Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
17-10-2025 om 17:27
https://www.advocatenorde.nl/blog/kiezen-voor-de-rechtsstaat
Hier staat ook dat de afgelopen jaren opportuniteit vaak zwaarder woog dan fundamentele beginselen.
De advocatenorde komt maandag met hun visie op de rechtstatelijke gehalte van partijprogramma’s.
Daglichtlamp
17-10-2025 om 17:35
Loeki72 schreef op 17-10-2025 om 17:27:
Hier staat ook dat de afgelopen jaren opportuniteit vaak zwaarder woog dan fundamentele beginselen.
De advocatenorde komt maandag met hun visie op de rechtstatelijke gehalte van partijprogramma’s.
En de vorige keer voldeed de helft van de verkiezingsprogramma's niet: https://www.advocatenorde.nl/nieuws/nova-commissie-ruim-helft-verkiezingsprogrammas-voldoet-niet-volledig-aan-minimumnormen-van-de-rechtsstaat
Juist partijen die goed scoorden kwamen niet in de regering. Ik hoop dat we deze keer weer meer stemmen op partijen die de rechtstaat wel overeind willen houden.
Nighttripper
17-10-2025 om 17:39
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 16:34:
[..]
Echt? Zou je een uit willen leggen welke partijen dat doen en vooral hoe ze dat doen?
Misschien dat ze een partij als DENK bedoeld,met de bekende wethouder van Rotterdam,Faouzi Achbar 😒. Na de allereerste iftar dit jaar in het stadhuis zei hij tegen het AD dat de definitie van het begrip scheiding van kerk en staat ‘ niet meer van deze tijd’ is."En, " we hebben al heel lang het begrip scheiding van kerk en staat.Maar de definitie daarvan is niet meer van deze tijd, ook als je kijkt wat voor rol religieuze instellingen hebben in onze samenleving." Hij zei het nog net niet letterlijk.Maar de sharia lijkt hier volgens hem een veel beter alternatief.
Leefbaar en VVD, coalitiepartners van Achbars partij Denk, noemen de uitspraak onacceptabel. ,,Onvoorstelbaar dat een wethouder even in de krant meldt dat de scheiding van kerk en staat, of tenminste de definitie daarvan, niet meer van deze tijd is”, zegt Leefbaar, dat wil dat Achbar zijn uitspraak rechtzet. "Dit gaat niet om een wissewasje of een of ander gemeentelijk beleidskader, maar om een fundamentele pijler onder onze westerse samenleving.”
Dus het fundament van onze rechtsstaat gewoon maar even afschaffen.Tsja,islam en Westerse denkbeelden,het blijft een lastige combinatie😞
https://www.ad.nl/rotterdam/woede-in-coalitie-na-uitspraak-denk-wethouder-over-scheiding-kerk-en-staat-onacceptabel~a1959bc1/
felija
17-10-2025 om 17:57
Loeki72 schreef op 17-10-2025 om 17:27:
Dit vind ik misschien nog wel de engste ontwikkeling van de afgelopen tijd: het gemak waarmee met opportunisme mensen worden bespeeld.
Daglichtlamp
17-10-2025 om 18:07
Juist als je de rechtstaat afbreekt worden partijen die zelf niet echt democratisch zijn zoals DENK gevaarlijk.
Loeki72
17-10-2025 om 18:24
Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 17:35:
[..]
En de vorige keer voldeed de helft van de verkiezingsprogramma's niet: https://www.advocatenorde.nl/nieuws/nova-commissie-ruim-helft-verkiezingsprogrammas-voldoet-niet-volledig-aan-minimumnormen-van-de-rechtsstaat
Juist partijen die goed scoorden kwamen niet in de regering. Ik hoop dat we deze keer weer meer stemmen op partijen die de rechtstaat wel overeind willen houden.
Ik denk dat het dit keer wel om meer dan de helft van de partijen zal gaan. Mensen gaan snel mee in het idee dat de staat tegen ze in gaat en dat wetten en rechters onnodig zijn. Inmiddels heeft de heritage foundation, die achter project 25 in de VS zit, ook tentakels in Europa zoals in Polen en bij, goede vriend van Wilders, Orban. Wilders heeft ook al gesprekken met de herritage foundation gehad. En we weten hoe snel de democratie daar afgebroken wordt.
