Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Amber82 schreef op 23-10-2025 om 10:50:

Meten met twee maten dus. Over moslims mag het allemaal wel gezegd worden, want die zijn een gevaar voor de Nederlandse samenleving.

Je ziet wat je wil zien hé. Toen ik zwanger wilde worden zag ik ook alleen maar zwangere vrouwen, ju vallen ze me totaal niet op. Ik zie moslims hand in hand over straat lopen, vaders en moeders spelend met hun kinderen, werkend in winkels waar ze mij helpen.
En ja er loopt vast rottigheid tussen, net als dat er ook heel veel rottige mensen rondlopen die door en door Nederlands zijn.

Dit dus.

O wee als ik de christelijke jongens verderop in de straat tuig van de richel noem, want dat zijn volgens velen gewoon hardwerkende Nederlanders. Ja ze werken hard, kan ik niet ontkennen maar dat de onderwereld daar wel heel nauw verweven is met de bovenwereld dat wil niemand zien.

Amber82 schreef op 23-10-2025 om 10:50:

Meten met twee maten dus. Over moslims mag het allemaal wel gezegd worden, want die zijn een gevaar voor de Nederlandse samenleving.

Je ziet wat je wil zien hé. Toen ik zwanger wilde worden zag ik ook alleen maar zwangere vrouwen, nu vallen ze me totaal niet op. Ik zie moslims hand in hand over straat lopen, vaders en moeders spelend met hun kinderen, werkend in winkels waar ze mij helpen, werkend op de school van mijn kind en daar de liefste voor zijn als hij het moeilijk heeft etc.
En ja er loopt zwker rottigheid tussen die zie ik ook, net als dat er ook heel veel rottige mensen rondlopen die door en door Nederlands zijn, die zie ik minstens net zoveel!

Zo simpel is het dus: we zijn allemaal mensen en de meeste deugen (hoop ik) en sommige niet, ongeacht afkomst en waar ze vandaan komen. 

Bakblik schreef op 23-10-2025 om 10:55:

[..]

Dit dus.

O wee als ik de christelijke jongens verderop in de straat tuig van de richel noem, want dat zijn volgens velen gewoon hardwerkende Nederlanders. Ja ze werken hard, kan ik niet ontkennen maar dat de onderwereld daar wel heel nauw verweven is met de bovenwereld dat wil niemand zien.

Zo irritant! O wee, als je het in negatieve zin hebt over een autochtone, zich misdragende groep, dat kan echt niet (valt vast wel mee)! Alleen mensen 'van buiten' zijn een bedreiging. 

Libertine schreef op 23-10-2025 om 10:18:

[..]

Moslims openlijk van alles noemen is heel bonton anders. Bijvoorbij dat hun geloof een groot gevaar is voor de westerse wereld. Dat je er minder van wil en ze moeten oprotten naar hun eigen land (zelfs als ze hier zijn geboren) En je mag gewoon alle problemen en crisissen in het land in de schoenen van vluchtelingen schuiven en de oplossing dan zoeken in de grenzen dichtgooien. Je mag als partijleider oproepen om te protesteren tegen een AZC. Je mag toejuichen dat mensen prinsenvlaggen zwaaien. Je mag als politiek leider hardop zeggen dat antifascisme moet worden verboden. Je mag 250.000 rode lijn demonstranten wegzetten als ontwetend. En door sommige zelfs antisemiet of hamasaanhanger

Maar mensen dom noemen of zeggen dat ze zich dom gedragen en zich eens wat minder door hun onderbuik zouden moeten laten leiden maar door feiten en onderzoek. Nee. Dat mag niet. Dan moet je je elitaire en extreem linkse snavel houden.

Mooi gezegd, Libertine!

Bakblik schreef op 23-10-2025 om 10:50:

[..]

Fleurtje_5 jouw angst is doorgeslagen. Het is hier al vaker vertelt, het aantal moslims in Nederland schommelt al jaren heel stabiel rond de 5 %. De kans dat jij gaat meemaken dat Nederland een islamitisch land wordt is nagenoeg 0.

Edit:

Ook mijn kinderen en kleinkinderen gaan dat niet meer meemaken.

Precies, je ziet wat je wilt zien, daarom hebben wij gewone burgers cijfers nodig van professionele statistici, zoals bij het CBS, dat zijn feiten, niet gevoed door de onderbuik en enkel je individuele waarneming, of een gast aan tafel bij een talkshow, die van alles roeptoetert.

