Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 15-10-2025 om 15:23:

Als je een grote groep jonge mannen bij elkaar in een locatie stopt, komt er geheid gedoe van, maakt niet uit waar ze vandaan komen.

Dat denk ik ook.

Als je een grote groep jonge mannen bij elkaar in een locatie stopt, komt er geheid gedoe van, maakt niet uit waar ze vandaan komen.

Dat klopt. Iets met toxic masculinity en zo. Mannen vechten nou eenmaal graag. Dat is gewoon biologisch bepaald en heeft weinig met kleur of geloof te maken. 

Ik had een tijd geleden een boeiende docu op Netflix gezien, Unlocked, a jail experiment. Over hoe gevangen zich gaan gedragen als je ze 23 uur per dag opsluit met elkaar. De baas van de gevangenis besloot de deuren te openen en de bewakers terug te trekken, om te kijken of ze een gemeenschap konden vormen met elkaar. Om te zien of de agressie af nam. Dat was ook zo, maar het was wel ingewikkeld. Dan nog waren er vechtpartijen, al wel veel minder. Ik vond dat echt fascinerend om te zien. Ik kan me voorstellen dat je ruzie gaat zoeken als je met 300 mannen de hele dag hutje mutje op elkaar zit. 

Jujubee schreef op 15-10-2025 om 15:42:

[..]

Dat klopt. Iets met toxic masculinity en zo. Mannen vechten nou eenmaal graag. Dat is gewoon biologisch bepaald en heeft weinig met kleur of geloof te maken.

Ik had een tijd geleden een boeiende docu op Netflix gezien, Unlocked, a jail experiment. Over hoe gevangen zich gaan gedragen als je ze 23 uur per dag opsluit met elkaar. De baas van de gevangenis besloot de deuren te openen en de bewakers terug te trekken, om te kijken of ze een gemeenschap konden vormen met elkaar. Om te zien of de agressie af nam. Dat was ook zo, maar het was wel ingewikkeld. Dan nog waren er vechtpartijen, al wel veel minder. Ik vond dat echt fascinerend om te zien. Ik kan me voorstellen dat je ruzie gaat zoeken als je met 300 mannen de hele dag hutje mutje op elkaar zit.

Interessant experiment! 

Hooligans, jonge mannen die zich misdragen bij studentenverenigingen, het komt helaas overal voor.

Jujubee schreef op 15-10-2025 om 15:18:

[..]

Tja, van jonge moslimmannen heb ik nou eenmaal al jarenlang veel overlast. Van jonge moslima's en oudere dames en kinderen niet. Gewoon mijn ervaring hoor en het heeft niets te maken met angst maar met de ervaring die ik ermee heb. En ook niet alle moslimmannen hoor, voor we weer voor racist uitgemaakt worden. Ik had hier laatst een heel lief Syrisch gezin bij mij in de winkel, die spraken behoorlijk netjes Nederlands, terwijl ze hier net een jaar woonden. Dat was een heel fijn, open gesprek en ze waren allemaal even respectvol naar me, inclusief vader en zoontjes.

Ik werk al jaren met moslims, ben er bevriend mee geweest op school vroeger, ben er thuis geweest, etc. Zat lieve mensen ontmoet hoor. Die net zo goed balen van de overlastgevers die hun een slechte naam geven.

Maar ja, ik ga liever naast een lieve moslima oma in de nachtbus naar huis zitten dan naast een jonge (moslim/blanke)man. Mannen zijn nou eenmaal niet altijd te vertrouwen, welk kleurtje of geloof er ook aan vast zit.

Dus nee, ik sta niet te springen om 300 alleenreizende mannen. Ik adopteer als dorp dan weer met liefde 300 vrouwen en kinderen. Het liefst nog uit Afghanistan, als ik mag kiezen, waar een vrouw nog minder rechten heeft dan een hond. Mijn beste vriendin op school kwam uit Afghanistan en ik leefde altijd enorm mee met haar verhalen. Ik hoop dat ze niet terug gegaan is, dat wilde ze toen wel altijd ( is echt 22 jaar geleden of zo ).

Dank je voor je verhaal. Ik schreef ook: raar dat het COA 300 jonge mannen bij elkaar zet. Ik denk dat je zeker voor de groep 15-25 jarigen naar veel kleinere locaties moet met veel meer verplichtingen voor de asielzoekers/ statushouders. En ook een systeem dat als iemand niets wil, dat gevolgen heeft voor zijn status. Alleen door die enorme weerzin tegen AZC's, is het COA blij met elke locatie en als het niet anders kan, stopt men er 300 jonge mannen in. Zo krijg je een vliegwielconstructie, die door bepaalde politici nog eens extra hard wordt aangezwengeld.

felija schreef op 15-10-2025 om 15:58:

[..]

Interessant experiment!

Hooligans, jonge mannen die zich misdragen bij studentenverenigingen, het komt helaas overal voor.

Het was een heel interessant experiment. Waar ik eerst verwachtte dat de gevangen zich zouden verdelen naar kleur ging het hier anders. Het werd hier oud tegen jong. Maar uiteindelijk zag je wel echt de verandering bij de meesten. Ik heb het echt in een stuk achter elkaar gekeken, bijna met open mond. Ik vond het echt een aanrader. 

