Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
17-10-2025 om 13:38
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 13:35:
[..]
Nee de mensen hebben massaal op Wilders gestemd omdat ze het zat waren hoe het er aan toe ging.
Rutte liet het kabinet vallen op asiel. Dat wil wat zeggen. En dan komt er eentje rechtstreeks uit het pluche van Brussel naar Nederland, om de zaken waar te nemen waar Rutte nee tegen zei. Daar ben ik van overtuigd. Maar helaas, de burgers vroegen hulp aan Wilders. En die man uit Brussel riep nog dezelfde dag 'mensen onze taak is helder' we zullen niets nalaten om er voor te zorgen dat Wilders nooit aan de macht komt.
Alles wat Wilders kon doen werd tegen gewerkt, alles wat hij wou doen mocht niet. In andere landen kan het wel, maar niet in onze mooie landje.
Laat maar Fleurtje_5.
Wilders is niet tegengewerkt stop met dat steeds in de discussie brengen. Het slaat nergens op.
Lollypopje
17-10-2025 om 13:39
Ik ben het eens dat werken moet lonen, maar waar ik en veel zieke met mij tegenaan lopen is dat als je wordt afgekeurd je salaris niet daalt na 70% maar in de praktijk maar 55%, omdat we geen arbeidskorting meer krijgen. Tegelijkertijd Worden toeslagen gebaseerd op bruto inkomen, waardoor we dus ook minder toeslagen krijgen dan als we datzelfde bedrag netto hadden verdiend door werken. Tegelijkertijd hebben we vaak ook nog veel extra niet vergoeden zorgkosten en omdat je altijd thuis bent zijn je kosten aan energie ook hoger.
Ik red het nu nog omdat ik een lage huur heb en inclusief huur, maar ik moet gaan verhuizen omdat deze woning niet toegankelijk is en niet geschikt voor mijn beperkingen. Daardoor zullen mijn vaste lasten flink gaan stijgen, en zal het dus best krap gaan worden in de toekomst.
Althans als het me lukt om urgentie te krijgen, Want anders zit die toegankelijke woning er niet in. Want de enige woningen waar ik hoogs scoor WoningNet zijn woningen van 900, die door boven genomende financiële situatie absoluut niet haalbaar zijn voor mij.
En dan heb ik het niet eens over de mensen die door de vele fouten bij het UWV onterecht niet worden afgekeurd of voor een te laagpercentage, waardoor ze financieel helemaal in de problemen komen.
Dus ik hoop dat de nieuwe regering daar ook goed naar gaat kijken
Amber82
17-10-2025 om 13:40
[..]
Nee de mensen hebben massaal op Wilders gestemd omdat ze het zat waren hoe het er aan toe ging.
Rutte liet het kabinet vallen op asiel. Dat wil wat zeggen. En dan komt er eentje rechtstreeks uit het pluche van Brussel naar Nederland, om de zaken waar te nemen waar Rutte nee tegen zei. Daar ben ik van overtuigd. Maar helaas, de burgers vroegen hulp aan Wilders. En die man uit Brussel riep nog dezelfde dag 'mensen onze taak is helder' we zullen niets nalaten om er voor te zorgen dat Wilders nooit aan de macht komt.
Alles wat Wilders kon doen werd tegen gewerkt, alles wat hij wou doen mocht niet. In andere landen kan het wel, maar niet in onze mooie landje.
Ach die arme man. Je zou toch denken dat hij, met al zijn ervaring in de politiek, wel zou moeten snappen dat niet alles kan wat hij wil. Dat is de democratie, dat is samenwerken met andere partijen.
Maar hij houdt liever het verhaal dat hij het slachtoffer is: 'Zijn zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk'. En een grote groep mensen gaat er in mee.
