Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Libertine schreef op 26-10-2025 om 15:33:

[..]

Tja, op zich vind ik het niet zo gek dat mensen op twee paarden wedden toch? Zeker niet bij twee van dit soort functies die voor haar beide een geweldige kans zijn. En denk ook dat weinig mensen een externe sollicitatie eerst intern gaan bespreken

Vind het eigenlijk kwalijker dat het is gelekt want dat hoort niet zo te verlopen en is onacceptabel. Zeker bij dit soort publieke functies en sollicitanten. Bovendien: ze is het niet geworden.

Mwah ligt eraan welke functie je bekleed. Als nummer 2 op de lijst van wat weleens de partij gaat worden die de premier gaat leveren, zou je toch wat meer loyaliteit verwachten.

Wat als ze het wel was geworden? 

En ja het had niet uitgelekt mogen worden maar alles lekt uit tegenwoordig, daarnaast schrijft ze zelf dat ze dit intern wel anders aan had moeten pakken. Dus ze weet ergens ook wel dat dit niet is hoe het heurt te gaan denk ik. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-10-2025 om 16:01 Topicstarter

Eens, het had niet uit moeten lekken èn het was netjes geweest als Lahlah het intern besproken had. Aan de andere kant betekent het volgens mij niet dat ze niet toegewijd is aan haar werk als Kamerlid. Ik denk dat het burgemeesterschap van Tilburg, haar eigen stad, voor haar een kans was waar ze zelf heel graag voor wilde gaan. Dit is nu eenmaal een functie die niet heel vaak vrij komt. Burgemeesters zitten al gauw minstens twee termijnen (12 jaar).

Miraval schreef op 26-10-2025 om 15:56:

[..]

Mwah ligt eraan welke functie je bekleed. Als nummer 2 op de lijst van wat weleens de partij gaat worden die de premier gaat leveren, zou je toch wat meer loyaliteit verwachten.

Wat als ze het wel was geworden?

En ja het had niet uitgelekt mogen worden maar alles lekt uit tegenwoordig, daarnaast schrijft ze zelf dat ze dit intern wel anders aan had moeten pakken. Dus ze weet ergens ook wel dat dit niet is hoe het heurt te gaan denk ik.

Ik weet niet of we meer loyaliteit zouden mogen verwachten? Waarom zouden we dat mogen verwachten? En wie is we? Heel Nederland? PvdA leden? Haar leidinggevende? Misschien zegt het ook niets over haar loyaliteit? We weten ook lang niet alles gok ik dus dat maakt een oordeel vellen wat lastig. En ik snap dat ze zo reageert. Vermoed niet dat ze er vanuit was gegaan dat zoiets zou lekken. Want dat alles lekt tegenwoordig is ten eerste niet waar en ten tweede niet echt een steekhoudend argument. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-10-2025 om 16:07 Topicstarter

Ik hoop dat we Italië niet als gidsland gaan zien. Seksuele voorlichting aan kinderen t/m 14 jaar is daar straks helemaal  verboden, seksuele voorlichting voor oudere jeugd mag alleen maar met toestemming van ouders (https://www.ad.nl/buitenland/italiaanse-scholieren-weten-straks-niets-meer-van-de-bloemetjes-en-bijtjes~a13498b1/). Je zit hier dat rechtse partijen zoals de BBB en de PVV ook al bezig zijn om seksuele voorlichting aan kinderen in diskrediet te brengen. Zozeer zelfs dat er uren over gepraat is in de vorige formatie. Je ziet het nu ook terug in verkiezingsprogramma's. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-10-2025 om 16:22 Topicstarter

Miraval schreef op 26-10-2025 om 15:19:

Daarnaast heeft ze haar mond vol over het respecteren van de rechtsstaat, maar ondertussen wenst ze de familie Babayan geen onzekere toekomst toe na een verblijf van 1 jaar in Kerkasiel. De familie is reeds afgwezen voor asiel maar weet uitzetting op het laatste moment nogmaals te voorkomen door een procedure op te starten. Kennelijk is de rechtsstaat dan ook maar subjectief? Terwijl haar eigen partij in het programma stelt voor snellere procedures en uitzettingen voor degenen die geen asiel krijgen. 