Maar dat is even offtopic, sorry. 

PensioNada schreef op 15-10-2025 om 16:03:

[..]

Dank je voor je verhaal. Ik schreef ook: raar dat het COA 300 jonge mannen bij elkaar zet. Ik denk dat je zeker voor de groep 15-25 jarigen naar veel kleinere locaties moet met veel meer verplichtingen voor de asielzoekers/ statushouders. En ook een systeem dat als iemand niets wil, dat gevolgen heeft voor zijn status. Alleen door die enorme weerzin tegen AZC's, is het COA blij met elke locatie en als het niet anders kan, stopt men er 300 jonge mannen in. Zo krijg je een vliegwielconstructie, die door bepaalde politici nog eens extra hard wordt aangezwengeld.

Dat vind ik ook raar hoor, dat ze al die mannen bij elkaar stoppen. Dat kan gewoon niet goed gaan. Aan de andere kant: wil je tussen de 250 mannen nog 50 kleine kinderen zonder ouders neer zetten? Je hoort toch ook wel ellendige verhalen over wat er met die kinderen gebeurd. Ik heb dan liever dat ze elkaar in elkaar trappen. 

Maar ja, ze zouden inderdaad iets te doen moeten hebben. Een soort dagbesteding. Maar ja, wat dan? 

Yumi schreef op 15-10-2025 om 12:33:

De leider van de grootste partij zowel in de kamer als in de peilingen is terug.
Hij is aanwezig bij; Vandaag Inside, Telegraaf, SBS6 debat, Debat van het Zuiden, Jeugdjournaal, 1Vandaag debat, het NOS Slotdebat en Radio 538.
Ik wens Wilders alle rust om zijn campagne te voeren, dat is wel zo prettig voor het forum, anders wordt het zo stil.

Ik ook. Het is duidelijk dat hij verder niets uit de weg gaat. Respect dat hij het weer helemaal oppakt, terwijl tv debatten niet het belangrijkste zijn aan zijn werk.ik hoop dat hij ook gewoon zijn campagne kan voeren. Alle politici moeten dat gewoon kunnen doen. 

De schuld ligt natuurlijk aan diegene die ze bij elkaar heeft gezet ???   Onderstaand bericht is van 2017. Nu zijn er nog meer asielzoekers als toen. Denk je nu werkelijk dat men braaf is als er ook vrouwen verblijven? Als er geen vrouwen verblijven trekken ze dan het dorp in????

https://www.pzc.nl/binnenland/elke-week-zedendelict-bij-een-asielzoekerscentrum~a147393f/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Elke week zedendelict bij een asielzoekerscentrum 2017

............

De politie komt gemiddeld een keer per week in actie vanwege een seksueel misdrijf in een asielopvang. Van fysiek geweld in een azc werd vorig jaar 1366 keer melding gemaakt, ofwel viermaal per dag.

............

Jujubee schreef op 15-10-2025 om 12:39:

[..]

Ja precies, leuk al die cijfers. Wat koop ik daar voor? Van vrouwen en kinderen heb ik geen last nee, prima als we die hier opvangen, daar ben ik echt niet op tegen. Maar jonge mannen die uit een vrouwonvriendelijke cultuur komen? Neuh, dank je.

Het geeft mij geen veilig gevoel in elk geval, als ik in hartje winter weer naar huis moet fietsen vanaf mijn werk, langs dat AZC. En nog maar hopen dat ze ons niet gaan lastigvallen in de winkel waar we met zijn tweetjes werken. Ik begrijp de protesten van mijn dorpgenoten dan ook heel goed. Mijn collega maakt zich ook zorgen om haar tienerdochter, die wordt al veel lastiggevallen in de avond door vreemden op straat, dus die houdt haar hart vast.

Aan cijfers heb je dan niets inderdaad. Brr 300 van dat soort kerels in jouw omgeving. En het vervelende is als ze er eenmaal zitten en er is overlast dan wordt er geen fuck aan gedaan. Ik snap de protesten dan helemaal. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-10-2025 om 16:43 Topicstarter

Jorni schreef op 15-10-2025 om 16:35:

[..]

Ik ook. Het is duidelijk dat hij verder niets uit de weg gaat. Respect dat hij het weer helemaal oppakt, terwijl tv debatten niet het belangrijkste zijn aan zijn werk.ik hoop dat hij ook gewoon zijn campagne kan voeren. Alle politici moeten dat gewoon kunnen doen.

Het is juist overduidelijk dat Wilders alles uit de weg gaat waar hij echt uitgebreid bevraagd kan worden over zijn standpunten en besluiten. Alle andere lijsttrekkers van grote partijen laten zich interviewen door Nieuwsuur, hebben uitgebreide interviews met meerdere dagbladen, gaan naar de van torentje naar torentje bijeenkomsten met studenten in Twente. Dan heb ik het nog niet eens over de verschillende talkshows waar de meeste lijsttrekkers regelmatig te zien zijn en bevraagd kunnen worden. Wilders gaat alleen naar VI, waar hij geen kritisch vragenvuur verwacht.

