Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zorroo schreef op 16-10-2025 om 23:39:

Fleur met haar eeuwige Timmermans-obsessie 😆 je plaat loopt behoorlijk vast

Ik ben enkel ontopic. En jij?

Bakblik schreef op 17-10-2025 om 08:07:

[..]

Je beseft toch wel dat er altijd compromissen gesloten moeten worden? PvdA gaat er nu hard in en dan doen ze bij de onderhandelingen water bij de wijn.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Ik hoop dat de PvdA mee gaat regeren maar niet dat zij het alleen voor het zeggen krijgen.

Ik zou als ik je zoon was nog maar niet minder gaan werken.

Dat is een hele rare redenatie. En natuurlijk weet ik dat we in een democratie leven en er compromissen gesloten worden. Maar helaas is het niet alleen PVDA waar je op stemt, maar je krijgt dat eliteclubje erbij.

Bakblik schreef op 17-10-2025 om 08:07:

[..]

Je beseft toch wel dat er altijd compromissen gesloten moeten worden? PvdA gaat er nu hard in en dan doen ze bij de onderhandelingen water bij de wijn.

De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Ik hoop dat de PvdA mee gaat regeren maar niet dat zij het alleen voor het zeggen krijgen.

Ik zou als ik je zoon was nog maar niet minder gaan werken.

Dat geldt toch zo voor alle partijen? En grappig dat wanneer een rechtse partij iets roept, dit toch anders bekeken wordt dan deze draken van plannen door GL/PvdA.

Nee ze moeten water bij de wijn doen, maar met een linkse regering veel minder dan met een rechtse regering.

Die plannen om de prikkel om meer te werken weg te nemen zijn natuurlijk gewoon heel erg onverstandig.

Meneer Jetten kwam er bij nieuwsuur trouwens ook een paar keer nauwelijks uit. Jammer dat er dan uiteindelijk toch gestopt wordt met doorgraven. “ Goed, dan gaan we naar een ander onderwerp”.

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 09:03:

Meneer Jetten kwam er bij nieuwsuur trouwens ook een paar keer nauwelijks uit. Jammer dat er dan uiteindelijk toch gestopt wordt met doorgraven. “ Goed, dan gaan we naar een ander onderwerp”.

Dat Rob Jetten het nu redelijk goed doet komt volgens mij omdat hij op het juiste moment mee ging doen aan 'De Slimste Mens'. Dan zie je een aardige kerel die even niet arrogant is tijdens een debat.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2025 om 09:06 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 17-10-2025 om 09:06:

[..]

Dat Rob Jetten het nu redelijk goed doet komt volgens mij omdat hij op het juiste moment mee ging doen aan 'De Slimste Mens'.

Jetten wist op het moment dat hij zich aanmeldde voor de Slimste Mens nog niet eens dat er dit najaar verkiezingen zouden zijn. 

Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 09:06:

[..]

Jetten wist op het moment dat hij zich aanmeldde voor de Slimste Mens nog niet eens dat er dit najaar verkiezingen zouden zijn.

Dat maakt niet uit. Het was evengoed een juist moment om uitgerekend nu mee te doen. Dan zie je een aardige kerel aan een quiz mee doen, want normaal zie je toch vooral iemand die nogal arrogant (en vaak  onrealistisch) is tijdens een debat. 

Miraval schreef op 17-10-2025 om 09:01:

[..]

Dat geldt toch zo voor alle partijen? En grappig dat wanneer een rechtse partij iets roept, dit toch anders bekeken wordt dan deze draken van plannen door GL/PvdA.

Nee ze moeten water bij de wijn doen, maar met een linkse regering veel minder dan met een rechtse regering.

Die plannen om de prikkel om meer te werken weg te nemen zijn natuurlijk gewoon heel erg onverstandig.

Dat geldt voor alle partijen,  natuurlijk. Niet alle plannen van links zijn goed dat zie ik ook wel maar dat geldt net zo goed voor rechts. 

Ik hoop gewoon heel erg dat er partijen in het kabinet van komen die wat van de puinzooi van het laatste kabinet gaan oplossen.  Dat er weer fatsoenlijk geregeerd gaat worden. Met aandacht voor de ouderen, de zorg, het onderwijs, persvrijheid en dat de woningmarkt weer vlot getrokken gaat worden. 

Met alleen rechts beleid gaat dat niet lukken daar moet waar links bij. En gaan gaat mijn voorkeur uit naar een partij die eerder al heeft bewezen mee te kunnen regeren. Ik zit niet te wachten op een nieuwe verlosser op de linkerflank. 

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 08:59:

[..]

Dat is een hele rare redenatie. En natuurlijk weet ik dat we in een democratie leven en er compromissen gesloten worden. Maar helaas is het niet alleen PVDA waar je op stemt, maar je krijgt dat eliteclubje erbij.