Als Timmermans deze houding zou aannemen en zeggen dat het alleen maar de schuld is van de anderen dat zijn plannen niet uitgevoerd konden worden had je er denk geen goed woord voor over gehad. En terecht want het is totaal geen eigen verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag en keuzes, maar omdat het Wilders is is het blijkbaar wel ok.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 13:41
Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 13:14:
Dat laatste kabinet van Rutte was ook rechts. Het laatste kabinet waar ook een grote linkse partij in zat was Rutte II. Rutte I, Rutte III en Rutte IV waren (centrum-)rechtse regeringen, met de CU als meest linkse partij in Rutte III en IV met vijf zetels (en dus weinig invloed).
PS: Halsema is nooit lid geweest van D66 èn heeft nooit deelgenomen aan een regering.
Klopt, dat moet zijn GroenLinks. Ik heb nergens geschreven dat ze deel uitmaakte van een regering. Ze was Tweede Kamerlid. Ze kon goed uit haar woorden komen in debatten, maar ik vond haar nooit reëel. Net als Rob Jetten. Pleiten voor het milieu en dan zelf tig keren het vliegtuig pakken. En dan zeggen dat ze meer zullen betalen. Alsof het milieu daar wel bij gebaat is.
Dit is wat ik schreef:
De vraag stelde je niet aan mij maar ik geef graag antwoord: Misschien omdat ze niet reëel zijn in hun plannen?
Dat vond ik ook altijd van Femke Halsema (D66)...en ook van Rob Jetten.
felija
17-10-2025 om 13:49
[..]
Ach die arme Geert, toch! Wat zielig dat hij niet zijn goddelijke gang kon gaan.
Weet je wat oppositie voeren is? En waarom vind je het niet erg dat Wilders voortdurend lelijke dingen over zijn collega's roept/twittert? Echt op de persoon?
Uiteraard wil PvdA/GL niet dat Wilders aan de macht komt, zijn ideeën staan lijnrecht tegenover die van PvdA/GL.
O, een kwart van de burgers heeft radicaalrechts gestemd, driekwart niet. De overgrote meerderheid wil dus een hele andere politieke koers dan die van (radicaal)rechtse partijen.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 13:49
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 13:38:
[..]
Laat maar Fleurtje_5.
Wilders is niet tegengewerkt stop met dat steeds in de discussie brengen. Het slaat nergens op.
Mocht hij premier worden?
Jorni
17-10-2025 om 13:55
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 13:49:
[..]
In die zin vind ik dat hij wel is tegengewerkt. Dat was zeker niet netjes. Hij had premier moeten zijn. Ook door de rare constructie van het kabinet werd het nog meer een puinhoop door een onervaren partijloze iemand aan de leiding. Alleen al door dat was de coalitie al gedoemd te mislukken. Het heeft dus wel wat meegespeeld, maar het is denk ik zeker niet de enige oorzaak geweest van de puinhoop. De coalitiepartijen hebben er nog altijd zelf een bende van gemaakt en ze hebben niet goed samengewerkt.
Bakblik
17-10-2025 om 13:57
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 13:49:
[..]
Fleurtje je hebt nog een dikke week de tijd. Ga je er eens in verdiepen hoe onze vijgen van democratie werkt. Ga met een schoolklas mee op bezoek bij de tweede kamer dan wordt het je uitgelegd. Je snapt het echt niet. Met dan 7000 posts proberen we het je steeds uit te leggen maar het landt niet bij je.
Jorni
17-10-2025 om 13:58
Lollypopje schreef op 17-10-2025 om 13:39:
Ik ben het eens dat werken moet lonen, maar waar ik en veel zieke met mij tegenaan lopen is dat als je wordt afgekeurd je salaris niet daalt na 70% maar in de praktijk maar 55%, omdat we geen arbeidskorting meer krijgen. Tegelijkertijd Worden toeslagen gebaseerd op bruto inkomen, waardoor we dus ook minder toeslagen krijgen dan als we datzelfde bedrag netto hadden verdiend door werken. Tegelijkertijd hebben we vaak ook nog veel extra niet vergoeden zorgkosten en omdat je altijd thuis bent zijn je kosten aan energie ook hoger.
