Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
17-10-2025 om 15:40
Amber82 schreef op 17-10-2025 om 15:33:
[..]
Maar andersom wordt hier ook continu geroepen dat Timmermans een ramp is voor de samenleving en een gevaar oplevert. Vind je daar ook wat van? Want de mensen die dat zeggen spreek je niet aan.
Geschreven tekst is vaak vrij hard, misschien soms wat kort door de bocht. In een livegesprek is meer ruimte voor nuance (als je dat wil aanbrengen).
Maar als je Bakblik anspreekt over hoe zij praat over rechts, dan moet je ook Fleurtje aanspreken op over hoe zij praat over Timmermans (of links).
Dank je.
Die nuance mis ik hier ook vaak. "Ze" mogen van zichzelf keihard erin gaan over linkse partijen en Timmermans, Jetten arrogant noemen en bij de enkels afzagen. En als ik dat doe over extreem rechts en Wilders dan is het niet oké. Ik zal maar weer verdwijnen uit dit topic voor een poosje.
Koko67
17-10-2025 om 15:40
Amber82 schreef op 17-10-2025 om 15:38:
[..]
Dus roepen dat het gevaar van Timmermans komt zou wat jou betreft ook dom en simpel zijn.
Ja, dat vind ik ook dom en simpel.
Koko67
17-10-2025 om 15:43
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 15:40:
[..]
Dank je.
Die nuance mis ik hier ook vaak. "Ze" mogen van zichzelf keihard erin gaan over linkse partijen en Timmermans, Jetten arrogant noemen en bij de enkels afzagen. En als ik dat doe over extreem rechts en Wilders dan is het niet oké. Ik zal maar weer verdwijnen uit dit topic voor een poosje.
Nee, dat zijn meningen. Wat jij doet is omdat iemand een mening heeft die jij niet oké vindt twijfelen aan zijn of haar verstandelijke vermogens. Je doet bv. of Fleurtje heel dom is.
Amber82
17-10-2025 om 15:49
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:43:
[..]
Nee, dat zijn meningen. Wat jij doet is omdat iemand een mening heeft die jij niet oké vindt twijfelen aan zijn of haar verstandelijke vermogens. Je doet bv. of Fleurtje heel dom is.
Nee jouw kritiek ging erover dat bakblik zei dat rechts een gevaar is voor Nederland dat vind je dom en simpel.
Maar als iemand zegt dat Timmermans een ramp is voor de samenleving vind je dat het wel mag want dat is een mening.
Iets een gevaar noemen kan dus niet, maar iemand een ramp noemen mag wel. Volgens mij is het beide een mening, de een vind Wilders een gevaar voor de samenleving en de ander juist Timmermans. Beargumenteert vanuit je eigen visie over het leven en je eigen waarden en normen.
Misschien bedoel je het niet zo, maar dat is wat je wel schrijft nu.
Bakblik
17-10-2025 om 15:53
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:43:
[..]
Ik doe niet alsof Fleurtje_5 heel dom is. Fleurtje heeft een heel eigen idee over hoe de rechtsstaat werkt. Dat lees ik terug in het feit dat ze steeds benoemt dat Wilders is tegengewerkt en dat is gewoon onjuist.
Zij, en velen met haar, moeten gaan zien dat onze democratie niet zo werkt.
Edit:
En dat dat roeptoeteren dat Wilders doet om maar zoveel mogelijk kiezers achter zich te krijgen vroeg of laat kan leiden tot een dictatuur die eerst nog een soort van democratisch is. Zie het voorbeeld in Rusland met Poetin.
Koko67
17-10-2025 om 16:12
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 15:53:
[..]
Ik doe niet alsof Fleurtje_5 heel dom is. Fleurtje heeft een heel eigen idee over hoe de rechtsstaat werkt. Dat lees ik terug in het feit dat ze steeds benoemt dat Wilders is tegengewerkt en dat is gewoon onjuist.
Zij, en velen met haar, moeten gaan zien dat onze democratie niet zo werkt.
Edit:
en dat dat roeptoeteren dat Wilders doet om maar zoveel mogelijk kiezers achter zich te krijgen vroeg of laat kan leiden tot een dictatuur die eerst nog een soort van democratisch is. Zie het voorbeeld in Rusland met Poetin.
Er zijn veel mensen die vinden dat Wilders is tegengewerkt. En dat zou best kunnen. Ook in een democratie kun je iemand flink dwarszitten en tegenwerken. Maar dan wel tegenwerken binnen de regels en wetten van de democratie. Nederland met Rusland vergelijken is echt heel raar. Poetin komt uit een communistisch partij en is nu een autocraat. Nederland was een democratie en is een democratie. De macht die Poetin heeft zal Wilders nooit krijgen.
Bakblik
17-10-2025 om 16:24
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 16:12:
[..]
Er zijn veel mensen die vinden dat Wilders is tegengewerkt. En dat zou best kunnen. Ook in een democratie kun je iemand flink dwarszitten en tegenwerken. Maar dan wel tegenwerken binnen de regels en wetten van de democratie. Nederland met Rusland vergelijken is echt heel raar. Poetin komt uit een communistisch partij en is nu een autocraat. Nederland was een democratie en is een democratie. De macht die Poetin heeft zal Wilders nooit krijgen.
Nou ja misschien is Poetin en te extreem voorbeeld. Aan de andere kant van de wereld is Trump ook hard bezig om de USA om te vormen tot iets anders dan democratie met zijn decreten en afschaffing van de persvrijheid en inperken van de wetenschappelijke onderzoeken.