Waarom zie je groen links als een elite club? 

In tegenstelling tot veel rechtse partijen komen ze juist op voor de armen & minder bedeelden. 

Miraval schreef op 17-10-2025 om 09:01:

[..]

Wat is er zo vreselijk aan een linkse regering na decennia rechtse en hooguit midden kabinetten? Of trappen we massaal in het zogenaamde schrikbeeld wat rechts gecreëerd heeft? 

Loeki72 schreef op 17-10-2025 om 10:17:

[..]

Wat is er zo vreselijk aan een linkse regering na decennia rechtse en hooguit midden kabinetten? Of trappen we massaal in het zogenaamde schrikbeeld wat rechts gecreëerd heeft?

Nou inderdaad?!

Er wordt hier gesproken over “links” alsof het een ziekte is!

Loeki72 schreef op 17-10-2025 om 10:17:

[..]

Lees de plannen van GL/PvdA, en de doorrekening. Wat vind je daarvan? Wat vind je ervan dat de prikkel om meer te werken weg wordt genomen en dat bedrijven en hoge inkomens feitelijk gaan betalen voor meer vrije tijd voor werknemers? 

Ik heb ook VVD en D66 vandaag gelezen, waarvan de laatste mij het meeste aanspreekt. Daar lijkt het alsof de lastenverzwaring over een bredere lijn wordt getrokken dan alleen bij bedrijven of vermogenden enerzijds, en bij de VVD toch geld bezuinigen op de uitkeringen en lagere inkomens. Bij D66 en VVD gaan de middeninkomens het meest profiteren. Lijkt me ook goed aangezien deze groep de laatste jaren het minst vooruitgegaan is. 

Er wordt vaak gezegd dat de armoede bij de VVD oploopt, dat klopt volgens de CPB plannen, maar dit geldt dus ook voor D66 echter pas na deze kabinetsperiode.

Defensie is helemaal meegenomen door VVD en D66, niet bij GL/PvdA. Die moeten na 2030 nog 3 miljard ergens vandaan zien te halen. 

Dit weekend de andere plannen doorlezen. Maar vooralsnog komt D66 voor mij het beste uit de bus van deze 3 partijen.

De SP, PvdD, DENK laten hun plannen niet doorrekenen dus ook daarvan vind ik dat ze van alles roepen en willen maar dit helemaal niet kunnen onderbouwen. Want waar komen de lasten te liggen?

Zilver_gray schreef op 17-10-2025 om 10:32:

[..]

Nou inderdaad?!

Er wordt hier gesproken over “links” alsof het een ziekte is!

Dat zeg ik helemaal niet, ik reageer op de selectiviteit wanneer een linkse partij zoals GL-PVDA iets wil, dan is het ja maar je moet toch water bij de wijn doen en hoog inzetten. Als een rechtse partij iets roept wordt er (algemeen) gedaan alsof die plannen een vaststaand feit zijn voor de nieuwe regeerperiode. 

Miraval schreef op 17-10-2025 om 10:39:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet, ik reageer op de selectiviteit wanneer een linkse partij zoals GL-PVDA iets wil, dan is het ja maar je moet toch water bij de wijn doen en hoog inzetten. Als een rechtse partij iets roept wordt er (algemeen) gedaan alsof die plannen een vaststaand feit zijn voor de nieuwe regeerperiode.

Je kan er toch niet onderuit dat het voor veel mensen niet goed heeft uitgepakt met die rechtse regeringen. Kijk alleen al naar het zootje wat het laatste, demissionaire kabinet ervan heeft gemaakt en allemaal gedaan of niet gedaan heeft. 

Maar eigenlijk ben ik al zover dat het me geen hol meer interesseert wat Nederland stemt. Ik heb al eerder gezegd me geen onderdeel van het volk te voelen. En dat wordt elke dag bevestigd. Maar dan ook niet gaan klagen over het wegvallen van sociale voorzieningen of het niet krijgen van zorg of het niet vinden van huizen. Deal ermee!

Ik heb nog een paar stemwijzers gedaan en daar kwam D66 ook weer hoog uit de koker dus ik ben maar even het programma door gaan lezen en met het gros van de standpunten ben ik het wel eens. Dus ik ga daar denk ik maar voor. Een liberale middenpartij past sowieso het beste bij mij. En ik mag Jetten ook wel. Hij zegt zelden domme dingen. Ik vind hem wel wat druk overkomen de laatste jaren, vroeger was hij wat rustiger in debatten. Aan de andere kant, ik wil geen premier Timmermans dus ik twijfel of ik toch niet strategisch wel op Bontenbal moet stemmen. Al sluit die partij veel minder aan bij mijn wensen. Lastig, lastig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.