Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 17-10-2025 om 10:39:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet, ik reageer op de selectiviteit wanneer een linkse partij zoals GL-PVDA iets wil, dan is het ja maar je moet toch water bij de wijn doen en hoog inzetten. Als een rechtse partij iets roept wordt er (algemeen) gedaan alsof die plannen een vaststaand feit zijn voor de nieuwe regeerperiode.

Dat is gewoon de algehele tendens hier op het forum; het gruwelen van een linkse regering.

Ik heb net het verkiezingsprogramma van GL/Pvda gelezen en ik vind het er eigenlijk best wel goed uit zien. Ik ben het met veel eigenlijk wel eens. Alleen net met een paar dingen echt totaal niet. 

Koko67 schreef op 17-10-2025 om 08:59:

[..]

Dat is een hele rare redenatie. En natuurlijk weet ik dat we in een democratie leven en er compromissen gesloten worden. Maar helaas is het niet alleen PVDA waar je op stemt, maar je krijgt dat eliteclubje erbij.

Het is jammer dat Pvda samen is gegaan met Groenlinks. Dat vind ik ook.

Jujubee schreef op 17-10-2025 om 10:53:

Ik heb nog een paar stemwijzers gedaan en daar kwam D66 ook weer hoog uit de koker dus ik ben maar even het programma door gaan lezen en met het gros van de standpunten ben ik het wel eens. Dus ik ga daar denk ik maar voor. Een liberale middenpartij past sowieso het beste bij mij. En ik mag Jetten ook wel. Hij zegt zelden domme dingen. Ik vind hem wel wat druk overkomen de laatste jaren, vroeger was hij wat rustiger in debatten. Aan de andere kant, ik wil geen premier Timmermans dus ik twijfel of ik toch niet strategisch wel op Bontenbal moet stemmen. Al sluit die partij veel minder aan bij mijn wensen. Lastig, lastig.

Ik zou gewoon stemmen op de partij waar jij je het meest in kan vinden. 

Miraval schreef op 17-10-2025 om 10:37:

[..]

Lees de plannen van GL/PvdA, en de doorrekening. Wat vind je daarvan? Wat vind je ervan dat de prikkel om meer te werken weg wordt genomen en dat bedrijven en hoge inkomens feitelijk gaan betalen voor meer vrije tijd voor werknemers?

Ze streven naar een 32urige werkweek zodat er een goede balans is voor andere zaken dan alleen werk en er ook ruimte is voor het zorgen voor ouders, familie, kinderen bijvoorbeeld. Maar ook ruimte om je in te zetten voor de maatschappij, én dat er hierdoor ook een betere balans komt tussen de verdeling van taken tussen mannen en vrouwen. Lijken mij toch allemaal belangrijke zaken? De kans bestaat ook dat het ziekteverzuim in veel bedrijven hiermee daalt. Als werkgever investeer je dus uiteindelijk vooral voor de vitaliteit van je werknemers. 

Bovendien, zo heel schokkend is het niet want veel cao’s hebben 36 uur nu als maximum en de Nederlander werkt op het moment al gemiddeld 32,2 uur per week. 

Jorni schreef op 17-10-2025 om 11:01:

[..]

Ik zou gewoon stemmen op de partij waar jij je het meest in kan vinden.

Dan word het dus D66. Daar heb ik al vaker op gestemd trouwens. En ik ben het ook echt niet met alle standpunten eens maar ik denk dat ik dat bij geen enkele partij ga vinden. 

Libertine schreef op 17-10-2025 om 11:02:

[..]

Ze streven naar een 32urige werkweek zodat er een goede balans is voor andere zaken dan alleen werk en er ook ruimte is voor het zorgen voor ouders, familie, kinderen bijvoorbeeld. Maar ook ruimte om je in te zetten voor de maatschappij, én dat er hierdoor ook een betere balans komt tussen de verdeling van taken tussen mannen en vrouwen. Lijken mij toch allemaal belangrijke zaken? De kans bestaat ook dat het ziekteverzuim in veel bedrijven hiermee daalt. Als werkgever investeer je dus uiteindelijk vooral voor de vitaliteit van je werknemers.

Bovendien, zo heel schokkend is het niet want veel cao’s hebben 36 uur nu als maximum en de Nederlander werkt op het moment al gemiddeld 32,2 uur per week.

Er staat in de doorrekeningen letterlijk ook voor meer vrije tijd. Moeten de werkgevers die vrije tijd dan bekostigen? 

Dat gaat een veel hoger personeelslasten voor bedrijven veroorzaken. Want het salaris over 40 uur wordt dan naar 32 uur gezet met uiteraard een deler voor parttimers/deeltijders die al 32 uur of minder werken. 