Recent is hier nog een motie over aangenomen in de Kamer: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2025Z18608&did=2025D43239

.......verzoekt de regering te verkennen hoe het Vreemdelingenbesluit moet worden aangepast zodat een ambtshalve toets op artikel 8 EVRM bij minderjarigen verplicht wordt en daarin de belangen van het kind waaronder geworteldheid in de Nederlandse samenleving explicie worden gewogen en tevens te verkennen hoe een uitwerking van deze ambtshalve toetsing in de vreemdelingencirculaire en de werkinstructie van de IND moet worden uitgewerkt, waarin wordt uitgewerkt wat artikel 8 EVRM voor minderjarige kinderen betekent op een wijze dat een aanzuigende werking voorkomen wordt;
verzoekt de regering tevens juridisch uit te werken dat perspectief op een positieve bijdrage aan de Nederlandse samenleving ook een overweging van toekenning kan zijn;

Ik weet niet hoe het in dit geval is, maar de lange procedures liggen vaak niet alleen aan het in hoger beroep gaan van de asielzoekers, maar vaak ook omdat de IND in hoger beroep gaat. (en een eerste besluit kan tegenwoordig al meer dan twee jaar duren, dat is op een kinderleven een eeuwigheid). 

Als ik kijk naar de peilingen dan wordt het nog best spannend wie we straks als premier krijgen. Wilders zal het niet worden, want geen enkele grote partij behalve de PVV / Wilders zelf wil dat. De race zal dus gaan tussen PvdA/GL, CDA, D66 en misschien VVD als ze hun stijgende lijn nog door weten te zetten. Wie heeft jullie voorkeur? En laat je je stem daardoor beïnvloeden, of laat je dat niet meewegen?

Ik heb zelf eigenlijk geen heel sterke voorkeur tussen Bontenbal, Timmermans en Jetten. De ene trek ik als persoon beter, de ander heeft nationaal meer ervaring en de ander internationaal. Voor allemaal vind ik wel iets voor en iets tegen. Alleen Yesilgöz zou ik pertinent niet willen. Zij heeft voor mij afgedaan door veel teveel in zee te gaan met populistische rechtsstaat ondermijnende retoriek en -voorstellen. Maar als zij zou opstappen en Karremans wordt lijsttrekker dan zou ik hem als premier wel oké vinden. 

https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2025/07/familie-babayants-kerk-asiel-uitzetting-media-1492174/

Karina en Alexandr vroegen op 19 maart 2014 asiel aan. Een half jaar later is die aanvraag afgewezen. Het gezin stelde meteen beroep in. Dat door de rechtbank in juli 2016 is afgewezen. Dus negen jaar geleden wist het gezin dat asiel krijgen een heilloze weg was.

Ze procedeerden door. Hun zaak is in elf jaar zestien keer beoordeeld door een instantie, waarvan negen keer door een rechter. Elke keer is hun aanvraag, bezwaar en beroep onderbouwd ongegrond verklaard.

Dit gezin wist 9 jaar geleden al dat ze geen kans maakten op asiel, en om dan het systeem zo te traineren en ondertussen nog 2 kinderen te krijgen in Nederland, dat is allemaal heel erg verdrietig. Maar de regels en wetten zijn er toch niet voor niets?

Ook hier geldt de rechtsstaat toch?

Ik ga voor Jetten, D66.

Heb er lang over moeten denken, maar D66 past mij als middenpartij beter. Ik vind Jetten ook positief gegroeid. Een charismatische man, met ervaring en de potentie te bemiddelen.  

Nicole123 schreef op 26-10-2025 om 15:49:

[..]

Ik ervaar jouw reacties juist op die manier, met je op de man aanvallen en mijn woorden steeds verdraaien en me woorden in de mond leggen die ik helemaal niet zelf geschreven heb. Ik kom met een vrij nuchter en feitelijk voorbeeld, van €200 belasting bij een vermogen van €100.000. Waarom is dat hoog in jouw ogen? Waarom blijf je bij vage algemene statements en ga je niet in op concrete vragen als wat je dan verstaat onder 'een enorm bedrag' en wat je bedoelt met 'de plannen'?. Het is simpelweg een feit dat in Nederland erfbelasting en vermogensrendementheffing relatief laag zijn ten opzichte van inkomstenbelasting op arbeid. Je kunt blijven roepen dat jij het wel hoog vindt of oneerlijk of dat er keihard voor gewerkt is, maar van dat herhalen wordt het niet opeens waar.

