Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Neweve
19-10-2025 om 12:08
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 11:41:
waar zijn moslims dan zogenaamd " slachtoffer" van in dit land? Van de kansen die ze aangeboden krijgen? Dat ze alles kunnen worden wat ze willen? Dat ze hun geloofsovertuiging ook hier kunnen tonen met een hoofddoek of naar de moskee kunnen?
Moslims zijn geen slachtoffer van dit land.
Moslims zijn slachtoffer van de populistische partijen die ze de schuld geven van veel problemen, terwijl dit -als je naar de cijfers kijkt- niet zo is.
felija
19-10-2025 om 12:11
Het is toch heel simpel? Kijk hier op dit forum al naar een willekeurig topic op actueel en je hebt je antwoord waarom moslims door populistisch rechts als zondebok worden gezien.
Elk topic verzandt namelijk in bashberichten over hoe vreselijk moslims en asielzoekers zijn. Klagen over hoofddoekjes, de hele groep verantwoordelijk houden voor geweldpleging van een klein aantal. De hele groep verantwoordelijk houden voor fundamentalistisch moslimgedachtengoed.
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat je als populist de gemiddelde gematigde moslim accepteert als volwaardig lid van de Nederlandse samenleving? Wat er over ze gezegd wordt, daar lusten de honden geen brood van, ze kunnen het bij voorbaat al niet goed doen.
Ga me nu niet vertellen dat dat allemaal reuze meevalt.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 12:14
felija schreef op 19-10-2025 om 12:11:
Het is toch heel simpel? Kijk hier op dit forum al naar een willekeurig topic op actueel en je hebt je antwoord waarom moslims door populistisch rechts als zondebok worden gezien.
Elk topic verzandt namelijk in bashberichten over hoe vreselijk moslims en asielzoekers zijn. Klagen over hoofddoekjes, de hele groep verantwoordelijk houden voor geweldpleging van een klein aantal. De hele groep verantwoordelijk houden voor fundamentalistisch moslimgedachtengoed.
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat je als populist de gemiddelde gematigde moslim accepteert als volwaardig lid van de Nederlandse samenleving? Wat er over ze gezegd wordt, daar lusten de honden geen brood van, ze kunnen het bij voorbaat al niet goed doen.
Ga me nu niet vertellen dat dat allemaal reuze meevalt.
Kip ei verhaal.
ps.Nergens word een hele groep verantwoordelijk gehouden voor wantoestanden in bepaalde delen van het land. Wantoestanden worden wel genoemd. Dat mag gelukkig nog wel.
Doe nou eens één keer de moeite om naar deze brief en naar deze zeer ervaren voormalige politiecommissaris te luisteren zodat je weet wat er echt speel. Dat scheelt in de discussie zodat ik het niet telkens overnieuw moet aanhalen, en dat er eens eindelijk in gesprek kan worden gaan:
https://youtu.be/XhAzTS4oVEI?si=NIeQ5e3Xv2G6Wg7p
felija
19-10-2025 om 12:18
Fleurtje_5 schreef op 19-10-2025 om 12:14:
[..]
Kip ei verhaal.
ps.Nergens word een hele groep verantwoordelijk gehouden voor wantoestanden in bepaalde delen van het land. Wantoestanden worden wel genoemd. Dat mag gelukkig nog wel.
Je klaagt steen en been over vrouwen met hoofddoeken en vreemde gewaden. Heeft niks met wantoestanden te maken. Kom op, Fleurtje, je doet er net zo hard aan mee.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 12:23
felija schreef op 19-10-2025 om 12:18:
[..]
Je klaagt steen en been over vrouwen met hoofddoeken en vreemde gewaden. Heeft niks met wantoestanden te maken. Kom op, Fleurtje, je doet er net zo hard aan mee.
Ik heb inderdaad geschreven dat ik mijn dorp zie veranderen. Omdat er steeds meer gesluierde vrouwen door de straten lopen alsof ze op weg zijn naar de woestijn. En als hun echtgenoot erbij is dan lopen ze een halve meter achter hem.
En een hele enkele gesluierde vrouw glimlacht naar me als ik knik of hoi zeg. Maar de meesten zien mij als een of andere zondaar met mijn blote haren. Terwijl ik er altijd netjes en fatsoenlijk bij loop.
Ik zeg nergens dat ze schuld hebben aan toestanden in bv Ter Apel. Maar mijn dorp veranderd wel.
Het zou toch wat zijn zeg dat ik dat niet zou mogen benoemen.