Koko67
17-10-2025 om 16:26
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 16:24:
[..]
Nou ja misschien is Poetin en te extreem voorbeeld. Aan de andere kant van de wereld is Trump ook hard bezig om de USA om te vormen tot iets anders dan democratie met zijn decreten en afschaffing van de persvrijheid en inperken van de wetenschappelijke onderzoeken.
Ja en over een paar jaar zijn er nieuwe verkiezingen in Amerika. En in tegenstelling tot in Rusland zijn dat geen fake verkiezingen. We zullen zien tegen die tijd of het Amerikaanse volkste met je eens is.
Koko67
17-10-2025 om 16:27
ik ben het overigens met je eens dat Trump een behoorlijk eng mannetje is.
Loeki72
17-10-2025 om 16:29
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 16:12:
[..]
Ik geloof niet dat Nederland nog heel lang een democratie zal blijven. Daar gaan we veel te onvoorzichtig mee om. Er zijn nu al meerdere partijen die aan de stoelpoten van de democratie aan het zagen zijn. En de meeste mensen zien het niet of vinden we het niet erg.
Maar als het weg is komt het niet snel meer terug, en de afbraak kan heel snel gaan.
Koko67
17-10-2025 om 16:34
Loeki72 schreef op 17-10-2025 om 16:29:
[..]
Ik geloof niet dat Nederland nog heel lang een democratie zal blijven. Daar gaan we veel te onvoorzichtig mee om. Er zijn nu al meerdere partijen die aan de stoelpoten van de democratie aan het zagen zijn. En de meeste mensen zien het niet of vinden we het niet erg.
Maar als het weg is komt het niet snel meer terug, en de afbraak kan heel snel gaan.
Echt? Zou je een uit willen leggen welke partijen dat doen en vooral hoe ze dat doen?
Bakblik
17-10-2025 om 16:48
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 16:34:
[..]
Echt? Zou je een uit willen leggen welke partijen dat doen en vooral hoe ze dat doen?
Er zijn al genoeg dingen te vinden in de verkiezingsprogramma's die doen vermoeden dat sommige partijen die kant op willen.
Inperken van de onafhankelijke pers is een eerste teken. De publieke omroep laten verdwijnen staat bij de PVV in het programma.
Bezuinigen op onderwijs waardoor jongeren als functioneel analfabeet van school komen is ook een opmaat naar een dictatuur. Mensen die zichzelf niet hebben kunnen ontwikkelen zijn makkelijker te mennen dan goed geschoolde mensen.
De bbb die uitkraamt dat er teveel D66 lieden in de raad van state zitten terwijl dat niet zo is.
Als al die dingen maar hard genoeg geroepen worden gaan mensen die ontevreden zijn het vanzelf geloven.
Edit:
In een democratie moet een scheiding van de macht zijn.
- een wetgevende macht die wetten opstelt,
- een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent volgens de geldige wet,
- een rechtsprekende macht, ook wel rechtelijke macht, die deze uitvoering toetst aan de wet.
De pvv wil een bindend correctief referendum en de eerste kamer afschaffen. Dat is ernstig in strijd met de trias politica.
felija
17-10-2025 om 17:10
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 16:48:
[..]
Er zijn al genoeg dingen te vinden in de verkiezingsprogramma's die doen vermoeden dat sommige partijen die kant op willen.
Inperken van de onafhankelijke pers is een eerste teken. De publieke omroep laten verdwijnen staat bij de PVV in het programma.
Bezuinigen op onderwijs waardoor jongeren als functioneel analfabeet van school komen is ook een opmaat naar een dictatuur. Mensen die zichzelf niet hebben kunnen ontwikkelen zijn makkelijker te mennen dan goed geschoolde mensen.
De bbb die uitkraamt dat er teveel D66 lieden in de raad van state zitten terwijl dat niet zo is.
Als al die dingen maar hard genoeg geroepen worden gaan mensen die ontevreden zijn het vanzelf geloven.
Aanvullend: tornen aan de 'trias politica' : een wetgevende macht die wetten opstelt, een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent volgens de geldige wet, een rechtsprekende macht, ook wel rechtelijke macht, die deze uitvoering toetst aan de wet. Zo bewaken ze elkaars functioneren.
Vooral die laatste vinden ultrarechtse partijen vaak maar een pain in the ass, waardoor 'ze worden tegengewerkt.'
Edit: ik zie dat bakblik haar post heeft aangepast.
Bakblik
17-10-2025 om 17:21
felija schreef op 17-10-2025 om 17:10:
[..]
Aanvullend: tornen aan de 'trias politica' : een wetgevende macht die wetten opstelt, een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent volgens de geldige wet, een rechtsprekende macht, ook wel rechtelijke macht, die deze uitvoering toetst aan de wet. Zo bewaken ze elkaars functioneren.
Vooral die laatste vinden ultrarechtse partijen vaak maar een pain in the ass, waardoor 'ze worden tegengewerkt.'
Die had ik net toegevoegd moest eerst effe terugzoeken hoe het precies in elkaar strak en er een voorbeeld bij zoeken uit het pvv programma.
felija
17-10-2025 om 17:24
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 17:21:
[..]
Die had ik net toegevoegd moest eerst effe terugzoeken hoe het precies in elkaar strak en er een voorbeeld bij zoeken uit het pvv programma.
Ik zie het! Ach, dan zijn we het iig eens.