Vergeten we ook de personeelstekorten in zowat alle sectoren niet? En de inflatie? Die zal bij de plannen van GL-PVDA juist iets toenemen terwijl die al hoger is dan andere landen. 

Er worden zoveel meer lasten bij bedrijven neergelegd dat het ondernemersklimaat in Nederland alleen maar verder achteruit zal gaan. 

Ik mis de balans in de plannen van GL-PVDA en bij de VVD. Die zijn bij D66 veel beter. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-10-2025 om 11:20 Topicstarter

Jujubee schreef op 17-10-2025 om 10:53:

Ik heb nog een paar stemwijzers gedaan en daar kwam D66 ook weer hoog uit de koker dus ik ben maar even het programma door gaan lezen en met het gros van de standpunten ben ik het wel eens. Dus ik ga daar denk ik maar voor. Een liberale middenpartij past sowieso het beste bij mij. En ik mag Jetten ook wel. Hij zegt zelden domme dingen. Ik vind hem wel wat druk overkomen de laatste jaren, vroeger was hij wat rustiger in debatten. Aan de andere kant, ik wil geen premier Timmermans dus ik twijfel of ik toch niet strategisch wel op Bontenbal moet stemmen. Al sluit die partij veel minder aan bij mijn wensen. Lastig, lastig.

In deze onvoorspelbare verkiezingstrijd acht ik het niet onmogelijk dat D66 alsnog hoger eindigd dan CDA en GroenLinks-PvdA, ze lijken al aan een aardige opmars bezig. Jetten heeft als voordeel t.o.v. Bontenbal dat hij meer ervaring heeft.

Zou Wilders al spijt hebben dat hij afgelopen zondag niet geweest is? De PVV daalt in de peilingen, D66 die door hem verafschuwd wordt stijgt.

Miraval schreef op 17-10-2025 om 10:37:

[..]

Lees de plannen van GL/PvdA, en de doorrekening. Wat vind je daarvan? Wat vind je ervan dat de prikkel om meer te werken weg wordt genomen en dat bedrijven en hoge inkomens feitelijk gaan betalen voor meer vrije tijd voor werknemers?

Ik heb ook VVD en D66 vandaag gelezen, waarvan de laatste mij het meeste aanspreekt. Daar lijkt het alsof de lastenverzwaring over een bredere lijn wordt getrokken dan alleen bij bedrijven of vermogenden enerzijds, en bij de VVD toch geld bezuinigen op de uitkeringen en lagere inkomens. Bij D66 en VVD gaan de middeninkomens het meest profiteren. Lijkt me ook goed aangezien deze groep de laatste jaren het minst vooruitgegaan is.

Er wordt vaak gezegd dat de armoede bij de VVD oploopt, dat klopt volgens de CPB plannen, maar dit geldt dus ook voor D66 echter pas na deze kabinetsperiode.

Defensie is helemaal meegenomen door VVD en D66, niet bij GL/PvdA. Die moeten na 2030 nog 3 miljard ergens vandaan zien te halen.

Dit weekend de andere plannen doorlezen. Maar vooralsnog komt D66 voor mij het beste uit de bus van deze 3 partijen.

De SP, PvdD, DENK laten hun plannen niet doorrekenen dus ook daarvan vind ik dat ze van alles roepen en willen maar dit helemaal niet kunnen onderbouwen. Want waar komen de lasten te liggen?

Klinkt alsof je het heel gedegen en kritisch bekijkt, zonder vooroordelen over links of rechts. Mooi. Ik zou willen dat alle Nederlanders dat zouden doen, dan zou het er heel anders voor staan. Dan zouden politici ook niet meer wegkomen met lekker klinkende maar onhaalbare oneliners of met plannen die gratis bier beloven, maar zonder een plan waar het geld vandaan te halen. Ik ga me nog eens verdiepen in de verschillen tussen PvdA/GL en D66. Ik had het idee dat die partijen niet heel ver van elkaar af lagen, maar uit jouw verhaal denk ik dat er toch meer verschil in zit dan ik dacht. 

Miraval schreef op 17-10-2025 om 11:10:

[..]

Er staat in de doorrekeningen letterlijk ook voor meer vrije tijd. Moeten de werkgevers die vrije tijd dan bekostigen?

Dat gaat een veel hoger personeelslasten voor bedrijven veroorzaken. Want het salaris over 40 uur wordt dan naar 32 uur gezet met uiteraard een deler voor parttimers/deeltijders die al 32 uur of minder werken.

Vergeten we ook de personeelstekorten in zowat alle sectoren niet? En de inflatie? Die zal bij de plannen van GL-PVDA juist iets toenemen terwijl die al hoger is dan andere landen.

Er worden zoveel meer lasten bij bedrijven neergelegd dat het ondernemersklimaat in Nederland alleen maar verder achteruit zal gaan.

