Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Jujubee
15-10-2025 om 12:39
Malibu2 schreef op 15-10-2025 om 12:05:
[..]
Maar aan droge landelijke statistieken heeft Jujubee niets als er bij haar in het dorp een azc komt met 300 jonge mannen.
Ja precies, leuk al die cijfers. Wat koop ik daar voor? Van vrouwen en kinderen heb ik geen last nee, prima als we die hier opvangen, daar ben ik echt niet op tegen. Maar jonge mannen die uit een vrouwonvriendelijke cultuur komen? Neuh, dank je.
Het geeft mij geen veilig gevoel in elk geval, als ik in hartje winter weer naar huis moet fietsen vanaf mijn werk, langs dat AZC. En nog maar hopen dat ze ons niet gaan lastigvallen in de winkel waar we met zijn tweetjes werken. Ik begrijp de protesten van mijn dorpgenoten dan ook heel goed. Mijn collega maakt zich ook zorgen om haar tienerdochter, die wordt al veel lastiggevallen in de avond door vreemden op straat, dus die houdt haar hart vast.
Libertine
15-10-2025 om 12:40
Koko67 schreef op 15-10-2025 om 12:18:
[..]
Dat komt omdat het wilders is. Alles wat maar als negatief zou kunnen gezien worden of omgebogen naar iets negatiefs wordt met liefde meteen aangepakt. Ondertussen mag Stoffer hele enge dingen zeggen bij Eva. En geen hond( vrouw) vindt daar iets van. We hebben in dit land 2 stokpaardjes: Gaza en Moslims. Wee je gebeente als je daar iets over durft te zeggen. En ondertussen laten we vrouwenrechten/ homorechten door bv. die enge Stoffer of door een behoorlijk aantal moslims door onze handen glippen. Onze dochters en kleindochters zullen ons intens dankbaar zijn.
Het gesprek ging nu niet over Stoffer en de dingen die hij heeft gezegd. Of Gaza of moslims, of homo/vrouwenrechten. Al staat het je vrij daar inhoudelijk iets van te vinden en hier te delen natuurlijk.
Maar het ging nu over Wilders. Er wordt, zoals al eerder gezegd, niet negatief naar hem als persoon gekeken maar wél naar zijn gedrag dat getuigt van ondemocratisch handelen en politiek bedrijven. En dat wordt met recht aangepakt. Want het past niet in de democratie die Nederland is en daar zou naar mijn mening het hele land zich zorgen om moeten maken. Het CDA maakt zich daar bijvoorbeeld zorgen over en heeft in het verkiezingsprogramma staan dat partijen zonder leden moeten worden verboden.
Daglichtlamp
15-10-2025 om 12:51
Ik denk dat het vrij logisch is dat een partij met 37 zetels hier vaker besproken wordt dan een partij met drie zetels.
Koko67
15-10-2025 om 13:49
Libertine schreef op 15-10-2025 om 12:40:
[..]
Het gesprek ging nu niet over Stoffer en de dingen die hij heeft gezegd. Of Gaza of moslims, of homo/vrouwenrechten. Al staat het je vrij daar inhoudelijk iets van te vinden en hier te delen natuurlijk.
Maar het ging nu over Wilders. Er wordt, zoals al eerder gezegd, niet negatief naar hem als persoon gekeken maar wél naar zijn gedrag dat getuigt van ondemocratisch handelen en politiek bedrijven. En dat wordt met recht aangepakt. Want het past niet in de democratie die Nederland is en daar zou naar mijn mening het hele land zich zorgen om moeten maken. Het CDA maakt zich daar bijvoorbeeld zorgen over en heeft in het verkiezingsprogramma staan dat partijen zonder leden moeten worden verboden.
Wat denk en de sgp doen en zeggen past ook helemaal niet in een democratie.
Libertine
15-10-2025 om 13:55
Koko67 schreef op 15-10-2025 om 13:49:
[..]
Wat denk en de sgp doen en zeggen past ook helemaal niet in een democratie.
Dat heeft ook niemand beweerd. Om de simpele reden dat we het niet over de SGP hadden.
Wil je het nou niet begrijpen of lukt het gewoon niet?