Ik red het nu nog omdat ik een lage huur heb en inclusief huur, maar ik moet gaan verhuizen omdat deze woning niet toegankelijk is en niet geschikt voor mijn beperkingen. Daardoor zullen mijn vaste lasten flink gaan stijgen, en zal het dus best krap gaan worden in de toekomst.
Althans als het me lukt om urgentie te krijgen, Want anders zit die toegankelijke woning er niet in. Want de enige woningen waar ik hoogs scoor WoningNet zijn woningen van 900, die door boven genomende financiële situatie absoluut niet haalbaar zijn voor mij.En dan heb ik het niet eens over de mensen die door de vele fouten bij het UWV onterecht niet worden afgekeurd of voor een te laagpercentage, waardoor ze financieel helemaal in de problemen komen.
Dus ik hoop dat de nieuwe regering daar ook goed naar gaat kijken
Wat een rotsituatie voor je! Ik hoop met je mee voor je.
Daglichtlamp
17-10-2025 om 14:03
Natuurlijk mocht Wilders premier worden. Maar dan had Nederland anders moeten stemmen. Er waren geen 76 Kamerleden die dat steunden. Eigenlijk had zelfs de meerderheid van Nederlanders op partijen gestemd die juist geen kabinet met de PVV wilden, maar helaas is NSC gedraaid (terwijl ze in de verkiezingscampagne duidelijk gezegd hadden dat ze niet met Wilders wilden regeren). Dus Wilders slachtoffer? Ik dacht het niet.
Jorni
17-10-2025 om 14:03
Amber82 schreef op 17-10-2025 om 12:02:
[..]
Ik snap je punt, ik denk ook dat het heel erg afhankelijk is met welke pet je er naar kijkt. Ik ben alleen van mening dat er meer is dan alleen werk, het is gewoon een feit dat er naast werk er steeds meer wordt verwacht van mensen qua deelname in de samenleving, denk aan mantelzorg voor je familie, maar dit verschuift ook naar mantelzorg voor/door buren. En ik vind het mooi dat PvdA/GroenLinks juist ook oog heeft voor dat er meer is dan alleen werk.
Het oplossen van personeelstekort vraagt meer dan alleen mensen meer uren te laten werken. Ga als werkgever ook eens kritisch kijken naar ongeschreven afspraken en regels die er zijn, hoeveel meetings zijn nou echt nodig, hoeveel teamdagen zijn nou echt nodig etc. Ik denk dat er veel zinloze activiteiten wordeb uitvevoerd waar ook nog veel winst qua tijd op is te halen. In de zorg zijn ze juist daar heel erg naar het kijken, onder andere naar ontregelen en verlagen van de administratielast.
Hier ben ik het mee eens. Wat ook mee speelt in de sectoren onderwijs en zorg is dat te veel uren werk vaak als te belastend wordt ervaren, zeker als je daarnaast nog allerlei ballen hoog moet houden. Genoeg rust en vitaliteit is echt belangrijk en de ene persoon kan meer uur werken aan dan een ander. Het leven is al druk zat en genoeg mensen werken om te leven, niet andersom.
Ik zou dan meer inzetten op efficienter werken en ervoor zorgen dat meer mensen in die sectoren willen gaan werken al is het maar voor een paar uur per week. En natuurlijk meer mensen positief motiveren opleidingen te gaan volgen die opleiden om te werken in sectoren met de grootste tekorten.
Jorni
17-10-2025 om 14:07
Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 14:03:
Natuurlijk mocht Wilders premier worden. Maar dan had Nederland anders moeten stemmen. Er waren geen 76 Kamerleden die dat steunden. Eigenlijk had zelfs de meerderheid van Nederlanders op partijen gestemd die juist geen kabinet met de PVV wilden, maar helaas is NSC gedraaid (terwijl ze in de verkiezingscampagne duidelijk gezegd hadden dat ze niet met Wilders wilden regeren). Dus Wilders slachtoffer? Ik dacht het niet.