Muurbloem1985
19-10-2025 om 12:23
felija schreef op 19-10-2025 om 12:18:
[..]
JA en daar heeft ze gelijk in, waarom denk je dat Wilders nog steeds zo populair is? Omdat mensen zich niet meer veilig voelen in hun land en dat komt o.a. door de Islam, er zijn hele wijken waar de integratie nog steeds niet goed gaat, waar mensen nog steeds geen Nederlands kunnen naar al die jaren waar homo's niet hand in hand durven te lopen en waar joden niet met een keppeltje op straat durven te lopen, en dat is niet geheel toevallig in wijken waar moslims wonen, en kom nu niet aan met "dat is discriminatie" nee dat zijn gewoon harde feiten. Elke verantwoordelijkheid afschuiven op de Nederlandse staat maar totaal zelf geen verantwoording nemen, dat is het probleem, de hele integratie is een mislukt project en ze zijn daar zelf ook verantwoordelijk voor.
felija
19-10-2025 om 12:26
Fleurtje_5 schreef op 19-10-2025 om 12:23:
[..]
Ik heb inderdaad geschreven dat ik mijn dorp zie veranderen. Omdat er steeds meer gesluierde vrouwen door de straten lopen alsof ze op weg zijn naar de woestijn. En als hun echtgenoot erbij is dan lopen ze een halve meter achter hem.
En een hele enkele gesluierde vrouw glimlacht naar me als ik knik of hoi zeg. Maar de meesten zien mij als een of andere zondaar met mijn blote haren. Terwijl ik er altijd netjes en fatsoenlijk bij loop.
Ik zeg nergens dat ze schuld hebben aan toestanden in bv Ter Apel. Maar mijn dorp veranderd wel.
Het zou toch wat zijn zeg dat ik dat niet zou mogen benoemen.
Je bevestigt precies mijn punt, dank je.
Loeki72
19-10-2025 om 12:46
Nu in het nieuws dat een Marokkaanse voetballer en zijn familie bij een wedstrijd tussen Spakenburg en de Kozakkenboys belaagd werd door supporters. Een steward verklaarde geen Marokkanen te beschermen. Zover is het dus al. Veel Nederlanders zijn een racistisch volk die fascisme geen probleem vinden.
Jorni
19-10-2025 om 12:55
felija schreef op 19-10-2025 om 12:26:
[..]
Je bevestigt precies mijn punt, dank je.
Waarom is het zo verkeerd als in die post wordt benoemd dat iemand zich er onprettig bij voelt dat zij haar eigen wijk ziet veranderen? Het is een probleem dat zoiets benoemen door te veel mensen/partijen al meteen als stigmatiserend/discriminerend wordt gezien. Dit leidt er ook toe dat veel mensen hun heil zoeken in populistische partijen, aangezien veel mensen zich niet gehoord voelen in hun zorgen. Of die nu terecht zijn of niet. Ik denk dat die populistische partijen door dit soort dingen zo populair zijn. Die spelen daar namelijk weer handig op in.
Fleurtje_5
19-10-2025 om 12:59
Loeki72 schreef op 19-10-2025 om 12:46:
Nu in het nieuws dat een Marokkaanse voetballer en zijn familie bij een wedstrijd tussen Spakenburg en de Kozakkenboys belaagd werd door supporters. Een steward verklaarde geen Marokkanen te beschermen. Zover is het dus al. Veel Nederlanders zijn een racistisch volk die fascisme geen probleem vinden.
Dat een Marokkaan en zijn familie in Spakenburg zijn 'belaagd' is zeer kwalijk.
En.......één steward verklaarde geen Marokkanen te beschermen....en daarom zet jij een grote groep Nederlanders neer als een racistisch volk die fascisme geen probleem vinden?????
Soheey. Over groepen/volk 'over één kam scheren' gesproken.
Amber82
19-10-2025 om 13:09
Jorni schreef op 19-10-2025 om 12:55:
[..]
Waarom is het zo verkeerd als in die post wordt benoemd dat iemand zich er onprettig bij voelt dat zij haar eigen wijk ziet veranderen? Het is een probleem dat zoiets benoemen door te veel mensen/partijen al meteen als stigmatiserend/discriminerend wordt gezien. Dit leidt er ook toe dat veel mensen hun heil zoeken in populistische partijen, aangezien veel mensen zich niet gehoord voelen in hun zorgen. Of die nu terecht zijn of niet. Ik denk dat die populistische partijen door dit soort dingen zo populair zijn. Die spelen daar namelijk weer handig op in.
