Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 18:15:

[..]

Ik volg je niet. Je zegt dat wij en zij er belasting over betalen maar dat was mijn vraag niet. Ik vroeg waarom je erfbelasting zo'n ding vindt en loonbelasting normaal.

Stel een verpleegkundige koopt een zak appels in de winkel. Van het geld van haar salaris, waar ze keihard voor gewerkt heeft, heeft ze 37% in moeten leveren aan loonbelasting. De appelplukker en het bedrijf van de appelboomgaard hebben ook hun belastingen, zowel de loonbelasting van de hard werkende plukker als de belastingen waar het bedrijf mee te maken heeft. Vervolgens in de winkel wordt er ook nog BTW geheven. En keuze heeft ze niet, want ze moet toch eten. Belasting op belasting op belasting.

Waarom is dat allemaal maar normaal en logisch, terwijl er hard voor gewerkt wordt en je om eten niet heen kunt? Maar als je een paar ton in je schoot geworpen krijgt door een gift of erfenis, waar je persoonlijk niets voor hebt hoeven te doen dan geboren worden, dan is het opeens oneerlijk? Hoe dan? Ik vind het veel logischer als we de belasting op noodzakelijk levensonderhoud en gezonde voedingsproducten zo laag mogelijk zouden houden en belasting op hard werken ook (zeker als het gaat om tekortberoepen die keihard nodig zijn voor de maatschappij, om de MBOers en HBOers die huizen bouwen, dijken verhogen, criminelen arresteren, kinderen lesgeven, kots opruimen, infusen prikken). En in ruil daarvoor kan er wat mij betreft meer belasting op exorbitante salarissen (die niet meer in verhouding staan tot 'hard werken'), geld waar mensen zelf niks voor hebben hoeven doen (aandelen, giften, erfenissen) en voor zaken die milieuvervuilend zijn of de (volks)gezondheid schade toebrengen.

In je schoot geworpen krijgt? Je familie heeft keihard gewerkt voor dat geld dat je als kind zou kunnen erven! Het is geen geld van de overheid, maar geld van je familie, dat maakt erfbelasting zo oneerlijk, hier in Nederland betalen we al ongelofelijk veel belasting, ook over spaargeld enz. mogen we dan ook een keer blij zijn met geld van familie waar minder belasting overheen betaald moet worden?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-10-2025 om 18:26 Topicstarter

In de peiling van de Hond steeg de PVV, maar in de peiling van Ipsos dalen ze juist.
https://www.ad.nl/politiek/nek-aan-nekrace-vier-partijen-bijna-gelijk-in-nieuwe-peiling-cda-en-pvv-leveren-in~abeb2cb5/

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 18:25:

[..]

In je schoot geworpen krijgt? Je familie heeft keihard gewerkt voor dat geld dat je als kind zou kunnen erven! Het is geen geld van de overheid, maar geld van je familie, dat maakt erfbelasting zo oneerlijk, hier in Nederland betalen we al ongelofelijk veel belasting, ook over spaargeld enz. mogen we dan ook een keer blij zijn met geld van familie waar minder belasting overheen betaald moet worden?

Je overdrijft echt schromelijk. Belasting over spaargeld gaat pas vanaf 57k pp en fiscale partners het dubbele. 

Libertine schreef op 25-10-2025 om 18:28:

[..]

Je overdrijft echt schromelijk. Belasting over spaargeld gaat pas vanaf 57k pp en fiscale partners het dubbele.

Ja en sommige mensen sparen hun hardverdiende geld en zitten daarboven ik overdrijf helemaal niet

de meeste hoge erfenissen momenteel komen door overwaarde op woning. 

Mick87 schreef op 25-10-2025 om 11:34:

[..]

Meeste vermogen van erfenissen komt momenteel van overwaarde op huis hoor. En mensen met vermogen kunnen in leven ook zo nu en dan geld aan hun kinderen geven. Mijn alleenstaande moeder zonder koophuis heeft ook hard gewerkt. Beetje erfbelasting betalen vind ik dan ook niks mis mee. Of vind je het rechtvaardiger als de loonbelasting verder omhoog gaat ?

Ik snap de emoties. Maar als kind van 1 ouder zonder koophuis snap ik het gejammer niet zo dat je wat belasting betaalt over een erfenis. Je hebt al geluk met überhaupt een erfenis toch ? Geld waar je zelf niets voor hebt hoeven doen.

"Beetje" erfbelasting? Het is nu al best veel erfbelasting.

Erfbelasting betalen van het eigendom van de ouders waar zij hun leven voor gewerkt en geploeterd hebben, én belasting plus verzekering én ontroerend goed over betaald hebben. Ontroerend goedbelasting is hier een flinke plons geld. Wilden huisbezitters een nieuwe keuken, moest men eerst bekijken hoe die betaald ging worden want keukens, badkamers en daken zijn flinke kostenposten. 