Ik mis de balans in de plannen van GL-PVDA en bij de VVD. Die zijn bij D66 veel beter.

In het partijprogramma staat het anders omschreven. 

Jij duidt het als betalen voor de vrije tijd van werknemers door werkgevers. Ik duid het als een beter loon betalen aan medewerkers zodat er met een 32urige werkweek voldoende inkomen gegenereerd kan worden voor een kwalitatief leven. 

Ik ben geen ondernemer maar wel werkgever en ik ben desondanks enorm voorstander van een partij die zich inzet voor de positie van werknemers. Zakelijk gezien zijn mijn medewerkers m’n grootste kapitaal. Dus dat je daar als bedrijf ook financieel goed voor zorgt is voor mij evident. 

Nicole123 schreef op 17-10-2025 om 11:26:

[..]

Klinkt alsof je het heel gedegen en kritisch bekijkt, zonder vooroordelen over links of rechts. Mooi. Ik zou willen dat alle Nederlanders dat zouden doen, dan zou het er heel anders voor staan. Dan zouden politici ook niet meer wegkomen met lekker klinkende maar onhaalbare oneliners of met plannen die gratis bier beloven, maar zonder een plan waar het geld vandaan te halen. Ik ga me nog eens verdiepen in de verschillen tussen PvdA/GL en D66. Ik had het idee dat die partijen niet heel ver van elkaar af lagen, maar uit jouw verhaal denk ik dat er toch meer verschil in zit dan ik dacht.

Ik kan me onverwachts (haha) goed vinden in de plannen van D66. Dus als CDA niet beter aansluit ga ik D66 stemmen.

We weten allemaal dat de welvaart zoals we die kenden niet meer houdbaar is, dus dan ben ik voor een bredere verspreiding van de lasten. En dat zie ik bij D66 meer terug dan GL/PvdA of VVD. 

Ik denk dat bij D66 iedereen misschien wel iets in moet leveren, maar met een veel hoger defensiebudget is dat ook onontkoombaar lijkt me? Dat mis ik in de plannen van GL-PVDA, die dus maar de helft van de 6 miljard meegenomen hebben in de doorberekeningen. Dat geeft toch een vertekend beeld. Want waar halen ze de rest vandaan? Zeker als je kijkt dat bij bedrijven de lasten al zoveel hoger worden, daar valt straks echt niks meer te halen. 

Daglichtlamp schreef op 17-10-2025 om 11:20:

[..]

In deze onvoorspelbare verkiezingstrijd acht ik het niet onmogelijk dat D66 alsnog hoger eindigd dan CDA en GroenLinks-PvdA, ze lijken al aan een aardige opmars bezig. Jetten heeft als voordeel t.o.v. Bontenbal dat hij meer ervaring heeft.

Zou Wilders al spijt hebben dat hij afgelopen zondag niet geweest is? De PVV daalt in de peilingen, D66 die door hem verafschuwd wordt stijgt.

Ik denk ook dat Jetten nog veel van de zwevende kiezers met zich mee gaan trekken, juist ook omdat hij meer ervaring heeft dan Bontenbal en omdat het partijprogramma echt best goed in elkaar steekt. En Jetten is niet bang om voor zijn mening uit te komen en ervoor te knokken. Hij doet dit ook al heel lang en ik vind hem een echte politicus, iets wat ik bij Bontenbal nog wat mis. Mensen als Yesilgoz, Timmermans, Wilders, Klaver, Jetten, die zijn in mijn ogen echt de "ervaren" en sluwe politici. Pragmatisch wanneer het moet, ze weten wat ze wel en niet moeten zeggen en ze redden zich goed in debatten. Of Bontenbal het gaat halen, ik heb er een hard hoofd in. Ik denk zelfs dat Timmermans geschikter is als Premier dan hij. Al zie ik dan liever Jetten, maar dat zal niet snel gebeuren. 

Wilders gaat vanavond weer bij VI aanschuiven hoorde ik, slim van hem. Daar zit veel van zijn doelgroep. 

Jetten gaat daar volgende week heen, ben ik ook wel benieuwd naar. 

Jorni schreef op 17-10-2025 om 10:57:

Ik heb net het verkiezingsprogramma van GL/Pvda gelezen en ik vind het er eigenlijk best wel goed uit zien. Ik ben het met veel eigenlijk wel eens. Alleen net met een paar dingen echt totaal niet.

Dat maakt het lastig, dat heb ik ook altijd. Wat ik zelf doe is dan altijd kijken naar:

1) Zijn het punten waarvan ik echt denk dat die doorgevoerd zullen worden? Bij sommige dingen weet je gewoon dat er sterk ingezet wordt, als een soort wisselgeld, maar dat het in de praktijk, ook gezien de mogelijke coalitiepartners, wel ergens in het midden uitkomt. En dan is dat midden misschien wel juist wat ik zou willen. 