Fleurtje_5
15-10-2025 om 14:16
Jujubee schreef op 15-10-2025 om 09:00:
[..]
Mee eens, maar ja wat ik veel hoor is: tja hij heeft het er ook wel zelf naar gemaakt he, al die jaren? Met die uitspraken.
En heel veel mensen geloven hem ook niet, zien het als strategie, etc, etc. En nu komt hij weer terug, dus gaan ze daar weer over zeiken. Want ja, hij komt alleen maar terug voor het VI debat, zie je wel, puur strategie. Als hij niet terug was gekomen was het ook niet goed geweest want dan was hij een lafbek. Tja. Damned if you do, damned if you don't.
Mijn dorp was ook op het nieuws gisteren, ivm het AZC. Gezellig. Ik was er al bang voor dat het uit de hand zou lopen, het leeft hier enorm en mensen maken zich grote zorgen. Hopelijk gaat het meevallen met de overlast maar ik had honderd keer liever 300 vrouwen en kinderen opgevangen.
Dan zullen diegene vast ook vinden dat Pim Fortuyn en Theo het er naar gemaakt hebben. En straks word (met dank aan de nieuwe wet van Timmermans en Bikker) je ook nog veeeeeeeeel strenger gestraft als een gelovige zich beledigd voelt. Strenger dan wanneer een oude dame overvallen word.
Erdogan zou eens gezegd hebben: 'de islam verovert de wereld niet met bommen en granaten maar met baarmoeders'.
Fleurtje_5
15-10-2025 om 14:17
PensioNada schreef op 15-10-2025 om 10:56:
[..]
Nog naar de open dag van een AZC bij jou in de buurt geweest, dan had je kunnen zien dat het niet alleen om alleenstaande mannen gaat.
Nee, dat bericht was niet van het AZC in mijn buurt.
Fleurtje_5
15-10-2025 om 14:27
PensioNada schreef op 15-10-2025 om 11:19:
[..]
Dat is heel raar, want de verhouding mannen en vrouwen is inderdaad scheef, maar het is voor eerste aanvragen 70% / 30% en voor nareizigers, iets meer vrouwen. Waarom vul je dan een AZC met alleen jonge mannen?
Allemaal heel raar:
............
Het COA heeft inmiddels een Voorlopig Ontwikkelplan (VOP) ingediend voor de realisatie van een asielzoekerscentrum (AZC) op het Berg & Bosch terrein in Bilthoven. Het gaat om opvang voor 300 mensen, waarvan naar verwachting zo’n 80% alleenstaande mannen. De locatie zou voor een periode van 30 jaar in gebruik zijn.
Dat is een forse en langdurige ingreep in onze gemeente. Het COA presenteert het als een plek van verbinden, samenleven en meedoen, maar zulke woorden zijn snel gezegd. De werkelijkheid vraagt om zorgvuldige afwegingen, oog voor draagkracht en veiligheid, en een realistisch beeld van de impact op onze gemeenschap.
Vooralsnog hebben wij als CDA in onze gemeente ernstige twijfels bij een AZC van deze omvang en duur op het Berg & Bosch terrein. Zeker na wat we in Baarn/Soestdijk zien, waar uitbuiting, intimidatie en geweld plaatsvonden en de gemeente niet volledig geïnformeerd werd, geeft dit ons weinig vertrouwen. Ook het Berg & Boschterrein leent zich in onze ogen niet als geschikte locatie: er is weinig te doen, er zijn geen mogelijkheden voor ontspanning of maatschappelijke integratie, en met 300 alleenstaande mannen op zo’n plek vraag je om problemen. Dat is de kat op het spek binden, zeker op een terrein waar al veel mensen met zware psychische en andere grote problemen (tijdelijk) wonen en/of worden behandeld.
Daarbovenop zitten er veel medische organisaties die nu al aangeven dat zij mogelijk vertrekken als er een AZC komt. Dat zou een forse aderlating zijn voor onze gemeente, want daarmee komt de essentiële aanwezigheid van de life sciences as in het geding. De impact daarvan op werkgelegenheid, innovatie en de positie van De Bilt zou groot zijn.