Jujubee schreef op 23-10-2025 om 09:35:

[..]

Ja dat dus. Straat intimidatie is gewoon een actueel probleem en kan er zeker voor zorgen dat vrouwen niet meer de straat op durven als het donker is en dat homo's op hun tenen moeten lopen door de stad om maar niet op te vallen. Ik denk dat in veel van dat soort zaken de slachtoffers ook te bang zijn om aangifte te doen. Ik zou dat zelf ook niet durven doen. Dus zo lijkt het in de cijfers wellicht veiliger op straat maar de ervaring van veel mensen is echt anders.

Ja, vandaar mijn vraag ook. Ik heb opgezocht of intimidatie en aanranding in de criminaliteitscijfers voorkomt omdat er immers veel niet wordt geregistreerd dus ik vond mijn vraag niet vreemd.  Ook registratie van dit soort cijfers is aan verandering onderhevig. Overigens loop ik evenmin achter populistische partijen aan maar luister wel naar ervaringen van mensen.

Blijkbaar leefde ik onder een steen voor wat betreft dit vraagstuk. Wat ik niet wist is dat naast registraties wordt ook gebruik gemaakt van (grote) enquetes met vragen over intimidatie of aanranding om zo een breder beeld te krijgen of dit is toegenomen of niet. 

Dit vond ik relevant:

‘Tot in de jaren ’80–’90 baseerden de officiële criminaliteitscijfers zich vrijwel volledig op politieregistraties (aangiften en processen-verbaal). Dat betekende dat vormen van intimidatie, aanranding of seksueel geweld die niet werden gemeld, buiten beeld bleven’

De CBS-enquêtes gingen vanaf de jaren 2000 uitgebreider in op seksueel grensoverschrijdend gedrag:

• In 2005 kwam het thema seksuele intimidatie en aanranding systematisch in de slachtofferenquêtes.
  • Sinds 2010 gebeurt dat via de Veiligheidsmonitor, de opvolger van de IVM.
    Daarin wordt gevraagd naar ervaringen met seksuele intimidatie, aanranding, en soms ook verkrachting — ongeacht of het is gemeld bij de politie.

Deze criminaliteitscijfers zijn dus inderdaad breder te trekken dan alleen registratie bij de politie. Goed om dat te weten.

De toename op dit vlak (intimidatie en aanranding) lijkt de afgelopen jaren gering te zijn. Hoe dan ook, het blijft natuurlijk volkomen ruk als het jezelf of omgeving betreft en je gevoel van veiligheid afneemt.

Afijn, wat ik zojuist schreef én het zal blijven benoemen zolang het blijft doorgaan. Namelijk.....dat woord misbruik je telkens om de ander de mond te snoeren. 

Men blijft problemen ontkennen, en het ligt altijd aan anderen, zo komen we nooit tot gesprek, nooit tot een oplossing, en zullen partijen als bv de PVV alleen maar toenemen en/of groeien.
(Over domheid en tunnelvisie gesproken)

Ik ben begonnen in 'Dit is fascisme' van Rosan Smits.
Een verhelderen boek dat goed uit ligt wat fascisme is en hoe het ontstaat. Ik kan het iedereen aanraden om het te lezen of te luisteren. Zeker in deze tijd en zo vlak voor de verkiezingen

Wow, ben je altijd lief voor China geweest door China als ontwikkelingsland te beschouwen en zo hun exportkosten laag te houden zodat de zielige lieverds op gelijke tred zouden komen met hun grote weldoeners (Europa) verbiedt China bij het minste geringste conflict (Nexperia (Wet beschikbaarheid goederen)) de export van chips naar de EU waardoor de simpelste industrie hier op zijn gat komt te liggen. Wat nu. Gaat Karremans eindeloos met hangende pootjes naar de Chinese autoriteiten "oh kapteintje sla ons niet, wij zijn uw vriendje zoals u ziet"? Praten, praten, praten, maar ja die Chinezen verstaan alleen de taal van de macht. En die hebben we nu niet meer.  

Lollypopje schreef op 23-10-2025 om 11:16:

Ik ben begonnen in 'Dit is fascisme' van Rosan Smits.
Een verhelderen boek dat goed uit ligt wat fascisme is en hoe het ontstaat. Ik kan het iedereen aanraden om het te lezen of te luisteren. Zeker zo vlak voor de verkiezingen

Ik heb even gegoogled en las dit (wat ik heel toepasselijk vind in deze tijd):

Dit is fascisme

Fascisme holt een democratie van binnen uit. Het begint met taal, niet met tanks. Met democratische verkiezingen, niet met een staatsgreep.