Nogmaals Erfbelasting laag? Ik heb bijna 1 3de betaald over een bedrag dat ik ooit geërfd, dat is in mijn optiek niet laag, hetzelfde geldt voor belasting over vermogen, wat ik met plannen bedoel is dat ze de grens weer omlaag gaan doen van die 57.000 heffing, kortom je moet dadelijk over een lager spaarbedrag meer belasting betalen, wat jij "laag" noemt is voor een anders zeker niet zo.

Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 16:42:

[..]

Nogmaals Erfbelasting laag? Ik heb bijna 1 3de betaald over een bedrag dat ik ooit geërfd, dat is in mijn optiek niet laag, hetzelfde geldt voor belasting over vermogen, wat ik met plannen bedoel is dat ze de grens weer omlaag gaan doen van die 57.000 heffing, kortom je moet dadelijk over een lager spaarbedrag meer belasting betalen, wat jij "laag" noemt is voor een anders zeker niet zo.

Geef eens een concreet voorbeeld dan? In mijn voorbeelden van die €100.000 spaargeld met €200 belasting en die €50.000 erfenis met €2450 belasting zijn de bedragen objectief gewoon echt niet hoog. Maar ik zie graag een voorbeeld van jouw kant dan waarin het wel enorm hoog en oneerlijk zou zijn. Tot die tijd blijf ik het laag vinden en de €18.000 die je betaalt aan inkomstenbelasting op €50.000 aan salaris, verkregen door met veel geduld kinderen onderwijzen, kots opruimen of criminelen arresteren, juist wel hoog.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/opinie/columns/erfbelasting-een-kritische-bezinning-slot/

Ik vind dit wel een mooie uiteenzetting in het argument tegen hogere erfbelasting overigens.

https://www.voronoiapp.com/wealth/What-Are-Inheritance-and-Gift-Taxes-Like-in-Europe-5851?utm_source=chatgpt.com

En in dit overzicht kun je zien dat de erfbelasting vergeleken met andere EU landen, in Nederland helemaal niet zo laag is. 

Degene die wel burgemeester wordt van Tilburg doet ook mee met de verkiezingen. De nummer 4 van de SGP wordt burgemeester van Katwijk. Maar daar hoor je niemand over. 

Nicole123 schreef op 26-10-2025 om 16:48:

[..]

Geef eens een concreet voorbeeld dan? In mijn voorbeelden van die €100.000 spaargeld met €200 belasting en die €50.000 erfenis met €2450 belasting zijn de bedragen objectief gewoon echt niet hoog. Maar ik zie graag een voorbeeld van jouw kant dan waarin het wel enorm hoog en oneerlijk zou zijn. Tot die tijd blijf ik het laag vinden en de €18.000 die je betaalt aan inkomstenbelasting op €50.000 aan salaris, verkregen door met veel geduld kinderen onderwijzen, kots opruimen of criminelen arresteren, juist wel hoog.

JA en boven de boven de 177.000 20% alsof dat zo weinig is.

En als mensen het geld in stenen hebben zitten dan kunnen mensen die erfbelasting niet zomaar ophoesten. Fijn om financiële zorgen erbij te krijgen als je net een dierbare bent verloren. Ik heb besloten toch maar niet te gaan stemmen op een linkse partij, mede door dat soort standpunten. Ik ga toch voor de bbb. Die partij komt volgens de stemwijzer nu het meest overeen met mijn eigen opvattingen. 

Tijgeroog schreef op 26-10-2025 om 17:02:

Degene die wel burgemeester wordt van Tilburg doet ook mee met de verkiezingen. De nummer 4 van de SGP wordt burgemeester van Katwijk. Maar daar hoor je niemand over.

Dat vind ik net zo kwalijk, maar dat zijn partijen met een verwaarloosbaar aantal zetels in de peilingen. De nummer 4 van SGP komt misschien niet eens in de kamer, staan nu met 3 zetels in de peilingen. 

Deze mevrouw staat als nummer 2 op de lijst van de op een na grootste partij van Nederland. Nogal een verschil. 

En Fleur Gräper, die nu dus burgemeester wordt, staat niet op de kandidaten lijst van D66. Zij bekleedt momenteel de functie van geduputeerde. 

https://d66.nl/nieuws/advieslijst-tweede-kamerverkiezing-2025/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.