Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Amber82 schreef op 24-10-2025 om 15:41:

[..]

Maar zelfs zonder die groep zijn de wachtlijsten al lang. Dus als je die groep al gaat elimineren blijf je wachtlijsten van jaren houden. Dus het primaire probleem is mijns inziens het woningtekort.

Klopt zeker hoor, maar je zou bijvoorbeeld wel maatregelen kunnen nemen om minder arbeidsmigranten hier te hebben. België en Frankrijk doen dat bijvoorbeeld ook, dus waarom wij niet, maar daar weet ik het fijne niet van verder.

LazyCat schreef op 24-10-2025 om 15:47:

[..]

Klopt zeker hoor, maar je zou bijvoorbeeld wel maatregelen kunnen nemen om minder arbeidsmigranten hier te hebben. België en Frankrijk doen dat bijvoorbeeld ook, dus waarom wij niet, maar daar weet ik het fijne niet van verder.

Ik ben het zeker met je eens dat je daar ook kritisch naar kan en moet kijken.

Amber82 schreef op 24-10-2025 om 15:41:

[..]

Maar zelfs zonder die groep zijn de wachtlijsten al lang. Dus als je die groep al gaat elimineren blijf je wachtlijsten van jaren houden. Dus het primaire probleem is mijns inziens het woningtekort.

Ook een belangrijke factor is de veranderde samenstelling van de bevolking: een groeiend aantal éénpersoonshuishoudens, toename van het aantal scheidingen, waardoor er per gezin twee complete huizen nodig zijn bij gedeelde zorg. En de ouderen die noodgedwongen steeds langer in hun huis moeten blijven wonen. 

Er moet anders gebouwd gaan worden, berekend op waar nu behoefte aan is.

[..]

Ik heb wel eens een item gezien waarbij seizoensarbeiders voor een aantal maanden een visum kregen en daarna weer terug gingen naar hun eigen land, Frankrijk geloof ik. Leek zo op het eerste gezicht wel een goed systeem.

LazyCat schreef op 24-10-2025 om 15:27:

[..]

Ik werd door jouw bericht nu toch nieuwsgierig: van de vrijgekomen sociale huurwoningen voor starters gaat kennelijk 17% naar statushouders. Nou, dat was dus mooie stemmingmakerij van SBS, zo'n half plaatje 😮‍💨

In het SBS debat werd precies gezegd wat je hier boven schrijft. 17% van de starterswoningen gaat naar statushouders. Ik ben normaal geen SBS kijker maar ze vermelden deze cijfers. Geen stemming makerij dus.

[..]

Wij hebben sectoren waar het jaar rond veel arbeids migranten werken. De kassen, vleesverwerkers en logistiek. Die zijn er in België en Frankrijk minder.

Arbeids migranten zitten niet in sociale huurwoningen. Hoe deze mensen die bijdrage aan de Nederlandse economie en maatschappij soms gehuisvest zijn is iets wat ik beschamend vind.

Nicole123 schreef op 23-10-2025 om 17:55:

[..]

Voor de zoveelste keer dat N=1 voorbeeld van jaren geleden om een algemene stelling te poneren over wat het gedachtegoed zou zijn van moslims.

Ik kan er talloze voorbeelden tegenover zetten van patiënten met een oerhollandse achtergrond die niet geholpen wilden worden door collega's van mij met een buitenlandse achtergrond of zich er discriminerend over uitlaten.

In beide gevallen zijn het gelukkig uitzonderingen die je niet moet veralgemeniseren.

Mensen met een hoofddoek of sluier zijn gewoon mensen, zoals jij en ik. Ik kom ze dagelijks tegen en ze bijten niet. Je hoeft er helemaal niet bang voor te zijn, praat gewoon eens met ze.

Er zijn al tekorten in de zorg. 

We nogen blij zijn met al die vrouwen met hoofddoek die in de zorg werken.

Sommige mensen hier lijken 24 uur per dag, 7 dagen per week alleen maar aan Moslims te denken.  

Veel mensen hebben meer last van een slechte manager dan van de gemiddelde Moslims hoor. 

Tuinfluiter schreef op 24-10-2025 om 16:39:

[..]

In het SBS debat werd precies gezegd wat je hier boven schrijft. 17% van de starterswoningen gaat naar statushouders. Ik ben normaal geen SBS kijker maar ze vermelden deze cijfers. Geen stemming makerij dus.

Feit is ook dat al die statushouders gemiddeld een jaar wachten op een woning. Mijn zoon en zijn vriendin 15 jaar. 

Koko67 schreef op 24-10-2025 om 16:57:

[..]

Feit is ook dat al die statushouders gemiddeld een jaar wachten op een woning. Mijn zoon en zijn vriendin 15 jaar.

Statushouders moeten volgensmij de woning die ze aangeboden krijgen accepteren en binnen 2 weken verhuizen. 

Is jouw zoon al 15 jaar actief opzoek of staat hij al 15 jaar ingeschreven maar pas recent actief op zoek? Dat zie ik namelijk veel mijn omgeving, men schrijft zich in bij 18 en gaat actiever zoeken bij afstuderen/verkrijgen eerste baan (25). De eerste 7 jaar wachttijd hebben ze niet gereageerd dus ook nooit kans gehad om een woning. Doorgaans vinden de meeste binnen 0-18 maanden iets. 

Neweve schreef op 24-10-2025 om 14:45:

[..]

Timmermans maakt er een politieke keuze van. In het debat vlak na de doorrekeningen hadden ze het erover. Hij wil zich niet committeren aan de norm voor 10 jaar omdat hij eerst de komende 5 jaar wil zien of de rest van Europa.

