Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Koko67 schreef op 19-10-2025 om 09:25:

Wat is dat toch dat in bijna alle artikelen van de ( overwegend) linkse kranten in Nederland er altijd wordt gesproken over “ populistisch” rechts en als we het over links hebben” progressief” links. Waarom is rechts altijd populistisch?

Ik ben het met je eens dat rechts niet per se populistisch is en links niet per se progressief. Soms juist andersom. Ik snap dat je het vervelend vindt dat deze termen vaak zo aan elkaar verbonden worden, maar juist in dit artikel wordt niet gezegd dat heel rechts populistisch zou zijn en heel links progressief. 

Er wordt in het artikel onderscheid gemaakt tussen rechts-populistische partijen (PVV, JA21, BBB, FvD) en links-progressieve en middenpartijen (waaronder D66). Rechtse partijen zoals CDA en VVD worden hier dus niet in het rijtje 'populistisch' geplaatst. Ook worden niet alle linkse partijen progressief genoemd hier. De SP en DENK zijn bijvoorbeeld in sommige zaken helemaal niet zo progressief en worden ook niet genoemd in het artikel. Verder wordt er in het artikel ook geen oordeel geveld over welke groep er gelijk zou hebben (de 'democratie=wil van de meerderheid' of 'democratie=minderheden beschermen' groep).

Dat bepaalde partijen of meningen in het artikel populistisch genoemd worden dat begrijp ik dan wel weer heel goed. Daar gaat het hele artikel namelijk over, over hoe je denkt over de 'volkswil' (populus=volk) en hoeveel waarde je daaraan hecht. Als je vindt dat democratie is 'de meerderheid bepaalt' en eraan hecht dat politici verwoorden en doen wat de kiezers willen, dan is dat toch ook gewoon populisme? Het is in feite een soort definitie ervan. Ik zit zelf qua mening juist in die andere groep, ik vind dat er 'hogere machten/waarden' zijn dan 'de meerderheid beslist', dus ik zie daarom populisme als iets negatiefs. Maar als je van mening bent dat politici moeten zeggen en doen wat het volk wil en als je dat belangrijker vindt dan zaken als verdragen, beoordeling door rechters, visie van de wetenschap / experts, e.d. dan begrijp ik niet goed waarom je dan het woord populisme niet gewoon als iets positiefs zou zien en waarom je je er zo door aangevallen voelt.

Ik had verder gehoopt op juist inhoudelijke reacties op het stuk in plaats van een links/rechts discussie. Hoe zien jullie die 'volkwil' versus 'rechtsstaat'? Wat is belangrijker wanneer het botst (zoals destijds bij die noodwet van Wilders): wat de meerderheid wil of zaken als de (grond)wet, verdragen, Raad van State, RIVM, uitspraken van rechters, etc? Wiens mening deel je hieronder, die van de JA21-stemmer of de D66-er, en waarom? En kun je de mening van die andere kant ook begrijpen of staat die heel ver van je af?

Uit het artikel: 
Volgens kiezers van rechts-populistische partijen (PVV, JA21, BBB, FvD) staat de Nederlandse democratie vooral onder druk omdat 'de wil van het volk' wordt genegeerd. "Het volk stemt met een duidelijke meerderheid voor bepaald beleid", zegt een JA21-kiezer in het onderzoek, maar wordt vervolgens "tegengewerkt door verdragen, instituten en ambtenaren".
Kiezers van links-progressieve en middenpartijen concluderen precies het tegenovergestelde. Volgens hen is het probleem dat de bescherming van minderheden in Nederland onder druk staat en de tegenmacht van rechters, adviesorganen en media te vaak opzij wordt geschoven. "Politici respecteren de rechters en de rechtsstaat niet", stelt een D66-kiezer.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/taxichauffeur-19-krijgt-celstraf-voor-verkrachten-van-dronken-passagier-in-amsterdam/98157198.html

Ik weet niet waar ik dit moet plaatsen, maar gezien de politiek ook spreekt over zwaarder straffen vond ik het hier wel terecht.

1.5 jaar onvoorwaardelijk en 6 maanden verwaardelijk, wat is dat voor lage kutstraf? Oh, wacht de beste man mag ook 4 jaar lang niet werken als taxichauffeur. Nou dat zal hem leren hoor!

