Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Koko67 schreef op 24-10-2025 om 19:11:

[..]

Dat kan zo zijn, toch krijgt die Syriër of Afghaan binnen 2 jaar een huis en mijn zoon en vriendin wonen op een kamer van 15 m2. En zij willen net als die Syriër heel graag verder met hun leven. Kindje krijgen, dat soort werk.

Dat is natuurlijk heel vervelend voor je zoon, en kan die Syriër ook weinig aan doen natuurlijk. 

Denk wel echt dat het uitzonderlijk is dat twee fulltime werkende tweeverdienende dertigers, die recht hebben op een sociale huurwoning, daar na 15 jaar actief reageren nog niets hebben gevonden? In de meeste gemeentes duurt het lang maar niet zo lang.  

BeesAreCool schreef op 24-10-2025 om 16:56:

[..]

Er zijn al tekorten in de zorg.

We nogen blij zijn met al die vrouwen met hoofddoek die in de zorg werken.

Sommige mensen hier lijken 24 uur per dag, 7 dagen per week alleen maar aan Moslims te denken.

Veel mensen hebben meer last van een slechte manager dan van de gemiddelde Moslims hoor.

De hoofdoekmevrouwen die geen mannelijke patiënten mogen (willen)  wassen? Mooie aanvulling in een team.

Libertine schreef op 24-10-2025 om 19:04:

[..]

Als die statushouder er niet was of geen voorrang had, had je zoon ook 15 jaar gewacht. En wat meespeelt is dat de alternatieven van een statushouder vaak slechter zijn, niet alleen voor henzelf. Die verstoppen immers de hele keten als er geen uitstroom is, en ze 15 jaar in een azc moeten wachten.

En dus is niet eens het land inlaten een betere optie.

Euphoria schreef op 24-10-2025 om 19:43:

[..]

De hoofdoekmevrouwen die geen mannelijke patiënten mogen (willen) wassen? Mooie aanvulling in een team.

Je blind staren op uitzonderingen helpt echt niet hoor. De vrouwen die een hoofddoek dragen hebben allemaal in hun opleiding geleerd ook mannelijke patiënten te behandelen. 

Daglichtlamp schreef op 24-10-2025 om 19:34:

Lubach had gister het voorbeeld van de gemeente Westland. Daar krijgen statushouders geen voorrang. De bedoeling was om voor deze groep iets tijdelijks te realiseren. Maar ja dat is niet gelukt. Westland huisvest zijn statushouders nu in hotels. Dan denk ik dat het voor iedereen toch beter geweest was om deze statushouders toch maar voorrang te geven, en het bespaarde geld te steken in het ontwikkelen van nieuwe woningen. Het beleid lijkt soms zo op de hele korte termijn gericht.

Wat ze in Westland daarnaast ook doen is vrijwel alles volbouwen met kassen (en zelfs bij leegstaande kassen weigeren er huizenbouw toe te staan) en voor het werk in die kassen eindeloos veel goedkope arbeidsmigranten ronselen. En die arbeidsmigranten nauwelijks in hun eigen gemeente huisvesten maar Den Haag ermee opzadelen, met alle gevolgen vandien voor bepaalde armere wijken in Den Haag. En dan massaal PVV en VVD stemmen, want boehoe de migranten!

Koko67 schreef op 24-10-2025 om 18:57:

[..]

Ik misbruik niks. Ik zeg dar de meeste statushouders binnen 2 jaar een huis hebben . Mijn zoon en zijn vriendin wonen op de studentenkamer van haar en komen de eerste 15 jaar niet in aanmerking. Ze werken allebei 40 uur. Kopen lukt niet en huren ook niet. Hoezo misbruik ik statushouders?

Als ze allebei full-time werken, dan zullen ze waarschijnlijk niet in aanmerking komen voor sociale huurwoningen. Want twee keer full-time minimumloon is al tegen de huurgrens aan. Dat is één van de dingen die wat mij betreft in het verleden fout is gegaan. Mensen die een vliegende start willen maken, hard werken, lekker sparen, vallen veel te snel buiten de sociale woningbouwboot doordat ze te veel verdienen op het moment dat er een woning beschikbaar is. In Oostenrijk schijnen ze betere regelingen te hebben en die vallen onder dezelfde EU-regels.