Ook recente gebeurtenissen onderstrepen onze zorgen. De tragische moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude, gepleegd door iemand die in een COA-opvang verbleef, heeft diepe indruk gemaakt. Zulke gebeurtenissen zijn niet los te zien van het debat over nieuwe opvanglocaties en raken direct aan het gevoel van veiligheid in onze samenleving.
.............
https://www.cda.nl/utrecht/de-bilt/nieuws/cda-de-bilt-zorgen-over-plan-voor-azc-berg-bosch/
Fleurtje_5
15-10-2025 om 14:28
[..]
Maar aan droge landelijke statistieken heeft Jujubee niets als er bij haar in het dorp een azc komt met 300 jonge mannen.
Precies dit.
Fleurtje_5
15-10-2025 om 14:29
Libertine schreef op 15-10-2025 om 13:55:
[..]
Dat heeft ook niemand beweerd. Om de simpele reden dat we het niet over de SGP hadden.
Wat een nare arrogante reactie weer als iemand het niet eens is met jou.
PensioNada
15-10-2025 om 14:48
Fleurtje_5 schreef op 15-10-2025 om 14:28:
[..]
Precies dit.
Er worden anekdotes tegenover cijfers gezet en zo kan je je overal uitdraaien. Maar zo'n anekdote met 100% jonge (moslim)mannen sluit natuurlijk veel beter aan bij je angsten.
PensioNada
15-10-2025 om 15:13
[..]
Er wordt een anekdote, een AZC met 300 jonge mannen gepresenteerd als een reden om tegen een AZC te zijn, terwijl de meeste AZC's een wat evenwichtiger opgebouwde populatie hebben. Het AZC dat ik heb bezocht, had toen ik het bezocht , zo'n meer gevarieerde populatie en heeft in vele jaren nog nooit overlast veroorzaakt.
Jujubee
15-10-2025 om 15:18
PensioNada schreef op 15-10-2025 om 14:48:
[..]
Er worden anekdotes tegenover cijfers gezet en zo kan je je overal uitdraaien. Maar zo'n anekdote met 100% jonge (moslim)mannen sluit natuurlijk veel beter aan bij je angsten.
Tja, van jonge moslimmannen heb ik nou eenmaal al jarenlang veel overlast. Van jonge moslima's en oudere dames en kinderen niet. Gewoon mijn ervaring hoor en het heeft niets te maken met angst maar met de ervaring die ik ermee heb. En ook niet alle moslimmannen hoor, voor we weer voor racist uitgemaakt worden. Ik had hier laatst een heel lief Syrisch gezin bij mij in de winkel, die spraken behoorlijk netjes Nederlands, terwijl ze hier net een jaar woonden. Dat was een heel fijn, open gesprek en ze waren allemaal even respectvol naar me, inclusief vader en zoontjes.
Ik werk al jaren met moslims, ben er bevriend mee geweest op school vroeger, ben er thuis geweest, etc. Zat lieve mensen ontmoet hoor. Die net zo goed balen van de overlastgevers die hun een slechte naam geven.
Maar ja, ik ga liever naast een lieve moslima oma in de nachtbus naar huis zitten dan naast een jonge (moslim/blanke)man. Mannen zijn nou eenmaal niet altijd te vertrouwen, welk kleurtje of geloof er ook aan vast zit.
Dus nee, ik sta niet te springen om 300 alleenreizende mannen. Ik adopteer als dorp dan weer met liefde 300 vrouwen en kinderen. Het liefst nog uit Afghanistan, als ik mag kiezen, waar een vrouw nog minder rechten heeft dan een hond. Mijn beste vriendin op school kwam uit Afghanistan en ik leefde altijd enorm mee met haar verhalen. Ik hoop dat ze niet terug gegaan is, dat wilde ze toen wel altijd ( is echt 22 jaar geleden of zo ).
Koko67
15-10-2025 om 15:22
Libertine schreef op 15-10-2025 om 13:55:
[..]
Ik denk dat het bij jou niet allemaal lukt. Geeft niks.
felija
15-10-2025 om 15:23
Als je een grote groep jonge mannen bij elkaar in een locatie stopt, komt er geheid gedoe van, maakt niet uit waar ze vandaan komen.