De maximumstraf is 12 jaar, maar doorgaans wordt tussen de 2 en 3 jaar gegeven. Hier dus nog minder. En dan vinden we het allemaal gek dat vooral vrouwen zich onveilig voelen op straat. 

In Raamsdonksveer is een vrouw mishandelt tijdens het uitlaten van haar hond toen ze jongeren aansprak op het afsteken van vuurwerk. Wellicht allemaal niet goed te praten, maar buurtbewoners hebben de jongeren opgespoort en het "geregeld". Als je op de politie moet wachten heb je dikke kans dat er niks mee gedaan wordt omdat er onvoldoende capaciteit is.

let op schokkende beelden;

https://www.dumpert.nl/item/100135113_d24c9cf7

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4765751/vrouw-mishandeld-bij-uitlaten-hond-groep-neemt-wraak-op-dader

Amber82 schreef op 19-10-2025 om 13:09:

[..]

Ik denk dat het net afhankelijk is van hoe je er naar kijkt. Ik ben van mening dat mensen zich ook onveilig gaan voelen als bepaalde partijen maar blijven benadrukken dat het onveilig is, want kijk die moslims......

Tuurlijk die gooien ook nog eens olie op het vuur. Verbindend zijn ze niet bezig. 

Amber82 schreef op 19-10-2025 om 13:09:

[..]

Ik denk dat het net afhankelijk is van hoe je er naar kijkt. Ik ben van mening dat mensen zich ook onveilig gaan voelen als bepaalde partijen maar blijven benadrukken dat het onveilig is, want kijk die moslims......

Nou dit inderdaad. 30 jaar geleden waren wij bezig het huis te kopen waar wij nu (nog) steeds wonen.  In een multiculturele wijk waar moslims (Turks en Arabisch) vredig naast elkaar woonden. De eerste jaren dat ik hier woonde heb ik mij nooit onveilig gevoeld.  Na een late dienst liep ik alleen van de bushalte naar huis, geen probleem. 

Na de opkomst van Pim Fortuyn veranderde er iets maar ik voelde mij nog steeds goed hier in de wijk. Iedereen bleef vriendelijk naar elkaar en de man die openlijk achter de LPF stond ontweek je een beetje.

De minder Marokkanen uitspraak van Wilders heeft hier in de wijk wel wat teweeg gebracht. Types die zich hier wel in konden vinden gingen bij de buren koken zeuren over het "stinkende" eten dat ze kookten en uiteindelijk heeft 1 van die rare snuiters net messen lopen zwaaien om zijn gelijk te krijgen. 

Sindsdien voel ik mij niet altijd meer veilig. Niet vanwege de moslims in de wijk maar vanwege de rare types die eigen rechter spelen. Straks sta ik met mijn Syrische buurtgenoot te praten en komt zo'n halve gare even met zijn vuisten verhaal halen over de stinkende maaltijd van gisteren. 

In iets meer dan 10 jaar is de sfeer in de buurt heel anders geworden en ik kan echt aangeven dat dat precies samenvalt met de opkomst van Wilders. 

Nicole123 schreef op 19-10-2025 om 14:00:

Ik had verder gehoopt op juist inhoudelijke reacties op het stuk in plaats van een links/rechts discussie. Hoe zien jullie die 'volkwil' versus 'rechtsstaat'? Wat is belangrijker wanneer het botst (zoals destijds bij die noodwet van Wilders): wat de meerderheid wil of zaken als de (grond)wet, verdragen, Raad van State, RIVM, uitspraken van rechters, etc? Wiens mening deel je hieronder, die van de JA21-stemmer of de D66-er, en waarom? En kun je de mening van die andere kant ook begrijpen of staat die heel ver van je af?

Uit het artikel:
Volgens kiezers van rechts-populistische partijen (PVV, JA21, BBB, FvD) staat de Nederlandse democratie vooral onder druk omdat 'de wil van het volk' wordt genegeerd. "Het volk stemt met een duidelijke meerderheid voor bepaald beleid", zegt een JA21-kiezer in het onderzoek, maar wordt vervolgens "tegengewerkt door verdragen, instituten en ambtenaren".
Kiezers van links-progressieve en middenpartijen concluderen precies het tegenovergestelde. Volgens hen is het probleem dat de bescherming van minderheden in Nederland onder druk staat en de tegenmacht van rechters, adviesorganen en media te vaak opzij wordt geschoven. "Politici respecteren de rechters en de rechtsstaat niet", stelt een D66-kiezer.