Het lastige bij het cpb is dat je getallen moet invoeren. Terwijl veel plannen nog niet concreet genoeg zijn of te complex om te berekenen. Daarom laat de sp zijn programma niet doorrekenen.

https://www.sp.nl/nieuws/sp-laat-programma-niet-doorrekenen-door-cpb-we-hebben-ideeenstrijd-nodig-geen-boekhoudersdebat

Enerzijds vind ik de doorrekening belangrijk want het laat zien dat je over de financiële kant en de totaal puzzel hebt nagedacht. Het wees mij ook op een aantal pijlers die ik gedetailleerder heb doorgenomen in de partij programma's.

Aan de andere kant is het een model en dus niet de waarheid (wat getallen wel lijken) en is ook een stem keuze tool geworden. Juiste kleur pijltjes/koopkracht winst betekent weer meer potentiële kiezers. Wat weer maakt dat liegen beloont wordt:

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/14005/artikel/2586491-ja21-veranderde-onvermeld-verkiezingsbeloftes-voor-doorrekening

Je hebt gelijk, ik herinner me het debat weer! Hij wou afwachten of andere landen, de afspraken wel zouden nakomen. Aan de ene kant begrijp ik dat wel, maar vind ik het niet juist.

Later ben ik me er meer in gaan verdiepen, en realiseerde me dat het betekent dat het qua cijfers niet klopt, t.o die van partijen die wel de totale kosten hebben meegenomen. Daarnaast betekent het doorschuiven van de PvdA/GL, geld uitgeven wat je niet hebt, oftewel korte termijn denken. 

De gedachtegang van Marijnissen kan ik waarderen, ik moet lachen (als boekhouder) om haar uitspraak;
We hebben nu een ideeënstrijd nodig en geen boekhoudersdebat.’

Cijfers veranderen na doorberekening is bedrog, maar Ja21 was voor mij nooit een optie.

[..]

In mijn omgeving komt haast geen twee verdieners meer in aanmerking voor sociale huur. De meeste zijn afhankelijk van de midden huur en dat is momenteel ook een compleet drama terwijl statushouders daar geen rol spelen.

Ik deed trouwens alleen maar verslag van de cijfers die in het SBS debat genoemd werden zonder waarde oordeel. 

De wachttijden voor sociale huur zijn ook zonder statushouders in veel plaatsen natuurlijk absurd. Zonder statushouders 12 of 15 jaar moeten wachten is natuurlijk ook niet normaal. De woning markt is momenteel voor iedereen heel moeilijk er zijn in het verleden hele foute beslissingen genomen door regeringspartijen. Veel woningzoekers zijn daar nu slachtoffer van en het aandeel van de foute beslissingen van de regeringspartijen is in mijn ogen veel groter dan dat van statushouders. 

Ik vind dat je statushouders misbruikt als je ze gebruikt om de ellende op de sociale woningmarkt aan de kaak te stellen. 

Tuinfluiter schreef op 24-10-2025 om 18:50:

[..]

In mijn omgeving komt haast geen twee verdieners meer in aanmerking voor sociale huur. De meeste zijn afhankelijk van de midden huur en dat is momenteel ook een compleet drama terwijl statushouders daar geen rol spelen.

Ik deed trouwens alleen maar verslag van de cijfers die in het SBS debat genoemd werden zonder waarde oordeel.

De wachttijden voor sociale huur zijn ook zonder statushouders in veel plaatsen natuurlijk absurd. Zonder statushouders 12 of 15 jaar moeten wachten is natuurlijk ook niet normaal. De woning markt is momenteel voor iedereen heel moeilijk er zijn in het verleden hele foute beslissingen genomen door regeringspartijen. Veel woningzoekers zijn daar nu slachtoffer van en het aandeel van de foute beslissingen van de regeringspartijen is in mijn ogen veel groter dan dat van statushouders.

Ik vind dat je statushouders misbruikt als je ze gebruikt om de ellende op de sociale woningmarkt aan de kaak te stellen.

Ik misbruik niks. Ik zeg dar de meeste statushouders binnen 2 jaar een huis hebben . Mijn zoon en zijn vriendin wonen op de studentenkamer van haar en komen de eerste 15 jaar niet in aanmerking. Ze werken allebei 40 uur. Kopen lukt niet en huren ook niet. Hoezo misbruik ik statushouders? 

[..]

Als die statushouder er niet was of geen voorrang had, had je zoon ook 15 jaar gewacht. En wat meespeelt is dat de alternatieven van een statushouder vaak slechter zijn, niet alleen voor henzelf. Die verstoppen immers de hele keten als er geen uitstroom is, en ze 15 jaar in een azc moeten wachten. 

Libertine schreef op 24-10-2025 om 19:04:

[..]

Als die statushouder er niet was of geen voorrang had, had je zoon ook 15 jaar gewacht. En wat meespeelt is dat de alternatieven van een statushouder vaak slechter zijn, niet alleen voor henzelf. Die verstoppen immers de hele keten als er geen uitstroom is, en ze 15 jaar in een azc moeten wachten.

Dat kan zo zijn, toch krijgt die Syriër of Afghaan binnen 2 jaar een huis en mijn zoon en vriendin wonen op een kamer van 15 m2. En zij willen net als die Syriër heel graag verder met hun leven. Kindje krijgen, dat soort werk. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-10-2025 om 19:34 Topicstarter

Lubach had gister het voorbeeld van de gemeente Westland. Daar krijgen statushouders geen voorrang. De bedoeling was om voor deze groep iets tijdelijks te realiseren. Maar ja dat is niet gelukt. Westland huisvest zijn statushouders nu in hotels. Dan denk ik dat het voor iedereen toch beter geweest was om deze statushouders toch maar voorrang te geven, en het bespaarde geld te steken in het ontwikkelen van nieuwe woningen. Het beleid lijkt soms zo op de hele korte termijn gericht. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.