En het krijgt vrij spel, dankzij mensen die denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen – tot het dat ineens wél doet.

Zoals nu.

Over Rosan: Rosan Smits is politicoloog en deed jarenlang onderzoek naar radicalisering en geweld in oorlogsgebieden. Ze gaf leiding aan de Conflict Research Unit van het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael. Sinds 2017 is ze adjunct-hoofdredacteur bij De Correspondent.

Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 11:19:

[..]

Ik heb even gegoogled en las dit:

Dit is fascisme

Fascisme holt een democratie van binnen uit. Het begint met taal, niet met tanks. Met democratische verkiezingen, niet met een staatsgreep.

En het krijgt vrij spel, dankzij mensen die denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen – tot het dat ineens wél doet.

Zoals nu.

Dat dikgedrukte gaat over het verdwijnen van onze democratie, mensen die denken dat dat niet zo'n vaart zal lopen. Weer die eigen interpretatie.

Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 10:53:

[..]

Doe je zelf en mij een lol en bekijk nou eens eindelijk dit fragment zodat je stopt met dat 'populisme'geroep, want dat woord misbruik je telkens om de ander de mond te snoeren. Dan kunnen we tenminste eerlijk in gesprek gaan.

https://youtu.be/XhAzTS4oVEI?si=Qqlekiv0vtg1xg4V NL
Voormalig politiecommissaris Sander Schaepman over de groeiende rol van de islam in Nederland

Nou ik heb dat fragment dan nu eindelijk maar eens bekeken. Ik snap niet hoe ik, nadat ik dit gezien heb, eerlijker met je in gesprek zou kunnen gaan.

Die man vertelt over zijn professionele ervaringen met moslims en criminaliteit maar nog steeds geen cijfers en getallen. Nog steeds een soort slag in de lucht en nog steeds wegzetten van hele groepen zonder te erkennen dat er ook plekken zijn waar het heel goed gaat, plekken zijn waar moslims vredig leven naast autochtone Nederlanders.

De toon is, wat mij betreft, nog steeds polariserend. Nog steeds komt het kwaad uit de moslimhoek zeker als de talkshowhosts zich er nog even tegenaan bemoeien.

Loeki72 schreef op 22-10-2025 om 23:49:

[..]

Want rechts is wel verbindend? Hou toch op. Het is naar mijn mening totaal zinloos om met mensen die anders denken in verbinding te gaan. Zonde van de energie. Ik blijf in mijn linkse zogenaamde elitaire bubbel en de rest interesseert me niet meer.

Dat doe je goed!

Gebruik je energie voor iets anders en reageer niet meer op rechts, want ook al irriteer jij je eraan, ook rechts mag hier zijn mening geven.

Jujubee schreef op 23-10-2025 om 09:35:

[..]

Ja dat dus. Straat intimidatie is gewoon een actueel probleem en kan er zeker voor zorgen dat vrouwen niet meer de straat op durven als het donker is en dat homo's op hun tenen moeten lopen door de stad om maar niet op te vallen. Ik denk dat in veel van dat soort zaken de slachtoffers ook te bang zijn om aangifte te doen. Ik zou dat zelf ook niet durven doen. Dus zo lijkt het in de cijfers wellicht veiliger op straat maar de ervaring van veel mensen is echt anders.

Dat is altijd al een probleem geweest. 

felija schreef op 23-10-2025 om 11:22:

[..]

Dat dikgedrukte gaat over het verdwijnen van onze democratie, mensen die denken dat dat niet zo'n vaart zal lopen. Weer die eigen interpretatie.

Omdat Bakblik schreef:

Fleurtje_5 jouw angst is doorgeslagen. Het is hier al vaker vertelt, het aantal moslims in Nederland schommelt al jaren heel stabiel rond de 5 %. De kans dat jij gaat meemaken dat Nederland een islamitisch land wordt is nagenoeg 0.
Edit:
Ook mijn kinderen en kleinkinderen gaan dat niet meer meemaken.

Het loopt niet zo'n vaart natuurlijk:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2568102-burgemeester-utrecht-zadel-gemeenten-niet-op-met-overlast-jonge-syrische-asielzoekers 

We merken dat een deel van deze jongeren een soort zwijgcode en zwijgcultuur heeft.
Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.