Ik vind dat wanneer iets tegen de regels in is, dat het dan gewoonweg niet mag. Wel vind ik dat het zo zou moeten zijn dat wanneer een land echt last heeft van bepaalde internationale regels dat dat aangepast zou moeten kunnen worden of dat men daar in ieder geval iets mee moet gaan doen. Maar binnen de kaders van de regels. Mocht echt nood aan de man zijn dan breekt nood wet, maar dan gaat het wel om eventuele hele uitzonderlijke problematische gevallen. Dat speelt hier nu niet. De rechtsstaat moet gerespecteerd worden zou ik zeggen. Wel snap ik dat het soms kan wringen bij mensen. 

@Nicole123 interessant wel, want democratie betekent ook dat de meerderheid gevolgd wordt en dat minderheden beschermd worden. Onder andere door de Grondwet. Waaraan wat mij betreft niet getornd zou mogen worden, maar ik ken die niet goed genoeg om te weten of daar wellicht punten in staan die inmiddels verouderd zijn? Ik ga daar eens in duiken... haha.

Populisme hoor en zie je vooral vanuit rechts, maar ik vind dat sommige linkse partijen zich hier ook schuldig aan maken maar die zijn nog te klein. Bijvoorbed idd een SP, DENK en PvdD. Die hebben ook een heleboel punten in hun programma staan wat gewoon niet kan, ook vanwege bestaande verdragen of gewoon omdat je iets roept maar wat niet gaat gebeuren. Vooral in het programma van PvdD komt dat sterk terug. Ik vind het dan ook onvoorstelbaar dat die partij op 4 zetels staat, net als DENK. De SP kan ik wat meer hebben dan die 2 eerdergenoemde.

Maar wat ik vooral merk (maar dat is een persoonlijke observatie niet gestoeld op onderzoek) is dat rechts=vies/populisme/extreem en links=alles waar rechts niet voor staat.

Mensen die roepen we moeten een zo links mogelijk kabinet hebben zijn wat mij betreft net zo ver van de werkelijkheid verwijderd als een zo rechts mogelijk kabinet. Want beide opties zijn niet goed voor Nederland. Alleen een volledig links kabinet heeft er nog nooit gezeten, dus ontbreekt het aan bewijsmateriaal. 

Ik pleit nog altijd voor een stabiel middenkabinet met partijen die zich hebben bewezen, geen splinterpartijen of populistische partijen, geen extreem links of rechts in het kabinet. 

Maarja, de onvrede en polarisatie viert hoogtij in Nederland (en overigens ook de rest van de wereld) waardoor iedereen overtuigd is van zijn eigen gelijk en niemand meer naar elkaar luistert. Ik kan alleen maar hopen dat dit zsm gaat veranderen, ergens is er iets misgegaan de laatste 20/30 jaar, we zijn helemaal vergeten dat we het met elkaar moeten doen, anders werkt straks niks meer in Nederland.  

Aan dat polariseren zie ik niet zo snel een einde komen. Ik denk dat het zo wat blijft voortkabbelen. En een echt links kabinet daarvan zou ik zeggen laat ze het maar eens proberen als ze een meerderheid zouden kunnen vormen na het stemmen. Misschien dat zij wel samen goed kunnen besturen en samenwerken. Als het niets zou zijn dan weten we dat dan ook weer. Nu weten we dat niet. Een kabinet met een beetje van alles heeft ook niet geweldig gewerkt al die jaren. En een rechts kabinet werkte ook niet.

Bakblik schreef op 19-10-2025 om 14:16:

[..]

Nou dit inderdaad. 30 jaar geleden waren wij bezig het huis te kopen waar wij nu (nog) steeds wonen. In een multiculturele wijk waar moslims (Turks en Arabisch) vredig naast elkaar woonden. De eerste jaren dat ik hier woonde heb ik mij nooit onveilig gevoeld. Na een late dienst liep ik alleen van de bushalte naar huis, geen probleem.