Het was wel zo netjes geweest als ze hem premier hadden laten worden. Tuurlijk democratisch gezien is dat geen harde regel natuurlijk dat weet ik, maar het is en blijft niet netjes naar mijn mening. Zeker als een partij met zo'n groot verschil de grootste is geworden. Normaal gesproken levert de grootste partij de premier. Daarvan afwijken is denk ik uiteindelijk niet slim geweest. Nu kan hij zich toch nog achter dingen verschuilen en meer mensen zullen vinden dat dat op zijn minst niet netjes is geweest.
Fleurtje_5
17-10-2025 om 14:11
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 13:57:
[..]
Fleurtje je hebt nog een dikke week de tijd. Ga je er eens in verdiepen hoe onze vijgen van democratie werkt. Ga met een schoolklas mee op bezoek bij de tweede kamer dan wordt het je uitgelegd. Je snapt het echt niet. Met dan 7000 posts proberen we het je steeds uit te leggen maar het landt niet bij je.
Zal deze oud-informateur dan samen met mij willen deelnemen in de schoolklas?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2549135-oud-informateur-van-zwol-wilders-had-premier-moeten-worden 21 december 2024, 08:00
Oud-informateur Van Zwol: Wilders had premier moeten worden
..................
Tijdens de formatie heeft Van Zwol twee keer getwijfeld of het zou lukken. "Eén keer vanwege de financiën - dat was een hele moeilijke puzzel - en één keer omdat we de deadline dreigden te missen." Ze kregen acht weken om tot een Hoofdlijnenakkoord te komen. Die deadline was volgens hem niet vrijblijvend: "Soms moet je ook de inschatting maken dat het er ook niet meer in zit als je die niet haalt. En dat was tot op het eind spannend."
De onderhandelaars wilden het strengste asielbeleid ooit. Van Zwol zegt dat hij daarbij "zeker heeft meegedacht" over het omstreden noodrecht. "Vanuit het idee: deze partijen willen scherper aan de wind varen op asiel. Dat stond ook in hun verkiezingsprogramma's. We moeten ons ook realiseren dat de afgelopen vijftien jaar bewindslieden van uiteenlopende partijen niet uit de voeten konden met de bestaande instrumenten. Dus dat dan aan tafel de politieke wens is om te kijken wat wél kan, dat vind ik wel navolgbaar."
Bij de Raad van State, waar Van Zwol adviseert over wetsvoorstellen, hebben collega's hem hier wel op aangesproken. "Maar dan krijgen ze van mij het antwoord dat ik de kritiek begrijp en serieus neem, maar dat het ook politiek noodzakelijk is hierover door te praten".
Volgens van Zwol is het uiteindelijk een politiek besluit geweest om het noodrecht niet door te zetten, maar hij denkt nog steeds dat het juridisch wél had gekund.
...............
Jorni
17-10-2025 om 14:22
Bakblik schreef op 17-10-2025 om 13:57:
[..]
Waarom zo sneren en zo denigrerend doen naar Fleurtje, omdat ze ergens anders over denkt dan jij. Dat is toch nergens voor nodig. Jammer dit.
PensioNada
17-10-2025 om 14:23
@Fleurtje, dit is het relevante van wat van Zwol zei over Wilders als premier: Richard van Zwol, een van de architecten van het kabinet-Schoof, vindt dat het "het meest ordelijk en wenselijk" was geweest als PVV-leider Geert Wilders premier was geworden.... Van Zwol ziet nu dat Wilders heel veel ruimte neemt, terwijl premier Dick Schoof in een lastige positie zit.
Hij zegt dus deze constructie werkt niet, want Wilders gaat vanuit de kamer zitten schelden op "zijn" kabinet en de partijloze Schoof. Het was niet ordelijk.
Ik denk dat hij daar gewoon gelijk in had.