In feite zou heel de middenhuur ook onder de "sociale woningbouw" moeten gaan vallen. Wel met een hogere huurgrens uiteraard.

[..]

De hoofdoekmevrouwen die geen mannelijke patiënten mogen (willen) wassen? Mooie aanvulling in een team.

Want dat doen 'hoofddoekvrouwen' massaal? Mijn vrouwelijke collega's met hoofddoek doen gewoon dezelfde dingen als mijn vrouwelijke collega's zonder hoofddoek. Het zijn net mensen.

[..]

Ik misbruik niks. Ik zeg dar de meeste statushouders binnen 2 jaar een huis hebben . Mijn zoon en zijn vriendin wonen op de studentenkamer van haar en komen de eerste 15 jaar niet in aanmerking. Ze werken allebei 40 uur. Kopen lukt niet en huren ook niet. Hoezo misbruik ik statushouders?

Studentenkamer ze hebben dus gestudeerd? Komen ze zowieso wel in aanmerking voor sociale huur. Mijn net afgestudeerd dochter woont met haar nog studerende vriend op alleen haar salaris sinds december in een middenhuur woning in een provincie stad. 1180 euro voor 43 mm is natuurlijk erg duur maar daar kan de statushouder niets aan doen. 

Huis vinden was voor haar bepaald niet makkelijk ze heeft echt heel snel op alles gereageerd en door alle hoepeltjes gesprongen om iets te vinden.

Ik zie in mijn omgeving vooral jongeren die de gevolgen van de huurwet van Hugo de Jong voelen. Hierdoor zijn heel veel huizen verkocht en zijn er minder starters woningen in de midden huur en studentenkamers. 

Euphoria schreef op 24-10-2025 om 19:47:

[..]

En dus is niet eens het land inlaten een betere optie.

Dat gaat niet geregeld worden. Dus nu graag een oplossing die wel kan.

[..]

Komen ze nog wel in aanmerking voor sociale huur als ze allebei 40 uur werken?

Amber82 schreef op 24-10-2025 om 14:16:

Gister gaf lubach hier nog uitleg over, was weer verhelderend (benoemd met bronnen waar hij de cijfers vandaan heeft) en gaf ook aan hoe hypocriet mona Keizer is door zelf bezwaar aan te tekenen tegen extra woningen die ze wilden bouwen achter haar huis.
Maar goed Lubach zal je wel weer als links en elitair zien, dus neem je niet serieus.

Mona is zeker niet hypocriet. Dat kan ik van Lubach echt niet zeggen.

felija schreef op 24-10-2025 om 14:35:

Als we het toch over de woningnood hebben, misschien heeft Mona Keijzer daar nog ideeën over:

https://www.nu.nl/economie/6373428/bouw-half-miljoen-woningen-dreigt-stil-te-vallen-door-stikstof-en-overvol-stroomnet.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"De bouw van zeker een half miljoen woningen in Nederland loopt ernstige vertraging op. Uit onderzoek onder de twaalf provincies blijkt dat de uitvoering van de woningbouwdoelen stokt door grote knelpunten als stikstof en overbelasting van het elektriciteitsnet."

Nederland staat op de vijfde plek van dichts bevolkte landen. Waarom zou je het nog dichter willen maken? Pak de leegstaande winkelpanden aan, bouw de hoogte in. Maar haal aub niet de halve wereld naar deze kleine stip op de landkaart.

ps. Iemand vanavond naar Vandaag Inside gekeken? Wat een verademing dat er wakkere mensen zijn.

[..]

Dat heb ik in de ruim 30 jaar dat ik in de zorg werk nog nooit meegemaakt. 

Loeki72 schreef op 24-10-2025 om 23:50:

[..]

Dat heb ik in de ruim 30 jaar dat ik in de zorg werk nog nooit meegemaakt.

Ik ook niet. En werk al ook al 30 jaar in de zorg. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.