Na de opkomst van Pim Fortuyn veranderde er iets maar ik voelde mij nog steeds goed hier in de wijk. Iedereen bleef vriendelijk naar elkaar en de man die openlijk achter de LPF stond ontweek je een beetje.

De minder Marokkanen uitspraak van Wilders heeft hier in de wijk wel wat teweeg gebracht. Types die zich hier wel in konden vinden gingen bij de buren koken zeuren over het "stinkende" eten dat ze kookten en uiteindelijk heeft 1 van die rare snuiters net messen lopen zwaaien om zijn gelijk te krijgen.

Sindsdien voel ik mij niet altijd meer veilig. Niet vanwege de moslims in de wijk maar vanwege de rare types die eigen rechter spelen. Straks sta ik met mijn Syrische buurtgenoot te praten en komt zo'n halve gare even met zijn vuisten verhaal halen over de stinkende maaltijd van gisteren.

In iets meer dan 10 jaar is de sfeer in de buurt heel anders geworden en ik kan echt aangeven dat dat precies samenvalt met de opkomst van Wilders.

Ik denk dat je een goed punt hebt, echter de komst van Pim Fortuyn en Wilders, komt juist doordat er op dat punt ergens grote onvrede was.

Ik geloof direct wat je zegt hoor, dat extreem rechtse types de boel verzieken, maar ik zie dan weer een andere kant. Complete wijken hier waar alleen nog maar mensen met een migratieachtergrond wonen waarvan de jongeren voor enorme overlast en intimidatie zorgen. Niet alleen in hun eigen wijk maar ook daarbuiten. 

Het is een wisselwerking. De ene groep tegen de andere, maar beiden doen niet aan elkaar onder. 

Wat dat betreft is er een enorme kloof ontstaan waar het 40 jaar geleden nog gemoedelijk was, is het nu in veel wijken gewoon onveilig in de avond of in het donker. 

Zelfs in mijn kleine dorpje ben ik meermaals uitgescholden voor k*kerh*r wanneer ik jongeren aansprak over vuurwerk. En als ik de politie bel kom ik ook geen steek verder, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Er rijden 2 politie auto's rond op een groot gebied, dus ze zijn nooit binnen 20 minuten aanwezig. Handhaving doet niks of durft niks, en de buurtbewoners ook niet want voor je het weet steken ze dat klote vuurwerk af onder je voordeur. 

Ze hebben gewoon de macht op straat overgenomen, hele groepen jongeren. (Sorry maar hier toch echt bijna allemaal met migratieachtergrond, niet eens uit mijn dorp maar gewoon vanuit de dichtbij gelegen stad komen ze hierheen) En niemand doet er iets aan. 

Miraval schreef op 19-10-2025 om 14:26:

[..]

Ik denk dat je een goed punt hebt, echter de komst van Pim Fortuyn en Wilders, komt juist doordat er op dat punt ergens grote onvrede was.

Ik geloof direct wat je zegt hoor, dat extreem rechtse types de boel verzieken, maar ik zie dan weer een andere kant. Complete wijken hier waar alleen nog maar mensen met een migratieachtergrond wonen waarvan de jongeren voor enorme overlast en intimidatie zorgen. Niet alleen in hun eigen wijk maar ook daarbuiten.

Het is een wisselwerking. De ene groep tegen de andere, maar beiden doen niet aan elkaar onder.

Wat dat betreft is er een enorme kloof ontstaan waar het 40 jaar geleden nog gemoedelijk was, is het nu in veel wijken gewoon onveilig in de avond of in het donker.

Zelfs in mijn kleine dorpje ben ik meermaals uitgescholden voor k*kerh*r wanneer ik jongeren aansprak over vuurwerk. En als ik de politie bel kom ik ook geen steek verder, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Er rijden 2 politie auto's rond op een groot gebied, dus ze zijn nooit binnen 20 minuten aanwezig. Handhaving doet niks of durft niks, en de buurtbewoners ook niet want voor je het weet steken ze dat klote vuurwerk af onder je voordeur.

Ze hebben gewoon de macht op straat overgenomen, hele groepen jongeren. (Sorry maar hier toch echt bijna allemaal met migratieachtergrond, niet eens uit mijn dorp maar gewoon vanuit de dichtbij gelegen stad komen ze hierheen) En niemand doet er iets aan.

