voor je mening, ook al is die mening anders dan de mijne. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.