Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2025 om 14:23 Topicstarter

Ik vraag me ook af waarom momenteel de wekelijkse persconferentie stilliggen. Normaal is dat logisch tijdens campagnetijd, omdat anders de partij van de premier een voordeel heeft. Maar Schoof is toch neutraal? Waarom zou hij nu geen mondelinge uitleg geven over de keuzes die gemaakt worden in de ministerraad?  

Bakblik schreef op 17-10-2025 om 13:57:

[..]

Fleurtje je hebt nog een dikke week de tijd. Ga je er eens in verdiepen hoe onze vijgen van democratie werkt. Ga met een schoolklas mee op bezoek bij de tweede kamer dan wordt het je uitgelegd. Je snapt het echt niet. Met dan 7000 posts proberen we het je steeds uit te leggen maar het landt niet bij je.

Fleurtje snapthet prima, ze heeft alleen een compleet andere mening dan jij hebt. Ik wou dat deze denigrerende postst eens aangepakt werden. Heel vervelend dit.

Jorni schreef op 17-10-2025 om 14:22:

[..]

Waarom zo sneren en zo denigrerend doen naar Fleurtje, omdat ze ergens anders over denkt dan jij. Dat is toch nergens voor nodig. Jammer dit.

Het is niet denigrerend bedoeld. Hoe de tweede kamer werkt in processen met coalitie en oppositie is geen mening dat is een vaststaand feit. Als iemand niet snapt/wil snappen hoe dat werkt dan blijf ik daar op hameren. 

Jorni schreef op 17-10-2025 om 13:58:

[..]

Wat een rotsituatie voor je! Ik hoop met je mee voor je.

Dankje. Door dit soort situaties komen heel veel zieken in de financiële problemen. En Hoewel ik het niet verwacht, zou het mooi zijn als partijen daar ook over na zouden denken

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2025 om 14:46 Topicstarter

Kijk voor het spel tussen oppositie en regering bijvoorbeeld naar de ingediende moties van wantrouwen. Aantal moties van wantrouwen ingediend tegen het hele kabinet Rutte IV door de PVV: in totaal vijf (waarvan de eerste al tijdens het debat over de regeringsverklaring). Aantal moties van wantrouwen ingediend tegen het hele kabinet Schoof door GroenLinks-PvdA: in totaal 0. 
Niemand gaat toch beweren dat het kabinet Rutte IV mislukt is door tegenwerking van Wilders? Nee ook dat kabinet had een comfortabele meerderheid in de Tweede Kamer, ook dat kabinet is ook mislukt door onderling gekibbel. 

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 14:25:

[..]

Fleurtje snapthet prima, ze heeft alleen een compleet andere mening dan jij hebt. Ik wou dat deze denigrerende postst eens aangepakt werden. Heel vervelend dit.

Sorry, ze snapt het echt niet, daarom zijn de reacties ook zo. Het gaat over zoveel meer dan slechts het hebben van een andere mening. 

Wilders had kunnen doen wat hij wilde als hij dictator was geweest en we geen democratie hadden. Feitelijk zegt ze dat de democratie hem heeft tegengewerkt. Ik mag toch hopen dat we met zijn allen zuinig zijn op onze democratie?

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 14:25:

[..]

Hoezo deze posts aanpakken?

Mensen die niet weten hoe onze democratie werkt zijn een makkelijke prooi voor lieden die dit land om willen vormen naar een dictatuur, zonder persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. 

We hebben het gezien met Poetin, met Trump en Wilders wil ook die kant op met het afbreken van de publieke omroep. Echt zolang ik nog op een forum kan schrijven blijf ik mensen wijzen op het gevaar van rechts. En als ik ze er dan op moet wijzen dat ze niet snappen hoe het werkt dan doe ik dat. 

Bakblik schreef op 17-10-2025 om 15:03:

[..]

Hoezo deze posts aanpakken? Mensen die niet weten hoe onze democratie werkt zijn een makkelijke prooi voor lieden die dit land om willen vormen naar een dictatuur, zonder persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.