Naar mijn mening is het niet zo zwart/wit. Er zal vast een groepje Nederlanders zijn geweest die ontevreden waren, maar die groep is naar mijn mening juist veel groter geworden door een Fortuin en een Wilders, die mensen hebben laten geloven dat ze onveilig zijn dat ze benadeeld worden.

En er zal toendertijd vast ook een groepje moslims zijn geweest die rotzooi trapten.

Maar door deze groepen zo tegen elkaar uit te spelen de afgelopen 20 jaar is het contrast tussen de groepen alleen maar groter geworden en ook de weerstand tegenover elkaar.

Amber82 schreef op 19-10-2025 om 14:44:

[..]

Naar mijn mening is het niet zo zwart/wit. Er zal vast een groepje Nederlanders zijn geweest die ontevreden waren, maar die groep is naar mijn mening juist veel groter geworden door een Fortuin en een Wilders, die mensen hebben laten geloven dat ze onveilig zijn dat ze benadeeld worden.

En er zal toendertijd vast ook een groepje moslims zijn geweest die rotzooi trapten.

Maar door deze groepen zo tegen elkaar uit te spelen de afgelopen 20 jaar is het contrast tussen de groepen alleen maar groter geworden en ook de weerstand tegenover elkaar.

Eens. Allerlei groepen worden momenteel tegen elkaar opgezet.

Klimaat tegenover de boeren is er ook 1 waar veel mensen tot de uiterste flanken getrokken worden waar de oplossing ook niet zo simpel is. 

Arbeidsmigratie tegenover asielmigratie, Pro Palestijns tegenover Pro Israël, voor of tegen ontwikkelingshulp, voor of tegen meer Europa. 

En iedereen vindt dat hij in zijn gelijk staat. 

https://npo.nl/npo3/spuiten-en-slikken/meer-dan-80-van-de-liquidaties-heeft-te-maken-met-cocaine-wat-moet-er-veranderen-in-nederland

Overigens best een interessant vraagstuk waarvoor naar mijn mening te weinig politieke aandacht voor is.

We willen allemaal meer veiligheid op straat, meer zichtbaarheid van politie, dat aangiften tijdig behandeld worden, maar zolang bijna de helft van het hele budget voor de politie opgaat aan het bestrijden van drugscriminaliteit, zullen alle andere zaken langer blijven liggen. En die 3 tot 4 miljard euro per jaar hebben nog niks gedaan aan het aanbod of de vraag naar drugs, in 20 jaar tijd is er nauwelijks iets veranderd. 

GL/PvdA is zover ik weet en gezien heb de enige partij die in hun programma hebben gezegd een voorstander te zijn voor legaliseren van MDMA. Ik vind dat dus een heel positief iets. Maar je zou dus meer synthetische drugs afkomstig uit Nederland kunnen legaliseren. Daarmee haal je het uit de criminaliteit, zal de overlast daarvan afnemen, de produkten onder streng toezicht geproduceerd en verkocht worden en uiteindelijk ook het verdienmodel voor criminelen wordt erdoor weggenomen.

Dit kan helaas niet voor cocaine, omdat dat niet in Nederland geproduceerd wordt, maar stel dat je dit wel zou kunnen doen in broeikassen? 

Het houdt namelijk niet op bij die 3 tot 4 miljard euro per jaar aan politie inzet, maar ook de druk op de gevangenis, de druk op het OM en rechtbanken, criminele afrekeningen en ontvoeringen, ontploffingen bij mensen thuis, milieuproblemen, veiligheid in woonwijken, ik denk dat de werkelijke (maatschappelijke) kosten een heel stuk hoger liggen.

En dan heb ik het niet over Chrystal Meth, Flakka, Heroïne of GHB, drugs die zo verslavend zijn dat het mensen helemaal kapot maakt. Maar meer om de recreatieve drugs zoals dus XTC, MDMA, en Speed bijvoorbeeld, naast Cannabis.

Want laten we eerlijk zijn, al dat geld kan ook ergens anders voor gebruikt worden. De drugscriminaliteit is veel erger en harder geworden dan pakweg 20 jaar geleden, mensen blijven toch wel gebruiken, en met het geld dat er binnenkomt via belastingen/accijnzen kan ook weer extra zorg betaald worden bijvoorbeeld bij de GGZ, of verslavingszorg. 