Fleurtje_5 schreef op 15-10-2025 om 16:38:

[..]

Onderstaand bericht is van 2017. Nu zijn er nog meer asielzoekers als toen. Denk je nu werkelijk dat men braaf is als er ook vrouwen verblijven? Als er geen vrouwen verblijven trekken ze dan het dorp in????

https://www.pzc.nl/binnenland/elke-week-zedendelict-bij-een-asielzoekerscentrum~a147393f/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Elke week zedendelict bij een asielzoekerscentrum 2017

............

De politie komt gemiddeld een keer per week in actie vanwege een seksueel misdrijf in een asielopvang. Van fysiek geweld in een azc werd vorig jaar 1366 keer melding gemaakt, ofwel viermaal per dag.

............

Er is gewoon geen excuus om je zo te misdragen in een land die je opvangt en het zijn juist die kerels die overlast geven. Mensen die zich zo gedragen deugen in de basis gewoon niet als ze andere mensen lastig vallen en die menswn moeten dan  gewoon opzouten. Ook niet meer vanbinnenhalen. En dan moet men dat niet goed gaan praten zeggen van ja hun omstandigheden zijn zo.. bla bla bla.

Fleurtje_5 schreef op 15-10-2025 om 16:38:

[..]

De schuld ligt natuurlijk aan diegene die ze bij elkaar heeft gezet ??? Onderstaand bericht is van 2017. Nu zijn er nog meer asielzoekers als toen. Denk je nu werkelijk dat men braaf is als er ook vrouwen verblijven? Als er geen vrouwen verblijven trekken ze dan het dorp in????

https://www.pzc.nl/binnenland/elke-week-zedendelict-bij-een-asielzoekerscentrum~a147393f/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F Elke week zedendelict bij een asielzoekerscentrum 2017

............

............

Wil je dergelijke berichten in het andere topic plaatsen? Het was hier net weer bijna gelukt om het niet over asielzoekers te laten gaan in negatieve zin. 

De verkiezingen komen er aan en er zijn nog zoveel andere belangrijke thema's, dan dat oeverloze gezeur over asielzoekers. 

Terug naar waar dit topic voor bedoeld is. 

Jujubee schreef op 15-10-2025 om 16:17:

[..]

Dat vind ik ook raar hoor, dat ze al die mannen bij elkaar stoppen. Dat kan gewoon niet goed gaan. Aan de andere kant: wil je tussen de 250 mannen nog 50 kleine kinderen zonder ouders neer zetten? Je hoort toch ook wel ellendige verhalen over wat er met die kinderen gebeurd. Ik heb dan liever dat ze elkaar in elkaar trappen.

Maar ja, ze zouden inderdaad iets te doen moeten hebben. Een soort dagbesteding. Maar ja, wat dan?

Kleine kinderen worden, voor zover ik weet,  nooit gescheiden van hun ouders. Die mogen als gezin bij elkaar blijven.  De alleen reizende minderjarige asielzoekers (ama's) zitten in een aparte opvang. Die ama's zijn over het algemeen geen echte kleine kinderen die nog volop zorg van ouders nodig hebben.  Ama's zijn over het algemeen zo tussen de 14 en bijna 18 naar oud. 

Dus ik weet niet hoe je erbij komt dat dit zou kunnen gebeuren. 

Daglichtlamp schreef op 15-10-2025 om 16:43:

[..]

Het is juist overduidelijk dat Wilders alles uit de weg gaat waar hij echt uitgebreid bevraagd kan worden over zijn standpunten en besluiten. Alle andere lijsttrekkers van grote partijen laten zich interviewen door Nieuwsuur, hebben uitgebreide interviews met meerdere dagbladen, gaan naar de van torentje naar torentje bijeenkomsten met studenten in Twente. Dan heb ik het nog niet eens over de verschillende talkshows waar de meeste lijsttrekkers regelmatig te zien zijn en bevraagd kunnen worden. Wilders gaat alleen naar VI, waar hij geen kritisch vragenvuur verwacht.

Inderdaad, echt ongelofelijk dat men dit voor zoete koek slikt. Kennelijk doet het er niet zoveel toe wat hij inhoudelijk van belangrijke thema's vindt. 

Daglichtlamp schreef op 15-10-2025 om 16:43:

[..]

Heb je het bericht van Yumi niet gezien? Hij sluit nou weer gewoon overal aan. En het kan goed zijn dat Wilders normaal gesproken niet vaak naar dat soort dingen gaat. Alsof dat zo belangrijk is. In plaats van wat babbelen met journalisten en in talkshows kan hij beter aan het werk zijn waar hij voor is aangenomen. Dat is namelijk waar het echt om draait (en ja daar valt wel het een en ander op aan te merken maar dat geldt voor alle politici wel in meer of mindere mate) en niet om het babbelen in/met de media. In campagnetijd is het wel handig om er meer aan deel te nemen en dat gaat hij nu gewoon doen, ondanks de heftige situatie waar hij in zit en ondanks hetgeen onlangs is voorgevallen. Respect hoor. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.