Daglichtlamp
17-10-2025 om 18:29
Ondertussen zijn we wellicht bezig met de derde val van het kabinet: https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-vvd-en-bbb-ruzien-over-stikstof-ministerraad-ruim-vijf-uur-vertraagd~be20625c/
Sorry Trouw liep achter, volgens RTL zijn ze er inmiddels uit: https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5534058/kabinet-wil-nieuwe-ondergrens-stikstof-op-1-januari-invoeren
Loeki72
17-10-2025 om 18:31
Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 18:29:
Ondertussen zijn we wellicht bezig met de derde val van het kabinet: https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-vvd-en-bbb-ruzien-over-stikstof-ministerraad-ruim-vijf-uur-vertraagd~be20625c/
Naar mijn mening laten beide partijen zien dat ze niet kunnen regeren met elkaar. Het verbaast me dan ook dat de VVD graag weer met de BBB zou willen regeren.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 19:10
Amber82 schreef op 17-10-2025 om 13:40:
[..]
Ach die arme man. Je zou toch denken dat hij, met al zijn ervaring in de politiek, wel zou moeten snappen dat niet alles kan wat hij wil. Dat is de democratie, dat is samenwerken met andere partijen.
Maar hij houdt liever het verhaal dat hij het slachtoffer is: 'Zijn zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk'. En een grote groep mensen gaat er in mee.
Als Timmermans deze houding zou aannemen en zeggen dat het alleen maar de schuld is van de anderen dat zijn plannen niet uitgevoerd konden worden had je er denk geen goed woord voor over gehad. En terecht want het is totaal geen eigen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag en keuzes, maar omdat het Wilders is is het blijkbaar wel ok.

Je weet wel dat ik niet eerder op Wilders heb gestemd? Maar als ik jullie zo hoor heb ik veel zin om het nu wel te gaan doen.
Als Timmermans deze houding zou aannemen dan...moment...wat heb ik zojuist gelezen?:
Frans Timmermans heeft meer politiebegeleiding nadat hij afgelopen zondag werd geïntimideerd op een terras in Amsterdam, zei hij donderdagochtend in een interview met Marieke van de Zilver van RTL.
De leider van GroenLinks-PvdA vertelde dat er ook andere maatregelen zijn genomen, maar wil daarover niets kwijt.
Behalve de beveiligingsmaatregelen heeft het incident zijn campagne „eigenlijk niet” beïnvloed. Timmermans zei zich niet te laten intimideren, maar verklaarde ook dat zulke incidenten zijn dierbaren wel hard raken.
Van de Zilver interviewde Timmermans zondag toen een man op de politicus afkwam en hem uitschold. Vier dagen daarna vertelde hij de verslaggever dankbaar te zijn, omdat ze tussen hem en de dreigende man in bleef staan. Daardoor kon die niet bij de politicus komen.
Het was ontzettend vervelend dat Timmermans werd uitgescholden. Dat gun je niemand. Ook al duurde die confrontatie maar ongeveer een minuut. Het is gewoon fout.
Maar wat ik heb gemerkt was dat niemand van RTL iets deed, de RTL-camera bleef van dichtbij alleen op het gezicht van Timmermans gericht. En heel even op de vertrekkende man. Het was een kelner die de man verzocht de zaak te verlaten stond in de krant.
felija
17-10-2025 om 19:13
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 19:10:
[..]
Je weet wel dat ik niet eerder op Wilders heb gestemd? Maar als ik jullie zo hoor heb ik veel zin om het nu wel te gaan doen.
Als Timmermans deze houding zou aannemen dan...moment...wat heb ik zojuist gelezen?:
Frans Timmermans heeft meer politiebegeleiding nadat hij afgelopen zondag werd geïntimideerd op een terras in Amsterdam, zei hij donderdagochtend in een interview met Marieke van de Zilver van RTL.
De leider van GroenLinks-PvdA vertelde dat er ook andere maatregelen zijn genomen, maar wil daarover niets kwijt.