Terwijl mensen die geen huis hebben misschien wel veel op vakantie gingen en 'de beest uithingen'. Die geregeld een nieuwe keuken, badkamer of dak van de verhuurder kregen. Lekkage? Hopsakee, de verhuurder zorgde dat het euvel verholpen werd. Ontroerend goedbelasting? Een schijntje.

Dan hadden je ouders ook een huis kunnen kopen, want tegenwoordig zijn de huurprijzen niet niks. Dan had je al dat geld in een huis kunnen steken. Of kreeg je huursubsidie zodat je minder huur hoefde te betalen? 

Iemand die een huis heeft gekocht moet elke maand een flink bedrag aan hypotheek aflossen. Misschien moesten de ouders er een flinke veer voor laten als ze weer een flinke investering in het huis moesten steken. En voelden de kinderen dat dan ook. Of misschien moesten de kinderen ook de handen uit de mouwen steken als er een klus aan het huis gedaan moest worden.  Mensen met een eigen huis anders behandelen met erfbelasting is discriminatie. En erfbelasting verhogen is diefstal.

Snap je die emotie ook een beetje?

Mick87 schreef op 25-10-2025 om 18:35:

de meeste hoge erfenissen momenteel komen door overwaarde op woning.

Het risico dat je woning in waarde zakt terwijl je een hoge hypotheek hebt kan ook.

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 18:31:

[..]

Ja en sommige mensen sparen hun hardverdiende geld en zitten daarboven ik overdrijf helemaal niet

Als je zoveel geld kunt sparen, of als je zoveel erft dat je er wat belasting over moet betalen. En je weet dat door het betalen van die belasting mensen die niet zoveel geld kunnen sparen of zullen erven, het hopelijk iets beter en ruimer zullen krijgen, bv het verlagen van bv de loonbelasting. Is dat dan echt heel erg? 

Fleurtje_5 schreef op 25-10-2025 om 18:38:

[..]

"Beetje" erfbelasting? Het is nu al best veel erfbelasting.

Erfbelasting betalen van het eigendom van de ouders waar zij hun leven voor gewerkt en geploeterd hebben, én belasting plus verzekering én ontroerend goed over betaald hebben. Ontroerend goedbelasting is hier een flinke plons geld. Wilden huisbezitters een nieuwe keuken, moest men eerst bekijken hoe die betaald ging worden want keukens, badkamers en daken zijn flinke kostenposten.

Terwijl mensen die geen huis hebben misschien wel veel op vakantie gingen en 'de beest uithingen'. Die geregeld een nieuwe keuken, badkamer of dak van de verhuurder kregen. Lekkage? Hopsakee, de verhuurder zorgde dat het euvel verholpen werd. Ontroerend goedbelasting? Een schijntje.

Dan hadden je ouders ook een huis kunnen kopen, want tegenwoordig zijn de huurprijzen niet niks. Dan had je al dat geld in een huis kunnen steken. Of kreeg je huursubsidie zodat je minder huur hoefde te betalen?

Iemand die een huis heeft gekocht moet elke maand een flink bedrag aan hypotheek aflossen. Misschien moesten de ouders er een flinke veer voor laten als ze weer een flinke investering in het huis moesten steken. En voelden de kinderen dat dan ook. Of misschien moesten de kinderen ook de handen uit de mouwen steken als er een klus aan het huis gedaan moest worden. Mensen met een eigen huis anders behandelen met erfbelasting is discriminatie. En erfbelasting verhogen is diefstal.

Snap je die emotie ook een beetje?

Heb al tig keer gezegd dat ik de emoties snap.

Erfenissen die komende jaren vrij komen zijn vooral van ouderen die in het jaar kruik voor een habbekrats een huis kochten wat nu het veelvoudige waard is. Die hypotheek is al lang en breed afbetaald. Zij hebben uiteraard hard gewerkt. Maar hun nalatenschap komt vooral uit overwaarde. 

Libertine schreef op 25-10-2025 om 18:44:

[..]

Als je zoveel geld kunt sparen, of als je zoveel erft dat je er wat belasting over moet betalen. En je weet dat door het betalen van die belasting mensen die niet zoveel geld kunnen sparen of zullen erven, het hopelijk iets beter en ruimer zullen krijgen, bv het verlagen van bv de loonbelasting. Is dat dan echt heel erg?

Ja dat vind ik erg ja, je moet dus in dit land geld betalen omdat je geld op de bank hebt, waar je je rot voor hebt gewerkt, of je hebt het `geluk` dat je een mooi bedrag ontvangt voor een erfenis, denk je daar van te kunnen genieten moet je daar weer elke keer belasting over betalen. En het klinkt heel erg Links `robin hood` achtig, de rijke mensen moeten maar weer betalen, maar degene bepaalt niet waar dat geld naartoe gaat he, iemand die keihard werkt moet dan belasting gaan betalen voor mensen die wel kunnen werken maar de hele dag op de bank zitten, ja dat vind ik oneerlijk.

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 18:52:

[..]