We hebben het gezien met Poetin, met Trump en Wilders wil ook die kant op met het afbreken van de publieke omroep. Echt zolang ik nog op een forum kan schrijven blijf ik mensen wijzen op het gevaar van rechts. En als ik ze er dan op moet wijzen dat ze niet snappen hoe het werkt dan doe ik dat.

Fleurtje snapt prima hoe een democratie werkt. En dat weet je ook best. Het is denigrerend bedoeld in een belerend jasje.

Bakblik schreef op 17-10-2025 om 15:03:

[..]

Hoezo deze posts aanpakken?

Mensen die niet weten hoe onze democratie werkt zijn een makkelijke prooi voor lieden die dit land om willen vormen naar een dictatuur, zonder persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.

En hoezo blijf jij wijzen op de gevaren van rechts? Jij hebt de waarheid in pacht? Jij als alwetende blijft ons om de democratie te redden wijzen op het grote gevaar wat rechts heet? Zo blij dat jij het allemaal heel goed snapt. 

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:20:

[..]

En hoezo blijf jij wijzen op de gevaren van rechts? Jij hebt de waarheid in pacht? Jij als alwetende blijft ons om de democratie te redden wijzen op het grote gevaar wat rechts heet? Zo blij dat jij het allemaal heel goed snapt.

Over denigrerend gesproken. 

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:20:

[..]

Maar andersom wordt hier ook continu geroepen dat Timmermans een ramp is voor de samenleving en een gevaar oplevert. Vind je daar ook wat van? Want de mensen die dat zeggen spreek je niet aan.

Geschreven tekst is vaak vrij hard, misschien soms wat kort door de bocht. In een livegesprek is meer ruimte voor nuance (als je dat wil aanbrengen).

Maar als je Bakblik anspreekt over hoe zij praat over rechts, dan moet je ook Fleurtje aanspreken op over hoe zij praat over Timmermans (of links).

Historisch gezien kan het “ gevaar” van beiden kanten komen. Dus zeggen dat het gevaar van rechts komt is dom en simpel.
De Rote Armee Fraktion in Duitsland.
De Rode Brigades van Italie
China onder Mao
Rusland onder Stalin.
Allemaal links gevaar.
Zo’n lijstje kan ik ook over “ rechts gevaar” maken. ( Nazie Duitsland, Fascistisch Italië) 

Bakblik schreef op 17-10-2025 om 15:32:

[..]

Over denigrerend gesproken.

Ja, ik wilde even spiegelen. Vervelend hè.

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 15:35:

Historisch gezien kan het “ gevaar” van beiden kanten komen. Dus zeggen dat het gevaar van rechts komt is dom en simpel.
De Rote Armee Fraktion in Duitsland.
De Rode Brigades van Italie
China onder Mao
Rusland onder Stalin.
Allemaal links gevaar.
Zo’n lijstje kan ik ook over “ rechts gevaar” maken. ( Nazie Duitsland, Fascistisch Italië)

Dus roepen dat het gevaar van Timmermans komt zou wat jou betreft ook dom en simpel zijn.

Amber82 schreef op 17-10-2025 om 15:33:

[..]

Maar andersom wordt hier ook continu geroepen dat Timmermans een ramp is voor de samenleving en een gevaar oplevert. Vind je daar ook wat van? Want de mensen die dat zeggen spreek je niet aan.

Geschreven tekst is vaak vrij hard, misschien soms wat kort door de bocht. In een livegesprek is meer ruimte voor nuance (als je dat wil aanbrengen).

Maar als je Bakblik anspreekt over hoe zij praat over rechts, dan moet je ook Fleurtje aanspreken op over hoe zij praat over Timmermans (of links).

Ja, daar vind ik ook wat van. Timmermans is geen gevaar voor Nederland. ( ik heb dat ook niet gelezen van Fleurtje, maar kan ik gemist hebben) Daar is hij veel te gematigd voor. Ook Wilders is geen gevaar, juist omdat we in die democratie leven en hij zal moeten samenwerken met andere partijen. En we de grondwet hebben waar zelfs Wilders zich aan zal moeten houden. 
Dat je Timmermans een ramp voor Nederland vindt mag zij best schrijven . Dat is een mening. Net als iemand Wilders of Eerdmans een ramp voor Nederland mag vinden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.