Behalve de beveiligingsmaatregelen heeft het incident zijn campagne „eigenlijk niet” beïnvloed. Timmermans zei zich niet te laten intimideren, maar verklaarde ook dat zulke incidenten zijn dierbaren wel hard raken.
Van de Zilver interviewde Timmermans zondag toen een man op de politicus afkwam en hem uitschold. Vier dagen daarna vertelde hij de verslaggever dankbaar te zijn, omdat ze tussen hem en de dreigende man in bleef staan. Daardoor kon die niet bij de politicus komen.
![]()
Het was ontzettend vervelend dat Timmermans werd uitgescholden. Dat gun je niemand. Ook al duurde die confrontatie maar ongeveer een minuut. Het is gewoon fout.
Maar wat ik heb gemerkt was dat niemand van RTL iets deed, de RTL-camera bleef van dichtbij alleen op het gezicht van Timmermans gericht. En heel even op de vertrekkende man. Het was een kelner die de man verzocht de zaak te verlaten stond in de krant.
Wat heeft dit te maken met het feit dat volgens jou Wilders politiek is tegengewerkt bij de uitvoering van zijn beleid? Daar ging het over.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 19:13
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 14:30:
[..]
Het is niet denigrerend bedoeld. Hoe de tweede kamer werkt in processen met coalitie en oppositie is geen mening dat is een vaststaand feit. Als iemand niet snapt/wil snappen hoe dat werkt dan blijf ik daar op hameren.
Maar niet heus.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 19:15
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 15:03:
[..]
Hoezo deze posts aanpakken?
Mensen die niet weten hoe onze democratie werkt zijn een makkelijke prooi voor lieden die dit land om willen vormen naar een dictatuur, zonder persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.
We hebben het gezien met Poetin, met Trump en Wilders wil ook die kant op met het afbreken van de publieke omroep. Echt zolang ik nog op een forum kan schrijven blijf ik mensen wijzen op het gevaar van rechts. En als ik ze er dan op moet wijzen dat ze niet snappen hoe het werkt dan doe ik dat.
Werkelijk.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 19:16
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:17:
[..]
Fleurtje snapt prima hoe een democratie werkt. En dat weet je ook best. Het is denigrerend bedoeld in een belerend jasje.

Dank je. Ook Jorni.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 19:19
Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:40:
[..]
Ja, daar vind ik ook wat van. Timmermans is geen gevaar voor Nederland. ( ik heb dat ook niet gelezen van Fleurtje, maar kan ik gemist hebben) Daar is hij veel te gematigd voor. Ook Wilders is geen gevaar, juist omdat we in die democratie leven en hij zal moeten samenwerken met andere partijen. En we de grondwet hebben waar zelfs Wilders zich aan zal moeten houden.
Dat je Timmermans een ramp voor Nederland vindt mag zij best schrijven . Dat is een mening. Net als iemand Wilders of Eerdmans een ramp voor Nederland mag vinden.
Bij mijn weten heb ik dat niet geschreven. Anders moet ik het gedaan hebben tijdens een slaapwandeling en ik er niets van afweet.
Men trekt van alles uit de kast. Iemand schreef hier zelfs dat ik een intense haat had tegen Timmermans. Ik haat niemand. Alleen ben ik het zwaar oneens met Timmermans. Dat mag hopelijk nog wel in een vrij land met veel democratie.
Bakblik
17-10-2025 om 19:22
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 19:15:
[..]
Werkelijk.
![]()
Ja werkelijk.
Poetin deed eerst ook of hij het goed met de mensen voor had en sinds hij aan de macht is zijn heel veel burgerrechten daar verminderd of verdwenen. Er is geen vrije pers meer en als je je uitspreekt tegen Poetin zit je zo in een strafkamp of wordt vermoord. Dat is al 20 jaar aan de gang.
In Amerika gaat Trump ook met grote stappen door met het beknotten van vrijheid van meningsuiting en vrijheid van wetenschap en zitten er al mensen zonder werk, omdat ze niet willen doen wat hen opgedragen was door Trump.