Amber82 schreef op 19-10-2025 om 13:13:

[..]

Ze geeft een voorbeeld.

Ik lees voor de gein wel eens de reacties onder nieuwsberichten m.b.t. moslims of de woningmarkt of geweld tegen vrouwen etc, nou wat daar onder kan niet anders bestempeld worden dan racistisch.

Het is echt afschuwelijk dat die speler en zijn moeder dit is overkomen. Om te kotsen. Loekie72 geeft idd een voorbeeld waarin ze veel Nederlanders een racistisch volk noemt, maar verzuimd in dat voorbeeld wel dit erbij te zetten:

El Azzouti kan niet geloven dat enkele stewards niet aan zijn kant stonden. "Dit heeft me het meest geraakt. De grote meerderheid heeft alles gedaan om mij en mijn familie te beschermen."

Waar de thuisfans zich misdroegen, besloten de spelers van Kozakken Boys hun tegenstander te hulp te schieten. "Al die spelers probeerden ons te beschermen tegen hun eigen fans, die solidariteit was ongekend", vertelt elftalleider van Spakenburg Eric Kok. "Toen bleek dat de moeder van El Azzouti nog op het sportpark was, terwijl wij al in de bus waren, hebben de spelers van Kozakken Boys haar veilig naar ons gebracht."

De politie West-Brabant bevestigt dat zij heeft opgetreden in Werkendam en daarna de spelersbus begeleid heeft naar de snelweg. Er is bij de politie nog geen aangifte bekend.

De KNVB zegt nog niet te kunnen zeggen wat er precies gebeurd is. "Maar discriminatie is onacceptabel, spelers verdienen respect."

majorette2005 schreef op 19-10-2025 om 13:41:

[..]

In hetzelfde artikel staat ook dat spelers van de Kozakken Boys ( zijn ook Nederlanders) ze wel geholpen hebben om veilig weg te komen.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4766073/fans-van-kozakken-boys-mishandelen-en-discrimineren-speler

Waar de thuisfans zich misdroegen, besloten de spelers van Kozakken Boys hun tegenstander te hulp te schieten. "Al die spelers probeerden ons te beschermen tegen hun eigen fans, die solidariteit was ongekend", vertelt elftalleider van Spakenburg Eric Kok. "Toen bleek dat de moeder van El Azzouti nog op het sportpark was, terwijl wij al in de bus waren, hebben de spelers van Kozakken Boys haar veilig naar ons gebracht"

Vooral dat de speler zegt 'die solidariteit was ongekend' vind ik echt fijn om te lezen. 

Wat moet die speler en zijn moeder een naar gevoel hebben gevoelt bij die beledigingen.

Libertine schreef op 19-10-2025 om 13:50:

[..]

Ja er bestaat jodenhaat. Net zoals er moslimhaat bestaat. Het ene is niet erger dan het ander. We hoeven die twee groepen ook niet tegenover elkaar te zetten alsof het een wedstrijd is. In Nederland is de kans als je een andere kleur hebt of ander geloof aanhangt helaas bijna 100% kans dat je ongelijk behandeld wordt, gediscrimineerd of zelfs gehaat. Treurig wel.

En homohaat en vrouwenhaat. Discriminatie op kleur, leeftijd, afkomst, sekse, geslacht, opleiding of kleur, geloof maar ook ongeloof. 

In Nederland was iedereen voor de wet altijd gelijk. Ik hoop dat het ook zo blijft. Maar ook niet doorslaan daarin. Dus niet 'maar ik ben gelovig en daarom heb ik voorrang', Of 'meneer wil niet dat zijn vrouw naar een mannelijke dokter gaat'. En zeker ook respect voor ongelovigen en andersgelovigen. Zij mogen niet ongewild (paar keren per dag) Arabische gebeden door luidsprekers aan moeten horen. Iedereen is gelijk, ook ongelovigen en andersgelovigen. Ook vrouwen zijn gelijk. Ze hoeven niet achteraan te lopen of stilzwijgend binnen op een bank zitten terwijl meneer met tig meneren buiten loopt. Of dat mevrouw in een boerka moet wil lopen terwijl meneer in een korte broek voorop loopt. Ook de westerse vrouw verdiend respect in plaats van nagesist te worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.