Ik denk dat het net afhankelijk is van hoe je er naar kijkt. Ik ben van mening dat mensen zich ook onveilig gaan voelen als bepaalde partijen maar blijven benadrukken dat het onveilig is, want kijk die moslims......
Amber82
19-10-2025 om 13:13
Fleurtje_5 schreef op 19-10-2025 om 12:59:
[..]
En.......één steward verklaarde geen Marokkanen te beschermen....en daarom zet jij een grote groep Nederlanders neer als een racistisch volk die fascisme geen probleem vinden?????
Ze geeft een voorbeeld.
Ik lees voor de gein wel eens de reacties onder nieuwsberichten m.b.t. moslims of de woningmarkt of geweld tegen vrouwen etc, nou wat daar onder kan niet anders bestempeld worden dan racistisch.
majorette2005
19-10-2025 om 13:41
Fleurtje_5 schreef op 19-10-2025 om 12:59:
[..]
In hetzelfde artikel staat ook dat spelers van de Kozakken Boys ( zijn ook Nederlanders) ze wel geholpen hebben om veilig weg te komen.
Waar de thuisfans zich misdroegen, besloten de spelers van Kozakken Boys hun tegenstander te hulp te schieten. "Al die spelers probeerden ons te beschermen tegen hun eigen fans, die solidariteit was ongekend", vertelt elftalleider van Spakenburg Eric Kok. "Toen bleek dat de moeder van El Azzouti nog op het sportpark was, terwijl wij al in de bus waren, hebben de spelers van Kozakken Boys haar veilig naar ons gebracht"
Libertine
19-10-2025 om 13:50
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2025 om 12:02:
[..]
Ik kan dat helemaal artikel niet lezen, maar 1 ding kan ik je hier over zeggen. Ik loop vaak langs een joodse school in Amsterdam, dat zit achter tralies met heel veel marechaussee, hoe komt het dat dat daar nodig is en bij moslimsscholen niet?
Ja er bestaat jodenhaat. Net zoals er moslimhaat bestaat. Het ene is niet erger dan het ander. We hoeven die twee groepen ook niet tegenover elkaar te zetten alsof het een wedstrijd is. In Nederland is de kans als je een andere kleur hebt of ander geloof aanhangt helaas bijna 100% kans dat je ongelijk behandeld wordt, gediscrimineerd of zelfs gehaat. Treurig wel.
Nighttripper
19-10-2025 om 13:51
Amber82 schreef op 18-10-2025 om 15:15:
Ik heb Timmermans niet bij VI gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar heb Wilder wel grotendeels gezien en ze pakten hem vooral aan over zijn rol in het kabinet. En dat lijkt me terecht dat ze daarover om verantwoording en uitleg vragen. Op zijn programma pakten ze hem niet echt hard aan vond ik persoonlijk. V.d.Gijp zei sowieso niks.
Heel simpel omdat ze die programma's zelden lezen.Ze reageren vooral op wat ze bij het nieuws zien of in de krant lezen. Derksen leest meerdere kranten,zowel VK als Telegraaf.Genee vooral VK omdat hij zoals alom bekend, duidelijk links is.Dat het programma VI nog steeds een rechts imago heeft,is na de extreem linkse opvattingen betreffende Gaza van Derksen,Genee en Minouche,vrouw van Gijp en zeer pro-pallie,allang passee. Lees maar de commentaren op bv FB ,hun VI pagina. Dat begon al direct na de stelling van Derksen op 10 oktober 2023 ,2 dagen na de pogrom op de eerstvolgende maandag uitzending van VI. "Dat de Joden het er ook zelf wel naar gemaakt hebben", aldus Derksen. En vd Gijp zegt sowieso nooit iets mbt politiek.Dat gaat hem ver boven z'n pet. En dat weet hij zelf ook goed.Daarom is z'n standaard reactie als hem dan toch iets gevraagd wordt op politiek gebied ,"laat gaan ,joh.."😏 . Verder was Wilders ze gewoon vaak de baas in discussies.Zelfs een Genee die verbaal heel sterk is en enorm kan zuigen,werd door Wilders soms in de hoek gezet. Bv toen Genee, Wilders voor de 4e keer in de rede viel,toen die een antwoord probeerde te geven op een vraag.Wilders zei toen dat Genee meer logisch moest nadenken". Genee adrem,dat doe ik altijd logisch nadenken. Wilders droog,.."dan moet u nu nog logischer nadenken". Genee met een bek vol tanden,publiek kwam niet meer bij. Dat overkomt hem zelden.