Ja dat vind ik erg ja, je moet dus in dit land geld betalen omdat je geld op de bank hebt, waar je je rot voor hebt gewerkt, of je hebt het `geluk` dat je een mooi bedrag ontvangt voor een erfenis, denk je daar van te kunnen genieten moet je daar weer elke keer belasting over betalen. En het klinkt heel erg Links `robin hood` achtig, de rijke mensen moeten maar weer betalen, maar degene bepaalt niet waar dat geld naartoe gaat he, iemand die keihard werkt moet dan belasting gaan betalen voor mensen die wel kunnen werken maar de hele dag op de bank zitten, ja dat vind ik oneerlijk.

News flash: die mensen die niks erven en niet veel spaargeld hebben werken doorgaans ook keihard. Nare en veroordelende framing is dat toch. 

Libertine schreef op 25-10-2025 om 19:00:

[..]

News flash: die mensen die niks erven en niet veel spaargeld hebben werken doorgaans ook keihard. Nare en veroordelende framing is dat toch.

News flash mensen die veel geld op de bank hebben werken ook keihard en moeten volgens jou maar geld afstaan over hun zuurverdiende loon? echt die linkse logica ik zal het nooit begrijpen.

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:03:

[..]

News flash mensen die veel geld op de bank hebben werken ook keihard en moeten volgens jou maar geld afstaan over hun zuurverdiende loon? echt die linkse logica ik zal het nooit begrijpen.

Lang niet alle mensen die veel geld op de bank hebben, hebben er keihard voor gewerkt (hebben geluk gehad met de stijgende huizenprijzen bijvoorbeeld) De factor geluk speelt ook een rol.

Er zijn ook legio mensen die keihard werken, maar totaal niet rijk zijn. Zou mooi zijn als die mensen ook wat kunnen profiteren van de rijkdom van anderen.

felija schreef op 25-10-2025 om 19:05:

[..]

Lang niet alle mensen die veel geld op de bank hebben, hebben er keihard voor gewerkt (hebben geluk gehad met de stijgende huizenprijzen bijvoorbeeld) De factor geluk speelt ook een rol.

Er zijn ook legio mensen die keihard werken, maar totaal niet rijk zijn. Zou mooi zijn als die mensen ook wat kunnen profiteren van de rijkdom van anderen.

EN ook al heb je zogenaamd "geluk" dan is het ook eerlijk dat mensen daar belasting over moeten betalen? Mensen die het minder hebben krijgen allerlei toeslagen ect. Mensen die meer geld hebben worden op elke manier al benadeeld in dit land, ik snap wel dat arme mensen wat meer steun verdienen, maar het moet niet ten kosten gaan van mensen die netjes hun geld verdienen en geld op de bank hebben en daarover weer belasting over moeten betalen.

Miraval schreef op 25-10-2025 om 16:53:

Overigens snap ik het sentiment omtrent erfbelasting wel. Als ik een trui heb, met geld waarover belasting is betaald, en die wil schenken aan wie dan ook, dan is dat mijn eigendom wat ik aan iemand anders wil geven.

In het groot te vergelijken met erfebalsting, bekeken vanuit de schenker en niet de ontvanger. En dat is eigenlijk niet hoe je het moet bekijken, want de ontvanger krijgt iets waarover hij geen belasting heeft betaald.

De partnervrijstelling wat mij betreft of omhoog of een partner hoeft nooit erfbelasting te betalen. Ik vind dat ook zoiets stoms, voor alle belastingen ben je fiscaal partner en wordt alles opgeteld of verrekend, maar bij een erfenis is ineens de helft van de ene en de andere helft van de andere partner. Ook al is die voet best hoog, dan nog vind ik dit echt een oneerlijke belasting.

De PvdD en Volt willen bijvoorbeeld de erfenissen voor iedereen gelijk maken ongeacht de relatie tot overledene. Hoe zit dat dan met partners? Want daar kan ik dan weer niks over vinden. Stel dat de vrijstelling verhoogd wordt naar 30.000 euro (PvdD) of maar 10.000 euro (Volt) en partner moet dan een belastngtarief van 30 tot 40% betalen, dan kom je dus als partner wel flink aan de beurt.

Ik ben er niet voor om erfbelasting voor iedereen gelijk te maken, ongeacht de relatie met de overledene. Maar wat PvdD en Volt daar precies van vinden maakt me dan weer niet zoveel uit, die komen toch niet in een kabinet en als ze er al in komen dan is het niet hun 'kroonjuweel' en wordt het er wel uit gecompromist. Dus daar kan ik me totaal niet druk om maken.

Over die trui (of eerder: huis of kapitaal): stel mijn jaarsalaris is bruto €50.000. Over mijn harde werken betaal ik dan €18.535 aan belasting. Stel ik verdien die €50.000 niet met werken maar krijg het door een erfenis van mijn ouders. Over wat ik zonder iets ervoor heb hoeven te doen betaal ik dan €2451 aan belasting. Ik zou het andersom logischer en eerlijker vinden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.