2) Zijn het echte breekpunten? Voor mij zijn dat bijv. zaken die in mijn ogen haaks staan op onze sterke basis van rechtsstaat en democratie.

3) Gaat het over zaken waar de politiek flinke knopen over door te hakken heeft en die ik heel belangrijk vind, of over kleine punten? 

Libertine schreef op 17-10-2025 om 11:27:

[..]

In het partijprogramma staat het anders omschreven.

Jij duidt het als betalen voor de vrije tijd van werknemers door werkgevers. Ik duid het als een beter loon betalen aan medewerkers zodat er met een 32urige werkweek voldoende inkomen gegenereerd kan worden voor een kwalitatief leven.

Ik ben geen ondernemer maar wel werkgever en ik ben desondanks enorm voorstander van een partij die zich inzet voor de positie van werknemers. Zakelijk gezien zijn mijn medewerkers m’n grootste kapitaal. Dus dat je daar als bedrijf ook financieel goed voor zorgt is voor mij evident.

Je hebt goed zorgen en je hebt goed zorgen natuurlijk. Ik denk dat de verhouding tussen werknemers en werkgevers momenteel erg scheef is, en alleen maar meer in het voordeel van werknemers uit gaat vallen en dat werkgevers daardoor veel minder zullen willen groeien, kunnen investeren, vaste contracten aan willen bieden. 

Dat je iets aan de lage inkomens wil doen is begrijpelijk, dus een verhoging van het minimuloon samen met een verlaging van de LB sta ik helemaal achter. Maar waarom moet de Zvw premie dan ook nog helemaal verschoven worden van werknemers naar werkgevers? Waarom moet de prikkel om minder uren te werken juist worden gestimuleerd terwijl letterlijk alle sectoren kampen met personeelstekorten? 

We moeten juist inzetten op een hogere arbeidsdeelname dan een lagere. 

En vergeet niet dat de inflatie in deze doorrekening toeneemt ipv afneemt. Dat er noh 3 miljard berekend moet worden op extra uitgaven voor defensie. Dat de staatsschuld met deze plannen oploopt ipv gelijk blijft of afneemt. 

We zitten met een enorm probleem qua vergrijzing, zowel voor personeel in de zorg om dat op te vangen als geld wat binnenkomt via de sociale premies. Hoe willen ze daarmee omgaan wanneer meer werken juist niet gestimuleerd gaat worden? Of in de kinderopvang, de arbeidseis los te laten. Waar is dat precies voor nodig? Om vrije tijd te creëeren voor ouders die dan een dagje voor zichzelf hebben?

Wie compenseert eigenlijk die (kleine) werkgever die met veel hogere personeelskosten komt te zitten, met personeel wat minder uren werkt terwijl er geen personeel te vinden is. Want die moet zelf meer uren gaan werken om dit op te vangen. Wie denkt er aan zijn vrije tijd? (Ja dat staat er erg gechargeerd, maar dit zal voor veel kleine ondernemers dus wel het geval zijn. Het werk moet toch gedaan worden en het geld zal toch moeten worden verdiend.) 

Nicole123 schreef op 17-10-2025 om 11:40:

[..]

Dat maakt het lastig, dat heb ik ook altijd. Wat ik zelf doe is dan altijd kijken naar:

1) Zijn het punten waarvan ik echt denk dat die doorgevoerd zullen worden? Bij sommige dingen weet je gewoon dat er sterk ingezet wordt, als een soort wisselgeld, maar dat het in de praktijk, ook gezien de mogelijke coalitiepartners, wel ergens in het midden uitkomt. En dan is dat midden misschien wel juist wat ik zou willen.

2) Zijn het echte breekpunten? Voor mij zijn dat bijv. zaken die in mijn ogen haaks staan op onze sterke basis van rechtsstaat en democratie.

3) Gaat het over zaken waar de politiek flinke knopen over door te hakken heeft en die ik heel belangrijk vind, of over kleine punten?

Ik denk dat alle partijen moeite hebben met die 6 miljard voor defensie te verdelen. Het is ook nogal een flinke kostenpost op een begroting waar al tekorten waren.

Daardoor worden andere zaken minder grote knopen doorgehakt die wellicht wel zouden moeten, maar waar geen budget meer voor is. Niemand wil namelijk bezuinigingen waar het hem teveel direct raakt. Maar het is onvermijdelijk dat iedereen iets in moet leveren.

Daarom ben ik ook wel redelijk enthousiast over D66, die verdeling is eerlijker. Ja ook de lage inkomens iets, en de hoogste inkomens een stuk meer. Alsnog neemt de armoede niet toe, dus per saldo denk ik juist een goede oplossing voor iedereen. Ook al moet iedereen misschien wat minder te besteden hebben aan het eind van de rit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.